Vedlegg 1
Redegjørelse fra stortingspresidenten
om Stortingets byggeprosjekter, holdt i Stortinget 6. mars 2018
Stortingets presidentskap avholdt
i forrige uke et møte med finanskomiteen og de parlamentariske lederne.
Jeg ble der bedt om å holde en redegjørelse for Stortinget om de
pågående byggeprosjektene, og har selvfølgelig sagt meg villig til
å gjøre det.
Dette er det tredje presidentskapet
som behandler saker som gjelder Stortingets byggeprosjekter. De
to foregående presidentskap har tatt de overordnede beslutningene
om igangsetting og omfang av Stortingets byggeprosjekter. De fem
visepresidentene i det nåværende presidentskapet tiltrådte sine
verv i oktober 2017. Disse har følgelig ikke medvirket ved de foregående
presidentskapenes behandling av byggeprosjektene, men tar selvsagt
ansvar for behandlingen av prosjektene i dette presidentskapets
funksjonstid.
Byggeprosjektet vil med den siste
kostnadsøkningen som nå er varslet, ha gjennomgått tre større økninger
i kostnadsrammen. Det er sterkt beklagelig. Prosjektet har hatt
en utvikling som vi alle er svært bekymret for. Særlig er den siste
økningen urovekkende og vanskelig å forstå siden den kommer
så kort tid etter budsjettbehandlingen rett før jul.
Jeg vil gjøre grundig rede for
den dramatiske utviklingen i kostnadsbildet den senere tid, både
hva som har skjedd, og hvorfor. Dette inkluderer presidentskapets rolle
og ansvar.
Den 20. juni i fjor behandlet
Stortinget Riksrevisjonens rapport om gjennomgang av byggeprosjektet.
Hovedformålet med redegjørelsen i dag er å gi en forklaring på kostnadsutviklingen
etter dette tidspunktet. Før jeg går nærmere inn på det, vil jeg
likevel gi en oversikt over byggeprosjektet i et noe lengre tidsperspektiv.
Det tror jeg er nyttig som bakgrunn for det jeg senere vil si om
den siste kostnadsøkningen.
Rehabilitering av Prinsens gate
26 var nødvendig av flere grunner. Bygget hadde et stort behov for
oppgradering av alle tekniske anlegg. Dette omfattet ventilasjon, varme,
kjøling, sanitæranlegg, elkraft og tele. Videre hadde bygget svært
mangelfull brannteknisk tilstand. Trebjelkelaget hadde til dels
store deformasjoner, og bygget hadde store skader fra svelling av
alunskifer i grunnen.
Bombeangrepet mot regjeringskvartalet
22. juli 2011 førte til både tragiske tap av menneskeliv og meget omfattende
skader på flere bygninger rundt regjeringskvartalet. De risikoanalysene
Stortinget gjorde i ettertid av angrepet, viste at Stortingets bygningsmasse
hadde stort behov for oppgradering med tanke på sikkerhet. Dette
er bygg som nødvendigvis må ivareta en høy grad av sikkerhet, noe
som får store konsekvenser for kostnadsbildet.
Det ble innledningsvis vurdert
to alternativer for rehabilitering av Prinsens gate 26. Det ene
alternativet var å beholde den innvendige strukturen med etasjeskiller og
bærekonstruksjoner. Det andre var å rive bygget for deretter å oppføre
en helt ny bygning.
Prinsens gate 26 ligger i et
område som er regulert for bevaring. Det innebærer at det nåværende
eksteriøret ikke skal endres uten tillatelse fra antikvariske myndigheter.
Stortingets administrasjon har jevnlig dialog med Riksantikvaren
om vedlikehold og endringer av Stortingets bygninger. Det var det
også i utredningsfasen for Prinsens gate 26, hvor det spesielt ble
drøftet hvilke elementer i bygget som skulle vernes.
På bakgrunn av denne dialogen
besluttet det daværende presidentskapet å beholde byggets historiske
fasade. Det er av flere blitt gjort et poeng av at dette ikke fulgte
av et pålegg fra antikvariske myndigheter. Dette ble imidlertid
ikke satt på spissen ettersom Riksantikvaren ga klare råd om at
fasaden burde bevares. Enhver annen gårdeier i Oslo ville sannsynligvis
ha blitt pålagt å bevare en tilsvarende fasade. De antikvariske
myndigheter har vært tilbakeholdne med å gi pålegg overfor Stortinget,
men det blir feil om landets nasjonalforsamling skal utnytte en
slik særstilling i spørsmål om bevaring av antikvariske verdier.
