Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tore Hagebakken, Siv Henriette Jacobsen, Ingvild Kjerkol, Tuva Moflag
og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Torill Eidsheim, Astrid
Nøklebye Heiberg, Erlend Larsen og Sveinung Stensland, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud og Sylvi Listhaug, fra Senterpartiet, Kjersti
Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Nicholas Wilkinson, fra Venstre,
Carl-Erik Grimstad, og fra Kristelig Folkeparti, lederen
Olaug V. Bollestad, viser til representantforslaget om å endre regelverk
og praksis for bruk av sluttavtaler og retrettstillinger for ledere
i helseforetakene.
Komiteen viser videre til statsråd
Bent Høies uttalelse til representantforslaget i brev til komiteen
av 15. mars 2018. Statsråden presiserer at Helse- og omsorgsdepartementet
i eierkravene til de regionale helseforetakene har gjort det klart
at statens retningslinjer for lederlønn og annen godtgjørelse gjelder
for både de regionale helseforetakene og for helseforetakene. Komiteen stiller
seg bak denne presiseringen.
I statens retningslinjer
står det blant annet at lederlønningene skal være konkurransedyktige,
men ikke lønnsledende. Det skal legges vekt på moderasjon. Komiteen støtter
dette. Komiteen viser
videre til at en høy andel av lederne ved helseforetakene har lønninger på
over én mill. kroner. I Helse Sør-Øst gjelder dette ifølge NRK 133
av 141 ledere. Komiteen har
forståelse for at ledere er i en spesielt utsatt stilling med dårligere
stillingsvern og stort ansvar. Et visst lønnsnivå er nødvendig for
å rekruttere gode ledere. Samtidig viser utviklingen at lederlønningene
i helseforetakene har økt betydelig. Blant annet økte lederlønningene
i Helse Nord med 24 prosent fra 2010 til 2015. Komiteen er bekymret for den
høye lønnsutviklingen.
Komiteen viser videre til at
forslagsstillerne tar opp sluttvederlag og etterlønn. I statens
retningslinjer for lederlønn med virkning fra 13. februar 2015 står
det at sluttvederlag ikke bør benyttes når lederen har tatt initiativ
til oppsigelsen. Sluttvederlag og lønn bør i sum ikke overstige
12 månedslønner. For øvrige ledende ansatte kan det ikke inngås
forhåndsavtale om sluttvederlag med kompensasjon ved fratredelse.
Videre heter det at for åremålsstillinger i staten må virksomhetene
være restriktive med å inngå avtale om retrettstilling. Den klare
hovedregel skal være at retrettstilling ikke skal benyttes. Komiteen støtter
disse retningslinjene.
Komiteen er bekymret for om
retningslinjene blir fulgt opp på en tilfredsstillende måte i de
ulike helseforetakene. Komiteen merker
seg blant annet at leder av Helse Nord i mars 2018 – etter stor
oppmerksomhet i media – sa fra seg en større etterlønn som var på kant
med retningslinjene. Komiteen viser
videre til at avtalen om denne etterlønnen ble inngått i 2017, i
god tid etter at de reviderte retningslinjene var klare.
Komiteen viser til det forslagsstillerne
skriver om arbeids- og sluttavtalen til direktøren for UNN, som
fratrådte sin stilling i februar 2018. Denne avtalen sikret direktøren
både lønn ut året og en retrettstilling med 85 prosent av lønnen
på fratredelsestidspunktet. Komiteen er enig med forslagsstillerne
om at dette bryter med de reviderte retningslinjene som sier at
dersom retrettstillinger benyttes, skal det fastsettes lønn innenfor hovedtariffavtalen
tilpasset arbeidsoppgavene i den nye stillingen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå arbeids- og sluttavtaler for ledere av
alle helseforetak for å avklare om avtalene er i samsvar med statens
reviderte retningslinjer for lønn og annen godtgjørelse til ledende ansatte
av 13. februar 2015.»
«Stortinget
ber regjeringen vurdere helseforetakenes praksis med sluttvederlag
og etterlønn og sikre at helseforetakene ikke tar i bruk sluttvederlag
når lederen selv har tatt initiativ til oppsigelse.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre vil påpeke at det er
problematisk å kreve endringer i avtaler som allerede er inngått.
