Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Arild Grande, Eigil Knutsen, Anne Helene Sandum og Hadia Tajik,
fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde og Kristian Tonning
Riise, fra Fremskrittspartiet, Hanne Dyveke Søttar og lederen Erlend
Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Solfrid Lerbrekk, og fra Venstre, Terje Breivik,
viser til Representantforslag 132 S (2017–2018) om aktivitetsrett
og aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere, samt statsrådens svarbrev
til komiteen av 20. mars 2018.
Komiteen viser videre til at
forslaget omhandler hvilke plikter og rettigheter man skal ha til
aktivitet som sosialhjelpsmottaker. Komiteen viser til at sosialhjelp
er en ytelse man kan få for å dekke utgifter til for eksempel mat,
husleie eller strøm dersom man er i en situasjon uten annen inntekt.
Dette er en ordning som gir trygghet til mange som er i en vanskelig
situasjon, og det er en fundamental del av velferdsstaten vår.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
at forslaget tar opp spørsmål på områder hvor regjeringen allerede
har igangsatt eller varslet nye tiltak, og i det store og hele følger
opp intensjonen bak vedtaket om aktivitetsplikten som ble foreslått
av regjeringen og vedtatt av et stortingsflertall med Høyre, Fremskrittspartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti allerede høsten 2016. Denne endringen
medførte at kommunen fikk en plikt til å stille vilkår om deltakelse
i aktivitet ved tildeling av stønad til livsopphold, med mindre
det i det enkelte tilfellet forelå tungtveiende grunner mot det.
Flertallet viser til at det
norske velferdssamfunnet er tuftet på at alle skal gjøre sin plikt
og kreve sin rett. Alle skal selv bidra med det de kan for å komme
seg i arbeid og aktivitet, men alle må samtidig gis muligheter til aktivitet
og hjelp som kan bedre den enkeltes mulighet til å komme i arbeid
og mestre hverdagen. Til tross for at sosialtjenesteloven også tidligere
åpnet for å stille vilkår til personer som mottar økonomisk sosialhjelp,
viste en studie fra Proba samfunnsanalyse i 2013 at det var store variasjoner
mellom kommunene når det gjelder bruk av vilkår og oppfølging av
disse.
Flertallet mener at det å stille
krav til mennesker handler om å ta dem på alvor og behandle dem
med respekt. Uten krav og forventninger står mange i fare for å passiviseres,
noe som gjør det enda vanskeligere å komme seg ut i arbeid eller
utdanning. Formålet med en lovfestet aktivitetsplikt var å styrke
den enkeltes muligheter for å komme i eller tilbake til arbeid og
bli selvforsørget. Dette innebærer like mye en plikt for kommunen
som for den enkelte. Kommunen må kunne tilby både lavterskel aktivitetstiltak
og mer arbeidsrettede aktiviteter etter behovet til den enkelte.
Derfor foreslo regjeringen høsten 2016 at det i første omgang skulle innføres
en aktivitetsplikt for mottakere av økonomisk stønad under 30 år,
og vedtaket trådte i kraft 1. januar 2017.
Flertallet mener det er gledelig
at det til tross for tidligere motstand mot aktivitetsrett og aktivitetsplikt nå
fremmes forslag om å vurdere å utvide denne retten for alle mottakere.
Aktivitetsplikten skal evalueres, og Institutt for samfunnsforskning
(ISF) er nylig tildelt oppdraget. Det er naturlig at kunnskapen
om aktivitetsplikten bidrar til økt overgang til arbeid og utdanning, hvilke
aktiviteter som er mest effektive, og om aktivitetsplikten medfører
utilsiktede konsekvenser ligger til grunn for videre oppfølging
og utvidelse.
Flertallet viser til at Arbeids-
og velferdsdirektoratet sammen med fylkesmennene de siste årene
har gjennomført en rekke tiltak for å gjøre kvalifiseringsprogrammet
tilgjengelig for alle i målgruppen og tilrettelegge for god kvalitet
i både programmene som tilbys, og oppfølgingen. Når det gjelder
Jobbsjansen, ble denne endret fra 2017 for at flere grupper skal
få styrkede kvalifikasjoner for å delta i arbeidslivet, bedre ferdigheter
i norsk og bedre innsikt i norsk samfunnsliv. Sammen med endringen
ble ordningen styrket gjennom økte bevilgninger. Når det gjelder
individuell jobbstøtte, ble innsatsen utvidet i 2018 for å hjelpe
flere personer med psykiske helseproblemer å komme raskt ut i arbeid
med bistand fra en jobbspesialist fra Arbeids- og velferdsetaten.