Konklusjonen ble at man valgte
en løsning som gikk ut på å rive bygget innvendig og bygge det opp
igjen innenfor den eksisterende fasaden. Dette var den beste løsningen
for å kunne sikre bygget på den mest forsvarlige måten. Denne løsningen
gjorde det også mulig å øke antallet kontorplasser fra ca. 100 til
ca. 180 og få et mer funksjonelt bygg tilpasset Stortingets behov.
For å få en permanent løsning
på problemet med svelling var det nødvendig å ta ut en større mengde alunskifer
under bygget. Dette gjorde det også mulig å få en ny kjelleretasje
som kan brukes til nødvendige tekniske installasjoner.
I januar 2013 besluttet det daværende
presidentskap å inkludere et nytt post- og varemottak i prosjektet,
plassert under Wessels plass. Risikoanalysen etter 22. juli 2011
hadde avdekket sårbarhet rundt Stortingets varelevering, og det
ble anbefalt å etablere et nytt varemottak. Det nye anlegget ville
gjøre det mulig å kontrollere varer og kjøretøy på en effektiv og
sikker måte samt å skille vare- og persontrafikk.
Det ble utredet ulike alternative
løsninger for tilkomst til post- og varemottaket. Dagens post- og
varemottak er lokalisert i tilknytning til garasjeanlegget, som
har bare en inn- og utkjøring. Sikkerhetshensyn tilsa at det var
behov for en alternativ utkjøring fra stortingsgarasjen. Dette ble
påpekt i en risiko- og sårbarhetsanalyse i kjølvannet av hendelsen
22. juli 2011, utført av en gruppe med deltakere fra bl.a. Nasjonal
sikkerhetsmyndighet, Politiets sikkerhetstjeneste, Statsbygg og
Forsvarsbygg.
Etter en prosess med Oslo kommune
ble det besluttet å etablere tilførselstunnel til post- og varemottaket under
Nedre Vollgate med innkjøring fra Rådhusgata. Det var enighet om
at dette funksjons- og sikkerhetsmessig var det beste alternativet.
Det ble i denne vurderingen tatt hensyn til bymiljøet, trafikkmønster
og sikkerhet for Stortinget og naboer, herunder skadeomfang ved
eventuell detonasjon av sprengstoff i forbindelse med forkontrollen
ved innkjøring.
Første totalramme for byggeprosjektet
ble behandlet av Stortinget høsten 2014 i forbindelse med budsjettet
for 2015. Det ble da vedtatt en kostnadsramme på 1,137 mrd. kr.
Senere er kostnadsrammen blitt økt til 1,442 mrd. kr i budsjettet
for 2016, deretter 1,8 mrd. kr i budsjettet for 2017, som ble vedtatt
høsten 2016.
I desember 2017 ble den prisjusterte
kostnadsrammen på 1,838 mrd. kr fastholdt i budsjettet for 2018, men
det har altså allerede vist seg at denne rammen ikke ville holde.
Det er åpenbart grunn til å spørre hvordan det kan være mulig. Før
jeg går inn på det, vil jeg understreke at det dreier seg om et
usedvanlig komplisert byggeprosjekt, som åpenbart har blitt undervurdert, både
av oss som byggherre og av Multiconsult som prosjekterende.
Det å bygge et helt nytt bygg
innenfor en bevaringsverdig fasade fra 1800-tallet og grave ut en
ekstra etasje under denne har gitt store tekniske utfordringer.
I tillegg er det tale om et stort anlegg ved et kollektivknutepunkt
i Oslo sentrum. Det er mye infrastruktur i grunnen, som det også
er oppdaget store utfordringer med underveis i prosjektet.
Byggeprosjektets kompleksitet
er blitt kraftig forverret ved at det firma som er engasjert som
prosjekterende, Multiconsult, har levert tegninger og annet arbeidsgrunnlag
som for utførende entreprenører har vært av svært dårlig kvalitet.
Mest alvorlig er de omfattende manglene i entreprisegrunnlaget.
Det har ført til omfattende merarbeid og en voldsom økning av entreprisekostnadene.
Dette forklarer en vesentlig andel av de økte kostnadene i prosjektet.
Det har også gjort at prosjektet har hatt en uvanlig og
uheldig utvikling av risikoprofilen. Gjenstående usikkerhet skulle
normalt ha avtatt til det minimale så sent i prosjektet som vi er
nå. Det er imidlertid fortsatt stor usikkerhet i prosjektet, noe
jeg skal komme tilbake til.
