Svar på Representantforslag
160 S (2017–2018)
Jeg viser til brev
fra Arbeids- og sosialkomiteen av 16. mars 2018 der det bes om en
vurdering av Representantforslag 160 S (2017–2018). Svaret er utformet
i samarbeid med finansministeren og justis-, beredskaps- og innvandringsministeren.
Jeg viser videre
til brev til komiteen av 4. april 2018 med svar på Representantforslag
148 S (2017–2018) for en mer utfyllende redegjørelse om hvordan
offentlige myndigheter innretter innsatsen mot arbeidslivskriminalitet.
Kommentarer til enkelte av forslagene:
Etatenes muligheter til å benytte
sanksjoner
En rekke av tiltakene
som nevnes i Representantforslaget berører ulike offentlige etaters
adgang til å be om opplysninger og ilegge sanksjoner. Jeg viser
til at samarbeidet mellom Arbeidstilsynet, Arbeids- og velferdsetaten,
Skatteetaten, politiet og andre offentlige myndigheter er et sentralt
tiltak i regjeringens strategi. En grunnleggende motivasjon for
dette samarbeidet er at de enkelte etaters ressurser og sanksjonsmuligheter
skal ses i sammenheng slik at disse utnyttes på den totalt sett beste
måte. Dette gir en mer effektiv bekjempelse av arbeidslivskriminalitet.
Som nevnt i svaret
på Representantforslag 148 S (2017–2018) har Nasjonalt tverretatlig
analyse- og etterretningssenter nylig utarbeidet en oversikt over
etatenes samlede sanksjonsmuligheter. Med utgangspunkt i denne rapporten
skal Riksadvokaten i samarbeid med Økokrim og de respektive etatene
se nærmere på bruken og potensialet, herunder grensegangen mellom bruk
av administrative sanksjoner og påtale/straff.
For en mest mulig
effektiv bekjempelse av arbeidslivskriminalitet er det viktig at
både politiet og kontrolletatene bruker hele spekteret
av virkemidler bedre enn i dag. Dette vil blant annet bli fulgt
opp i tilknytning til oppfølgingen av den nevnte rapporten fra Nasjonalt tverretatlig
analyse- og etterretningssenter. Det er ikke hensiktsmessig å vurdere
enkeltforslag, løsrevet fra denne helhetlige gjennomgang av bruken
og potensialet av kontrolletatenes sanksjonsmidler.
Arbeidstilsynets reaksjoner mot
virksomheter som bryter opplysningsplikten
Forslag nr. 4 omtaler
Arbeidstilsynets muligheter til å reagere mot virksomheter som ikke
framlegger de opplysninger som Arbeidstilsynet ber om. Arbeids-
og sosialdepartementet har allerede bedt Arbeidstilsynet om å utrede
en endring av arbeidsmiljøloven § 18-6 slik at manglende oppfølging
av opplysningsplikten kan håndheves med Arbeidstilsynets virkemidler.
Arbeidstilsynet skal nå drøfte saken med partene i arbeidslivet og
tar sikte på å gjennomføre en alminnelig høring av et slikt forslag
i løpet av våren. Denne høringen vil også omfatte til dels tilsvarende
problemstillinger etter allmenngjøringsloven.
Deling av taushetsbelagt informasjon
Forslag nr. 8 gjelder
deling av taushetsbelagt informasjon mellom forskjellige etater/myndigheter,
med henvisning til svensk lov: Lag (2016:774) om uppgiftskyldighet
vid samverkan mot viss organiserad brottslighet.
Som nevnt i svaret
på Representantforslag 148 S (2017–2018) er styrket informasjonsdeling
mellom etatene et sentralt tiltak i strategien mot arbeidslivskriminalitet.
Arbeidet følges nå opp gjennom flere prosesser. ØKOKRIM reviderte
i 2017 en veileder som er utarbeidet i samarbeid med berørte etater.
Veilederen bidrar til å gjøre medarbeidere i etatene mer oppmerksomme
på hvilke muligheter de har for å dele taushetsbelagte opplysninger
seg imellom. Det arbeides med forslag til endringer i særlovgivningen
for de etater som har slike bestemmelser. Arbeids- og sosialdepartementet
tar sikte på å få på plass endringer i Arbeids- og velferdsetatens regelverk
for å legge til rette for økt deling av informasjon fra Arbeids-
og velferdsetaten til de andre etatene som deltar i samarbeidet
mot arbeidslivskriminalitet. Finansdepartementet har nylig sendt
på høring forslag til lovhjemler som blant annet gir Skatteetaten
og Tolletaten større adgang til å dele informasjon med
de andre etatene for å bekjempe økonomisk kriminalitet. Forvaltningslovutvalget
er bedt om å vurdere forvaltningslovens regler om taushetsplikt
opp mot etatenes behov for informasjon fra andre myndigheter for
å bekjempe kriminalitet. Utvalget skal komme med sin innstilling
1. februar 2019.
Det er i tillegg
til dette igangsatt et arbeid mellom berørte departementer for å
kartlegge eventuelle behov for ytterligere tiltak for å sikre nødvendige
muligheter for informasjonsdeling. Det er i den sammenheng også aktuelt
å se nærmere på erfaringene fra Sverige, som nevnes særskilt i Representantforslaget.
Utlendingsloven
Forslag nr. 9 gjelder
endringer i utlendingsloven slik at den som utnytter utlendingers
situasjon på en utilbørlig måte kan straffes. Forslaget er knyttet
til utlendingsloven § 108 tredje ledd bokstav b, som retter seg mot
utilbørlig utnyttelse gjennom bl.a. å formidle arbeid eller bolig.
Forslagsstillerne ønsker at straffebestemmelsen ikke bare skal ramme
«formidling» av arbeid eller bolig, men også den som utnytter utlendingen direkte.
Jeg viser i denne
forbindelse til høringsnotat fra Justis- og beredskapsdepartementet
av 22. september 2017, som nettopp gjelder endring av utlendingsloven § 108
tredje ledd bokstav b ut fra samme formål som forslagsstillerne
her viser til. Justis- og beredskapsdepartementet arbeider nå med
oppfølging av høringen, og vil komme tilbake til Stortinget med
et forslag til lovendring så snart dette er ferdig forberedt.
Tilsyn med regler om pensjonssparing
Forslag nr. 10 omtaler
tilsyn med regler om pensjonssparing for ansatte. I samsvar med
lov om obligatorisk tjenestepensjon har foretak plikt til å ha obligatorisk
tjenestepensjon som sikrer arbeidstakere i foretaket alderspensjon
i samsvar med kravene i loven. I samsvar med loven er det Finanstilsynet
som har tilsynsmyndighet med ordningen. Finanstilsynet kan pålegge foretak
som ikke har pensjonsordning i samsvar med loven å rette opp forholdet
og bestemme at foretaket skal betale en løpende mulkt til forholdet
er rettet. Dersom det avdekkes manglende ordning vil riktig framgangsmåte
være å sende et varsel til Finanstilsynet som rette myndighetsorgan.