Dokument 8:168 S (2017-2018)
- Representantforslag om åtte tiltak for å sikre trygg fødselsomsorg
Jeg viser til brev
datert 20. mars 2018 fra helse- og omsorgskomiteen som ber om min
uttalelse om ovennevnte representantforslag. Forslagene er som følger:
-
Stortinget ber regjeringen
innføre et grunnleggende prinsipp for fødselsomsorgen om at familier
må sikres et nært og tilgjengelig fødetilbud uavhengig av bosted,
og sikre at helseforetakene styrer etter dette.
-
Stortinget ber regjeringen
gjennomføre en full gjennomgang av bemanningssituasjonen ved landets fødesteder
for å sikre at bemanningen er god nok til at hver kvinne faktisk
har tilgang til én-til-én omsorg fra jordmor under den aktive delen
av fødselen.
-
Stortinget ber regjeringen
sikre at alle kvinner som har behov for, og ønsker, hjelp med etablering
av amming etter fødsel, skal få det gjennom å være på barselavdeling,
sykehushotell eller andre tilbud knyttet til sykehusene til dette
er på plass, inkludert tilstrekkelig barseloppfølging i tråd med
gjeldende retningslinjer.
-
Stortinget ber regjeringen
sikre at kort liggetid på sykehus skal være kvinnens eget ønske,
ikke økonomisk betinget. Nye sykehus skal dimensjoneres etter faglige
behov. Ingen skal skrives ut til et for dårlig tilgjengelig kommunalt
barseltilbud.
-
Stortinget ber regjeringen
gjennomføre en fullgod kartlegging som gir en nasjonal oversikt
over hvorvidt følgetjenesten for gravide er tilstrekkelig utviklet
og fungerende.
-
Stortinget ber regjeringen
legge til rette for, og kreve, ansettelsesforhold i hele stillinger
for nyutdannede jordmødre for å sikre at kompetansen og kvaliteten
på jordmortjenesten opprettholdes.
-
Stortinget ber regjeringen
sikre en trygg og fremtidsrettet fødselsomsorg ved å stanse sentraliseringen
av fødeinstitusjoner.
-
Stortinget ber regjeringen
gå gjennom finansieringsordningene i primærhelsetjenesten for å
foreslå endringer som gjør at kommunene ikke taper penger på å bruke
jordmortjenester til sin oppfølging av gravide sammenlignet med
å bruke fastlegeordningen.
Fødsel
av et nytt barn er en av de største begivenheter i et menneskes
liv. Jeg vil innledningsvis understreke at norsk fødselsomsorg er
av høy kvalitet og har gode resultater. Vi er et av landene med
lavest nyfødtdødelighet. Folkehelseinstituttet publiserer nasjonale brukererfaringsundersøkelser
om svangerskaps-, fødsels- og barselomsorgen. Brukerundersøkelsene
viser god tilfredshet med tilbudet, og at kvinner er gjennomgående
mer fornøyd med fødsels- og barselomsorgen i 2016 sammenliknet med
2011.
Det har vært en
betydelig reduksjon i antall fødeinstitusjoner. Den største nedgangen
skjedde i perioden fra 1970 til 1990, og en viktig årsak var at
fødslene ble flyttet fra egne fødehjem og fødestuer til sykehus.
Delvis skyldtes dette økte krav til medisinsk beredskap, for eksempel
keisersnitt, delvis skyldtes dette de fødendes eget ønske. Noen
steder ble antallet fødeavdelinger redusert da sykehus ble slått
sammen, slik som i Østfold.
Det er ingen pågående
sentralisering av fødetilbudet (jf. tiltak 7 i representantforslaget),
men noen små fødestuer blir fortsatt nedlagt på grunn av synkende fødselstall.
Heldigvis finnes det populære fødestuer i distriktene, slik som
i Alta, Finnsnes og på Tynset. I Odda, Lærdal og Nordfjord er det
opprettet "god start"- enheter med jordmordberedskap og mulighet
for å gjennomføre fødsel hvis det er risiko for at den fødende ikke rekker
fram til fødeavdeling i tide. Nasjonal helse- og sykehusplan slår
fast at fordelingen av mindre fødeavdelinger og fødestuer må sikre
nærhet til fødetilbud også utenom de store kvinneklinikkene.
