1.1 Forslag nr. 16 (Dokument 12:16 (2015–2016))
Dokument 12:16 (2015–2016),
som er fremmet av Gunnar Gundersen, Michael Tetzschner, Svein Flåtten, Anders
B. Werp, Olemic Thommessen og Ingjerd Schou, gjelder opphevelse
av Grunnloven § 117, slik at det blir mulig å endre odels- og åsetesretten.
Forslagsstillerne
viser til at odels- og åsetesretten har lange tradisjoner i Norge.
Rettshistorisk binder odelsretten vår tids lovverk sammen med de
tidligste lovverk i vårt lands historie, det være seg landskapslovene
eller Magnus Lagabøtes landslov. Forslagsstillerne viser videre
til at odelsbegrepet langt tilbake i tid var knyttet til den frie
og selveiende bonden, og i nasjonsbyggingens epoke fikk begrepet
stor symbolverdi for selvstendighet og synet på bonden som bærer
av særnorske tradisjoner. Siden den tid har Norge gått fra å være
et agrarsamfunn der slektskap og familiebånd var helt avgjørende
for personers status, til nå å være et samfunn basert på blandingsøkonomiens
prinsipper om like muligheter og sosial mobilitet.
Forslagsstillerne
viser til at norsk økonomi de siste 100 årene har gjennomgått store
endringer. Tradisjonelt landbruk er ikke lenger dominerende, men
utgjør i dag en del av et større bilde der andre råvarer, industri og
tjenesteytende næringer fyller en større plass. På begynnelsen av
1900-tallet hadde jordbruket 370 000 personer sysselsatt, tilsvarende
38 pst. av landets totale sysselsetting. I dag står denne næringen
for under 2 pst. av sysselsettingen. I samme periode har helse-
og omsorgstjenester hatt en formidabel sysselsettingsvekst fra 12 000
til 550 000 personer, og informasjons- og kommunikasjonsnæringen
har vokst fra 5 000 sysselsatte i 1900 til 90 000 sysselsatte personer
i dag.
Det er en liten andel
av befolkningen som i dag er sysselsatt innenfor landbruket. Forslagsstillerne
konstaterer at det har vært en markant og konstant nedgang i sysselsettingen
i landbruket. Forslagsstillerne bemerker også at næringen samtidig
har opplevd en meget sterk produktivitetsvekst. Betydelig færre
produserer nå mer enn før. Satsingen på forskning og innovasjon
i landbruket har blitt styrket, og landbruksnæringen har mange kvaliteter
som gjør den levedyktig for fremtiden. Norske bønder har bidratt
til en utvikling som har gjort at vi i dag produserer mer mat enn
da landbruket totalt dominerte sysselsettingsstatistikken.
Det er også betydelig
færre gårdsbruk i drift enn tidligere. På slutten av 1950-tallet
var det 200 000 gårdsbruk i drift, i 2013 var tallet redusert til
under 44 000. Samtidig er det fortsatt godt over 180 000 registrerte jordbrukseiendommer
i Norge. Selv om over 80 pst. av disse har bolighus, er det bare
i underkant av 25 pst. av de registrerte jordbrukseiendommene det
i dag er aktiv drift på. Til tross for denne utviklingen i antall
gårder i aktiv drift har det samlede jordbruksarealet i drift holdt seg
rimelig stabilt gjennom alle årene.
Forslagsstillerne
viser også til at statistikken viser en klar forgubbing, en manglende
rekruttering og mange gårdsbruk uten lys og aktivitet. Jordleie
står for over 40 pst. av driften av jordbruksarealene. Dette holder
arealene i hevd, men vi ser også at behovet for strukturendringer
er stort. Bosettingen i Distrikts-Norge i dag er mer avhengig av
annen sysselsetting enn av aktiviteten på gårdene. Det viser også
fraflyttingsstatistikken, som er sterkest der alternativ sysselsettingsmulighet
er dårligst. I alt bor det over 400 000 nordmenn på en landbrukseiendom.
