Bakgrunn
Ovennevnte grunnlovsforslag
som er fremmet av Martin Kolberg, Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard, Bård
Vegar Solhjell, Karin Andersen og Per Olaf Lundteigen,
gjelder vedtak av Grunnloven på tidsmessig bokmål.
Stortingets presidentskap
oppnevnte 31. mai 2012 et utvalg for utarbeidelse av nye tekstversjoner
av Grunnloven på tidsmessig bokmål og nynorsk (Grunnlovsspråkutvalget),
ledet av professor og dekan ved juridisk fakultet ved Universitetet
i Oslo, Hans Petter Graver. Utvalget besto for øvrig av
to filologer fra Språkrådet og ytterligere to jurister.
Grunnlovsspråkutvalget
avga 17. september 2012 rapport til Stortingets presidentskap (Dokument
19 (2011–2012)). Rapporten inneholder moderniserte versjoner av
de enkelte paragrafene i Grunnloven på både bokmål og nynorsk. I
tråd med mandatet la utvalget vekt på at de nye grunnlovstekstene
skulle formuleres «i et mest mulig forståelig språk etter gjeldende
rettskrivingsnormer», samtidig som dette «i minst mulig grad skal
berøre meningsinnholdet i de enkelte bestemmelsene». I rapporten
er det grundig redegjort for utvalgets vurderinger og anbefalinger
vedrørende hver enkelt grunnlovsparagraf.
Utvalget utformet
et helhetlig forslag til oppdaterte tekstversjoner av Grunnloven
med én bokmålstekst og én nynorsktekst. Forslaget ble fremsatt av
Marit Nybakk, Martin Kolberg, Jette F. Christensen, Hallgeir H.
Langeland og Per Olaf Lundteigen som Grunnlovsforslag 25, jf. Dokument
12:25 (2011–2012). I samme periode ble det fremsatt et forslag 21,
jf. Dokument 12:21 (2011–2012) fra Anders Anundsen, Per-Kristian
Foss, Carl I. Hagen, Michael Tetzschner og Finn-Erik Vinje, vedtatt
til fremsettelse av Anders Anundsen, Per-Kristian Foss og Michael
Tetzschner. Forslaget var basert på Finn-Erik Vinjes forslag til
en modernisert bokmålsutgave. Det ble samtidig fremsatt et forslag
22, jf. Dokument 12:22 (2011–2012) fra Anders Anundsen og Per-Kristian
Foss om en nynorsk versjon av Grunnloven.
Utfallet av grunnlovsbehandlingen
6. mai 2014 var at Stortinget vedtok en bokmålsversjon basert på
forslaget til Vinje og en nynorskversjon basert på forslaget fra Grunnlovsspråkutvalget.
Forslagsstillerne
viser til at det i Dokument 12:25 (2011–2012) ble fremsatt et helhetlig
og gjennomarbeidet forslag til grunnlovstekst på tidsmessig bokmål
og nynorsk, der terminologi og setningsoppbygging er søkt mest mulig
enhetlig mellom bokmålsversjonen og nynorskversjonen. Som følge
av Stortingets vedtak våren 2014 består gjeldende grunnlov av to
tekster som ikke er harmoniserte. Dette innebærer visse språklige
forskjeller og i en del tilfeller forskjeller i oppbygging av paragrafer
og ledd. I Grunnlovsspråkutvalgets forslag er flere paragrafer forenklet
ved at lange og vanskelige setninger er delt opp. Dette er ikke
gjort tilsvarende i Vinjes språkversjon, noe som innebærer at henvisninger
til de to språkversjonene vil bli forskjellige for en del paragrafer.
Eksempler på ulik inndeling finnes i Grunnloven § 6 første ledd,
§ 13 annet ledd, § 21, § 26 annet ledd og § 64.
Forslagsstillerne
viser videre til at bestemmelsene i kapittel E om menneskerettigheter
er på et mer tidsmessig bokmål enn de øvrige bestemmelsene.
Forslagsstillerne
fremmer et alternativt forslag til § 75 b der «å ta opp lån» er
erstattet av «å åpne lån». Bakgrunnen for dette er at det er blitt
påpekt at «å ta opp lån på rikets kreditt» innebærer en realitetsendring
i forhold til «å åpne lån på rikets kreditt». Etter bestemmelsens
etablerte meningsinnhold er det ikke Stortinget, men i praksis regjeringen,
som tar opp lån etter fullmakt.
Forslagsstillerne
mener det er viktig å harmonisere de to språklige versjonene, og
fremmer på denne bakgrunn et forslag til Grunnloven på tidsmessig
bokmål basert på primærforslaget fra Grunnlovsspråkutvalget.
Forslaget gjelder
overskrifter og bestemmelser der det er språklige forskjeller mellom
gjeldende bokmålsversjon og Grunnlovsspråkutvalgets primærforslag.
Forslagsstillerne
fremmer følgende forslag:
«Følgende
bestemmelser og overskrifter skal på bokmål lyde:
Kongeriket Norges grunnlov
§ 1
Kongeriket Norge
er et fritt, selvstendig, udelelig og uavhendelig rike. Regjeringsformen
er innskrenket og arvelig monarkisk.
