Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, lederen Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre,
Peter Frølich, Guro Angell Gimse og Frida Melvær, fra Fremskrittspartiet,
Himanshu Gulati og Solveig Horne, fra Senterpartiet, Jenny Klinge
og Emilie Enger Mehl, og fra Sosialistisk Venstreparti, Petter Eide,
viser til Prop. 56 LS (2017–2018) og det som omtales der om samtykkesaken.
Det vises også til egen innstilling om lovsaken.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti har merket seg at loven ikke
trer i kraft før forordningen er ferdigbehandlet. Det er også opplyst
at det ikke er forventet vesentlige endringer. Dette medlem kan ikke se at
dette stemmer. Forordningen som ligger i forslaget, er allerede
endret på vesentlige punkter etter forhandlinger i EØS-komiteen.
Blant annet er det fremforhandlet at «avgjørelser i Det europeiske
personvernråd er rettet mot nasjonale tilsynsmyndigheter». Det er
heller ikke i forordningen som er fremlagt til vedtak, inntatt noe
unntak for Norge eller EFTA i artikkel 58 nr. 4 hvor det står nå
at skal skje i «samsvar med pakten». Den er ikke Norge tilknyttet,
og dersom dette blir stående, så vil dette være i strid med Grunnlovens
bestemmelser om suverenitetsavståelse og hvorvidt myndighetsavståelsen er
av en så begrenset karakter som proposisjonen legger til grunn. Dette medlem mener
at en avklaring på om den fremforhandlede løsningen blir stående,
er avgjørende før Norge kan vurdere en tilslutning til forordningen. Dette medlem viser
til at det fremstår som uklart når regjeringen er forpliktet til
å komme tilbake til Stortinget dersom det skjer store endringer
som vil sørge for at loven som er foreslått vedtatt, må endres,
eller endringene er såpass vesentlige. Det er også uklart hva som
skjer med loven som nå er foreslått. Ettersom det ikke er noen garanti
for hvorvidt EU-organene vil kunne akseptere hverken de fremforhandlede
endringene eller er rettslig forpliktet til felleserklæringen, mener dette medlem at
det er uforsvarlig dersom forordningen innføres uten rettslig avklaring.
Stortinget kan ikke underlegge landet forordninger Stortinget ikke
kan vite det endelige innholdet av på denne måten.
På den bakgrunn vil dette medlem fremme
forslag om å, i det minste, utsette behandlingen til forhandlingene
er avsluttet og akseptert, og regjeringen fremlegger et utkast hvor
endringene også fremgår av loven slik at vi ikke får en situasjon
hvor Norge avstår mer myndighet enn det som forutsettes i forslaget,
og hvor prinsippet om topilarsløsningen blir respektert.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om samtykke
til deltakelse i en beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse av forordning
(EU) nr. 2016/679 (generell personvernforordning) i EØS-avtalen.»