Som kjent har vi valgt å gå til
det uvanlige og dramatiske skritt å saksøke Multiconsult for mangelfulle
og forsinkede leveranser som prosjekterende. Det foreløpige kravet
i stevningen er på inntil 125 mill. kr, men i lys av den senere
utviklingen vil det bli vurdert å øke dette kravet betraktelig.
Jeg nevner for ordens skyld at den erstatning eller tilbakebetaling
som vi eventuelt oppnår i saken mot Multiconsult, ikke er hensyntatt
i vurderingen av prosjektets økonomi.
Det er klart at det i dette prosjektet
også er mye vi som byggherre burde gjort annerledes. Store deler
av kostnadene hadde vært nødvendige, også om det hadde vært riktig
prosjektert fra starten av, men det er ingen tvil om at de totale
kostnader i prosjektet er blitt vesentlig større på grunn av de
betydelige manglene i Multiconsults leveranse.
Riksrevisjonens gjennomgang av
byggeprosjektet viste som kjent at det er grunn til å ta omfattende
selvkritikk når det gjelder hvordan vi som byggherre har håndtert
prosjektet. Det ga jeg også uttrykk for da Riksrevisjonens rapport
ble behandlet i Stortinget i juni i fjor.
Den viktigste lærdommen er at
Stortinget ikke bør håndtere slike byggeprosjekter i fremtiden selv.
En arbeidsgruppe oppnevnt av presidentskapet har som kjent anbefalt
at Statsbygg bør være byggherre for Stortinget i fremtidige større
byggeprosjekter. Det er en anbefaling presidentskapet kommer til
å følge opp.
Jeg vil også fremheve at denne
arbeidsgruppen har anbefalt at Stortinget får et regelverk for byggesaker
som tilsvarer det som gjelder for staten for øvrig. Det betyr bl.a.
at vi pålegges samme krav til utredning og kvalitetssikring som
ved store byggeprosjekter i regi av andre statlige virksomheter.
Arbeidsgruppen har også sett
på hvordan denne typen saker kan få en bedre forankring i partigruppene
og i Stortingets plenum, samt fremmet forslag til hvordan kontrollen
med den administrative virksomheten i Stortinget kan styrkes.
Arbeidsgruppens rapport ble grundig
drøftet på presidentskapets heldagsseminar i januar i år, og videre behandling
av rapporten ble besluttet i presidentskapets møte 15. februar.
Rapporten ble deretter sendt til orientering til partigruppene.
Også i den videre oppfølgingen av dette arbeidet vil presidentskapet
ha dialog med stortingsgruppene, og det planlegges fremmet en egen
sak om dette for Stortinget før sommeren.
Så til det som har foranlediget
denne redegjørelsen. Hvorfor har det på så kort tid blitt nødvendig
med en ny økning av kostnadsrammen, og hvordan har beløpet blitt
så stort? For å svare på det er det nødvendig å se på hva som har
skjedd med kostnadsbildet siden juni i fjor og frem til i dag.
Prosjektet foretok i mai og juni
2017 en grundig gjennomgang av basiskalkylen og en ny usikkerhetsanalyse.
Gjennomgangen viste at økonomien i prosjektet var presset, slik
rapporter fra prosjektet allerede hadde antydet. De økonomiske reservene
var blitt vesentlig redusert i de forutgående månedene, og det ville være
nødvendig å iverksette kostnadsreduserende tiltak for å holde seg
innenfor kostnadsrammen på 1,838 mrd. kr.
Det ble imidlertid identifisert
kostnadsreduserende tiltak på totalt 75 mill. kr, noe som gjorde
at man holdt fast på kostnadsrammen. De kostnadsreduserende tiltakene
ble besluttet av presidentskapet i møte 7. august 2017.
Prosjektet hadde da tilgjengelige
reserver på ca. 10 pst. målt opp mot gjenværende produksjon. Den økonomiske
situasjonen ble vurdert å være presset, men under kontroll. Det
var sentralt i denne vurderingen at Multiconsult på dette tidspunktet
garanterte at alle tegninger skulle være ferdige innen kort tid,
og at de antatt mest kompliserte delene av prosjektet var avklart.
I september ble det siste møtet
i det forrige presidentskapet avholdt. I dette møtet ble prosjektets
månedsrapporter for juni og juli behandlet. Prosjektet orienterte
da om arbeidet med de kostnadsreduserende tiltakene for å sikre
at prosjektet skulle ha de nødvendige reserver i avslutningen.
Innsparingen på 75 mill. kr for
å holde kostnadsrammen ble fortsatt vurdert som realistisk, og prosjektrådet
vurderte det som forsvarlig fortsatt å styre prosjektet innenfor
gjeldende kostnadsramme.
