Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Espen Barth Eide, Hege Haukeland Liadal, Runar Sjåstad
og Tove-Lise Torve, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Stefan Heggelund,
Aase Simonsen og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Terje
Halleland og Gisle Meininger Saudland, fra Senterpartiet, Sandra
Borch og Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars
Haltbrekken, fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig
Folkeparti, Tore Storehaug, og fra Miljøpartiet De Grønne, Per Espen
Stoknes, viser til Dokument 8:153 S (2017–2018).
Komiteen viser til at biogass
løser flere miljøproblemer samtidig. Den reduserer klimagassutslippene
i Norge, den bidrar til å redusere utslipp av lokal luftforurensning,
og den kan redusere støyplager fra tunge kjøretøy. Det er et betydelig
potensial for biogassproduksjon i årene som kommer. Komiteen mener
derfor det er viktig at det legges til rette for økt produksjon
og bruk av biogass i Norge. Biogass bør være en del av det pågående,
langsiktige arbeidet med å omstille Norge til et lavutslippssamfunn.
Komiteen viser til at produksjon
av biogass også bidrar til at ulike typer våtorganisk avfall blir
en ressurs i stedet for et avfallsproblem. Det er de siste årene
vedtatt betydelige bevilgninger til investering i og produksjon
av biogass og anskaffelser av biogasskjøretøy gjennom ordninger
som forvaltes av Enova. Fra 1. januar 2016 er det innført veibruksavgift
på LPG (propan). Norge er også i dialog med ESA om å innføre veibruksavgift på
naturgass. Det er viktig å understreke at biogass i hovedsak vil
være aktuelt i deler av transportsektoren, i første omgang innen
tungtransport, for busser og anleggsmaskiner.
Komiteen viser til at i dokumentforslaget
bes regjeringen utrede og legge frem forslag som innebærer at kjøretøy
som er utstyrt med motor som benytter biogass som drivstoff, likebehandles
med elbiler i form av redusert engangsavgift. Under omtalen av bakgrunnen for
forslaget fremgår det at dette kan gjøres ved å fjerne CO2-komponenten i engangsavgiften
for gassbiler som fyller biogass i Norge, samt å redusere vektavgiftsgrunnlaget
med om lag 100 kg. Engangsavgiften beregnes i dag på bakgrunn av
vekt samt utslipp av CO2 og
NOX. CO2-komponenten slår inn ved
utslipp over 70 g/km, og det gis fradrag i engangsavgiften for kjøretøy
med utslipp under dette.
Komiteen vil understreke behovet
for å vurdere en klargjøring av biogassens plassering i drivstoffhierarkiet.
En nyansering av drivstoffhierarkiet kan være å tydeliggjøre at
avfallsbasert biogass er å anse som avansert biodrivstoff, at det
pr. dags dato ikke eksisterer nullutslippskjøretøy i alle kjøretøysegmenter,
og at biogass derfor kan være et godt alternativ særlig for tyngre
kjøretøy.
Komiteen viser til forslag
3 i representantforslaget og peker på at det er naturlig at en slik
helhetlig vurdering forankres i Stortinget. Komiteen fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen klargjøre drivstoffhierarkiet, slik at biogassbilers
klimanytte fremstilles på riktig måte. Stortinget ber regjeringen
på egnet måte komme tilbake til Stortinget med denne klargjøringen.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at det i Nasjonal
transportplan (2018–2029) legges til grunn en differensiert tilnærming
til drivstoff og drivlinjer, der måltallene for nullutslippskjøretøy
i hovedsak baserer seg på batteri- og brenselcelleteknologi. I forskrift
om energi- og miljøkrav ved anskaffelse av kjøretøy til veitransport,
som trådte i kraft 1. januar 2018, fastsettes det absolutte krav
til utslipp av CO2 og stoffer
som bidrar til lokal luftforurensning. Flertallet viser til at energi-
og miljøkravene i denne forskriften skal vurderes på nytt i 2018
i lys av den teknologiske utviklingen.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og Kristelig Folkeparti, vil understreke viktigheten
av at regjeringen legger til rette for en avgiftspolitikk som fremmer
produksjon, markedsutvikling og bruk av biogass som drivstoff. Biogass
er en viktig klimaløsning, og produksjon og bruk er økende. Biogass
bygger opp under prinsippene om sirkulær økonomi.