For å sikre god kvalitet i tjenestene har Arbeids- og velferdsdirektoratet
opprettet fire regionale ressurssentre for innsatsen med individuell
jobbstøtte. Videre har etaten etablert metodeveiledere og regelmessige
kvalitetsevalueringer som skal legge til rette for at tjenestene utvikles
i tråd med kunnskapsbasert metode for oppfølging. Til slutt vises
det til at individuell plan er regulert som en rettighet i flere
lovverk, herunder i sosialtjenesteloven § 28, som definerer en rett
til å få utarbeidet en individuell plan for den som har behov for
langvarige og koordinerte tjenester. Det gjøres allerede en jobb
for å bygge ned barrierer og synliggjøre at individuell plan er en
del av et helhetlig tjenestetilbud, men retten til dette må gjerne
understrekes.
Flertallet viser til at å sikre
handlefriheten til ansatte i Nav er nedfelt i Jeløya-erklæringen,
der det heter at regjeringen vil sørge for mindre sentral detaljstyring og
gi Nav større ansvar for å sikre brukerne riktig tiltak til riktig
tid. I Meld. St. 33 (2015–2016) NAV i en ny tid – for arbeid og
aktivitet ble det presentert tre hovedlinjer for videreutvikling
av arbeids- og velferdsforvaltningen, der én var å gi Nav-kontorene
økt myndighet og handlefrihet, og en annen var å sikre utvikling
av mer brukerrettede tjenester som er effektive, målrettede og bidrar til
gode opplevelser for brukerne av Nav-kontoret. Den tredje var å
styrke og videreutvikle de arbeidsrettede tjenestene både for arbeidsgivere
og arbeidssøkere.
Flertallet viser til at når
det gjelder den helhetlige oppfølgingen mellom Nav og andre deler
av velferdsapparatet, er det som oppfølging av nevnte Meld. St.
33 (2015–2016) igangsatt flere konkrete tiltak og utredningsprosesser.
I rapporten «Utvikling av NAV-kontor – større handlingsrom og ansvar»
fra 2017 anbefalte en arbeidsgruppe bestående av deltakere fra Arbeids-
og velferdsetaten, kommunesektoren og det sentrale brukerutvalget
i Nav flere tiltak for å følge opp stortingsmeldingen. Det er grunn
til å se på samarbeidet mellom stat og kommune i Nav-kontoret for
å sikre Nav større muligheter til å disponere sine ressurser ut
fra lokale forhold.
Flertallet mener at mange av
dagens samfunnsutfordringer har sammensatte årsaker og krever løsninger
på tvers av fag- og politikkområder. Regjeringen har de siste årene
iverksatt en rekke satsinger som skal bidra til bedre koordinering
av statlige virkemidler innenfor ulike sektorer og bedre samarbeid
på tvers av ulike deler av velferdsapparatet, herunder tilpasset
oppfølging, boligsosiale tiltak, rusomsorg, helsetjenester og barnevernstjenester.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at sosialhjelpen bør innrettes på en måte som sikrer at mottakerne
får tett sosialfaglig oppfølging for å bidra til at mottakerne kommer
ut av situasjonen hvor sosialhjelp er nødvendig for å livnære seg. Det
forutsetter at Nav har tilstrekkelig med ressurser til å følge opp
hver enkelt, og at det er tett samarbeid mellom Nav og andre deler
av velferdsapparatet, som tilpasset opplæring, boligsosiale tiltak,
rusomsorg, helsetjenester eller barnevernstjenester.
Disse medlemmer peker på at
loven allerede åpner for at sosialhjelpsmottakere, uansett alder,
kan bli pålagt aktivitetsplikt av Nav. Denne regelen gjør det mulig
for Nav å bruke faglig skjønn og gjøre individuelle vurderinger
rundt når en slik aktivitet er hensiktsmessig. Denne regelen gir
imidlertid ingen rett til slik aktivitet, og mange sosialhjelpsmottakere
får i dag for lite oppfølging.
Disse medlemmer vil understreke
at aktivitet for sosialhjelpsmottakere ikke vil være til hjelp med mindre
det er en meningsfylt aktivitet, tilpasset den det gjelder. Dersom
personer utenfor arbeidslivet sendes ut i aktiviteter av lav kvalitet
og med lite oppfølging, kan det gjøre veien tilbake til arbeid lengre.