§ 2
Verdigrunnlaget forblir
vår kristne og humanistiske arv. Denne grunnlov skal sikre demokratiet,
rettsstaten og menneskerettighetene.
B.
Om den utøvende makt, om kongen og
den kongelige
familie og om religionen.
§ 3
Den utøvende makt
er hos kongen, eller hos dronningen hvis hun har ervervet kronen
etter reglene i § 6, § 7 eller § 48 i denne grunnlov. Når den utøvende
makt således er hos dronningen, har hun alle de rettigheter og plikter
som etter denne grunnlov og landets lover innehas av kongen.
§ 5
Kongens person er
hellig; han kan ikke lastes eller anklages. Ansvaret ligger på hans
råd.
§ 6
Arvefølgen er lineal.
Bare barn av dronning eller konge, eller av en som selv har arverett,
kan arve, og barnet må være født i lovlig ekteskap. Den nærmere
linje går foran den fjernere og den eldre i linjen foran den yngre.
Også den ufødte har
arverett, og barnet inntar sin plass i arvefølgen så snart det kommer
til verden.
Arverett har likevel
bare de som er født i rett nedstigende linje fra foreldrene til
den sist regjerende dronning eller konge.
Når en prinsesse
eller prins med arverett til Norges krone blir født, skal hennes
eller hans navn og fødselstidspunkt gjøres kjent for Stortinget
og føres inn i dets protokoll.
For dem som er født
før 1971, gjelder likevel § 6 slik den ble vedtatt den 18. november
1905. For dem som er født før 1990, gjelder likevel at mann går
foran kvinne.
§ 7
Finnes det ingen
prinsesse eller prins med arverett, kan kongen foreslå sin etterfølger
for Stortinget, som kan bestemme valget hvis kongens forslag ikke
får tilslutning.
§ 8
Kongens myndighetsalder
fastsettes ved lov.
Så snart kongen har
oppnådd den lovbestemte alder, erklærer han offentlig at han er
myndig.
§ 9
Så snart kongen,
som myndig, tiltrer regjeringen, avlegger han følgende ed for Stortinget:
«Jeg lover og sverger at jeg vil regjere Kongeriket Norge i overensstemmelse
med dets konstitusjon og lover, så sant hjelpe meg Gud den allmektige
og allvitende!»
Er det ikke samlet
noe storting på den tiden, nedlegges eden skriftlig i statsrådet
og gjentas høytidelig av kongen på første storting.
§ 11
Kongen skal bo i
riket og kan ikke uten Stortingets samtykke oppholde seg utenfor
riket lenger enn seks måneder om gangen uten at han personlig taper
retten til kronen.
Kongen må ikke motta
noen annen krone eller regjering uten Stortingets samtykke, og til
det kreves to tredjedeler av stemmene.
§ 12
Kongen velger selv
et råd av stemmeberettigede norske borgere. Dette råd skal bestå
av en statsminister og minst syv andre medlemmer.
Kongen fordeler gjøremålene
blant statsrådets medlemmer slik han finner det tjenlig. Til å ta
sete i statsrådet ved siden av de faste medlemmer kan kongen i særlige
tilfeller tilkalle andre norske borgere, men ingen medlemmer av
Stortinget.
Ektefeller, foreldre
og barn eller to søsken må ikke på samme tid ha sete i statsrådet.
§ 13
Under kongens reiser
i riket kan han overlate styringen av riket til statsrådet. Dette
skal føre regjeringen i kongens navn og på hans vegne. Det skal
ubrytelig etterleve så vel bestemmelsene i denne grunnlov som de
særskilte instrukser som kongen gir i overensstemmelse med dem.
Sakene avgjøres ved
stemmegivning. Ved stemmelikhet har statsministeren eller, i dennes
fravær, den første av de tilstedeværende statsråder to stemmer.
Statsrådet skal gi
innberetning til kongen om de saker som avgjøres på denne måte.
§ 14
Kongen kan utnevne
statssekretærer til å bistå statsrådets medlemmer i utførelsen av
deres gjøremål utenfor statsrådet. Den enkelte statssekretær handler
på vegne av det medlem av statsrådet som hun eller han er knyttet
til, i den utstrekning dette medlem bestemmer.
§ 15
Ethvert medlem av
statsrådet har plikt til å levere avskjedssøknad etter at Stortinget
har fattet vedtak om mistillit til vedkommende statsråd alene eller
til hele statsrådet.
Kongen skal innvilge
en slik avskjedssøknad.
Når Stortinget har
fattet vedtak om mistillit, kan statsrådet bare utføre de gjøremål
som er nødvendige for en forsvarlig embetsførsel.
§ 16
Alle innbyggere i
riket har fri religionsutøvelse. Den norske kirke, en evangelisk-luthersk
kirke, forblir Norges folkekirke og understøttes som sådan av staten. Nærmere
bestemmelser om dens ordning fastsettes ved lov. Alle tros- og livssynssamfunn
skal understøttes på lik linje.
