Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Mari Holm Lønseth, Olemic Thommessen
og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og
Kari Kjønaas Kjos, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred Nordlund,
fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, og fra Kristelig
Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til at det ble gjennomført
en åpen høring i saken den 16. mars 2108, der fem aktører deltok.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at høringsinstansene støttet de fremlagte forslagene.
Komiteen viser
videre til brev fra statsråden av 3. april, der statsråd Monica
Mæland viser til at startlån er et viktig boligpolitisk virkemiddel
for regjeringen. Statsråden påpeker videre at kommunenes bruk av startlån
økte kraftig i mange år, og at regjeringen på bakgrunn av dette
endret startlånsforskriften i 2014 for å gjøre den målrettet.
Komiteen mener det er bra at
mange i Norge eier egen bolig, og ønsker å gi flere mulighet til
nettopp det. De som eier egen bolig, har bedre levekår og bor tryggere
og bedre. Høye boligpriser, spekulanter og investorer som ikke selv
planlegger å bo i boligen de kjøper, er med på å gjøre det vanskeligere
for unge med reell betalingsevne å kjøpe sin første bolig.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti mener
det er et gode at om lag 80 pst. av befolkningen bor i en bolig
som eies av husstanden selv. Disse medlemmer er opptatt
av å ta vare på det norske selveierdemokratiet, som bidrar til å
spre økonomisk makt, verdiskaping og gode bomiljø. Disse medlemmer mener det er
positivt at rekordmange unge eier sin egen bolig. Tall fra Statistisk
sentralbyrå viser at 42 pst. av personer i aldersgruppen 25–30 år
eide sin egen bolig i 2015. Til sammenligning eide kun 34 pst. i samme
aldersgruppe sin egen bolig i 2004. Videre ser disse medlemmer positivt på
at de fleste unge som kjøper bolig, klarer å skaffe seg bolig uten
hjelp hjemmefra. Andelen boligkjøpere under 40 år som får hjelp hjemmefra,
har gått ned de siste årene. Ifølge en undersøkelse fra Finans Norge
fikk 29 pst. av boligkjøpere under 40 år hjelp hjemmefra i 2015,
mens dette var rekordhøyt i 2013, da hele 41 pst. i samme gruppe
fikk hjelp hjemmefra.
Disse medlemmer viser til at
det er blitt enklere, raskere og billigere å bygge boliger. Byggingen
av nye boliger har tatt seg kraftig opp de siste årene. Regelverket
er forenklet, slik at det er mulig å bygge boliger som er flere
hundre tusen kroner billigere enn tidligere. Samtidig har vi et
velfungerende arbeidsmarked som gjør at folk kan betjene boliglån.
Tilgangen på rimelige boliglån i kredittmarkedet er god. Samlet
sett har dette gjort det mulig for flere å kjøpe seg og beholde
sin egen bolig uten hjelp gjennom boligsosiale tiltak.
Disse medlemmer viser til at
husholdningenes gjeld har kommet opp på et svært høyt nivå og er
mer enn doblet siden 1980-tallet. Høy husholdningsgjeld og høye
boligpriser utgjør en risiko for finansiell stabilitet. Finansdepartementets
boliglånsforskrift ble strammet inn fra 1. januar 2017. Dette har
gitt en strammere utlånspraksis, med særlige krav til
utlånspraksis i Oslo. I boliglånsforskriften stilles krav om 15
pst. egenkapital og maksimal gjeldsbelastning på fem ganger bruttoinntekt.
Endringene i boliglånsforskriften er midlertidige og skal i utgangspunktet
vare til 30. juni 2018. Disse medlemmer viser
til at Finanstilsynet den 28. februar i år sendte forslag til ny
boliglånsforskrift ut på høring. Finanstilsynet foreslo i stor grad
å videreføre boliglånsforskriften.
Disse
medlemmer viser til at regjeringen skal gjøre en vurdering
av hvorvidt og eventuelt i hvilken form den generelle boliglånsforskriften
skal videreføres etter 30. juni 2018. Disse medlemmer ber i den forbindelse
regjeringen vurdere hvordan bankenes fleksibilitet i større grad
kan ivareta unge og førstegangsetablerere som har gode inntektsutsikter,
men som ikke oppfyller de gjeldende generelle reglene i boliglånsforskriften.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at kommunene har
ansvar for å formidle startlån. Disse medlemmer viser til at
antall formidlede startlån i perioden 2007 til 2012 ble mer enn
fordoblet fra 5 980 husstander i 2007 til 12 514 husstander i 2012.
Kommunene hadde i samme periode svært ulik utlånspraksis. Flere
kommuner formidlet startlån til personer som kunne fått lån i private banker.
