Dokument 8:157 S (2017-2018)
- Representantforslag om å rette opp mangler i TSB, rusbehandlingen
som anbudsrunden fra Helse Sør-Øst RHF har ført til
Jeg viser til brev fra helse-
og omsorgskomiteen av 13. mars 2018, vedlagt dokument 8:157 S (2017-2018). Helse-
og omsorgskomiteen ber om min uttalelse til representantforslaget
fra stortingsrepresentantene Nicholas Wilkinson, Karin Andersen
og Arne Nævra.
Jeg vil innledningsvis
minne om spesialisthelsetjenestelovens § 2-1 a som slår fast at
det er de regionale helseforetakene som skal sørge for spesialisthelsetjenester
til personer med fast bopel eller oppholdssted innen helseregionen.
Disse tjenestene kan ytes av de regionale helseforetakene selv,
eller ved at de inngår avtale med andre tjenesteytere.
I helseforetakslovens
§ 2 a slås det videre fast at de regionale helseforetakene har et
overordnet ansvar for å iverksette den nasjonale helsepolitikken
i helseregionen. Regionale helseforetak skal planlegge, organisere, styre
og samordne virksomhetene i helseforetakene som de eier. I forbindelse
med langsiktig planlegging skal regionale helseforetak vurdere om
deler av tjenestene skal ytes gjennom inngåelse av avtale med private eller
offentlige virksomheter som de ikke eier selv.
Helse Sør-Øst RHF
gjennomførte i 2017-2018 som kjent en anbudskonkurranse om anskaffelse
av behandlingstilbud innen tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB).
Den økonomiske rammen ble økt med over 20 millioner kroner i forbindelse
med gjennomføring av anskaffelsen. Det ble inngått avtale med fire
private ideelle leverandører, Tyrilistiftelsen i Skien og Arendal,
Manifestsenteret i Røyken, Skjelfoss psykiatriske senter i Hobøl
og Borgestadklinikken i Telemark. Ingen av de 12 tilbyderne har
innklaget anskaffelses-prosessen eller tildelingen til KOFA, eller
tatt andre rettslige skritt mot Helse Sør-Øst RHF.
Helse Sør-Øst RHF
har orientert om at de i anbudskonkurransen la til grunn faglige
og politiske føringer om å etablere helhetlige behandlingsforløp
uten avbrekk mellom avrusning, utredning og behandling. Ved å stykke
opp behandlingens faser er det økte sjanser for avbrudd. Avrusningsfasen
er en viktig motivasjonsperiode for endringsarbeid og de relasjonene
pasienten får til behandlerne i denne fasen er av stor betydning
for videre behandling. I anskaffelsen er avrusning lagt inn som
en integrert del av behandlingsforløpene. Antall plasser reduseres
noe, men plassene vil utnyttes bedre ved at det etableres helhetlige
behandlingsforløp.
Helse Sør-Øst RHF
gjennomførte i oppstartsfasen av anskaffelsen en analyse av befolkningens
behov, og det ble lagt opp til en styrking av tilbudet for grupper hvor
det er relativt lav kapasitet. Dette gjelder for eksempel tilbudet
til unge personer med rusproblemer og psykiske lidelser, og voksne
pasienter med omfattende tilleggsproblematikk. Anskaffelsen innebærer
som følge av dette, etter Helse Sør-Øst RHFs oppfatning, både en
ønsket endring og styrking av det faglige innholdet i tjenestetilbudet.
Det er generelt
sett en relativt god kapasitet for behandling innen TSB i Helse
Sør-Øst, med totalt 1 153 døgnplasser. Den gjennomsnittlige ventetiden
innen TSB har det siste året vært synkende, og var for 2017 samlet
sett på 38,7 dager. Dette er mer enn 20 dager lavere enn kravet.
Det vil over tid være svingninger i ventetid, men Helse Sør-Øst
RHF forventer ingen økt ventetid som følge av denne anskaffelsen.
Bragernes tilbud til voksne
alkohol/medikamentavhengige
Tilbudet til pasienter
med et alkohol- og/eller medikamentproblem er etter Helse Sør-Øst
RHFs oppfatning godt utbygd i regionen, både i poliklinikker og døgnbehandling
hos private aktører og i helseforetak. Vestre Viken HF har polikliniske
tjenester innenfor TSB organisert i de distriktspsykiatriske sentrene
(DPS), og enhetene i Drammen, Sandvika og Bærum kan tilby behandling
til pasientene som bor i dette området og som tidligere har benyttet
seg av tilbudet ved Bragernes. På poliklinikken i Sandvika tilbys
et eget forsterket opplegg for pasientgruppen og som innebærer et
særskilt samarbeid med kommunen («dør-til-dør»).
Det er også god
kapasitet på de fire A-klinikkene i Oslo. Tre av disse har døgnbehandling
og den ene (Trasoppklinikken) tilbyr avrusning. En rekke av de private aktørene
i regionen har særskilte tilbud til pasientgruppen, blant annet
Valdresklinikken, Blå Kors Eina og Riisby. Det er dessuten viktig
å minne om at mange pasienter med et alkohol/medikamentproblem også
har en samtidig behandlingstrengende psykisk lidelse. Denne gruppen
har fått et forsterket tilbud ved Manifestsenteret som ligger i
Røyken.
Bragernes tilbud om kjønnsdelt
behandling
I henhold til ytelsesavtalen
gir døgnavdelingen på Bragernes kjønnsspesifikke behandlingsopplegg
med adskilte enheter for menn og kvinner, 7 + 7 plasser. Dette er
ifølge Helse Sør-Øst RHF ikke et unikt tilbud i regionen. En av
anbefalingene i nasjonal faglig retningslinje for behandling og
rehabilitering av rusmiddelproblemer og avhengighet, er at kjønnsspesifikke
behandlings- og oppfølgingsbehov bør ivaretas. Dette kan gjenspeiles
både i rammene rundt behandlingen og i det faglige innholdet blant
annet ved kjønnsdelte avdelinger eller kjønnsdelte gruppetilbud/aktiviteter.