§ 17
Kongen kan gi og
oppheve provisoriske lover som angår handel, toll, næringsveier
og offentlig forvaltning og regulering. De må ikke stride mot konstitusjonen
eller de lover Stortinget har gitt. De gjelder til neste storting.
§ 19
Kongen påser at statens
eiendommer og regaler anvendes og bestyres slik Stortinget har bestemt,
og på den måte som er nyttigst for samfunnet.
§ 20
Kongen har i statsrådet
rett til å benåde forbrytere etter at dom er falt. Forbryteren kan
velge å motta kongens nåde eller underkaste seg den idømte straff.
I de saker som Stortinget
anlegger for Riksretten, kan ingen annen benådning gis enn fritagelse
for idømt dødsstraff, med mindre Stortinget har gitt samtykke til noe
annet.
§ 21
Kongen velger og
utnevner alle sivile og militære embetsmenn etter å ha hørt statsrådet.
Før innsettelsen skal de sverge eller, hvis de ved lov er fritatt
for edsavleggelse, høytidelig love lydighet og troskap til konstitusjonen
og kongen. De embetsmenn som ikke er norske borgere, kan ved lov
fritas for denne plikt. De kongelige prinsesser og prinser kan ikke
ha sivile embeter.
§ 22
Statsministeren,
statsrådets øvrige medlemmer og statssekretærene kan uten dom avskjediges
av kongen etter at han har hørt statsrådets mening om det. Det samme
gjelder for de embetsmenn som er ansatt ved statsrådets kontorer
eller i utenrikstjenesten, sivile overøvrighetspersoner, sjefer
for regimenter og andre militære korps, kommandanter på festninger
og høystbefalende på krigsskip. Hvorvidt de embetsmenn som avskjediges
på denne måte, skal få pensjon, avgjøres av det neste storting.
I mellomtiden får de to tredjedeler av sin tidligere lønn.
Andre embetsmenn
kan bare suspenderes av kongen og skal da straks stevnes for domstolene.
De kan ikke avsettes uten etter dom eller forflyttes mot sin vilje.
Alle embetsmenn kan
avskjediges uten dom når de har nådd en aldersgrense fastsatt ved
lov. Det kan bestemmes ved lov at visse embetsmenn, men ikke dommere,
kan utnevnes på åremål.
§ 23
Kongen kan dele ut
ordener til hvem han vil, til belønning for utmerkede fortjenester,
som må kunngjøres offentlig. Kongen kan ikke tildele annen rang
eller tittel enn den et embete medfører. Ordenen fritar ingen for statsborgernes
felles plikter og byrder, og gir heller ikke fortrinnsrett til statlige
embeter. Embetsmenn som avskjediges i nåde, beholder den tittel
og rang de hadde i embetet. Dette gjelder ikke statsrådets medlemmer
eller statssekretærene.
Ingen må heretter
få arvelige særrettigheter, personlige eller blandede.
§ 24
Kongen velger og
avskjediger etter eget skjønn sin hoffstat og sine hoffbetjenter.
§ 25
Kongen har høyeste
befaling over rikets forsvarsmakt. Denne makt må ikke
forøkes eller forminskes uten Stortingets samtykke. Den må ikke
overlates i fremmede makters tjeneste, og ingen fremmede makters
krigsfolk, unntatt tropper til hjelp mot fiendtlig overfall, må
trekkes inn i riket uten Stortingets samtykke.
Landvernet og de
øvrige tropper som ikke kan regnes som linjetropper, må aldri brukes
utenfor rikets grenser uten Stortingets samtykke.
§ 26
Kongen har rett til
å sammenkalle tropper, begynne krig til forsvar av landet og slutte
fred, inngå og oppheve folkerettslige avtaler og sende og motta
sendemenn.
Traktater om særlig
viktige saker blir først bindende når Stortinget har gitt samtykke
til det. Det samme gjelder alle traktater som etter konstitusjonen
ikke kan iverksettes uten en ny lov eller et nytt stortingsvedtak.
§ 27
Alle statsrådets
medlemmer skal møte i statsrådet når de ikke har lovlig forfall.
Ingen beslutning må tas i statsrådet når ikke over halvparten av
medlemmene er til stede.
§ 28
Tilrådinger om embetsutnevnelser
og andre viktige saker skal foredras i statsrådet av det medlem
hvis fagområde de tilhører. Hun eller han skal ekspedere sakene
i overensstemmelse med statsrådets beslutning. Egentlige militære
kommandosaker kan likevel unntas fra behandling i statsråd i den
utstrekning kongen bestemmer.
§ 29
Hindrer lovlig forfall
en statsråd fra å møte og foredra de saker som tilhører hennes eller
hans fagområde, skal disse saker foredras av en annen statsråd,
som kongen konstituerer til det.
Hindrer lovlig forfall
så mange fra å møte at ikke flere enn halvparten av det bestemte
antall medlemmer er til stede, skal så mange andre personer som
nødvendig konstitueres til å ta sete i statsrådet.
§ 30
I statsrådet føres
det protokoll over alle de saker som behandles der. De diplomatiske
saker som statsrådet beslutter å hemmeligholde, føres inn i en egen protokoll.
