2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Eva Kristin Hansen og Magne Rommetveit,
fra Høyre, Svein Harberg og Bente Stein Mathisen, fra Fremskrittspartiet,
Geir Hågen Karlsen og Ulf Leirstein, fra Senterpartiet, Nils T.
Bjørke, fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, og fra
Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, viser til Dokument
3:4 (2017–2018) Riksrevisjonens undersøkelse av myndighetenes arbeid
med å sikre god henvisningspraksis fra fastlegene til spesialisthelsetjenesten.
Målet med undersøkelsen
har vært å vurdere om myndighetene legger til rette for en god henvisningspraksis
fra fastlegene til spesialisthelsetjenesten, slik at ressursene
på området kan utnyttes godt.
Komiteen viser til at norsk
helsetjeneste er organisert etter LEON-prinsippet (laveste effektive
omsorgsnivå-prinsippet). Ifølge samhandlingsreformen, som ble innført
i 2012, legges det opp til at en større del av pasienters utredning,
behandling og oppfølging skal skje i primærhelsetjenesten. Pasienter
skal ikke henvises til spesialisthelsetjenesten hvis helsehjelp
kan gis på en forsvarlig og god måte i primærhelsetjenesten.
Komiteen viser til rapporten,
hvor det kommer frem at det er store variasjoner mellom kommuner
og mellom fastleger. Mange av henvisningene fra fastlegene mangler
tilstrekkelig informasjon, forhåndsundersøkelser og prøvetaking,
noe som fører til at mange sykehusleger opplever at feil pasienter
prioriteres i spesialisthelsetjenesten. Hver tredje sykehuslege
erkjenner at de jevnlig tar inn pasienter til utredning selv om
det fremgår av henvisningen at pasienten ikke burde vært henvist.
En slik unødvendig ressursbruk gir en risiko for at pasienter som
trenger spesialisthelsetjenester, ikke alltid kommer raskt nok inn
til nødvendig utredning og behandling.
Komiteen vil understreke at
selv om primærhelsetjenesten har ansvar for en større del av utredning
og behandling, så skal pasienter som har behov for videre utredning
og behandling i spesialisthelsetjenesten, raskt komme til behandling
og utredning i spesialisthelsetjenesten. Derfor er det viktig med
gode henvisninger, hvor det tydelig kommer frem hvorfor pasientene
må behandles på et høyere nivå.
Komiteen viser til undersøkelsen,
hvor det påpekes at fastleger og sykehusleger ofte ikke samarbeider godt
nok om henvisningene, og at de i mange tilfeller har ulik forståelse
av hva som er nødvendig informasjon i en henvisning. Det påpekes
også at fastlegene og sykehuslegene savner verktøy for elektronisk
dialog med den andre parten.
Komiteen merker seg at to
av tre fastleger mener at fastlegene og sykehuslegene har ulik forståelse
av når det er behov for spesialisthelsetjenester innenfor psykisk
helsevern, noe som kan tyde på at det er uklart hvilke tilstander
som faktisk gir denne pasientgruppen rett til spesialisthelsetjenester. Komiteen mener
det er bekymringsfullt hvis kommuner og helseforetak ikke i tilstrekkelig
grad er enige om hvordan tilbudet til denne pasientgruppen best
kan innrettes.
Komiteen viser til at hovedfunnene
i undersøkelsen kan oppsummeres slik:
-
Store variasjoner
i antall henvisninger mellom kommuner og mellom fastleger.
-
Fastleger og sykehusleger
samarbeider ikke godt nok om henvisningene, som ofte mangler nødvendig
informasjon.
-
Unødvendige henvisninger
og henvisninger med dårlig kvalitet fører til at ressurser i helsetjenesten ikke
utnyttes på en måte som gir best nytte for pasientene.
-
Usikkert om fastlegeforskriften
og henvisningsveilederen virker som forutsatt.
-
Uklare ansvarsforhold
mellom primær- og spesialisthelsetjenesten gjør at pasienter med
behov for psykiske helsetjenester ikke får et godt nok tilbud.
Komiteen viser
til Riksrevisjonens anbefalinger, som går ut på at Helse- og omsorgsdepartementet
bør vurdere hvordan statlige myndigheter bedre kan støtte kommunene
i deres arbeid for å bedre fastlegenes henvisningspraksis. Riksrevisjonen
anbefaler at departementet:
-
Formidler til kommunene
hva som ligger i deres sørge-for-ansvar i fastlegeforskriften.
-
Undersøker hvordan
det kan bedre legges til rette for at kommunene kan ivareta sitt
ansvar på en god måte.
-
Tydeliggjør overfor
helseforetakene at de har et ansvar for å gjøre sin kunnskap om
fastlegenes henvisningspraksis mer tilgjengelig.