Dette flertallet vil understreke
at biogasskjøretøyer er en viktig del av løsningen for å kutte utslipp
fra transport. Biogass er et viktig element i grønn verdiskaping,
også innenfor andre bransjer som for eksempel landbruk og havbruk.
Klimanytten ved norsk biogassproduksjon har potensial til å overstige
100 pst., dersom den utnyttes riktig. Dette flertallet viser til
at Stortinget har satt som mål at 30 pst. av husdyrgjødselen i Norge
skal benyttes til biogassproduksjon innen 2020, og at det i dag
foreløpig kun er Vestfold som har nådd dette målet.
Dette flertallet viser til
at nullutslippsteknologi for busser er teknologi basert på el, hydrogen
og biogass. En del fylker ligger mye lengre fremme enn andre, særlig
Østfold og Vestfold. I Østfold går 80 pst. av bussene på biogass
fra sommeren 2017, mens Vestfold også har en raskt økende andel
biogassbusser basert på leveranser fra blant annet landbruket.
Dette flertallet ser utfordringen
i at det også er mulig å benytte fossil LPG (propan) på kjøretøy
med forbrenningsmotor. Det finnes biobaserte alternativer til LPG,
men denne teknologien er foreløpig ikke kommersialisert som motordrivstoff.
Bruk av komprimert metan og LPG på kjøretøy forutsetter ulike tekniske
løsninger og kan ikke benyttes om hverandre. Komprimert metan kan
produseres både av biomasse og fossil naturgass (CNG). Produktene
vil være identiske, og det er svært vanskelig å skille dem fra hverandre. Dette flertallet viser
til at en eventuell avgiftslettelse i utgangspunktet vil måtte gjelde
kjøretøy som på registreringstidspunktet er godkjent for å benytte
komprimert metan som drivstoff. Lettelsen kan i prinsippet gjøres
betinget av at det bare benyttes biobasert metan på kjøretøyet.
Dette forutsetter i så fall at det etableres et system for etterberegning
av engangsavgift dersom vilkårene brytes.
Dette flertallet viser til
at det altså vil være utfordrende å kontrollere om kjøretøyet faktisk
benytter biogass, noe som er en forutsetning for at man kan gi biogasskjøretøy
fordeler tilsvarende nullutslippskjøretøy når det gjelder engangsavgift,
bompengetakster og parkeringsavgift. Naturgass brukes ofte som supplement
til biogass på autogassanlegg og fyllestasjoner. Dette medfører
at det kan være betydelig andel naturgass innblandet i biogassen.
Et gasskjøretøy som fortrinnsvis benytter biogass, er dermed ikke
uten videre et nullutslippskjøretøy på linje med et batteri- eller
brenselcelleelektrisk kjøretøy. En mulig løsning er at fyllestasjonene
sertifiseres i forkant, og at det stilles krav til drivstoffet der.
Dette flertallet mener regjeringen
bør se på bruk av engangsavgiften som et verktøy for å stimulere til
økt andel null- og lavutslippskjøretøy og innrette avgiftene slik
at det lønner seg å velge miljøvennlige kjøretøyer, samtidig som
avgiftene økes gradvis på fossile kjøretøyer og fossilt drivstoff.
En forutsetning for å lykkes med 2025-målet er at det samtidig legges
til rette for infrastruktur som gjør det mulig å velge nullutslippskjøretøyer
over hele landet. Dette
flertallet oppfordrer derfor regjeringen til å komme tilbake
til dette i forbindelse med statsbudsjettet for 2019.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti viser
til at forslaget i Dokument 8:153 (2017–2018) omhandler kjøretøy
som benytter biogass. Disse
medlemmer vil jobbe for at alle nye kjøretøyer er null- eller
lavutslippskjøretøyer etter 2025. For å nå dette målet må det legges
til rette for at det lønner seg å velge miljøvennlige kjøretøyer.