Det samme gjelder de militære kommandosaker som statsrådet beslutter
å hemmeligholde.
Enhver som har sete
i statsrådet, har plikt til å si sin mening med frimodighet. Kongen
har plikt til å høre den, men kan fatte beslutning etter eget omdømme.
Mener noe medlem
av statsrådet at kongens beslutning strider mot statsformen eller
landets lover, har hun eller han plikt til å gjøre kraftige motforestillinger
og tilføye sin mening i protokollen. Den som ikke har protestert
på denne måte, anses for å ha vært enig med kongen og er ansvarlig
for det, slik som det siden blir bestemt, og kan av Stortinget settes
under tiltale for Riksretten.
§ 31
Alle beslutninger
kongen utferdiger, må kontrasigneres for å bli gyldige. I militære
kommandosaker kontrasigneres beslutningene av den som har foredratt
sakene, men ellers av statsministeren eller, om statsministeren
ikke har vært til stede, av det første av statsrådets tilstedeværende
medlemmer.
§ 32
De beslutninger
regjeringen tar når kongen ikke er til stede, utferdiges i kongens
navn og undertegnes av statsrådet.
§ 34
Kongen gir bestemmelser
om titler for dem som har arverett til kronen.
§ 35
Så snart tronarvingen
har fylt 18 år, har hun eller han rett til å ta sete i statsrådet,
men uten stemme eller ansvar.
§ 36
En prinsesse eller
prins med arverett til Norges krone må ikke gifte seg uten kongens
tillatelse. Hun eller han må heller ikke motta noen annen krone
eller regjering uten kongens og Stortingets samtykke. Stortingets samtykke
krever to tredjedeler av stemmene.
Handler hun eller
han i strid med dette, taper vedkommende retten til Norges trone
for seg selv så vel som for sine etterkommere.
§ 37
De kongelige prinsesser
og prinser skal for sine personer ikke svare for andre enn kongen
eller den han setter til dommer over dem.
§ 39
Hvis kongen dør
og tronfølgeren ennå er umyndig, skal statsrådet straks innkalle
Stortinget.
§ 40
Inntil Stortinget
er samlet og har innrettet regjeringen for den tid kongen er mindreårig,
skal statsrådet stå for styringen av riket, i overensstemmelse med
Grunnloven.
§ 41
Er kongen fraværende
fra riket uten å være i felt, eller er han så syk at han ikke kan
ivareta regjeringen, skal den nærmeste arving til tronen stå for
regjeringen som kongemaktens midlertidige utøver, så fremt hun eller han
har nådd kongens myndighetsalder. I motsatt fall er det statsrådet
som står for styringen av riket.
§ 43
Stortinget skal
velge formyndere til å stå for regjeringen for den umyndige kongen.
§ 44
Den prinsesse eller
prins som står for regjeringen i de tilfeller som er nevnt i § 41,
skal skriftlig avlegge følgende ed for Stortinget: «Jeg lover og
sverger at jeg vil stå for regjeringen i overensstemmelse med konstitusjonen og
lovene, så sant hjelpe meg Gud den allmektige og allvitende!»
Holdes det ikke
storting på denne tid, nedlegges eden i statsrådet og oversendes
siden neste storting.
Den prinsesse eller
prins som har avlagt eden, gjentar den ikke senere.
§ 45
De som midlertidig
har stått for statsstyringen etter §§ 40, 41, 43 eller 48, skal
så snart den er over, avlegge regnskap for den til kongen og Stortinget.
§ 46
Hvis ikke statsrådet
straks sammenkaller Stortinget i overensstemmelse med § 39, har
Høyesterett så snart det er gått fire uker, en ubetinget plikt til
å sørge for denne sammenkallelse.
§ 47
Stortinget fastsetter
hvordan den umyndige konges oppdragelse skal bestyres hvis begge
foreldrene er døde og ingen av dem har etterlatt noen skriftlig
bestemmelse om det.
§ 48
Er kongestammen
utdødd og ingen tronfølger utkåret, skal en ny dronning eller konge
velges av Stortinget. I mellomtiden gjelder § 40 for den utøvende
makt.
C.
Om borgerretten og den lovgivende
makt
§ 50
Stemmerett ved stortingsvalg
har de norske borgere som har fylt 18 år eller fyller 18 år i det
år valgtinget holdes.
I hvilken utstrekning
norske borgere som på valgdagen er bosatt utenfor riket, men oppfyller
betingelsene foran, skal ha stemmerett, fastsettes ved lov.
Regler om stemmerett
for ellers stemmeberettigede personer som på valgdagen åpenbart
lider av alvorlig psykisk svekkelse eller nedsatt bevissthet, kan
fastsettes ved lov.
§ 51
Regler om manntallsføring
og om innføring av de stemmeberettigede i manntallet fastsettes
ved lov.
§ 53
Stemmeretten tapes
-
a) ved domfellelse
for straffbare handlinger i overensstemmelse med det som bestemmes
om dette i lov,
-
b) ved å gå i fremmed
makts tjeneste uten regjeringens samtykke.