Formålet med startlånsordningen var å være et supplement til det
ordinære kredittmarkedet, ikke en konkurrent. En slik konkurranse
vil kunne undergrave de til enhver tid gjeldende forskrifter som
er ment å begrense folks gjeldsgrad. Regjeringen endret startlånsforskriften
for å kunne målrette startlånsordningen bedre. Målgruppene for å
motta startlån er i dag vanskeligstilte barnefamilier, trygdemottakere,
personer med gjeldsproblemer og personer med særlige sosiale eller
helsemessige utfordringer, for å nevne noen. Resultatet av målrettingen
er at flere mennesker får fullfinansiert bolig gjennom startlånsordningen.
I 2012 fikk 46 pst. av startlånsmottakerne fullfinansiering med
startlån, mens i 2017 var tallet økt til 86 pst. Husbankens startlånsordning
er viktig for å sikre at vanskeligstilte kan skaffe seg og beholde
en god bolig. Dette er et sentralt mål i regjeringens boligpolitikk.
Disse medlemmer viser til at
Husbanken ga tilsagn om lån for 17,1 mrd. kroner i 2016. Det er
anslått et tilsvarende nivå for 2017 og 2018. En låneramme i Husbanken
på 17 mrd. kroner vil være tilstrekkelig for å dekke etterspørselen
og for å sikre den boligpolitiske måloppnåelsen. Disse medlemmer understreker
at Husbankens utlånsvirksomhet bør begrenses til prosjekter som
gir økt boligpolitisk måloppnåelse – dette for å sikre stabilitet
i norsk økonomi. Husbanken skal ikke være en konkurrent til det
ordinære kredittmarkedet. Disse medlemmer viser til at
representantforslaget innebærer en utvanning av det boligsosiale
verktøyet som Husbankens startlånsordning skal være. Det gjør det
vanskeligere å målrette ordningen, og man risikerer et mer uklart
regelverk, hvor ressurssterke ungdommer får muligheten til å fortrenge
dem som trenger hjelp med å skaffe seg og beholde en god bolig.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til begrunnelsene for endringene i representantforslaget og
slutter seg til disse. Flertallet påpeker
at eierlinja har vært og skal være et viktig fundament i det norske
boligmarkedet. Startlån bør derfor være et virkemiddel for at ungdom uten
familie som kan bistå dem, og med små muligheter til å spare opp
egenkapital fordi inntektene brukes opp til å leie bolig, også kan
etablere seg i eid bolig.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at når pengene er oppbrukt til nødvendige leieutgifter, er det heller
ikke mulig å spare i BSU, som regjeringen peker på som alternativ.
BSU er en god ordning for dem som har god økonomi og penger til
overs, men fungerer altså ikke for å løse boligbehovet til dem som
er målgruppen for de foreslåtte endringene. Disse medlemmer viser til at
blant den firedelen som tjener minst, får 32 pst. skattefradrag
for BSU-sparing, mens tallet er 48 pst. i den firedelen som tjener
mest. Det er også i den høyeste inntektsklassen at man finner flest som
sparer det maksimale beløpet i ordningen, med en andel på 34 pst.
I den laveste firedelen var tilsvarende andel 16 pst. Unge fra familier
med høy formue er også de som oftest sparer det maksimale beløpet
i BSU.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at påstanden fra regjeringen om at da får ungdom bare
utsette boligetablering til de har spart nok, viser manglende kunnskap om
boligmarkedet i store deler av landet, der boligprisene har steget
langt mer enn lønningene, noe som gjør det så å si umulig å spare
om kapp med boligprisutviklingen for unge med lavlønn, store studielån
og høye leieutgifter.
Flertallet viser til at det
er urimelig når regjeringen argumenterer med at en utvidelse av
ordningen, slik det er foreslått, vil undergrave egenkapitalforskriftens
formål, mens de ikke problematiserer at dette i like stor grad kan
sies å skje ved at unge med foreldre som kan stille med nødvendig
egenkapital, får lån.
Flertallet vil påpeke at forslaget
handler om unge med betalingsevne og at ordningen heller ikke er ment
å skulle gå til dem som kan få vanlig lån i bank.
Flertallet vil også påpeke
at en slik utvidelse ikke står i noe motsetningsforhold til å gi
startlån i minst like stort eller større omfang til vanskeligstilte.
Flertallet viser til SSBs rapport
Bolig og boforhold 03/2018, som viser at andelen boligeiere i husholdninger
med lavinntekt som eier egen bolig, har falt med 10 prosentpoeng
de siste 15 årene. Førstegangsetablerere blir eldre, og færre som
mottar bostøtte, eier egen bolig. Rapporten er alarmerende og viser
at forskjellsutviklingen drives av manglende sosial boligpolitikk
og et skattesystem som systematisk belønner folk med store formuer,
som har kommet seg inn på boligmarkedet på bekostning av dem som
har lav inntekt og ikke kommer inn.