Derfor vil disse
medlemmer sørge for rammevilkår som bidrar til rask innfasing
av nullutslippskjøretøyer, og som gjør det lønnsomt å velge dem.
Omstillingen til nullutslippsteknologi i transportsektoren er helt
sentral for å redusere klimagassutslipp. I tillegg vil det være
viktig for å redusere lokal luftforurensning i form av NOx og partikler.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Miljøpartiet De Grønne mener
at en mer offensiv biogasspolitikk kan gi både miljøgevinster og
varige grønne arbeidsplasser i store deler av landet. Hvis potensialet
skal realiseres, bør det tas strukturelle grep for å skape lønnsomhet
og forutsigbarhet i markedet for biogass og biogassbiler. Disse medlemmer viser
til at innføringen av «elbilfordelene» er et av de mest vellykkede
miljøtiltakene i norsk politisk historie. Å etablere et tilsvarende
sett med fordeler for biogassbiler vil kunne gi den samme effekten
for disse kjøretøyene. Disse
medlemmer viser videre til representantforslaget, der det
står:
«I dag er produksjonen
av biogass i Norge rundt 600 GWh, og den forventes å øke til 1 TWh
i 2020. Bransjeforeningene som samler produsenter (Avfall Norge)
og distributører (Energigass Norge), mener at Norge realistisk sett
kan og bør kunne produsere 10–12 TWh biogass basert på utnyttelse
av ressursene i avfall fra det urbane rom, landbruk, skogbruk og
havbruk. Dette kan dekke inntil 20 prosent av all innenlands veitransport. Dette
tilsvarer da et potensial på 20 000 nye og varige arbeidsplasser
og 27,6 mrd. kroner/år i bidrag til BNP.»
Disse medlemmer viser videre
til representantforslaget der det blir redegjort for hvordan en
målrettet satsing på biogass kan gi store klimagevinster, lite luftforurensing
og utgjøre et viktig ledd i utviklingen av en sirkulær økonomi i
Norge som knytter sammen transport-, energi- og landbrukssektoren.
Disse medlemmer vil understreke
at det er helt avgjørende at gunstige vilkår for bruk av biogass
ikke bidrar til økt bruk av forurensende fossil gass. Hvis reguleringene
ikke tar høyde for dette, risikerer man f.eks. at senket engangsavgift
på gassbiler bidrar til at elbilen mister konkurransekraft sammenliknet
med biler som går på fossil gass. Disse medlemmer viser til at
det finnes flere mulige metoder for å ivareta dette. Blant annet
kan risikoen for bruk av fossilgass fjernes ved at bilkjøpere som
nyter godt av fordeler som er beregnet på biogasskjøretøy, forplikter
seg til å kun benytte biogass på bilen og at dette kontrolleres
for eksempel gjennom en kvitteringsseddel. I tillegg må avgiftsregimet
for drivstoff sikre at det alltid er lønnsomt å velge det miljøvennlige
alternativet.
Disse medlemmer har merket
seg at statsråden i sitt brev til komiteen 6. april 2018 peker på
ulike problemstillinger og mulige løsninger på utfordringen ved å
skille mellom fossilgass og biogass. Disse medlemmer vil derfor
understreke at det er nødvendig med en utredning av hvordan sikre
kontrollsystemer kan etableres før «elbilfordeler» for biogassbiler
etableres i Norge.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag.
«Stortinget
ber regjeringen utrede – og i forbindelse med statsbudsjettet 2019
– legge fram forslag om en ordning for at kjøretøy utstyrt med motor
som utnytter biogass som drivstoff (GA-skilter), likebehandles med kjøretøy
som bruker elektrisitet (EL-skilter) eller hydrogen (HY-skilter),
i form av redusert engangsavgift, fordeler ved bomringer og lokale
parkeringsbestemmelser.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at myndighetene gjennom sine offentlige anskaffelser
sidestiller biogass med elektrisitets- og hydrogenalternativene
knyttet til miljø- og klimahensyn.»