§ 54
Valgtingene holdes
hvert fjerde år. De skal være avsluttet innen utgangen av september
måned.
§ 55
Valgtingene bestyres
på den måte som fastsettes ved lov. Valgstyret avgjør tvister om
stemmerett. Avgjørelsen kan klages inn for Stortinget.
§ 57
Det skal velges
169 stortingsrepresentanter.
Riket inndeles i
19 valgdistrikter.
150 av stortingsrepresentantene
skal velges som distriktsrepresentanter og 19 som utjevningsrepresentanter.
Hvert valgdistrikt
skal ha 1 utjevningsmandat.
Det antall stortingsrepresentanter
som skal velges fra hvert valgdistrikt, beregnes på grunnlag av
forholdet mellom distriktets antall innbyggere samt areal, og hele rikets
antall innbyggere samt areal. I denne beregning gir hver innbygger
1 poeng og hver kvadratkilometer 1,8 poeng. Beregningen skal foretas
hvert åttende år.
Nærmere bestemmelser
om rikets inndeling i valgdistrikter og stortingsmandatenes fordeling
på valgdistriktene fastsettes ved lov.
§ 58
Valgtingene holdes
særskilt for hver kommune. På valgtingene stemmes det direkte på
stortingsrepresentanter med vararepresentanter for hele valgdistriktet.
§ 59
Valget av distriktsrepresentanter
foregår som forholdstallsvalg, og mandatene fordeles mellom partiene etter
reglene nedenfor.
Stemmetallet for
hvert parti i de enkelte valgdistrikter skal deles med 1,4; 3; 5;
7 og så videre. Det første mandat tilfaller det parti som får den
største kvotient, det neste mandat tilfaller det parti som får den
nest største kvotient, og så videre inntil alle mandater er fordelt.
Listeforbund er
ikke tillatt.
Med sikte på å oppnå
størst mulig overensstemmelse mellom stemmetall og representasjon
fordeles utjevningsmandatene mellom de partier som er med i utjevningen,
på grunnlag av forholdet mellom deres stemmetall i hele riket. Hvor
mange stortingsmandater hvert parti i alt skal ha, finnes ved å
anvende reglene om fordeling av distriktsmandater tilsvarende for
hele riket for de partier som deltar i utjevningen. Deretter får
hvert parti tildelt så mange utjevningsmandater at de til sammen
med de allerede tildelte distriktsmandater utgjør et så stort antall
stortingsmandater som partiet i alt skal ha. Har et parti allerede
ved fordelingen av distriktsmandatene fått et større antall mandater
enn det skulle hatt etter angivelsen ovenfor, skal utjevningsmandatene
fordeles bare mellom de andre partier, således at det ses bort fra
det stemmetall og de distriktsmandater som det førstnevnte parti
har oppnådd.
Intet parti kan
tildeles utjevningsmandat med mindre det har fått minst 4 prosent
av det samlede stemmetall for hele riket.
Nærmere bestemmelser
om hvordan partienes utjevningsmandater skal fordeles på valgdistriktene, fastsettes
ved lov.
§ 60
Hvorvidt og hvordan
de stemmeberettigede kan avgi sine stemmer uten å møte personlig
på valgtingene, bestemmes ved lov.
§ 61
Ingen kan velges
til representant uten å ha stemmerett.
§ 62
De tjenestemenn
som er ansatt ved statsrådets kontorer, bortsett fra statssekretærer
og de politiske rådgivere, kan ikke velges til representanter. Det
samme gjelder Høyesteretts medlemmer og tjenestemenn som er ansatt
i utenrikstjenesten.
Statsrådets medlemmer
kan ikke møte på Stortinget som representanter så lenge de har sete
i statsrådet. Heller ikke statssekretærene kan møte som representanter
så lenge de er i embetet, og de politiske rådgivere ved statsrådets
kontorer kan ikke møte på Stortinget så lenge de innehar sine stillinger.
§ 63
Den som velges til
representant, har plikt til å motta valget, med mindre vedkommende
-
a) er valgt utenfor
det valgdistrikt der hun eller han har stemmerett,
-
b) har møtt som
representant på alle storting etter forrige valg,
-
d) er medlem av
et politisk parti og valgt på en valgliste som ikke utgår fra dette
parti.
Frist og fremgangsmåte
for å gjøre retten til å nekte valg gjeldende fastsettes ved lov.
Det skal likeledes
bestemmes ved lov når og hvordan en som er valgt til representant
for to eller flere valgdistrikter, skal avgi erklæring om hvilket
valg hun eller han vil motta.
§ 64
De valgte representanter
blir tildelt fullmakter. Stortinget avgjør om fullmaktene er lovlige.
§ 65
Alle representanter
og innkalte vararepresentanter mottar av statskassen lovbestemt
godtgjørelse for omkostninger til reiser til og fra Stortinget og
fra Stortinget til sitt hjem og tilbake igjen under ferier på minst
14 dager.
Dessuten mottar
de lovbestemt godtgjørelse for deltagelse i Stortinget.
§ 66
På sin reise til
og fra Stortinget samt under sitt opphold der er representantene
fritatt fra pågripelse, med mindre de gripes i offentlige forbrytelser.
