Dokument 8:138 S (2017-2018)
- Representantforslag om å bruke TRIPS-avtalen for tvangslisensiering
av Spinraza slik at de SMA-syke får medisinen de trenger
Jeg viser til brev
av 1. mars 2018 fra Stortingets helse- og omsorgskomité hvor det
bes om min uttalelse til Dokument 8:138 (2017-2018) Representantforslag
fra Karin Andersen, Gina Barstad, Mona Fagerås og Nicolas Wilkinson
om å bruke TRIPS-avtalen for tvangslisensiering av Spinraza, slik
at de SMA-syke får medisinen de trenger.
Patentlovgivningen
Patentloven § 47
fastslår at:
«Den som i nærings- eller driftsøyemed
vil utnytte en oppfinnelse som en annen har patent på, kan få tvangslisens
til dette når
1. det finnes påkrevd av hensyn
til viktige allmenne interesser.
2. patentrettigheter utnyttes på
en måte som kan begrense konkurransen vesentlig.»
Biogen
er innehaver av flere patenter med virkning i Norge knyttet til
legemidlet Spinraza, og har i tillegg flere patentsøknader under
behandling. Etter patentloven § 47 kan den som i nærings- eller
driftsøyemed vil utnytte en oppfinnelse som en annen har patent
på, få tvangslisens til dette hvis det er påkrevd av hensyn til viktige
allmenne interesser, eller hvis patentrettigheter utnyttes på en
måte som kan begrense konkurransen vesentlig. En eventuell tvangslisens
for patenter knyttet til Spinraza ville måtte vurderes ut fra vilkåret
om viktige allmenne interesser. Tvangslisens etter patentloven § 47
gis av domstolene, eller av Konkurransetilsynet, jf. patentloven
§ 50 og § 50 a. Finnes vilkårene for tvangslisens å være oppfylt,
må domstolen eller Konkurransetilsynet fastsette et rimelig vederlag
til patenthaveren, jf. § 50 andre ledd og § 50 a første ledd.
Formålet med adgangen
til tvangslisens etter patentloven § 47 er å motvirke at patenthavere
misbruker eller utnytter eneretten på en urimelig måte, for eksempel
ved at tilgang til oppfinnelsen bare gis på urimelige vilkår. Bestemmelsen
om tvangslisens av hensyn til viktige allmenne interesser var fra
vedtakelsen av patentloven ment som en sikkerhetsventil, som skulle
anvendes med forsiktighet, jf. forarbeidene til patentloven i NU 1963:6
s. 301. Utgangspunktet for enhver vurdering av tvangslisens må være
at patentsystemet skal fremme innovasjon i form av blant annet utvikling
av nye legemidler. Reglene om tvangslisens innebærer mulighet for
å gjøre unntak fra den eneretten patentet gir, mot patenthaverens
vilje. Det inngrep dette innebærer i utgangspunktet om enerett og
hensynet til innovasjon, innebærer at terskelen for å anvende slike
regler må være høy, jf. også forarbeidene til patentloven i Ot.prp. nr.
36 (1965-66) s. 45 og i tillegg Ot.prp. nr. 86 (2002-2003) s. 32.
Bestemmelsen om viktige allmenne interesser kan for eksempel være
aktuell i krigssituasjoner, eller dersom epidemier truer, og de
aktuelle behov ikke kan ivaretas på annen måte enn ved utnyttelse
av oppfinnelsen.
Det har ikke vært
gitt tvangslisens til produksjon av patenterte legemidler i Norge.
Den siste saken Helse- og omsorgsdepartementet er kjent med der
problemstillingen har vært oppe, er en sak for Konkurransetilsynet og
daværende Fornyings- og administrasjonsdepartementet fra 2010, som
også gikk for domstolene. Den saken gjaldt spørsmålet om en alternativ
produsent av en vaksine mot en fiskesykdom som rammet oppdrettslaks,
kunne få tvangslisens til å utnytte patentet, og dermed levere sitt
produkt i konkurranse med patenthaveren. I den saken ble det lagt
til grunn at det kan gis tvangslisens hvis det er nødvendig for
å forhindre skader – i den saken fiskesykdommer – som kan true en
næring. Utfallet av saken ble imidlertid at det ikke ble gitt tvangslisens
til den alternative produsenten.