Det tilsvarer omtrent 8 pst. av befolkningen. Mange eiere av jordbrukseiendommer
bor altså på eiendommen, men velger å leie ut eller på annen måte
ikke drive jorda selv.
Gårder over hele
landet har kvaliteter som gjør dem til en flott boplass og et sted
for viktig økonomisk aktivitet. Det er imidlertid en kjensgjerning
at for svært mange kan ikke gården være en hovedinntekt. Odelsretten kan
derfor i fremtiden bli oppfattet mer som en byrde og plikt enn en
positiv rett.
Videreføringen av
de tradisjonsbærende verdiene landbrukseiendommene representerer,
fordrer derfor ifølge forslagsstillerne nytenkning og strukturendringer.
Her står odelsrettens materielle innhold i dag snarere i veien for
utviklingen enn å vareta den. Slekt kan ikke være viktigere enn
drift.
Forslagsstillerne
viser til at landbruket har en sterk tilknytning til tradisjonelle
borgerlige verdier som respekten for privat eiendomsrett, frihet
til å drive næringsvirksomhet samt vern om kultur og natur. Norske bønder
har gjennom historien vært en del av fundamentet i samfunnet vårt,
og den frie og selvstendige bonden har vært med på å legge grunnlaget
for den staten vi i dag kaller Norge. Det konservative prinsippet om
å forandre for å bevare tilsier nå at odels- og åsetesretten må
endres for å sikre at vi får et lønnsomt og levedyktig landbruk
i hele landet.
I sum viser dette,
ifølge forslagsstillerne, at norsk landbruk trenger muligheter og
ikke begrensninger for at næringen skal være lønnsom og bidra til
å sikre spredt bosetting. Odelsretten er en lov som sikrer eierrettigheter
for en slekt. Den gir ingen sikkerhet for bosetting og egen drift
av gårdsbruket og fremstår i dag som en uegnet reguleringsmekanisme
dersom målet i landbrukspolitikken er aktiv drift på små og store
gårder over hele landet.
Forslagsstillerne
er opptatt av å ivareta den private eiendomsrett, også innenfor
jordbruket. Det normale i norsk lovgivningspraksis er at eiendomsretten
reguleres gjennom generell lovgivning, og for jordbrukets del også
gjennom særlovgiving som konsesjonslov, jord- og skoglov. Forslagsstillerne
mener at dette også er tilstrekkelig for å verne om eiendomsretten
til landbrukseiendommer. Landbrukets betydning, rolle og utfordringer tilsier
at odels- og åsetesretten ikke lenger har en naturlig plass i Grunnloven.
I en høringsuttalelse
om Odelslovutvalgets innstilling til Landbruksdepartementet uttalte
Statens landbruksforvaltning (SLF) følgende:
«På bakgrunn av de
erfaringer SLF har med odelsretten og dennes betydning for utnyttingen
av landbruksressursene, mener vi at en god del argumenter taler
for å oppheve instituttet. Tilsvarende tilsier vår erfaring at det
ikke eksisterer noen argumenter for å beholde odelsretten som er
så tungtveiende at det er formålstjenlig å videreføre rettsinstituttet.
SLF anbefaler derfor at odelsretten avskaffes.»
Selv om odels- og
åsetesretten har lange tradisjoner i Norge, er tiden ifølge forslagsstillerne
overmoden for en endring. Odelsloven i sin nåværende form er en
av de mange særreguleringer i eiendomsretten som hindrer fremtidsrettet
satsing, naturlige strukturendringer, mer lønnsom drift og økt investeringsevne
i landbruket. Forslagsstillerne viser til at en mer fleksibel odelslov
er ett av de tiltak som kan bidra til modernisering og økt lønnsomhet
i norsk landbruk. Landbruket er tjent med at odelsbestemmelsene
fjernes fra Grunnloven.
Forslagsstillerne
fremmer følgende forslag:
«§ 117 oppheves.»