Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Tore Hagebakken, Ingvild Kjerkol, Tuva
Moflag og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Torill Eidsheim, Astrid
Nøklebye Heiberg, Erlend Larsen og Sveinung Stensland, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud og Sylvi Listhaug, fra Senterpartiet, Kjersti
Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Nicholas Wilkinson, fra Venstre,
Carl-Erik Grimstad, og fra Kristelig Folkeparti, lederen
Olaug V. Bollestad, viser til representantforslaget om å bruke
TRIPS-avtalen for tvangslisensiering av Spinraza, slik at de SMA-syke
får medisinen de trenger. Det vises også til statsrådens uttalelse
om forslaget i brev til komiteen datert 20. mars 2018.
I representantforslaget
fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
bruke TRIPS-avtalen for å tvangslisensiere Spinraza og sikre tilgang
til medisinen for de som trenger den i Norge, så sant myndighetene
ikke allerede har kommet til en avtale med selskapet.»
Komiteen viser til at legemiddelet
nusinersen, markedsført som Spinraza, kan hjelpe folk med spinal muskelatrofi
(SMA). Dette er det første legemiddelet som kan hjelpe dem som har
denne sykdommen, og Beslutningsforum har bestemt at unge under 18
år skal få Spinraza. Beslutningsforum viser til at dokumentasjonen
for Spinraza ikke viser at legemidlet er kostnadseffektivt for dem
over 18 år.
Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at det er positivt at denne nye medisinen er utviklet, og at SMA-syke
må få tilgang til medisinen så snart som mulig. Komiteen er enig i at SMA-syke
har ventet lenge nok, og at norske myndigheter bør bruke de virkemidlene
Norge har, for å sikre landets innbyggere medisinen de trenger.
Komiteen viser til at det ifølge
statsrådens opplysninger ikke på det nåværende tidspunkt finnes
aktører som på en forsvarlig måte kan produsere legemiddelet etter
en eventuell tvangslisens, samt at arbeidet med fremskaffing av
dokumentasjon på legemidlets kvalitet, sikkerhet og effekt gjennom
kliniske studier ville vært svært ressurs- og kostnadskrevende.
Komiteen viser til at statsrådens
konklusjon er å frarå at Stortinget fatter vedtak i samsvar med
representantforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at TRIPS er
en internasjonal avtale inngått av medlemsland i WTO. WTO har gjennom
TRIPS-avtalen etablert kjøreregler for overholdelse av patentrettigheter
i et globalt handelssystem. Landene som har signert avtalen, er
enige om at patenter er nødvendig for å stimulere til ny innovasjon
og verdiskaping, og anerkjenner at et stabilt og forutsigbart patentsystem
er viktig for utviklingen av nye medisiner.
Disse medlemmer viser til at
det er åpnet for unntak i avtalen (som tvangslisensiering), spesielt
for å ivareta fattige lands tilgang til essensielle medisiner. Selv
om dette er et anerkjent element av det globale patentsystemet,
bør tvangslisensiering benyttes på en balansert måte og ikke anvendes
som et substitutt for finansieringspolitikk på legemiddelområdet.
Disse medlemmer viser til at
alle legemidler som innføres i Norge, må være kostnadseffektive. Disse medlemmer viser
til at dersom man ikke blir enig om pris i forhandlinger, skyldes
dette at myndighetene og det aktuelle legemiddelselskapet er uenige
om usikkerheten i datagrunnlaget, og dermed om usikkerheten knyttet
til dokumentasjonsgrunnlaget for kostnadseffektivitetsberegningen.
Disse medlemmer mener at en
eventuell tvangslisensiering vil føre til at Norge sender et sterkt innovasjonsfiendtlig
signal til den globale legemiddelindustrien og andre internasjonale
handelsaktører. Dette kan medføre at Norge ikke blir et foretrukket
land hverken for forskningsinvesteringer, kliniske studier eller
lansering av nye medisiner til nytte for den norske befolkningen.
Disse medlemmer viser til at
en eventuell tvangslisensiering av Spinraza ville måtte medføre norsk
produksjon av produktet. Det er tvilsomt om det finnes aktører som
kan framstille dette til den kvalitetsstandard som kreves. Produksjonsenheter
for lokale/nasjonale formål, og i dette tilfellet en liten pasientgruppe,
er neppe kostnadseffektiv investering, og anses som helt urealistisk
å gjennomføre.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
regjeringspartiene mener bruk av TRIPS-avtalen vil sende et sterkt
innovasjonsfiendtlig signal. Disse medlemmer mener TRIPS-avtalen
kan brukes mot selskaper som misbruker sin patent-gitte monopolmakt.
Det er ikke et innovasjonsfiendtlig signal, men et signal som er fiendtlig
til misbruk av monopolmakt. Legemiddelfirmaer som ikke misbruker
monopolmakten sin, kan heller ikke tvangslisensieres eller utsettes
for parallellimport. For eksempel har USA allerede brukt TRIPS-avtalen
og er kjent som et av landene som er mest vennlig innstilt overfor
legemiddelindustrien på tross av dette. Disse medlemmer er på denne
bakgrunn uenige i merknaden fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre.