Etter WTO TRIPS-avtalen
artikkel 31 har statene adgang til å åpne for bruk av tvangslisens
til patenter på visse vilkår. I norsk rett er dette gjennomført
ved bestemmelsene i patentloven § 47 flg. Ved gjennomføringen av
TRIPS-avtalen artikkel 31 ble patentloven endret slik at det ble
innført en plikt til forutgående forhandlinger med patenthaveren
om frivillig lisens før en tvangslisens kan innvilges, ettersom
TRIPS-avtalen artikkel 31 bokstav b oppstiller en slik forhandlingsplikt, jf.
Ot.prp. nr. 73 (1995-96) s 5. Dette tolkes imidlertid innskrenkende
i tilfeller der det dreier seg om ekstreme krisesituasjoner eller
offentlig ikke-kommersiell bruk. I andre tilfeller gjelder altså
en forhandlingsplikt. Gjennomførte forhandlinger om prisen for kjøp
av Spinraza vil ikke som sådan utgjøre frivillige forhandlinger
om lisens, siden dette gjelder kjøp av produktet og ikke adgangen
til selv å utnytte den patenterte oppfinnelsen ved alternativ produksjon.
Det følger av patentloven
§ 49 første ledd at tvangslisens bare kan meddeles dersom det finnes
en alternativ produsent som er i stand til å utnytte oppfinnelsen på
en forsvarlig måte. Den alternative produsenten kan være en kommersiell
legemiddelprodusent, eller for så vidt staten selv eller en statlig
enhet. For å kunne utnytte oppfinnelsen på en forsvarlig måte, må
den aktuelle produsenten ha den nødvendige tekniske kompetanse, personale
og produksjonsfasiliteter til å produsere det aktuelle legemidlet.
Å utnytte den aktuelle oppfinnelsen på forsvarlig måte kan være
vanskeligere jo mer komplisert det aktuelle legemidlet er.
Virkestoffet i Spinraza,
nusinersen, er et komplisert bioorganisk molekyl. Selv om virkestoffet
er kjemisk syntetisert, kan syntesen ikke utføres i et klassisk
synteselaboratorium, men krever spesiell instrumentering og kjemikere
som har spesiell erfaring med fremstilling av bioorganiske molekyler
ved fastfasekjemi. Prosessutvikling i labskala og oppskalering til
produksjonsskala samt optimalisering av prosessen relatert til forurensningsprofilen
vil være tidkrevende. Virkestoffet degraderer i surt miljø, ved
oksidasjon, ved varmebehandling og er lysfølsom. Virkestoffet lagres
ved -20°C.
Virkestoffet frysetørkes
for videre bruk i produktfremstilling. Frysetørking i legemiddelfremstilling
er i seg selv en komplisert prosess, og det må påregnes at man ikke
kan bruke eksisterende produksjonsanlegg som finnes i Norge. Prosessutviklingen
av en frysetørkeprosess krever spesialistkompetanse og vil være
langvarig.
Produktet er en
injeksjonsvæske, en oppløsning som inneholder 2,4 mg nusinersen
per ml. Én dose inneholder 12 mg nusinersen. Hjelpestoffer som brukes er
natriumdihydrogenfosfatdihydrat, dinatriumfosfat, natriumklorid,
kaliumklorid, kalsiumkloriddihydrat, magnesiumkloridheksahydrat,
natriumhydroksid (til pH-justering), saltsyre (til pH-justering)
og vann til injeksjonsvæsker.
Preparatet kan ikke
sluttsteriliseres i en autoklav og må produseres aseptisk, dvs.
i spesielle produksjonslokaler. Aseptisk produksjon er en krevende
prosess som mest sannsynlig ikke uten videre kan etableres hos en eksisterende
produsent i Norge.
Før et egenutviklet
produkt må man utføre stabilitetsstudier, og ved lansering bør man
ha stabilitetsdata på minimum 6-12 måneder.
Utvikling av produksjonsprosessen
inkludert virkestoffsyntese vil være kostbar og det vil ta år før
man vil være klar til å levere produkt som kan brukes til pasienter.
I tilfeller hvor det ikke finnes produksjonsanlegg som oppfyller
kravene i legemiddelregelverket til god tilvirkningspraksis, vil
etablering/oppbygging av slike produksjonsfasiliteter forsinke et
potensielt prosjekt ytterligere.
Det vil være umulig
for staten å gå inn som produsent for et så komplisert legemiddel
som Spinraza. På det nåværende tidspunkt er det tvilsomt at det
finnes en norsk legemiddelprodusent ved siden av patenthaver som
innehar den nødvendige tekniske kompetansen å kunne gjennomføre
en slik produksjonsprosess som redegjort for over. Basert på dette
mener jeg at kravet om at det må finnes en alternativ produsent
som er i stand til å utnytte oppfinnelsen på en forsvarlig måte,
ikke vil kunne oppfylles.