For meninger ytret i Stortingets forsamlinger kan de ikke trekkes
til ansvar utenfor disse forsamlinger. Alle har plikt til å rette
seg etter den orden som er vedtatt av Stortinget.
§ 67
De representanter
som er valgt på forannevnte måte, utgjør Kongeriket Norges Storting.
§ 68
Stortinget trer
i alminnelighet sammen i rikets hovedstad den første hverdag i oktober
måned hvert år, med mindre kongen på grunn av usedvanlige omstendigheter,
så som fiendtlig angrep eller smittsom sykdom, velger en annen by
i riket. En slik avgjørelse må gjøres kjent i tide.
§ 69
Når Stortinget ikke
er samlet, kan det sammenkalles av kongen dersom han mener det er
nødvendig.
§ 71
De valgte representanter
er medlemmer av Stortinget i fire sammenhengende år.
§ 73
Stortinget utnevner
en president, fem visepresidenter og to sekretærer. Storting kan
bare holdes dersom minst halvparten av medlemmene er til stede.
Grunnlovsforslag kan bare behandles dersom minst to tredjedeler
av Stortingets medlemmer er til stede.
§ 74
Så snart Stortinget
har konstituert seg, åpner kongen eller den han utpeker til det,
forhandlingene med en tale om rikets tilstand og de forhold som
han især ønsker å lede Stortingets oppmerksomhet mot. Ingen drøftelser
må finne sted i kongens nærvær.
Når Stortingets
forhandlinger er åpnet, har statsministeren og statsrådene rett
til å møte i Stortinget og på lik linje med dets egne medlemmer
delta i forhandlingene når de holdes for åpne dører, men uten å
avgi stemme. I de saker som behandles for lukkede dører, gjelder dette
bare når Stortinget tillater det.
§ 75
Alternativ 1:
Det tilkommer Stortinget
-
a) å gi og oppheve
lover; å pålegge skatter, avgifter, toll og andre offentlige byrder,
som likevel ikke gjelder etter 31. desember i det nærmest påfølgende
år, med mindre de uttrykkelig fornyes av et nytt storting;
-
b) å ta opp lån
på rikets kreditt;
-
c) å føre oppsyn
med rikets pengevesen;
-
d) å bevilge de
nødvendige pengesummer til statens utgifter;
-
e) å bestemme hvor
mye som årlig skal utbetales kongen til hans hoffstat, og fastlegge
den kongelige families apanasje, som ikke kan bestå i faste eiendommer;
-
f) å la seg forelegge
statsrådets protokoller og alle offentlige innberetninger og papirer;
-
g) å la seg meddele
de folkerettslige avtaler som kongen på statens vegne har inngått
med fremmede makter;
-
h) å kunne gi enhver
påbud om å møte for seg i statssaker, unntatt kongen og den kongelige
familie; dette unntak gjelder likevel ikke for de kongelige prinsesser
og prinser hvis de har embeter;
-
i) å revidere midlertidige
lønns- og pensjonslister og gjøre de forandringer i dem som Stortinget
finner nødvendige;
-
k) å utnevne fem
revisorer som årlig skal se gjennom statens regnskaper og bekjentgjøre
utdrag av dem på trykk; regnskapene skal oversendes disse revisorer
innen seks måneder etter utgangen av det år som Stortingets bevilgninger
er gitt for; og å gi bestemmelser om ordningen av desisjonsmyndigheten
overfor statens regnskapsbetjenter;
-
l) å utnevne en
person som ikke er medlem av Stortinget, til på en måte som er nærmere
bestemt i lov, å føre kontroll med den offentlige forvaltning og
alle som virker i dens tjeneste, for å hindre at det øves urett
mot den enkelte borger;
-
m) å gi innfødsrett.
Alternativ 2:
Det tilkommer Stortinget
-
a) å gi og oppheve
lover; å pålegge skatter, avgifter, toll og andre offentlige byrder,
som likevel ikke gjelder etter 31. desember i det nærmest påfølgende
år, med mindre de uttrykkelig fornyes av et nytt storting;
-
b) å åpne lån på
rikets kreditt;
-
c) å føre oppsyn
med rikets pengevesen;
-
d) å bevilge de
nødvendige pengesummer til statens utgifter;
-
e) å bestemme hvor
mye som årlig skal utbetales kongen til hans hoffstat, og fastlegge
den kongelige families apanasje, som ikke kan bestå i faste eiendommer;
-
f) å la seg forelegge
statsrådets protokoller og alle offentlige innberetninger og papirer;
-
g) å la seg meddele
de folkerettslige avtaler som kongen på statens vegne har inngått
med fremmede makter;
-
h) å kunne gi enhver
påbud om å møte for seg i statssaker, unntatt kongen og den kongelige
familie; dette unntak gjelder likevel ikke for de kongelige prinsesser
og prinser hvis de har embeter;
-
i) å revidere midlertidige
lønns- og pensjonslister og gjøre de forandringer i dem som Stortinget
finner nødvendige;
-
k) å utnevne fem
revisorer som årlig skal se gjennom statens regnskaper og bekjentgjøre
utdrag av dem på trykk; regnskapene skal oversendes disse revisorer
innen seks måneder etter utgangen av det år som Stortingets bevilgninger
er gitt for; og å gi bestemmelser om ordningen av desisjonsmyndigheten
overfor statens regnskapsbetjenter;
-
l) å utnevne en
person som ikke er medlem av Stortinget, til på en måte som er nærmere
bestemt i lov, å føre kontroll med den offentlige forvaltning og
alle som virker i dens tjeneste, for å hindre at det øves urett
mot den enkelte borger;
-
m) å gi innfødsrett.