Disse medlemmer viser til at
regjeringspartiene mener det ikke er kostnadseffektivt å investere
i egen legemiddelproduksjon for å kunne tvangslisensiere legemidler. Disse medlemmer vil
påpeke at tvangslisensiering kun er en av mulighetene under TRIPS-avtalen.
Legemiddelet kan også parallellimporteres. Å utrede produksjonskapasitet
for å kunne nyttiggjøre seg begge mulighetene i TRIPS-avtalen vil
ikke bare komme SMA-syke til gode, men vil bidra i alle forhandlinger Norge
har med legemiddelselskaper om særlig dyre medisiner. Disse medlemmer mener
på denne bakgrunn at det ikke er fornuftig å stemme mot å utrede mulighetene
for norsk produksjon, slik regjeringspartiene varsler.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti viser
til at TRIPS-avtalen tillater mottiltak mot selskaper som misbruker
sin patent-gitte monopolmakt. Biogen har satt en høy pris på legemiddelet Spinraza
og har nektet å delta i fellesforhandlingene de ble invitert til
med Sykehusinnkjøp i Norge og Angros i Danmark. Disse medlemmer viser til høringsinnspillet
fra Handelskampanjen, som mener slik forhandlingsnekt er åpenbar
misbruk av monopolmakt. Disse medlemmer er
enige i dette.
Disse medlemmer viser til statsrådens
svar, der han skriver at terskelen for å bruke unntak fra eneretten patenter
gir, bør være høy. Disse
medlemmer er enige i dette. Disse medlemmer mener videre
at denne saken med misbruk av monopolmakt fra selskapet Biogen,
som resulterer i at pasienter som trenger det, ikke får medisin,
er svært alvorlig. I tillegg er saken del av et større bilde der
legemiddelindustrien nå er blant bransjene med størst profitt i
verden, samtidig som prisene på nye legemidler stadig øker. Disse medlemmer mener
det er viktig at regjeringen bruker de virkemidlene som finnes,
for å sikre befolkningen tilgang på medisiner. Da må mer gjøres
for å stoppe veksten i legemiddelpriser.
Disse medlemmer viser til at
statsråden konkluderer med at Norge ikke kan tvangslisensiere Spinraza,
blant annet fordi Norge ikke har produksjonskapasitet til å kunne
produsere legemiddelet. Disse
medlemmer mener det er alvorlig for Norge og befolkningens
tilgang til medisiner at landet ikke har produksjonskapasitet som
gjør at regjeringen kan benytte seg av en av de viktigste ventilene
for tilgang til medisiner når legemiddelselskaper misbruker sin
monopolmakt.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede mulighetene for å styrke norsk produksjonskapasitet
og kvalitet med sikte på å ha større reelle muligheter til å bruke
tvangslisensiering av legemidler gjennom TRIPS-avtalen for slik
å sikre staten en sterkere posisjon i forhandlinger om dyre medisiner,
som igjen vil kunne sikre flere medisinene de trenger.»
Disse medlemmer viser
til TRIPS-avtalens artikkel 31, som i tillegg til tvangslisensiering
åpner for parallellimport av et legemiddel dersom selskapet misbruker
sin monopolmakt. Parallellimport gjør at regjeringen kan kjøpe legemiddelet
fra et annet land som har fått legemiddelet til en lavere kostnad. Disse medlemmer mener
denne muligheten bør utredes for å sikre at pasientene som trenger
Spinraza, skal få det, og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede mulighetene for parallellimport av legemiddelet
Spinraza, for å sikre at alle pasientene i Norge som trenger medisinen,
får medisinen.»
Disse medlemmer viser
til at selskapet Biogen ikke har funnet opp virkestoffet i Spinraza:
Nusinersen. Disse
medlemmer viser til høringssvaret fra Handelskampanjen der
de skriver at legemiddelet er utviklet i samarbeid mellom Adrian
Krainer i den ideelle organisasjonen Cold Spring Harbor Laboratory,
medisinfirmaet Ionis Pharmaceuticals og det offentlige University
of Massachusetts Medical School. Biogen har deretter kjøpt patentet
og selger legemiddelet til en svært høy pris. Selskapet har økt
sin internasjonale profitt betraktelig på grunn av legemiddelet
på tross av at kundegrunnlaget er lite. Disse medlemmer viser til at
dette er en vanlig framgangsmåte i legemiddelindustrien, en av næringene
med høyest profitt i verden. Disse medlemmer viser til at
det trolig vil komme stadig flere dyre medisiner i årene som kommer,
og at Norge trenger forhandlingskort som gjør det mulig å få gode
priser på legemidlene, slik at vi kan sikre befolkningen medisinene
de trenger.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil for øvrig
vise til Representantforslag 93 S (2017–2018), jf. Innst. 195 S (2017–2018),
om å sikre åpenhet om legemiddelpriser i Norge.