Det foreslås også i retningslinjen å legge til rette for at kvinner
og menn får tilbud om kjønnsdelte behandlingsaktiviteter. Selv om
forskningsgrunnlaget for en slik deling er svakt, søker både regionens
private aktører og helseforetakene å ivareta disse hensynene. I
mange institusjoner praktiseres at romfordelingen adskiller kvinner og
menn (egne fløyer, ulike etasjer). Regionen har i tillegg en egen
institusjon for bare kvinner, Kvinnekollektivet Arken.
Bragernes tilbud til pårørende
Behovet for tilbud
for pårørende er vektlagt i anbudskonkurransen. I kravspesifikasjonen
til hver av de 5 delytelsene Helse Sør-Øst RHF utlyste i forbindelse
med anskaffelsen, ble det stilt krav om "ivaretakelse av pårørende, herunder
ev. barn og pasientens søsken. Barneansvarlig. Pasient- og pårørendeopplæring
og informasjon". Det gjelder både ved døgnbehandling og i
poliklinikk. Det er grunn til å påpeke at slike tilbud er godt etablert
i hele regionen.
Videre er det grunn
til å vise til at pårørende uten et eget rusproblem, men som på
grunn av belastninger knyttet til sin livssituasjon trenger helsehjelp
i spesialisthelsetjenesten, vil kunne henvises til behandling. Personer
i Drammens-området som har behov for behandling i spesialisthelsetjenesten
for problemer som pårørende til person med et rusproblem kan henvises til
Drammen DPS i Vestre Viken HF. Det er også tilsvarende tilbud ved
de fire A-klinikkene i Oslo.
Bragernes tilbud til spilleavhengige
Avhengighet av spill
er et alvorlig problem for mange. Det er imidlertid ikke anbefalt
at pasienter med spilleproblematikk innlegges i døgnbehandling hvis
de ikke samtidig har avhengighet knyttet til bruk av rusmidler.
Det finnes egne
veletablerte behandlingsmetoder som er tilgjengelig over hele landet
knyttet til DPS og/eller ruspoliklinikker. Noen poliklinikker og
enkelte privatpraktiserende psykologer har spesialisert seg på spilleavhengige
og er oppført på en egen ressursliste. Ruspoliklinikken i Drammen
DPS står på denne listen, og personer i Drammen som søker behandling
i spesialisthelsetjenesten for problemer knyttet til spilleavhengighet kan
henvises til ruspoliklinikken ved Drammen DPS. Blå Kors poliklinikk
i Oslo har også egne tilbud for spilleavhengige.
Forholdene for pasientene i
Agder / den sørlige delen av regionen
Det er mange private
ideelle døgnplasser i den sørlige delen av helseregionen:
-
Tyrilistiftelsen
har 30 døgnplasser i Skien og 10 døgnplasser i Arendal
-
Samtun har 22 plasser
i Bø
-
Borgestadklinikken
har 17 plasser i Skien og 26 + 10 plasser på Borgestad
Sørlandet
sykehus HF har et godt og omfattende behandlingstilbud:
-
Poliklinikk i Kristiansand
og Arendal
-
Avrusningsenhet
i Kristiansand, 12 døgnplasser og i Arendal 12 døgnplasser
-
Døgnenhet på Byglandsfjord,
15 døgnplasser
-
Enhet for gruppebehandling
(døgn, dagbehandling og poliklinikk) 20 døgnplasser og 10 dagbehandlingsplasser.
-
Rus- og psykiatrienhet,
Kristiansand, 14 døgnplasser (av disse er 4 tvang/tilbakehold etter
Helse og omsorgstjenesteloven § 10-2)
I tillegg
er det stor behandlingskapasitet ved de HELFO-godkjente virksomheter
(«Fritt behandlingsvalg») som driver døgnbehandling i den sørlige
delen av regionen:
Avsluttende bemerkning
Jeg vil avslutningsvis
understreke at Helse Sør-Øst RHF gjennom sitt nevnte sørge-for-ansvar,
nettopp har ansvaret for å vurdere det samlede tilbudet i sin regionen,
innenfor de gitte politiske rammer. De mener at den gjennomførte
anskaffelsen baserer seg på de foreliggende faglige og helsepolitiske
målsettinger, og at de gjennom denne har inngått avtaler med gode
tilbud hos etablerte og faglig gode ideelle leverandører. De mener videre
at anskaffelsen har bidratt til å styrke tjenestene på de områdene
hvor det var størst behov for å styrke behandlingstilbudet, og at
det finnes gode og lett tilgjengelige behandlingstilbud som alternativ
til de tilbudene som ikke nådde opp i konkurransen.
Helse Sør-Øst RHF
oppfyller også i 2017 «den gylne regel» som medfører at veksten
innen TSB skal være høyere enn for somatikk, målt på regionsnivå.
NPR-tall viser at aktiviteten i behandlingstilbud er vesentlig økt, spesielt
for polikliniske tjenester. I de nye avtalene er det i tillegg lagt
inn ressurser for oppfølging i for- og etterkant av døgnbehandlingen
som en integrert del av behandlingen.
Helse Sør-Øst RHF
kan ikke se at det er grunnlag for å hevde at det foreligger faglige
eller geografiske mangler ved tilbudet innen tverrfaglig spesialisert
rusbehandling i Helse Sør-Øst.