Prosjektet har hatt jevnlige
møter med Multiconsult. Etter krav fra Stortinget styrket Multiconsult
i september 2017 arkitektgruppen med to nye arkitekter. Også Multiconsults
tilstedeværelse på byggeplassen er styrket for raskere å løse saker
som ikke var prosjektert ferdig.
Utover høsten 2017 viste det
seg likevel at Multiconsult hadde mye gjenstående prosjektering,
og det ble stadig levert nye og reviderte tegninger. Dette medførte at
entreprenørene fortsatte å levere et stort antall varsler om avvik
fra kontrakten og kreve endringsordrer for å gjennomføre arbeidene.
Prosjektet så seg derfor nødt til å bruke mer av de avsatte reservene.
Det første møtet i det nye presidentskapet
ble avholdt 9. oktober 2017. I møte den 19. oktober ble det gitt
en grundig orientering om status for byggeprosjektet. Den 26. oktober
behandlet det nye presidentskapet for første gang en månedsrapport
fra prosjektet, det vil si september-rapporten. Det ble der rapportert
at prosjektet styrte innenfor gjeldende kostnadsramme, men at prosjektets
økonomi var under press, og at det fortsatt var usikkerhet i prosjektet
knyttet til gjenstående arbeider.
Utfordringene med levering av
tegninger fra Multiconsult vedvarte utover høsten, og selskapet
økte igjen timeprognosen for gjenstående prosjekteringsarbeid. Det
bidro sterkt til den negative utviklingen i risikoprofilen, som
jeg har vært inne på. På tross av fremdrift i byggeprosessen var
det vedvarende høy usikkerhet i prosjektet.
I november var prosjektet, som
tidligere, tema på de ukentlige møtene i presidentskapet. Et sentralt
tema i denne perioden var arbeidet med søksmålet mot Multiconsult,
der stevning ble inngitt 8. desember.
I presidentskapets møte 7. desember
2017 ble månedsrapporten for oktober behandlet. Det fremkom der at
økonomien var ytterligere forverret, og at det meste av reservene
var brukt opp. Presidentskapet understreket at kostnadsrammen skulle
holdes. Prosjektrådet varslet at det – slik som allerede planlagt
– ville foreta en ny gjennomgang av kalkylene og en ny usikkerhetsanalyse
i desember/januar. Presidentskapet besluttet å invitere finanskomiteen
og de parlamentariske lederne til et møte om prosjektet i etterkant
av at ny kalkyle og usikkerhetsanalyse forelå.
Den 19. desember ble det gjennomført
et møte i prosjektrådet med grunnlag i månedsrapporten for november.
Prosjektet rapporterte da om antatt ytterligere økte kostnader og
økt usikkerhet, bl.a. på grunn av et stort antall nye endringsvarsler.
Det fremgikk av november-rapporten
at prosjektledelsen på grunn av de gjenstående usikkerhetene vurderte
reservene i prosjektet som ikke tilstrekkelige. Prosjektrådet var
i møtet 19. desember omforent om at økonomiutviklingen var kritisk
i forhold til kostnadsrammen. Det ble imidlertid besluttet at det
var nødvendig for prosjektet å gjøre ferdig gjennomgangen av kalkylen
og den nye usikkerhetsanalysen før det ble gjort en ytterligere
vurdering av økonomien i prosjektet.
Da jeg fra denne talerstolen
dagen etterpå, det vil si den 20. desember, i debatten om Stortingets
budsjett ga uttrykk for at kostnadsrammen sto fast, var verken jeg eller
andre medlemmer av presidentskapet kjent med møtet i prosjektrådet
den 19. desember. Vi var heller ikke gjort kjent med månedsrapporten
for november. Det er sterkt beklagelig at den oppdaterte og essensielle informasjonen
om den økonomiske statusen i prosjektet ikke ble meddelt meg og
resten av presidentskapet før dette innlegget ble holdt. Dette gjelder
selv om det som fremkom i november-rapporten, var noe helt annet
og langt mindre dramatisk enn det som senere har fremkommet som
resultat av den nye basiskalkylen og den nye usikkerhetsanalysen,
som ble ferdigstilt i begynnelsen av februar.
Tidligere direktør i Stortinget
har som kjent tatt konsekvensen av at hun ikke informerte presidentskapet
tidligere om den utviklingen som er beskrevet i november-rapporten.
Informasjon om den kritiske situasjonen beskrevet i november-rapporten
tilkom ikke presidentskapet før rapporten ble fremlagt i presidentskapets
møte 1. februar 2018.