Disse medlemmer viser til at
Arbeids- og sosialdepartementet i sitt svar orienterer om at det
foregår et arbeid med å evaluere dagens aktivitetsplikt for mottakere
under 30 år, og at regjeringen etter at denne ordningen har blitt
evaluert vil komme tilbake til Stortinget med et forslag om eventuell
utvidelse av ordningen til andre grupper. Disse medlemmer viser til at
det vil ta flere år før departementet kommer i mål med denne prosessen,
og understreker behovet for at departementet også i mellomtiden
jobber for å identifisere tiltak som kan gi en bedre kvalitet på
oppfølgingen av mottakere av sosialhjelp.
Disse medlemmer viser til at
Stortinget ved flere anledninger har behandlet spørsmålet om aktivitetsplikt
for mottakere av sosial stønad. Adgangen til å knytte vilkår til
mottak av sosialhjelp følger blant annet av alminnelige forvaltningsrettslige
prinsipper, men ble eksplisitt lovfestet da Stortinget i 1991 behandlet Ot.prp. nr. 29
(1990–1991) Om lov om sosiale tjenester m.v. (sosialloven), fremmet
av Gro Harlem Brundtlands tredje regjering (jf. § 5-5). Ifølge bestemmelsen
skulle eventuelle vilkår fremgå av selve stønadsvedtaket og ha nær
sammenheng med vedtaket, ikke være uforholdsmessig byrdefulle eller
begrense stønadsmottakerens handle- eller valgfrihet på en urimelig
måte.
Bestemmelsen ble
videreført ved Stortingets behandling av Ot.prp. nr. 103 (2008–2009)
/ Prop. 13 L (2009–2010), jf. Innst. 87 L (2009–2010) Om lov om
sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen fra regjeringen
Stoltenberg II.
I Prop. 39 L (2014–2015)
Endringer i arbeidsmiljøloven og sosialtjenesteloven (adgang til
midlertidig ansettelse mv. og vilkår om aktivitet for stønad til
livsopphold) foreslo regjeringen Solberg å lovregulere at det som
hovedregel skal stilles aktivitetskrav til stønadsmottakere, og
at det skal tungtveiende grunner til for å gjøre unntak. Unntak
vil måtte begrunnes særskilt. Disse medlemmer viser til merknader
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
i Innst. 208 L (2014–2015):
«Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
mener det norske velferdssamfunnet er tuftet på at alle skal gjøre
sin plikt og kreve sin rett. Alle skal selv bidra med det de kan
for å komme seg i arbeid og aktivitet, men alle må samtidig gis
muligheter til aktivitet og hjelp som kan bedre den enkeltes mulighet
til å komme i arbeid og mestre hverdagen. (…) Disse medlemmer peker
på at regjeringen Stoltenberg undersøkte hvorvidt kommunene benytter adgangen
til å stille aktivitetskrav, og at kommunene den gang pekte på at
sosialtjenesteloven med bruk av skjønn knyttet til aktivitetsplikt
er tilstrekkelig som redskap for å oppnå aktivitet knyttet til stønader.
Kommunene pekte på
at ressurser til aktivisering var og er utfordringen for en mer
aktiv bruk av aktivitetskrav i de kommuner der dette var lite benyttet,
og vil i enda større grad være det dersom alle stønadsmottakere
skal ilegges aktivitetsplikt slik regjeringen foreslår. Videre pekte
kommunene den gang på behovet for tydeligere retningslinjer for
bruk av sanksjoner dersom stønadsmottaker bryter vilkårene for aktivitet.
Regjeringen Stoltenberg fulgte derfor opp dette gjennom utdyping
og presiseringer i rundskriv til lov om sosiale tjenester i arbeids-
og velferdsforvaltningen. (…) Disse medlemmer mener regjeringen
heller burde fulgt opp regjeringen Stoltenbergs arbeid med å se
til at alle kommuner har ressurser og muligheter til å bruke aktivitetsplikten
der det er hensiktsmessig. Disse medlemmer peker på at regjeringens
forslag til enhetlig aktivitetsplikt ikke følges av ekstra midler
til et faktisk aktivitetstilbud ute i kommunene og således kan risikere
å bli en sovepute. (…)
Disse medlemmer mener
det har vært en mangelfull utredning av de økonomiske og administrative
konsekvensene av innføringen av aktivitetsplikt for å kunne motta
økonomisk stønad. Dette gjelder både konsekvensene for mottakernes
levekår og for kommunene som skal håndheve denne aktivitetsplikten.»