Flertallet viser til at denne
utviklingen er stikk i strid med regjeringens «strategi for boligmarkedet
fra 2015», der målet er at flere skal eie, og der det argumenteres
godt for hvor klokt og lønnsomt det er å kunne betale ned på egen
bolig framfor å måtte leie. Flertallet viser til at regjeringens
innstramminger i både Husbanken og bostøtten, og manglende tiltak
mot boligspekulasjon, reduserer folks mulighet til å oppnå målet
om å eie egen bolig, med alle de fordeler det innebærer, og aktualiserer
behovet for endringer i startlånsordningen ytterligere.
Flertallet støtter forslaget
om at Stortinget ber regjeringen endre forskrift om startlån fra
Husbanken, slik at søkerne som er unge eller førstegangsetablerere med
betalingsevne, men uten egenkapital, skal være i målgruppen for
å motta startlån. Det skal være opp til hver enkelt kommune å forvalte
denne ordningen etter skjønnsmessige vurderinger lokalt, slik at
alle kommuner kan bruke ordningen til å sikre at unge og førstegangsetablere
får mulighet til å bosette seg i kommunene.
Flertallet støtter forslaget
om at Stortinget ber regjeringen endre forskrift om startlån for
Husbanken. Flertallet viser
til at situasjonen for ungdom som skal inn på boligmarkedet, er
blitt vanskeligere etter at unge boligsøkere ikke lenger er en del
av målgruppen for startlån. Det må unngås at de som i dag er målgruppe
for startlånsordningen, får dårligere tilgang til ordningen fordi
de må konkurrere med ungdom. Husbankens rammer må derfor økes.
Flertallet viser til at Husbankens
rammer er redusert fra 25 mrd. kroner under den rød-grønne regjeringen
til 17 mrd. kroner i årets budsjett.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at i Arbeiderpartiets alternative
statsbudsjett for 2018 ble det foreslått bevilget 25 mrd. kroner.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at i Senterpartiets alternative
statsbudsjett for 2018 ble det foreslått bevilget 20 mrd. kroner.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett for 2018 med en bevilgningsramme til Husbanken
på 23 mrd. kroner.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at statsråden i sitt brev til komiteen viser til at det
for 2017 er tildelt startlån til 6 905 husstander, mens det i 2012
ble formidlet startlån til 12 514 husstander.
Flertallet mener at unge førstegangsetablerere igjen
skal bli målgruppe for startlånsordningen, og viser til bred støtte
for et slikt syn fra dem som deltok i komiteens høring.
Flertallet viser til at det
er nødvendig å ramme inn ordningen slik at den går til personer
med betalingsevne til å betjene boliglånet, men som på grunn av
lav lønn og nedbetaling av eventuelt studielån og leieutgifter ikke
vil kunne spare opp nødvendig egenkapital til å innfri egenkapitalkravet.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen endre forskrift om startlån fra Husbanken, slik
at søkerne som er unge eller førstegangsetablerere med betalingsevne,
men uten egenkapital, skal være i målgruppen for å motta startlån.
Det skal være opp til hver enkelt kommune å forvalte denne ordningen
etter skjønnsmessige vurderinger lokalt, slik at alle kommuner kan
bruke ordninger til å sikre at unge og førstegangsetablerere får
mulighet til å bosette seg i kommunene. Startlånsordningen deles
i to ordninger, én for dagens målgruppe og én for unge førstegangsetablerere.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at kommunene i dag har tapsrisikoen
for de første 25 pst. av misligholdte startlån, mens staten ved Husbanken
har ansvar for resten. Dette har ført til at kommunene tar hoveddelen
av tapene ved mislighold av startlån. Selv om tapene er relativt
små, er det viktig at kommunenes ansvar ikke fører til at de vegrer
seg for å bruke startlånsordningen. Det ble i komitéhøringen tatt
til orde for å innføre en mer likeverdig risikodeling ved at kommunene
og Husbanken står sammen som garantister fra første krone.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere om dagens garantiansvar for kommunene og
Husbanken for startlån bør endres, slik at det etableres en mer
lik risikodeling fra første krone.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2019 må
fremme forslag om utvidet ramme for Husbanken, slik at flere kan
få startlån.
På denne bakgrunn
fremmer flertallet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2019 fremme
forslag om å utvide rammene for Husbanken, slik at flere kan få
startlån.»