Det er skapt et inntrykk av at
presidentskapet ikke har hatt kontakt med direktøren om byggeprosjektet
i perioden fra 19. desember til 1. februar. Dette medfører ikke
riktighet. Blant annet var oppfølging av Riksrevisjonens rapport
om byggeprosjektene hovedtema på et heldags presidentskapsseminar
15. januar.
Presidentskapet har selvfølgelig
forventet at kritisk informasjon om byggeprosjektet ble formidlet
til oss også mellom møter hvor prosjektets månedsrapporter ble behandlet.
Her burde det selvfølgelig vært gjort. Det gjelder selv om det var
en felles oppfatning hos presidentskapet og direktøren om at en
grundig behandling av økonomien i prosjektet måtte skje på grunnlag
av resultatene fra gjennomgangen av kalkylen og den nye usikkerhetsanalysen.
Flere har stilt seg undrende
til hvorfor presidentskapet ikke aktivt har etterspurt informasjon
om kostnadsrammens holdbarhet i denne perioden. Til det er det å
si at forholdet mellom presidentskap og direktør nødvendigvis må
være basert på tillit, og ikke mistillit. I møtet 7. desember 2017
ga presidentskapet klart uttrykk for at kostnadsrammen for prosjektene
skulle holdes. Det må da forventes at presidentskapet informeres
om forhold som kan tilsi at dette vil bli vanskeliggjort.
Det er også viktig med en forståelse
av prosjektorganiseringen og forholdet mellom presidentskapet på
den ene side og direktøren og prosjektet på den annen side. Prosjektledelsen
rapporterer ikke til Stortingets administrasjon, men til prosjektrådet,
som er prosjektorganisasjonens øverste organ. Prosjektrådet har
vært ledet av direktøren og har for øvrig bestått av andre ledere
fra administrasjonen. I tillegg er det leid inn to eksterne personer
med betydelig erfaring fra byggebransjen. Den ene av disse har bakgrunn
fra Statsbygg og var prosjektdirektør ved bygging av Operaen. Den
andre – som også er direktørens eksterne kvalitetssikrer i prosjektet
– har hatt prosjektrådsverv ved flere store og kompliserte offentlige
byggeprosjekter. Stortinget har for øvrig også leid inn eksterne
og meget erfarne ressurspersoner, fra anerkjente selskaper, i nøkkelposisjoner
i den operative prosjektorganisasjonen.
Prosjektrådet er ikke et beslutningsorgan,
men et rådgivende organ for direktøren, som også har ledet rådet.
Direktøren har således tatt alle overordnede beslutninger i prosjektet.
Direktøren har rapportert til presidentskapet i egenskap av sin
stilling som leder av administrasjonen. Det følger av dette at presidentskapet
må kunne forholde seg til den informasjonen som mottas av direktøren,
også i den forstand at det er en selvfølge at informasjonen som
mottas, ikke bare er riktig, men også fullstendig og rettidig. Det
ligger i dette at det ikke er naturlig eller hensiktsmessig at presidentskapet
omgår direktøren og henvender seg direkte til prosjektet eller til
medarbeidere der. Det er også slik at informasjonen fra prosjektet
nødvendigvis må bearbeides og vurderes av administrasjonen før den
presenteres for presidentskapet.
Prosjektet anvender en rapporteringsform
som er typisk for større byggeprosjekter. Statusrapportering til prosjektrådet
omhandler bl.a. opplysninger om fremdrift, økonomi, risiko og sikkerhet,
helse og arbeidsmiljø. Stortingets kontraktsparter – det vil si
entreprenører og rådgivere – leverer rapporter pr. hver månedsslutt innen
den 10. i påfølgende måned.
Prosjektledelsen og den eksterne
kvalitetssikreren utarbeider deretter hver sine månedsrapporter
innen ca. den 20. hver måned. Disse gjennomgås av prosjektrådet
ca. den 25. hver måned, før de presenteres for presidentskapet normalt
tre–ti dager deretter. Av og til kan det gå noe lengre tid av forskjellige
årsaker, men det forutsetter selvfølgelig at presidentskapet får
kritisk informasjon så raskt som mulig og om nødvendig også utenom
de ordinære rapporteringsrutinene.
Med den tette oppfølging presidentskapet
har hatt av byggeprosjektet over tid, og særlig siden juni 2017, fremstår
det som uforståelig at direktøren ikke straks meddelte presidentskapet
den nye informasjonen som fremkom av november-rapporten.
Gjennomgang av basiskalkylen
er et svært omfattende arbeid. Basiskalkylen inneholder en mengde
poster, og alle skal vurderes og kontrolleres opp mot flere tusen
endringsmeldinger. Deretter skal alle poster vurderes separat med
hensyn til usikkerhet.
