Dok. 8:151 S (2017-2018) om
mindre bompenger gjennom statlig overtakelse av garanti på bompengelån
- Representantforslag til vurdering
Jeg viser til representantforslag
151 S fra stortingsrepresentantene Ivar Odnes, Geir Pollestad, Kari
Anne Bøkestad Andreassen og Sigbjørn Gjelsvik om mindre bompenger
gjennom statlig overtakelse av garanti på bompengelån.
God infrastruktur
binder landet sammen, gjør hverdagen enklere og tryggere, og bidrar
til økonomisk velstand og vekst. Dagens regjering har derfor prioritert
utvikling av landets infrastruktur. Veksten i veibevilgninger har
vært stor, og veibudsjettet er over ti milliarder kroner høyere
i 2018 enn i 2013. Samtidig betaler bilistene samlet sett mindre
i bilrelaterte avgifter nå sammenlignet med 2013. Utviklingen tilsier
at det nå er en positiv balanse mellom det bilistene betaler inn
i bilrelaterte avgifter, og det offentliges bevilgninger til veiformål.
Regjeringen har således vist sterkere vilje og evne til å prioritere
samferdsel innenfor de budsjettrammene som har vært tilgjengelig.
Dette er positivt for landets bilister og alle andre brukere av
veiinfrastrukturen.
I Nasjonal transportplan
2018-29 legges det opp til ytterligere vekst i veisatsingen. Det
er verdt å merke seg at hele veksten i satsinger kommer fra økte
statlige bevilgninger, mens andelen bompenger vil gå ned sammenlignet
med den NTP som ble fremlagt under forrige regjering. Det er i tråd
med regjeringens målsetning om å øke satsingen på infrastruktur,
men redusere andelen bompenger.
I forrige stortingsperiode
ble omfanget av bompenger lavere enn hva Stoltenberg II-regjeringen
la opp til i NTP 2014-2023. Bompengegjelden i en rekke prosjekter er
slettet som følge av ekstraordinære statlige bevilgninger. En rekke
prosjekter har fått økte statlige bevilgninger. Det ble innført
en ordning hvor staten øker den statlige finansieringen i over 40
eksisterende/vedtatte bomprosjekt, mot at takstene reduseres og
bomprosjekter innlemmes i bompengereformen.
Sistnevnte ordning
ble opprinnelig foreslått i forbindelse med regjeringens veireform
– På rett vei, som Stortinget behandlet før sommeren 2015. I Stortingsmeldingen
lå det inne forslag fra regjeringen om en tilskuddsordningen for
å kompensere deler av rentekostnadene for bompengelån. Ordningen
fikk da ikke støtte i Stortinget, men kom inn i en revidert versjon
i forbindelse med budsjettforliket for statsbudsjettet for 2017.
Reform av bomsektoren
var en viktig del av veireformen. I nevnte stortingsmelding foreslo
regjeringen flere endringer, som blant annet vil medføre færre bomselskap
og legge til rette for lavere administrasjonskostnader og mer profesjonelt
finanseringsmiljø i bomselskapene.
Mange av de effekter
som man indikerer i forslaget er således tatt ut gjennom tiltak
regjeringen har fått gjennomslag for de siste årene.
Når det gjelder
ordningen med å stille fylkeskommunale garantier for bompengelån,
så har det vært en langvarig etablert praksis, både på fylkes- og
riksvegprosjekter. Bakgrunnen har vært tanken at fylkeskommunal
garanti gir legitimitet til den lokale dimensjonen i den norske
bompengemodellen, ved at lokale/regionale myndigheter tar ansvar
for finansieringsplanen som legges frem for Stortinget og bidrar
med grundige vurderinger av hvilke prosjekter som bør prioriteres
først.
Representantene
viser i sitt forslag til at statlig garanti vil gi bedre lånebetingelser
enn fylkeskommunal og kommunal garanti. På generelt grunnlag kan
det ikke forventes at bompengeselskapene vil kunne oppnå vesentlig
bedre lånebetingelser med statlig garanti. Både fylkeskommunale
og kommunale garantier er å anse som svært sikre.
I anmodningsvedtak
nr. 105, 5. desember 2013, ba Stortinget regjeringen vurdere bl.a.
en ordning med statlig garanti for bompengelån. Samferdselsdepartementet
har i flere runder vurdert ulike ordninger for å redusere finansieringskostnadene
ved bompengelån, inkludert statlig garanti. For å spare bilistene
for å dekke store løpende finansieringskostnader presenterte regjeringen,
som nevnt ovenfor, rentekompensasjonsordning for bompengelån i Meld.
25 (2014-2015) På
rett vei. Formålet med ordningen var at mer av de innbetalte bompengene
skulle gå til prosjektene og mindre til å betale for finansieringen
av lånene. I Prop. 1 S (2015-2016) ble det fremmet forslag på 400
mill. kr til rentekompensasjonsordningen.
Ved behandlingen
av budsjettet fattet Stortinget et nytt anmodningsvedtak, vedtak
nr. 71, av 3. desember 2015, der Stortinget ba regjeringen omdanne
rentekompensasjonsordningen for bompengeselskaper for 2016 til en
rentetilskuddsordning. Regjeringen ble bedt om å vurdere andre alternative
innretninger for å oppnå lavere finansierings- og innkrevingskostnader
i tråd med intensjonen i bompengereformen. Samtidig ble bevilgningen
for 2016 redusert fra 400 til 100 mill. kr.
Samferdselsdepartementet
vurderte på nytt ulike innretninger for å oppnå lavere finansierings-
og innkrevingskostnader for bompengeselskapene og så på andre måter
å redusere bilistenes bompengeutgifter. Regjeringen foreslo så i
budsjettet for 2017 en ny tilskuddsordning for å redusere bompengetakstene
utenfor byområdene. Denne ordningen gir om lag 500 mill. kr til
reduserte bompengetakster årlig.
Samferdselsdepartementet
har dermed i flere runder vurdert statlig garanti sammen med andre
tiltak som skulle redusere bilistenes utgifter. Vurderingen har vært
at statlig garanti ikke vil gi vesentlig bedre rentebetingelser
for bompengeselskapene enn fylkeskommunale garantier. Tilskuddsordningen
som er etablert, forutsettes å gi en takstreduksjon på om lag 10
pst. i de prosjektene som er omfattet av ordningen.