Oversendelse
av ytterligere dokumentasjon om byggesaken og videre behandling
Viser til stortingspresidentens
redegjørelse i Stortinget om byggesaken tirsdag 6. mars 2018, hvor
det ble varslet at presidentskapet vil oversende ytterligere dokumentasjon
til finanskomiteen for å gi den et forsvarlig grunnlag for behandling
av saken.
Administrasjonen
engasjerte i mars Dovre Group Consulting AS for å kvalitetssikre
basiskalkylen og usikkerhetsanalyse som er gjennomført av prosjektet.
Dovre presenterte 14. mars resultatene fra første delleveranse for
direktøren og prosjektrådet. I presentasjonen konkluderte Dovre
blant annet med at det er usikkerhet knyttet omfanget og estimatene
for de gjenstående arbeidene i Prinsens gate 26, samt at det er
metodiske svakheter i beregningene. På dette grunnlaget anså Dovre
det som nødvendig med en ytterligere informasjonsinnhenting for
å kunne gjøre en kvalitativt god vurdering av eksisterende prognoser.
De kommuniserte videre at prosjektets prognoser og foreliggende
tallstørrelser bør brukes med varsomhet inntil ny analyse foreligger.
På grunn av den
usikkerheten Dovre har avdekket rundt eksisterende prognoser fra
prosjektet, vurderer administrasjonen at det kan være hensiktsmessig
å avvente oversendelse av ytterligere tallmateriale til finanskomiteen
til etter at kvalitetssikringen er ferdigstilt 10. april. Dette
for å unngå at finanskomiteen starter behandling av saken med et
tallgrunnlag som kan endre seg.
I den endelige oversendelsen
til finanskomiteen har administrasjonen foreslått å oversende et
notat som omfatter følgende:
-
En redegjørelse
for de forhold som kan ha medført at den store økningen i kostnadsestimatene
ble oppdaget på et sent tidspunkt. Herunder effekten av det høye
antallet endringsordrer, svakhetene i rapporteringen, og de større
uforventede kostnadspostene rundt årsskiftet.
-
En oversikt over
de mest sentrale estimerte kostnadsøkningene i prosjektet med noe
større detaljgrad enn tidligere, med tekstlige forklaringer fra prosjektledelsen.
-
Plan for fremtidig
rapportering fra prosjektet og endret styringsinformasjon i tråd
med modell fra Finansdepartementet.
-
Behovet for budsjettvedtak.
Som vedlegg
til notatet vil Dovres rapport fra kvalitetssikringen og usikkerhetsanalysen
legges ved, samt prosjektets egen redegjørelse for basiskalkylen
og usikkerhetsanalyse fra januar/februar. I tillegg kan den kronologiske
oversikten over informasjonsflyten i prosjektet oversendes.
Når det gjelder
behovet for budsjettvedtak, foreslår presidentskapet at finanskomiteen
behandler saken i to runder. Dette vil si at det først innstilles
på en ny kostnadsramme som dekker prosjektets behov frem til Revidert
nasjonalbudsjett vedtas i juni, og deretter behandler den totale
kostnadsrammen og tilleggsbevilgningen for 2018 sammen med revidert
nasjonalbudsjett i mai/ juni. Behovet for økt kostnadsramme i prosjektet
for å kunne fortsette planlagt aktivitet frem til revidert nasjonalbudsjett
er vedtatt i juni, er 90 mill. kroner.
En slik todelt behandling
vil gjøre at budsjettsaken, både kostnadsrammen og tilleggsbevilgningen,
i hovedsak behandles i Revidert nasjonalbudsjett. Dette kan være
fordelaktig av hensyn til helhetlig behandling av budsjettet, finanskomiteens
mulighet for en grundig behandling, og administrasjonens mulighet
til å utarbeide en god og dekkende underlagsdokumentasjon.
Alternativt kan
finanskomiteen velge å behandle den totale kostnadsrammen som enkeltsak
i april. Prosjektet vil da arbeide for å ferdigstille underlagsdokumentasjon
raskt etter at Dovre har levert sin rapport 10. april, som kan behandles
i presidentskapets møte 12. april og deretter oversendes finanskomiteen.