Det som fremkom i november-rapporten,
og som ble diskutert på møtet i prosjektrådet den 19. desember, var
at kostnadsrammen neppe ville holde. Etter hva jeg senere har fått
informasjon om, ble prognosen da vurdert til å ligge et par titalls
millioner kroner over kostnadsrammen, som da var på 1,8 mrd. kr.
Det er alvorlig nok i seg selv, men det er selvfølgelig noe helt
annet enn det beløp det nå er tale om.
På møtet den 1. februar fikk
presidentskapet forelagt månedsrapportene for november og desember.
Det var først da presidentskapet ble kjent med at kostnadsrammen
ikke lenger var tilstrekkelig. Den sene behandlingen av rapporten
for november skyldtes at direktøren ønsket å gi et samlet bilde
med utgangspunkt i rapportene for både november og desember. Desember-rapporten
ble behandlet i møte i prosjektrådet 26. januar.
Presidentskapet ble i møtet 1. februar
informert om at prognosen da lå 55 mill. kr over kostnadsrammen,
og at det i dette ikke var medregnet en eventuell ytterligere økning
som følge av ny kalkyle og usikkerhetsanalyse. Presidentskapet besluttet
på dette møtet å fremskynde det planlagte møtet med finanskomiteen
og de parlamentariske lederne.
På presidentskapsmøtet den 8. februar
fikk presidentskapet en foreløpig orientering om usikkerhetsanalysen,
som da nesten var ferdigstilt. Foreløpige vurderinger fra analysen
viste at økonomien lå verre an enn antatt, og det ble besluttet
at presidentskapet skulle få en nærmere orientering på møtet 15. februar,
etter at prosjektrådet hadde behandlet den nye kalkylen og usikkerhetsanalysen.
I møtet den 15. februar fikk
presidentskapet presentert resultatene av nye kalkyler og ny usikkerhetsanalyse.
Det ble da informert om at det var behov for å øke kostnadsrammen
med 483 mill. kr, dvs. til 2,321 mrd. kr.
Dette var sjokkerende og svært
overraskende også for oss i presidentskapet. Jeg har forståelse
for at det kan fremstå som underlig, men basert på den omfattende informasjonen
vi hadde om prosjektet, var det faktisk ikke å vente at prosjektet
skulle ta en så brå vending på så kort tid.
Bare mellom 1. og 15. februar
endret det bildet som ble presentert for oss, seg dramatisk. Det
var først da gjennomgangen av kalkylen og den nye usikkerhetsanalysen
var ferdigstilt, at man fikk oversikt over de økonomiske konsekvensene
av den vedvarende usikkerheten i prosjektet.
Hvordan var det mulig? Det er
åpenbart at det har vært alvorlige svakheter i rapporteringen. Det
er selvfølgelig ikke slik at prosjektet reelt sett plutselig får
et ekstra behov for midler på nesten en halv milliard kroner. Det
som ble avdekket i gjennomgangen av kalkylene og usikkerhetsanalysen,
burde vært oppdaget og rapportert tidligere.
Det fremstår nå som klart at
prosjektet ikke i tilstrekkelig grad har avdekket nye kostnadselementer
underveis. De rapporterte prognosene har rett og slett vært mangelfulle.
I tillegg har reservene blitt disponert løpende uten at det i tilstrekkelig
grad samtidig er gjort vurderinger av gjenstående usikkerhet.
Det er byggherrens ansvar å ha
kontroll på kostnadene. Det gjelder selv om de underliggende årsakene
i stor grad kan tilbakeføres til mangelfulle leveranser fra prosjekteringsfirmaet.
Det er vårt ansvar å ta høyde for dette i våre prognoser.
Vi har undervurdert de negative
ringvirkningene av Multiconsults leveranser. Usikkerhetsanalysen
viste at det fortsatt er stor risiko knyttet til at det fremdeles
er langt flere endringsvarsler enn forventet, noe som medfører mer
tillegg til entreprenører. Videre har kostnadene forbundet med tidligere
endringsordrer vært for lavt estimert, og dette må tas med som en
usikkerhet knyttet til fremtidige endringer. Det er dessuten usikkerhet knyttet
til sluttoppgjøret når entreprisene er ferdige.
De desidert største risikoforholdene
i prosjektet har vært knyttet til mangler i det prosjekterte materialet
og vedvarende forsinkelser i tegningsleveransene. Dette har medført
at prosjektet i stor grad har måttet akseptere entreprenørenes krav
om tillegg for arbeider som går utover det som er regulert i entreprisekontraktene.