§ 76
Enhver lov skal
først foreslås på Stortinget, enten av en stortingsrepresentant
eller av regjeringen ved en statsråd.
Etter at forslaget
er vedtatt der, skal Stortinget ta det under overveielse på nytt
og enten slutte seg til det eller forkaste det. Forkastes forslaget,
skal det, med de anmerkninger Stortinget har tilføyd, enda en gang
tas under overveielse av Stortinget, som enten henlegger forslaget
eller vedtar det med de nevnte anmerkninger.
Mellom hver slik
behandling må det gå minst tre dager.
§ 77
Når Stortinget har
fattet det samme lovvedtak to ganger etter hverandre, sendes det
til kongen med anmodning om hans sanksjon.
§ 78
Godtar kongen lovvedtaket,
forsyner han det med sin underskrift, og dermed blir det til lov.
Godtar han det ikke,
sender han det tilbake til Stortinget med den erklæring at han for
tiden ikke finner det tjenlig å sanksjonere det. I så tilfelle kan
ikke det storting som da er samlet, legge dette vedtak frem for
kongen igjen.
§ 79
Når to storting
med ett valg og minst to storting imellom har fattet det samme lovvedtak
uforandret uten at Stortinget i mellomtiden har fattet noe avvikende
endelig lovvedtak, og det da forelegges kongen med begjæring om
at Hans Majestet ikke vil nekte å sanksjonere et lovvedtak som Stortinget
etter den modneste overveielse anser for gagnlig, så blir det til
lov selv om kongen ikke gir sin sanksjon før Stortinget adskilles.
§ 80
Stortinget forblir
samlet så lenge det selv finner det nødvendig, og avslutter forhandlingene
når det har fullført sine gjøremål.
I overensstemmelse
med regler i den orden Stortinget har vedtatt, kan forhandlingene
gjenopptas, men de avsluttes senest siste hverdag i september måned.
Innen denne tid
meddeler kongen sin beslutning om de lovvedtak som ikke allerede
er avgjort (jf. §§ 77–79), ved enten å stadfeste dem eller å forkaste
dem. Alle de som han ikke uttrykkelig godkjenner, anses for å være
forkastet av ham.
§ 81
Alle lover (unntatt
dem i § 79) utferdiges i kongens navn, under Norges rikes segl og
med følgende ord: «Vi N.N. gjør vitterlig: at Oss er blitt forelagt
Stortingets vedtak av dato sålydende: (her følger vedtaket). Vi
godkjenner og stadfester dette vedtaket som lov, under Vår hånd og
rikets segl.»
§ 82
Regjeringen skal
gi Stortinget alle de opplysninger som er nødvendige for behandlingen
av de saker den legger frem. Intet medlem av statsrådet må legge
frem uriktige eller villedende opplysninger for Stortinget eller
dets organer.
§ 84
Stortinget holdes
for åpne dører, og forhandlingene kunngjøres på trykk, unntatt i
de tilfeller hvor det motsatte vedtas ved stemmeflertall.
§ 85
Den som adlyder
en befaling som har til hensikt å forstyrre Stortingets frihet og
sikkerhet, gjør seg skyldig i forræderi mot fedrelandet.
§ 86
Riksretten dømmer
i første og siste instans i de saker som Stortinget anlegger mot
medlemmer av statsrådet, Høyesterett eller Stortinget for straffbart
eller annet rettsstridig forhold når de har brutt sine konstitusjonelle
plikter.
De nærmere regler
om Stortingets påtale etter denne paragraf fastsettes ved lov. Det
kan likevel ikke settes kortere foreldelsesfrist enn 15 år for adgangen
til å gjøre ansvar gjeldende ved tiltale for Riksretten.
Dommere i Riksretten
er 6 medlemmer valgt av Stortinget og de 5 etter embetsalder eldste
fast utnevnte medlemmer av Høyesterett, deriblant Høyesteretts leder.
Stortinget velger medlemmene og stedfortredere for 6 år. Et medlem
av statsrådet eller Stortinget kan ikke velges til medlem av Riksretten.
I Riksretten har Høyesteretts leder forsetet.
De som har tatt
sete i Riksretten som valgt av Stortinget, blir sittende selv om
den tid de er valgt for, utløper før Riksrettens behandling av saken
er avsluttet. På samme måte blir høyesterettsdommere sittende i
Riksretten selv om de går av som medlemmer av Høyesterett.
§ 87
De nærmere regler
om sammensetningen av Riksretten og om saksbehandlingen fastsettes
ved lov.