Biogass i offentlige anskaffelser
Komiteen mener det er viktig
at det nå utarbeides en nasjonal plan for infrastruktur for alternative drivstoff
for transportsektoren. Planen må blant annet berøre ladeinfrastruktur
for el- og fyllestasjoner for hydrogen og biogass som samsvarer
med måltallene om nullutslippskjøretøy frem mot 2030. Disse medlemmer mener
at nye bybusser skal være nullutslippskjøretøy eller bruke biogass.
Derfor bør også regjeringen vurdere en handlingsplan for utbygging
av biogass i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til Nasjonal transportplan
2018–2029, som legger til grunn en differensiert tilnærming til
drivstoff og drivlinjer, der måltallene for nullutslippskjøretøy
i hovedsak baserer seg på batteri- og brenselcelleteknologi. Det
er derfor ikke hensiktsmessig at myndighetene gjennom sine offentlige
anskaffelser i stort skal sidestille biogass med elektrisitets- og
hydrogenalternativene. Disse
medlemmer viser til at selv om biogass hovedsakelig ikke likestilles
med elektrisitet og hydrogen, er biogass et klimavennlig og godt
alternativt drivstoff, særlig for tyngre kjøretøy. Regjeringen satte
derfor et mål i Nasjonal transportplan om at alle nye bybusser i
2025 skal være nullutslippskjøretøy eller benytte biogass. For dette
segmentet vil offentlige anskaffelser være av betydning.
Disse medlemmer viser til forskrift
om energi- og miljøkrav ved anskaffelse av kjøretøy til veitransport, som
trådte i kraft 1. januar 2018, og som fastsetter absolutte krav
til utslipp av CO2 og stoffer
som bidrar til lokal luftforurensning. Regjeringen har besluttet
at energi- og miljøkravene i denne forskriften skal vurderes på
nytt i 2018 i lys av den teknologiske utviklingen. I den prosessen
vil regjeringen foreta en helhetlig vurdering hvor også biogass
inngår.
Drivstoffhierarkiet
Komiteen mener det er grunn
til å vurdere klargjøring eller nyansering av biogassens plassering
i drivstoffhierarkiet. En nyansering av drivstoffhierarkiet kan være
å tydeliggjøre at avfallsbasert biogass er å anse som avansert biodrivstoff,
at det pr. dags dato ikke eksisterer nullutslippskjøretøy i alle
kjøretøysegmenter, og at biogass derfor kan være et godt alternativ
særlig for tyngre kjøretøy.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti viser
til Stortingets behandling av Klimameldingen, jf. Innst. 253 S (2017–2018),
hvor regjeringen bes ta initiativ til et samarbeid med biogassbransjen
om å etablere en bransjenorm for biogass for å dokumentere klimanytten
av norsk biogass og til bruk for Miljødirektoratet i rapporteringen
av biodrivstoff.
Disse medlemmer viser til
at etter hvert som det kommer opp en anleggsstruktur med biogassanlegg, er
det naturlig å etablere regionale oppgraderingsanlegg for flytende
biogass til drivstoff. Fram mot 2030 vil det også kunne utvikle
seg et marked for biokull, som gjør at de små biogassanleggene også
kan få økt effekt med biomasse fra deler av trestokken som i dag
ikke utnyttes. Disse
medlemmer mener at satsing på biogass i landbruket må være
en del av en helhetlig satsing og strategi for biogass i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener potensialet
for produksjon og bruk av biogass er stort. Mange sentrale virkemidler
er allerede på plass. Disse
medlemmer viser til at regjeringen vil innføre veibruksavgift
på naturgass når ordningen for veibruksavgiftsfritak for naturgass
og LPG som benyttes som supplement til biogass, er på plass.