Disse medlemmer viser videre
til Prop. 13 L (2016–2017), der det framgår at Stortingets vedtak
av 7. april 2015 ikke lot seg gjennomføre på grunn av manglende
ressurser til kommunene:
«Stortinget vedtok
7. april 2015 etter forslag fra Regjeringen å innføre en plikt for
kommunene å stille vilkår om aktivitet ved tildeling av økonomisk
stønad etter sosialtjenesteloven. Det følger av stortingsvedtaket at
lovendringen ikke skal iverksettes før kommunene blir kompensert
for eventuelle merutgifter. Etter departementets syn er det mest
hensiktsmessig i første omgang å innføre denne aktivitetsplikten
for mottakere under 30 år.»
Disse medlemmer viser
videre til Stortingets behandling av Meld. St. 33 (2015–2016) Nav
i en ny tid – for arbeid og aktivitet, der det for eksempel var
et forslag fra komiteens mindretall, Arbeiderpartiet, Senterpartiet og
Sosialistisk Venstreparti, som sørget for at de gode erfaringene
fra forsøk med individuell jobbstøtte for personer med psykiske
lidelser ble tatt vare på ved at arbeidsmetodikken som var utviklet,
ble videreført og videreformidlet i etaten etter utløpet av forsøksperiodene.
Det vises videre til følgende merknader fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti i Innst. 49 S (2016–2017):
«Disse medlemmer
støtter prinsippet om at aktivitetskrav kan være et virkemiddel
som kan bidra til å inkludere flere i arbeidsmarkedet, særlig blant
unge, men er ikke enige i at dette nødvendigvis skal gjelde alle. Mer
myndighet på lokalt nivå vil kunne sikre bedre tilpassede tjenester
og gi den enkelte økt innflytelse over sitt liv. Vurderingene av
om det skal stilles krav om aktivitet, bør overlates til førstelinjen,
som kjenner brukerne. Disse medlemmer mener dessuten at et aktivitetskrav
bør motsvares av en tilsvarende rett til aktivitet.
Disse medlemmer støtter
regjeringens understrekning av at inntektssikringsordningene i større
grad skal stimulere til arbeid fremfor trygd, men i stedet for ensidig
fokus på regelendringer bør det legges større vekt på en myndig
førstelinje, bedre samarbeid med arbeidslivet og koordinering av
tjenester fra ulike sektorer, for eksempel helse-, men også utdanningssektoren,
i samsvar med intensjonene bak Nav-reformen (..)»
Disse medlemmer viser til statsrådens
svarbrev av 20. mars 2018 med kommentarer til forslagene i representantforslaget,
der statsråden viser til en lang rekke tiltak og handlingsplaner,
men uten å kunne vise til resultater av planene, heller ikke når
det gjelder antall unge som står utenfor arbeid og utdanning. Nye
tall fra OECD viser at andelen norske ungdommer mellom 15 og 29
år som ikke er i arbeid, utdanning eller annen form for opplæring,
er økt fra 7 pst. i 2008 til 9 pst. i 2016 (OECD-rapport «Investing
in Youth: Norway», publisert 5. april 2018).
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i utarbeidelse av aktivitetsretten spesielt legge
vekt på behovet for rask vurdering av hvilke aktiviteter som kan
bidra til et arbeidsrettet løp, og etablere en rett til tett oppfølging av
de aktivitetene som settes i gang.»
«Stortinget
ber regjeringen styrke bruken av kvalifiseringsprogram, Jobbsjansen
og individuell jobbstøtte samt understreke retten til individuell
plan.»
«Stortinget
ber regjeringen øke handlefriheten til ansatte i Nav, slik at de
kan lage individuelle planer for tilbakeføring til arbeidslivet
basert på brukerens forutsetninger.»
«Stortinget
ber regjeringen styrke den helhetlige oppfølgingen mellom de ulike
delene av Nav-kontorene og mellom Nav og andre deler av velferdsapparatet, herunder
tilpasset opplæring, boligsosiale tiltak, rusomsorg, helsetjenester
eller barnevernstjenester.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme en egen sak med vurdering av hvordan en rett
og plikt til aktivitet for alle mottakere av økonomisk sosialhjelp
kan utformes.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme en egen sak med vurdering av hvordan en rett
til aktivitet for alle mottakere av økonomisk sosialhjelp kan utformes.»