Å ha jordmor til
stede under fødselen gir større sannsynlighet for normal fødsel
og mindre behov for smertelindring. Alle de regionale helseforetakene
har vedtatt planer for fødselsomsorgen med bakgrunn i veilederen "Et trygt fødetilbud".
Helsedirektoratet har i denne veilederen gitt en anbefaling om at
alle fødende skal ha en jordmor hos seg så tidlig som mulig i aktiv
fase av fødselen og til fødselen er over. Dette er en anbefaling, og
ingen pasientrettighet. Det er et mål alle helseforetakene arbeider
aktivt for å nå, men de store sesong- og dag til dag-variasjonene
i fødselstall gjør det krevende å nå dette målet for 100 prosent
av de fødende. Det er helseforetakene som har ansvaret for forsvarlig
bemanning på fødeinstitusjonene, og de må utvikle systemer for bemanningsplanlegging
som gjør det mulig å håndtere store svingninger i aktivitet.
I oppdragsdokumentet
for 2017 ba jeg helseforetakene dokumentere når anbefalingen om
at den fødende skal ha en jordmor hos seg så tidlig som mulig i
aktiv fase av fødselen og til fødselen er over, ikke ble fulgt opp. Avvik
skulle dokumenteres i helseforetakenes avvikssystemer og resultatene
brukes til kvalitetsforbedring. De regionale helseforetakene har
rapportert på styringskravet i årlig melding. Det framgår av rapporteringen
at helseforetakene dokumenterer når anbefalingene ikke blir fulgt
opp og bruker resultatene til forbedring. Et eksempel er Helse Bergen,
hvor det er systematisk kartlegging av om det er en jordmor tilstede
hos den fødende i den aktive delen av fødselen. Kartleggingen viser
at kravet så langt er oppfylt i 96 prosent av alle fødslene. Det
er etablert en gruppe som går gjennom alle enkeltsakene som er meldt
i avvikssystemet, for å se på læringspunkter og eventuelle tiltak
som må settes i verk.
Andre helseforetak
rapporterer at anbefalingen stort sett følges, men enkelte angir
at det kan være utfordringer knyttet til samtidighetskonflikter.
Dette forsøkes løst med innleie av ekstra personell, alternativt
at vakthavende jordmor går utover sitt ordinære skift.
Helsedirektoratets
nasjonale faglige retningslinje for barselomsorgen "Nytt liv og trygg barseltid for
familien" anbefaler individuell støtte med ammeveiledning
i tråd med "Ti
trinn for vellykket amming" til alle kvinner som føder barn.
Anbefalingen gjelder både ved opphold på sykehus og i hjemmet, særlig
i den første tiden etter fødselen inntil kvinnen mestrer ammingen.
Jeg forutsetter at både helseforetak og kommuner legger de faglige
anbefalingene til grunn for utviklingen av tilbudet.
Jeg viser til St.
meld. nr. 12 (2008-2009) En gledelig begivenhet som
den rødgrønne regjeringen la fram i 2009. Her framgår det at medisinsk
kunnskap og erfaring tilsier at det ikke er nødvendig med et langt
sykeleie etter en normal fødsel. Jeg er enig med forslagsstillerne
i at sykehusoppholdets varighet tilpasses kvinnens og det nyfødte
barnets behov. Det er derfor et faglig spørsmål når mor og barn
skal reise hjem etter fødsel. Ingen skal reise hjem før familien
er i stand til å ta vare på barnet hjemme. Dette er forhold som
også må vektlegges når det planlegges nye sykehus. Hvordan dette
organiseres, er de regionale helseforetakene og helseforetakenes ansvar.
Jeg vil også understreke at helseforetakene må forsikre seg om at
det finnes et organisert barseltilbud i kommunen før mor og barn
skrives ut.
Antallet uplanlagte
fødsler utenfor sykehus (omfatter uplanlagte hjemmefødsler, transportfødsler
og fødsler utenfor institusjon og "uspesifisert") har vært på samme
nivå de siste 15-20 år og har ligget på 0,7 pst. av alle fødsler.
Transportfødsler er naturligvis ikke ønskelig verken fra den fødendes
eller fra jordmors ståsted. Flere studier viser at transportfødsler
som regel forløper uten medisinske komplikasjoner. Ansvaret for
følgetjenesten for gravide ble overført til de regionale helseforetakene
i 2010. Det har ført til et mer forutsigbart tilbud.