-
Ber helseforetakene
om å systematisere informasjon om kvaliteten på henvisningene fra
fastlegene, slik at den kan videreformidles til kommunene/fastlegene,
samt utarbeide systemer for regelmessige tilbakemeldinger til fastlegen
om egen og andres henvisningspraksis.
-
Sørger for at ansvaret
for pasienter innen psykisk helsevern avklares.
Komiteen registrerer
at statsråden i sitt svar til Riksrevisjonen gir uttrykk for at
han mener at undersøkelsen gir nyttig kunnskap om henvisningspraksisen mellom
fastleger og spesialisthelsetjenesten, med mange konkrete anbefalinger
til forbedringer.
Komiteen merker seg at statsråden
ikke deler Riksrevisjonens oppfatning av at kommunenes sørge-for-ansvar
overfor fastleger og deres henvisninger er uklart. Det vises til
fastlegeforskriften § 7 sammenholdt med forskriften § 24, som gir
kommunen et tydelig ansvar for å sørge for god henvisningspraksis
hos sine fastleger. Statsråden forventer at kommunene følger opp dette
ansvaret med å få på plass systemer som følger opp fastleger som
ikke oppfyller kravene i fastlegeforskriften. Det vises også til
at Helsedirektoratet nylig har utarbeidet henvisningsveileder til
bruk for fastlegene.
Komiteen registrerer at statsråden
er enig med Riksrevisjonen i at helseforetakene må bidra til å sette fastlegene
bedre i stand til å forbedre sin henvisningspraksis, noe statsråden
vil følge opp gjennom eierstyringen av de regionale helseforetakene.
Komiteen merker seg at statsråden
mener at det er alvorlig når tjenestetilbudet til personer med psykiske
lidelser og rusproblemer ikke oppleves å være godt nok. Komiteen mener
det er positivt at statsråden tar funnene på alvor, og forutsetter
at statsråden vil ta tak i dette. Videre peker komiteen på viktigheten av
samhandlingen mellom spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten
når det gjelder denne målgruppen. Personer med psykiske lidelser
og/eller rusproblemer har ofte behov for tjenester fra begge forvaltningsnivåer samtidig. Komiteen mener
det er verdt å prøve ut ulike modeller for samhandling og organisering
av tjenestetilbudet slik statsråden skisserer, gjennom ulike pilotprosjekter
som kommunal drift av distriktspsykiatriske sentre (DPS), utprøving
av oppfølgingsteam, videre utbredelse av oppsøkende team, m.m.
Komiteen registrerer at statsråden
tar funnene i rapporten på alvor, og forutsetter at statsråden og
departementet følger opp Riksrevisjonens anbefalinger.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser
til at det i Riksrevisjonens undersøkelse av ressursutnyttelse og
kvalitet i helsetjenesten etter innføringen av samhandlingsreformen, Dokument
3:5 (2015–2016), fremgår at kommunene har tatt over pasienter som
tidligere lå ferdigbehandlet i sykehus. Dette har skjedd samtidig
som det kommunale tilbudet innenfor rus- og psykiatriområdet ikke
er styrket i takt med nedbyggingen av døgnplasser i spesialisthelsetjenesten.
Riksrevisjonen konkluderte også med at kommunene i liten grad har
økt kapasiteten og styrket kompetansen etter innføringen av samhandlingsreformen. Flertallet mener
det er alvorlig at kommunene mottar langt flere og sykere pasienter
enn før, men at det ikke har fulgt nødvendige ressurser med denne
oppgaveoverføringen. Flertallet mener
regjeringen har sviktet i å sette kommunehelsetjenesten i faglig
og økonomisk stand til å ta hånd om stadig større deler av pasientforløpene. Flertallet vil
påpeke at den stadige nedbyggingen av antallet senger og døgnplasser
i sykehusene har forsterket disse problemene, og at det særlig er
psykisk syke og de eldre skrøpelige pasientene med sammensatte lidelser
som rammes av dette.