Legemiddellovgivningen
Etter legemiddellovgivningen
er utgangspunktet at enhver omsetning av legemidler krever markedsføringstillatelse,
jf. legemiddelloven § 8. Etter patentloven § 3 tredje ledd nr. 5
er patenthaverens enerett ikke til hinder for at andre gjennomfører
slike utprøvinger og forsøk på et patentert legemiddel som er nødvendig for
å oppnå markedsføringstillatelse. Andre enn patenthaveren kan altså
uten hinder av patenthaverens enerett gjennomføre slike forsøk som
er nødvendige for å utarbeide den dokumentasjon som kreves for å
oppnå markedsføringstillatelse. Legemiddellovgivningen har imidlertid
regler om rett til dokumentbeskyttelse for innehavere av markedsføringstillatelser
for legemidler. Disse reglene innebærer at andre enn innehaveren
av markedsføringstillatelsen ikke kan utnytte dokumentasjon på kvalitet,
sikkerhet og effekt som ligger til grunn for markedsføringstillatelsen
i perioden dokumentbeskyttelsen gjelder. Eneretten til bruken av
denne dokumentasjonen etter legemiddellovgivningen gjelder såldes
i tillegg til eneretten til å utnytte den patenterte oppfinnelsen
etter patentlovgivningen.
Et legemiddel blir
bare godkjent for salg dersom legemiddelet har en nytte som overstiger
risikoen ved bruk. Vurdering av nytte-/risikoforholdet til et legemiddel
er basert på dokumentasjon som produsenten må sende inn når en søker
om markedsføringstillatelse. I søknaden må produsenten dokumentere
legemidlets farmasøytiske kvalitet, sikkerhet og medisinske effekt. Dersom
en produsent skulle få tvangslisens vil denne så lenge det foreligger
dokumentbeskyttelse i utgangspunktet ikke kunne utnytte den dokumentasjonen
som ligger til grunn for Spinraza sin markedsføringstillatelse. Fremskaffelsen
av en tilsvarende dokumentasjon som foreligger for Spinraza er et
svært omfattende arbeid som er anslått til å kunne ta minst 5 år.
Kostnadene som følger vil også være svært høye, og estimeres å være
på minst flere hundre millioner kroner.
Dokumentbeskyttelsen
for Spinraza gir i henhold til legemiddelforskriften § 10 a bokstav
b produsenten en enerett på bruken av den innleverte dokumentasjonen
i en periode på åtte år etter at markedsføringstillatelsen ble gitt.
Markedsføringstillatelsen til Spinraza ble utstedt 30. mai 2017.
Dette innebærer at dokumentasjonen på Spinraza ikke kan brukes av
andre før 30. mai 2025. Dersom en produsent skulle få tvangslisens
ville denne derfor måtte gjennomføre de nødvendige kliniske studier
og utarbeide all dokumentasjon for tilsvarende kvalitet, sikkerhet
og effekt som Spinraza.
WTO TRIPS-avtalen
krever ikke at statene har slike regler som den norske legemiddellovgivningen
om bestemte tidsperioder for dokumentbeskyttelse for legemidler,
men krever at testdata må beskyttes mot urimelig kommersiell bruk,
jf. TRIPS-avtalen artikkel 39 nr. 2. På denne bakgrunn kan TRIPS-avtalen
antakelig forstås slik at den åpner for at statene gjør unntak fra
vernet for testdata i tilfeller der det foreligger viktige allmenne hensyn
som kan tilsi produksjon av et patentert legemiddel på tvangslisens.
Reglene i den norske legemiddellovgivningen om dokumentbeskyttelse
bygger imidlertid på EUs legemiddelregelverk, som Norge er bundet av
som del av EØS-avtalen. Dette regelverket er gjennomført i legemiddelloven
med tilhørende forskrifter. EUs legemiddelregelverk har regler om
dokumentbeskyttelse for legemidler i visse tidsperioder som går utover
kravene etter TRIPS-avtalen, og inneholder ingen uttrykkelig hjemmel
for å gjøre unntak fra denne beskyttelsen der viktige allmenne hensyn
kan tilsi dette. Spørsmålet om en slik adgang likevel kan innfortolkes
i tilfeller der det ellers er grunnlag for tvangslisens etter patentretten,
har etter det jeg er gjort kjent med ikke vært prøvd for EU-domstolen.