Dokument
8:168 S (2017–2018)
I dokumentet fremmes
følgende forslag:
-
«1. Stortinget ber
regjeringen innføre et grunnleggende prinsipp for fødselsomsorgen
om at familier må sikres et nært og tilgjengelig fødetilbud uavhengig
av bosted, og sikre at helseforetakene styrer etter dette.
-
2. Stortinget ber
regjeringen gjennomføre en full gjennomgang av bemanningssituasjonen
ved landets fødesteder for å sikre at bemanningen er god nok til at
hver kvinne faktisk har tilgang til én-til-én-omsorg fra jordmor
under den aktive delen av fødselen.
-
3. Stortinget ber
regjeringen sikre at alle kvinner som har behov for, og ønsker,
hjelp med etablering av amming etter fødsel, skal få det gjennom
å være på barselavdeling, sykehushotell eller andre tilbud knyttet
til sykehusene til dette er på plass, inkludert tilstrekkelig barseloppfølging
i tråd med gjeldende retningslinjer.
-
4. Stortinget ber
regjeringen sikre at kort liggetid på sykehus skal være kvinnens
eget ønske, ikke økonomisk betinget. Nye sykehus skal dimensjoneres etter
faglige behov. Ingen skal skrives ut til et for dårlig tilgjengelig
kommunalt barseltilbud.
-
5. Stortinget ber
regjeringen gjennomføre en fullgod kartlegging som gir en nasjonal
oversikt over hvorvidt følgetjenesten for gravide er tilstrekkelig utviklet
og fungerende.
-
6. Stortinget ber
regjeringen legge til rette for, og kreve, ansettelsesforhold i
hele stillinger for nyutdannede jordmødre for å sikre at kompetansen
og kvaliteten på jordmortjenesten opprettholdes.
-
7. Stortinget ber
regjeringen sikre en trygg og fremtidsrettet fødselsomsorg ved å
stanse sentraliseringen av fødeinstitusjoner.
-
8. Stortinget ber
regjeringen gå gjennom finansieringsordningene i primærhelsetjenesten
for å foreslå endringer som gjør at kommunene ikke taper penger
på å bruke jordmortjenester til sin oppfølging av gravide sammenlignet
med å bruke fastlegeordningen.»
Forslagsstillerne
viser til at den pågående sentralisering av fødetilbudet fører til
en stor andel transportfødsler i Norge. Ifølge Folkehelseinstituttet
økte antall uplanlagte hjemmefødsler fra 139 i 2015 til 177 i 2016. Tilsvarende
økte antall fødsler under transport fra 103 i 2015 til 196 i 2016.
Helsetilsynet sjekker
jevnlig bemanningssituasjonen ved fødesteder her i landet, og mange
steder påpekes det at jordmordekningen er urovekkende dårlig. En undersøkelse
utført av Jordmorforbundet i mai 2015 viser at sykehusene ikke ansetter
nok jordmødre til å tilby kvinner én-til-én omsorg i aktiv fødsel.
I undersøkelsen oppgir halvparten av jordmødrene at det forekommer at
de ikke får overvåket kvinnen tilstrekkelig under fødsel. Jordmødrene
oppgir at de i gjennomsnitt har ansvar for en til tre fødende eller
andre pasienter på en vakt.
Den prehospitale
fødselsomsorgen i Norge er svært ulikt organisert og i liten grad
formalisert. Helseforetakene har hovedansvaret for organisering
og tilrettelegging. Døgnkontinuerlig vaktberedskap og følgetjeneste med
kvalifisert personell skal være etablert når det er over halvannen
times reisevei til fødestedet. Følgetjenesten av jordmor for kvinner
i fødsel krever en døgnvakttjeneste som sikrer forsvarlig oppfølging
og overvåking på vei til fødested.
Ved mange fødeavdelinger
skrives kvinnen ut allerede 24 timer etter fødselen, og ved nye
sykehus planlegges muligheten for å ligge på sykehuset aktivt ned.
Familiene må sikres tid til å bli trygge før de må ut av sykehus, barselavdeling
eller pasienthotell med barselavdeling. Ingen skal holdes i sykehus
mot sitt ønske, men de som ønsker og trenger tid, må ha rett til
det. Ved sykehusene er det også enklere å sikre god tilgang på jordmødre
og barnepleiere den første tiden.
Forslagsstillerne
påpeker at det er viktig at jordmor kommer tidlig i kontakt med
familier som er skrevet ut raskt fra sykehus. Perioden fra familien
kommer hjem fra sykehuset etter fødsel, til helsesøster kommer inn
i bildet etter én til to uker, representerer et gap i oppfølgingen
i en sårbar tid for familien. De nye barselretningslinjene fra Helsedirektoratet
med hjemmebesøk av jordmor skal tette gapet i oppfølgingen og sikre
tilstrekkelig oppfølging og tidlig barselomsorg for den nyfødte
og familien. Å sikre fullverdig oppfølging av dette er avgjørende
for en fullverdig omsorg.
Bemanningen ved fødeavdelingene
må være tilstrekkelig for å ivareta forsvarlig overvåking og behandling
samt etterkomme den faglige anbefalingen om tilstedeværende jordmor
i aktiv fase av fødselen. God omsorg og gode tilbud står og faller
med god faglig kompetanse hos jordmødre og barnepleiere, og også
hos sykepleiere og leger.
I 2016 var det ansatt
under 370 jordmorårsverk i kommunene, som rundt 60 000 gravide årlig
i Norge må dele på. Tallene viser tydelig at det satses for lite
på fødselsomsorgen. Det er for få jordmødre og altfor mye bruk av
små deltidsstillinger. En god jordmortjeneste yter grunnleggende
tjenester i svangerskaps-, fødsels- og barselomsorgen som virker
helsefremmende og forebyggende. Kapasitetsøkning i barselomsorgen
vil bedre rekrutteringen av jordmødre, helsesøstre og barnepleiere,
øke nødvendig kompetanse, styrke fagmiljøet og gi uttelling for
brukerne av tjenestene.
Forslagsstillerne
viser også til at finansieringen av den kommunale jordmortjenesten
fører til skjevhet i tilbudet. Mens jordmødre er kommunalt finansiert, slipper
kommunene regningen dersom fastlegene gjør jobben med oppfølging
av gravide. Dette gir kommunene feil økonomiske ansporinger når
kvinners valgfrihet er målet, og virker feil for en fornuftig og
bærekraftig utvikling for arbeidsdeling for framtiden.