Flertallet viser til at Stortinget
ved behandlingen av Senterpartiets representantforslag om tiltak
for å styrke rekruttering til og finansiering av fastlegeordningen,
i tråd med intensjonene i samhandlingsreformen, Dokument 8:3 S (2017–2018),
jf. Innst. 109 S (2017–2018), blant annet vedtok å be regjeringen
følge opp samhandlingsreformen og på egnet vis sikre opptrapping
av legedekningen i primærhelsetjenesten generelt og i fastlegeordningen
spesielt. Stortinget vedtok også å be regjeringen evaluere finansieringsordningen
og redusere gjennomsnittlig listelengde i fastlegeordningen, samt
å be regjeringen gjøre prosjektordningen med allmennlege i spesialisering
(ALIS) til en nasjonal ordning der allmennleger i spesialisering
sikres tilbud om fastlønn. Flertallet mener oppfølging
av disse vedtakene blir svært viktige, og at funnene i Riksrevisjonens
rapport må ses på bakgrunn av at fastlegeordningen er en ordning
under betydelig press. Flertallet viser
til at å innføre tiltak for å gjøre fastlegearbeidet mindre byråkratisk
og redusere dokumentasjonsarbeidet og arbeidsbyrden til fastlegene
er nødvendig dersom en skal sikre fortsatt rekruttering og fastlegenes
mulighet til å gjøre en god jobb. Flertallet mener at når fastleger rapporterer
om at de henviser pasienter som de vet ikke vil ha særlig utbytte
av henvisningen, kan det også ha med presset i tjenesten å gjøre. Flertallet mener
i tillegg at det er sannsynlig at pasienter i dag stiller større krav
til henvisning enn før, også når den medisinske vurderingen vil
være at henvisningen er unødvendig. Flertallet mener regjeringens
rettighetsretorikk knyttet til «pasientenes helsetjeneste» og privatiseringsreformen
«fritt behandlingsvalg» forsterker en slik utvikling. Flertallet vil
understreke at henvisningspraksis må ses på bakgrunn av hvilket
tilbud fastlegene kan tilby sine pasienter i kommunen. Prinsippet
om behandling på lavest mulig nivå forutsetter jo at behandling
er tilgjengelig på dette nivået.
Flertallet viser til rapporten,
der det blir pekt på at fastlege og sykehuslegene savner verktøy
for bedre elektronisk dialog med den andre parten. Flertallet viser til at det
i senere år er brukt hundrevis av millioner på å bygge opp et stort
byråkrati knyttet til e-helse, og at det er en fallitterklæring
dersom dette ikke fører til konkrete forbedringer ute i tjenestene. Flertallet forventer
at regjeringen sørger for at pasientjournal- og kommunikasjonssystemer
som gir god informasjonsutveksling og samhandling mellom sykehus
og kommunehelsetjeneste, raskt kommer på plass. Flertallet merker seg at helse-
og omsorgsministeren oppgir at arbeidet med elektronisk dialogmelding
er godt i gang, og mener det er på høy tid.
Flertallet viser til at for
å sikre helhetlige og koordinerte tjenester for pasientene er kommuner
og sykehus gjennom lov pålagt å inngå samarbeidsavtaler. Riksrevisjonen
oppgir at en gjennomgang av delavtaler om innleggelse i sykehus
som er inngått mellom helseforetakene og kommunene, viser at punkter
som kunne vært til hjelp for fastlegene i henvisningsprosessen,
i svært liten grad er beskrevet i avtalene. Kun 7 pst. av fastlegene
mener at fastlegene var tilstrekkelig involvert i arbeidet med å
utarbeide disse avtalene. Flertallet mener dette ikke
er holdbart og må rettes opp i. Etter samhandlingsreformen skal
en større del av pasienters utredning, behandling og oppfølging
finne sted i primærhelsetjenesten. Flertallet understreker at
dette betyr at fastlegene i større grad enn før må foreta reelle avveininger
i sin henvisningspraksis, og at det må bli en selvfølge at fastlegene
er involvert i utformingen av samarbeidsavtalene.
Flertallet viser til at helse-
og omsorgskomiteen i behandlingen av lovendringen i 2015 som reduserte
fra 30 til 10 dager den tiden sykehuslegene har på å vurdere en
henvisning, understreket at det er avgjørende at kvaliteten på henvisningene
er god. Flertallet mener
det er grunn til uro når 40 pst. av sykehuslegene er bekymret for
at de prioriterer feil på bakgrunn av henvisningene. Henvisningen
skal gi et godt faglig grunnlag, slik at sykehuslegen kan vurdere
både om pasienten har rett til spesialisthjelp, og hvilken prioritet
pasienten skal ha. Ved lovendringen ble det utarbeidet en ny henvisningsveileder,
som trådte i kraft 1. november 2015. Veilederen gir konkrete råd
til fastlegene om hvilke opplysninger som bør stå i henvisningene
til spesialisthelsetjenesten. Flertallet mener det gir grunn
til bekymring at nesten ett og et halvt år etter at veilederen trådte
i kraft, så kjenner kun halvparten av fastlegene til innholdet i
den. Ifølge sykehuslegene har ikke kvaliteten på henvisningene blitt
bedre etter at henvisningsveilederen trådte i kraft. Sykehuslegene
opplever heller ikke at veilederen har bidratt til å gjøre det lettere
å prioritere riktig. Flertallet viser
til at Riksrevisjonen minner om at manglende informasjon i henvisningene
vil kunne ha konsekvenser både for prioriteringen av pasienter i
spesialisthelsetjenesten og for om nødvendig behandling blir påbegynt
til rett tid. Dette er alvorlig, og flertallet forventer at regjeringen
igangsetter konkrete tiltak som kan sikre kvaliteten i henvisningene
bedre enn i dag. Flertallet frykter
at endringen har bidratt til at flere pasienter blir innkalt til
vurdering – pasienter som ved god henvisning egentlig kunne vært
innkalt til behandling.