Dette har vært knyttet til arbeider som har vært helt nødvendige
å gjennomføre for å få et funksjonelt bygg.
Hva består så økningen på 483 mill. kr
av? For å svare på det må jeg først si noe om hvordan kostnadene
i et prosjekt som dette beregnes. Vi har her fulgt de prinsipper
som staten for øvrig anvender i slike prosjekter.
Kostnadsberegning av byggeprosjekter
følger en standard inndeling, med basiskalkyle, styringsmål og kostnadsramme.
Basiskalkylen er en beregnet sum av sannsynlig kostnad for alle
spesifiserte kostnadselementer samt uspesifiserte kostnader som
man av erfaring vet vil komme.
Styringsmålet er prosjektets
forventede kostnad, dvs. basiskalkylen pluss forventede tillegg,
f.eks. et forventet antall fremtidige endringer fra entreprenøren. Styringsmålet
omtales gjerne som «P50» fordi det er beregnet på en slik måte
at det er 50 pst. sannsynlighet for at prosjektet enten blir dyrere
eller billigere enn dette – det er altså det mest sannsynlige scenarioet.
Kostnadsrammen angir den totale
finansieringen som er satt av for å gjennomføre prosjektet. I kostnadsrammen
ligger det i tillegg til styringsmålet en usikkerhetsavsetning for
å oppnå økt sikkerhet for at finansieringen vil være tilstrekkelig.
Kostnadsrammen omtales gjerne som «P85» fordi den er beregnet ut
fra at det er 85 pst. sannsynlighet for at den endelige kostnaden
blir lavere enn kostnadsrammen. Det er kostnadsrammen for prosjektet
som synliggjøres for Stortinget i budsjettproposisjonen, og som
danner grunnlag for Stortingets vedtak av prosjektets ramme.
I den nye, beregnede kostnadsrammen
utgjør basiskalkylen 2,097 mrd. kr, som er en økning på 393 mill. kr
fra den vedtatte kostnadsrammen. Styringsmålet – altså «P50» – utgjør
2,237 mrd. kr, en økning på 460 mill. kr. Den nye, beregnede kostnadsrammen
utgjør 2,321 mrd. kr, en økning på 483 mill. kr fra den vedtatte
rammen på 1,838 mrd. kr.
Den største enkeltposten i økningen
fra den vedtatte kostnadsrammen er en økning på 95 mill. kr i Multiconsults
prosjekteringshonorarer. Dette tilsvarer økningen i Multiconsults
estimat over totale prosjekteringstimer fra medio 2016 – som var
grunnlaget for kostnadsrammen på 1,8 mrd. kr, vedtatt høsten 2016
– til i dag. Multiconsult har altså benyttet 95 mill. kr mer på
eget arbeid enn hva de selv trodde var nødvendig for mindre enn
to år siden. Andre store poster er økning i kostnader til f.eks.
bærekonstruksjoner i betong og stål, bygningsmessig innredning,
elektriske anlegg, tømmerarbeider og mengdejusteringer.
I tillegg til dette bidrar den
gjenstående usikkerheten i prosjektet vesentlig til beløpet på 483 mill. kr.
Som jeg har vært inne på, skulle gjenstående usikkerhet normalt
avtatt til det minimale så sent i prosjektet. Men med de mange usikkerhetsfaktorene
knyttet til mangelfull prosjektering, mangelfullt entreprisegrunnlag
osv. har man ikke fått denne effekten i dette prosjektet.
Jeg vil til slutt si noe om den
videre behandlingen av de budsjettmessige sidene av saken i Stortinget
og om tiltak for å sikre at det ikke kommer ytterligere kostnadsøkninger.
Presidentskapet vil etter debatten
foreslå at denne redegjørelsen oversendes finanskomiteen for behandling
der. Dersom Stortinget gir sin tilslutning til dette, vil presidentskapet
deretter oversende ytterligere dokumentasjon til finanskomiteen
for å gi den et forsvarlig grunnlag for behandling av saken. Presidentskapet
og administrasjonen vil selvfølgelig også bidra med slik ytterligere
informasjon og oppklaringer som komiteen senere eventuelt skulle
etterspørre. Jeg vil understreke at vi allerede har iverksatt tiltak
og jobber med ytterligere tiltak for å sikre kontroll med kostnadene
fremover i prosjektet.
Først vil jeg nevne at administrasjonen
allerede har engasjert en ekstern kompetanse for å gjennomføre kvalitetssikring
av tallmaterialet som ligger til grunn for ny kostnadsramme. Resultatet
av kvalitetssikringen vil bli stilt til disposisjon for finanskomiteen
straks den er ferdigstilt. Arbeidet vil i første omgang bestå av
en gjennomgang av prosjektets basiskalkyler og grunnlaget for disse.