Dette vil medføre behov for nye forhandlinger og kontraktsinngåelser
i løpende ansettelsesforhold.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, mener det er viktig at pengene i
helsevesenet brukes klokt, og er skeptiske til bruken av sluttavtaler
og retrettstillinger i helseforetakene. Flertallet viser til at helseforetak ikke
har fulgt statens retningslinjer for lederlønn og annen godtgjørelse. Flertallet mener
regjeringen burde gjort mer for å sikre at disse retningslinjene
følges i helseforetakene, og forventer at mer gjøres for å stoppe bruken
av sluttavtaler og retrettstillinger for ledere i helseforetakene.
Flertallet mener det er viktig
å rekruttere gode ledere til helseforetakene. Lønn er ett av flere
virkemidler for å rekruttere. Lønnsnivået må være høyt nok til at den
nødvendige kompetansen kommer på plass, men bør ikke være høyere
enn dette, fordi pengene trengs til å sikre gode helsetjenester
til innbyggerne. Flertallet viser
til at 22 av 28 administrerende direktører i helseforetakene tjener
mer enn statsministeren, og at 27 av 28 tjener mer enn helseministeren. Flertallet finner det
ikke sannsynliggjort at dagens lønnsnivå er nødvendig for å sikre
god nok kompetanse blant lederne i helseforetakene. God nok kompetanse
burde kunne sikres med mer moderate lønninger. Flertallet mener lønn og godtgjørelse
for ledere i helseforetakene har økt for raskt, og at det må tas
kontroll over situasjonen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at regelen i helseforetakene blir at dersom
retrettstilling for ledende ansatte benyttes, skal det fastsettes
lønn innenfor hovedtariffavtalen, tilpasset arbeidsoppgavene i den
nye stillingen.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer i tillegg følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at det ikke skrives nye lønnsavtaler for ledere
i det offentlige helsevesenet der lederne skal få høyere lønn enn
statsministeren.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Kristelig Folkeparti viser til at det
i retningslinjene for lønn og annen godtgjørelse til ledende ansatte
i foretak og selskaper med statlig eierandel står at «Sluttvederlag
og lønn i oppsigelsestiden bør i sum ikke overstige 12 månedslønner». Disse medlemmer mener
regjeringen må sørge for at helseforetakene har en praksis som oppfyller
disse retningslinjene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at det i statens retningslinjer er presisert at ledende ansatte
ikke skal ha særskilt godtgjørelse for styreverv i andre selskaper
i samme konsern. Disse
medlemmer støtter dette.
Disse medlemmer viser til at
dette ikke er til hinder for at direktører i helsesektoren kan få
godt betalte styreverv i sykehus utenfor det helseforetaket de er ansatt
i. Flere helsedirektører har også omfattende verv i andre bransjer. Disse medlemmer mener
dette er problematisk.
Disse medlemmer viser til at
det er en pågående diskusjon om lønnsnivået hos helsetoppene, og
at en sentral begrunnelse for at enkelte mottar svært høye lønninger,
er at de har en krevende og omfattende jobb som tar svært mye av
deres tid. Disse
medlemmer viser til at tid er en begrenset ressurs, og er
derfor bekymret for at ledere i helseforetakene med mange og omfattende
verv i andre virksomheter får mindre tid til å skjøtte sin egen
stilling.
Disse medlemmer viser til at
vanlige folk som tar fri fra jobben for å bekle et annet lønnet
styreverv, som regel trekkes i lønn for dette. Det er problematisk
at en del ledere i helseforetakene har opptil flere hundre tusen
i biinntekter fra andre verv som tar tid vekk fra stillingen deres.
Noen styreverv må bekles fordi det følger med jobben som leder i
helseforetaket. Disse medlemmer mener
lederne allerede får høy lønn for å gjøre jobben sin, og at verv
som må bekles som følge av jobben, allerede er betalt via lønnen.
Disse medlemmer mener det er
viktig med lærdom på tvers av helseforetakene og på tvers av sektorer, men
at slik læring kan organiseres langt mer effektivt og langt billigere
på andre måter enn gjennom høytlønnede styreverv for ledere av helseforetakene.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen begrense styreverv for sykehusdirektører og andre
ledere i helseforetakene og i de regionale helseforetakene, og stoppe
honorar for verv som følger av jobben for sykehusdirektører og andre
ledere i helseforetakene.»