I tiltak 6 bes regjeringen
om å legge til rette for, og kreve, ansettelsesforhold i hele stillinger
for nyutdannede jordmødre for å sikre at kompetansen og kvaliteten på
jordmortjenesten opprettholdes. I foretaksmøtet i januar 2017 ba
jeg de regionale helseforetakene om å:
-
motivere og tilrettelegge
for at ansatte velger høyere stillingsprosent og helst 100 pst.
stilling i samarbeid med organisasjonene, tillitsvalgte og utdanningssektoren.
-
sikre at helseforetakene
i større grad enn nå tilbyr nyutdannet helsepersonell hele faste
stillinger.
I årlig
melding fra de regionale helseforetakene framgår det at alle helseforetak
jobber med tiltak for å motivere og tilrettelegge slik at ansatte
får muligheten til å velge en høyere stillingsandel. Det gjelder
også nyutdannet helsepersonell. Heltidsstillinger anses som en fordel
for både kvalitet, kontinuitet og pasientbehandling. Videre bidrar
heltidsstillinger til å ivareta arbeidsmiljø og redusere sykefravær.
I tråd med regjeringsplattformen
om å styrke jordmortilbudet og det helsefremmende og forebyggende arbeidet
i kommunene, har regjeringen fra 2014 styrket de årlige budsjettene
til helsestasjons- og skolehelsetjenesten. For 2018 er det bevilget
til sammen 1,16 milliarder kroner til denne tjenesten. Bevilgningen
omfatter 853,3 mill. kroner gjennom kommunenes frie inntekter og
307,2 mill. kroner i øremerkete tilskudd. Det er øremerket 20 mill.
kroner av tilskuddet til å styrke jordmortjenesten.
Jordmordkompetansen
og barselomsorgen styrkes som en del av helsestasjonstjenesten der
det meste av barselomsorgen foregår. I tillegg til midlene til helsestasjons-
og skolehelsetjenesten er det i 2018 bevilget en økning i kommunenes
frie inntekter på 200 mill. kroner begrunnet med tidlig innsats
i barnehage og skole og 200 mill. kroner i forebyggende tiltak for
barn, unge og familier. Regjeringen har også gjeninnført kravet
om jordmordkompetanse i helse- og omsorgstjenesteloven fra 1. januar
i år.
Representantene
har foreslått å gjennomgå finansieringsordningene i primærhelsetjenesten.
Flere av oppfølgingspunktene
i Meld. St. 26 (2014-2015) om fremtidens primærhelsetjeneste innebærer
at vi må se nærmere på hvordan primærhelsetjenesten finansieres.
For å utvikle en bærekraftig tjeneste for framtiden med god tilgjengelighet
for hele befolkningen, er det nødvendig å se de kommunale helse-
og omsorgstjenestene samlet, også finansieringsmessig. Dette gjelder både
forebyggende og behandlende tjenester. Blant hovedgrepene i stortingsmeldingen
er å satse på flerfaglig samarbeid, gjerne i team, kompetanseoppbygging
og god ledelse på alle nivåer. Det skal nå, gjennom piloter, prøves
ut nye måter å arbeide på i helse- og omsorgstjenesten.
Når det gjelder
helsefremmende og forebyggende arbeid som kommunene er ansvarlige
for, er det meste av dette rammefinansiert. De enkelttakster som
blant annet leger og jordmødre kan innkreve er blant unntakene.
Representantene skriver at kommunene i dag taper penger på å bruke
jordmor i oppfølgingen av gravide framfor å bruke fastlege. Det
er ikke nødvendigvis mer lønnsomt for kommunen å benytte fastlege
enn jordmor i svangerskapsomsorgen. Jeg viser til mine svar på spørsmål
nr. 986 og nr. 1072 til skriftlig besvarelse og til mitt svar på
dokument 8: 154 S (2017-2018) for nærmere utdyping av dette. Jeg
vil gjennom pilotering av primærhelseteam innhente erfaringer om
alternative måter å finansiere primærhelsetjenester på.
Et sentralt mål
for regjeringen er å styrke det helsefremmende og forebyggende arbeidet
i kommunene. Svangerskaps- og barselomsorg, som er blant de oppgavene
jordmor vanligvis utfører, er en viktig del av dette arbeidet. Disse
oppgavene er i hovedsak knyttet til helsestasjonsvirksomheten, selv
om et flertall av de gravide også har én eller flere konsultasjoner
hos sin fastlege.