Dernest vil det utføres en systematisk gjennomgang av de vurderinger
av usikkerhet som ble lagt til grunn i den analysen som ble ferdigstilt
i begynnelsen av februar.
For det andre vil jeg nevne at
vi – for å unngå ytterligere kostnadsøkninger og for å redusere
usikkerheten i prosjektet – vil iverksette nye tiltak overfor Multiconsult og
styrke prosjektorganisasjonen ytterligere.
På grunn av den situasjonen prosjektet
har kommet i, kan samlede bokførte utgifter og forpliktelser overstige
den vedtatte kostnadsrammen allerede i løpet av de to neste månedene.
Dersom det skjer, kan det ikke inngås nye forpliktelser i prosjektet,
og det vil da måtte stanses. Dette vil i så fall få store konsekvenser
for fremdriften i prosjektet og påføre Stortinget betydelig økte utgifter
i form av forsinkelseskostnader etc. En økning av kostnadsrammen
bør derfor være behandlet i Stortinget innen utgangen av april.
Videre vil årets bevilgning til
prosjektet på 470 mill. kr ikke være tilstrekkelig for å utbetale
de leverandørkrav som vil komme i løpet av året, dersom prosjektet
videreføres etter planen. Denne likviditetsutfordringen
er ikke like prekær som investeringsfullmakten, da det vil være
tilstrekkelig midler til utbetalinger iallfall frem til tidlig høst.
Etter dette vil det imidlertid være behov også for tilleggsbevilgning
for å gjennomføre utbetalinger.
Når det gjelder bevilgningen
for 2018, er det følgelig en mulighet å avvente den til revidert
nasjonalbudsjett. Presidentskapet vil derfor foreslå at finanskomiteens behandling
på grunnlag av denne redegjørelsen begrenses til den investeringsfullmakten
med ny kostnadsramme som det er nødvendig å få på plass innen relativt
kort tid. Den nye kostnadsrammen er som nevnt beregnet til 2,321 mrd. kr,
som innebærer en økning på 483 mill. kr fra den gjeldende kostnadsrammen.
Det foreslås videre at presidentskapet
tar ansvar for å melde inn behov for ytterligere bevilgninger på
Stortingets budsjett for 2018, i den ordinære prosessen for revidert
nasjonalbudsjett. Vedtak om nødvendige, nye bevilgninger kan da
være på plass innen sommeren 2018.
Vår primære målsetting nå er
å få ferdigstilt byggeprosjektet i henhold til de planer som foreligger.
Fra byggeplassen rapporteres det om god fremdrift på de fleste områder,
og innen sommeren vil underetasjen og de neste fem etasjer være
ferdige, med innvendige arbeider.
Planen om overtakelse av Prinsens
gate 26 med nytt post- og varemottak høsten 2018 står fast, og det
er startet arbeid med planlegging av å ta bygget i bruk tidlig i 2019.
Her er det bl.a. god dialog med partigruppene for å avklare arealdisponering
i det nye bygget. Innkjøringstunnelen skal etter planen være ferdig
til slutten av november og vil bli tatt i bruk i første del av 2019 etter
en omlegging av infrastruktur i Rådhusgata.
Når byggeprosjektene er ferdige,
vil vi få et moderne og funksjonelt bygg i Prinsens gate 26 med
betydelig økt kapasitet og økt sikkerhet for Stortingets virke.
Videre vil vi få trygg og effektiv levering og distribusjon av varer,
adskilt fra persontrafikk til stortingsgarasjen. Vi får dessuten
en alternativ evakueringsvei som samtidig ivaretar bymiljø og trafikale
forhold, og en løsning som ivaretar Stortingets behov for adgangskontroll.
Det vil i det videre arbeidet
bli lagt ytterligere vekt på å redusere usikkerhet i prosjektets
prognoser og for å sikre at styringsinformasjon gir en forutsigbarhet
for Stortinget. De tiltak som jeg her har nevnt, vil bidra til det.
Presidentskapet vil også sørge for at det ukentlig rapporteres om
hendelser av betydning for prosjektets kostnadsramme, og vi vil
iverksette ytterligere tiltak i den grad det viser seg nødvendig.
Slik Stortinget har bedt om,
vil vi gjennomføre en omfattende evaluering av prosjektet etter
ferdigstillelse. Den evalueringen vil selvfølgelig inkludere en
grundig gjennomgang av omstendighetene knyttet til denne siste kostnadsøkningen.