§ 88
Høyesterett dømmer
i siste instans. Begrensninger i adgangen til å få Høyesteretts
avgjørelse kan bestemmes ved lov.
Høyesterett skal
bestå av en leder og minst fire andre medlemmer.
§ 90
Høyesteretts dommer
kan ikke i noe tilfelle ankes.
§ 91
Ingen kan utnevnes
til medlem av Høyesterett før hun eller han er 30 år gammel.
§ 100
Ytringsfrihet skal
finne sted.
Ingen kan holdes
rettslig ansvarlig for å ha meddelt eller mottatt opplysninger,
ideer eller budskap med mindre det lar seg forsvare holdt opp imot
ytringsfrihetens begrunnelse i sannhetssøken, demokrati og individets
frie meningsdannelse. Det rettslige ansvar skal være foreskrevet
i lov.
Frimodige ytringer
om statsstyringen og et hvilket som helst annet emne er tillatt
for enhver. Det kan bare settes slike klart definerte grenser for
denne rett der særlig tungtveiende hensyn gjør det forsvarlig holdt
opp imot ytringsfrihetens begrunnelser.
Forhåndssensur og
andre forebyggende forholdsregler kan ikke benyttes, med
mindre det er nødvendig for å beskytte barn og unge mot skadelig
påvirkning fra levende bilder. Brevsensur kan ikke settes i verk,
unntatt i anstalter.
Enhver har rett
til innsyn i statens og kommunenes dokumenter og til å følge forhandlingene
i rettsmøter og folkevalgte organer. Det kan i lov settes grenser
for denne rett av hensyn til personvern og av andre tungtveiende
grunner.
Statens myndigheter
skal legge forholdene til rette for en åpen og opplyst offentlig
samtale.
§ 105
Krever hensyn til
samfunnet at noen må avgi sin faste eller rørlige eiendom til offentlig
bruk, skal hun eller han ha full erstatning av statskassen.
§ 108
Statens myndigheter
skal legge forholdene til rette for at den samiske folkegruppe kan
sikre og utvikle sitt språk, sin kultur og sitt samfunnsliv.
§ 114
Til embeter i staten
kan bare utnevnes de norske borgere som taler landets språk og
-
a) enten er født
i riket av foreldre som da var norske statsborgere,
-
b) eller er født
i utlandet av norske foreldre som på den tid ikke var statsborgere
i noe annet land,
-
c) eller har oppholdt
seg i riket i ti år,
-
d) eller får innfødsrett
av Stortinget.
Andre
kan likevel utnevnes til lærere ved universitetet og de lærde skoler,
til leger og til konsuler på fremmede steder.
§ 115
For å sikre den
internasjonale fred og sikkerhet eller fremme internasjonal rettsorden
og samarbeid kan Stortinget med tre fjerdedels flertall gi samtykke
til at en internasjonal sammenslutning som Norge er tilsluttet eller
slutter seg til, på et saklig begrenset område får utøve myndighet
som ellers ligger hos statens myndigheter etter denne grunnlov,
men likevel ikke rett til å endre denne grunnlov. Når Stortinget
skal gi sitt samtykke, skal, som ved behandling av grunnlovsforslag,
minst to tredjedeler av dets medlemmer være til stede.
Bestemmelsene i
denne paragraf gjelder ikke ved deltagelse i en internasjonal sammenslutning
hvis avgjørelser bare har rent folkerettslig virkning for Norge.
§ 116
Kjøpesummer og inntekter
av geistlighetens benefiserte gods skal bare anvendes til geistlighetens
beste og til opplysningens fremme. Milde stiftelsers eiendommer
skal bare anvendes til gagn for disse.
§ 117
Odels- og åsetesretten
må ikke oppheves. De nærmere betingelser for hvordan den skal videreføres
til størst mulig nytte for staten og til gagn for landallmuen, fastsettes
av det første eller annet følgende storting.
§ 118
Heretter kan det
ikke opprettes grevskaper, baronier, stamhus eller fideikommisser.
§ 119
Alle statens borgere
er i alminnelighet like forpliktet til i en viss tid å verne om
fedrelandet, uten hensyn til fødsel eller formue.
Anvendelsen av denne
grunnsetning, og de begrensninger den skal ha, bestemmes ved lov.
§ 121
Viser erfaring at
noen del av denne Kongeriket Norges grunnlov bør endres, skal endringsforslag
fremsettes på første, annet eller tredje storting etter et nytt
valg og kunngjøres på trykk. Men det tilkommer først det første,
annet eller tredje storting etter neste valg å bestemme om den foreslåtte
endring skal finne sted eller ei. En slik endring må likevel aldri
motsi denne grunnlovs prinsipper, men bare angå modifikasjoner i
enkelte bestemmelser som ikke endrer denne konstitusjons ånd, og
to tredjedeler av Stortinget må være enige i en slik endring.
En grunnlovsbestemmelse
som er vedtatt på denne måte, skal underskrives av Stortingets president
og sekretær og sendes kongen til kunngjøring på trykk som gjeldende
bestemmelse i Kongeriket Norges grunnlov.»