2.1 Utenriksdepartementet
Kap.
151 Bistand til Asia
Post
72 (Ny) Bistand til Afghanistan, kan overføres
Sammendrag
Det foreslås bevilget
565 mill. kroner i bistand til Afghanistan, jf. omtale under post
78 under. Det er knyttet usikkerhet til tidspunktet for utbetaling
av midler til dette formålet. Det foreslås derfor at ny post 72
tilføyes stikkordet «kan overføres».
Komiteens
merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Post
78 Regionbevilgning for Asia, kan overføres
Sammendrag
Som følge av ansvarsdelingen
mellom utenriksministeren og statsråden for utviklingssaker foreslås post
78 redusert med 565 mill. kroner til 221,5 mill. kroner i forbindelse
med opprettelse av ny post 72 Bistand til Afghanistan, kan overføres.
Komiteens
merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Kap.
161 Næringsutvikling
Post
70 Næringsutvikling, kan overføres
Sammendrag
Det foreslås at bevilgningen
på posten økes med 66,3 mill. kroner knyttet til handel, jf. omtale
under kap. 170 FN-organisasjoner mv., post 76 FN og globale utfordringer,
kan overføres under. Samlet bevilgning blir da 385,3 mill. kroner
til næringsutvikling, herunder internasjonal handel.
Komiteens
merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Kap.
170 FN-organisasjoner mv.
Post
76 FN og globale utfordringer, kan overføres
Sammendrag
Som følge av ansvarsdelingen
mellom utenriksministeren og statsråden for utviklingssaker foreslås post
76 redusert med samlet 96 mill. kroner til 212,3 mill. kroner. Forslaget
om bevilgningsreduksjon motsvares av forslag om bevilgning på ny
post 80 Øvrige tilskudd, kan overføres under dette kapitlet (29,7
mill. kroner), samt overføring av utgiftene knyttet til internasjonal
handel (66,3 mill. kroner) til kap. 161 Næringsutvikling, post 70
Næringsutvikling, kan overføres.
Komiteens
merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Post
80 (Ny) Øvrige tilskudd, kan overføres
Sammendrag
Det foreslås bevilget
29,7 mill. kroner til programsamarbeidsavtalene med UNESCO og ILO,
internasjonale prosesser og konvensjoner, MUL mm., jf. omtale under
post 76 over. Det er knyttet usikkerhet til tidspunktet for utbetaling
av midler til dette formålet. Det foreslås derfor at ny post 80
tilføyes stikkordet «kan overføres».
Komiteens
merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
2.2 Kunnskapsdepartementet
Kap.
200 Kunnskapsdepartementet
Sammendrag
Det foreslås at bevilgningen
økes med 23,4 mill. kroner, jf. omtale under kap. 400 post 1 under
Justis- og beredskapsdepartementet.
Komiteens
merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Overføring
av Integreringsavdelingen fra Justis- og beredskapsdepartementet
Sammendrag
Som følge av at Integreringsavdelingen
flyttes fra Justis- og beredskapsdepartementet til Kunnskapsdepartementet,
foreslås det opprettet nye budsjettkapitler innen integreringsområdet
og at gjeldende bevilgninger til de aktuelle formålene flyttes til
de nye kapitlene. Forslagene fremgår av tabell 2.1 og tabell 2.2.
Tabell 2.1 Utgiftsbevilgninger
som foreslås flyttet
Fra kap.
|
Til kap.
|
Post
|
Formål
|
Beløp
|
495
|
290
|
|
Integrerings-
og mangfoldsdirektoratet
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
241 314 000
|
496
|
291
|
|
Bosetting
av flyktninger og tiltak for innvandrere
|
|
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter, kunnskapsutvikling, kan overføres
|
44 572 000
|
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
51 000 000
|
|
|
50
|
Norges
forskningsråd
|
6 857 000
|
|
|
60
|
Integreringstilskudd, kan overføres
|
11 254 978 000
|
|
|
61
|
Særskilt
tilskudd ved bosetting av enslige, mindreårige flyktninger, overslagsbevilgning
|
3 329 422 000
|
|
|
62
|
Kommunale
innvandrertiltak
|
199 506 000
|
|
|
70
|
Bosettingsordningen
og integreringstilskudd, oppfølging
|
2 161 000
|
|
|
71
|
Tilskudd
til innvandrerorganisasjoner og annen frivillig virksomhet
|
107 860 000
|
|
|
72
|
Statsautorisasjonsordningen
for tolker m.m.
|
3 921 000
|
|
|
73
|
Tilskudd
|
7 941 000
|
497
|
292
|
|
Opplæring
i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere
|
|
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter, opplæring i norsk og samfunnskunnskap, kan overføres
|
44 525 000
|
|
|
22
|
Prøver
i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere
|
32 267 000
|
|
|
60
|
Tilskudd
til opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere
|
1 997 096 000
|
Sum
|
|
|
|
17 323 420 000
|
Tabell 2.2 Inntektsbevilgninger
som foreslås flyttet
Fra kap.
|
Til kap.
|
Post
|
Formål
|
Beløp
|
3496
|
3291
|
|
Bosetting
av flyktninger og tiltak for innvandrere
|
|
|
|
1
|
Integreringstilskudd
for overføringsflyktninger, ODA-godkjente utgifter
|
197 200 000
|
|
|
2
|
Særskilt
tilskudd ved bosetting av enslige, mindreårige flyktninger, ODA-godkjente
utgifter
|
113 874 000
|
|
|
3
|
Tilskudd
til integreringsmottak, ODA-godkjente utgifter
|
10 167 000
|
3497
|
3292
|
|
Opplæring
i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere
|
|
|
|
1
|
Norskopplæring
i mottak, ODA-godkjente utgifter
|
50 505 000
|
Sum
|
|
|
|
371 746 000
|
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Endring av merinntektsfullmakt
Sammendrag
I saldert budsjett
2018 er det gitt fullmakt til at Justis- og beredskapsdepartementet
i 2018 kan overskride bevilgningen på kap. 495 Integrerings- og
mangfoldsdirektoratet, post 1 Driftsutgifter mot tilsvarende merinntekt
under kap. 3495 Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, post 1 Diverse
inntekter. Som følge av flyttingen av bevilgningene på disse kapitlene
foreslås det at en tilsvarende fullmakt gis til Kunnskapsdepartementet
for de nyopprettede kapitlene, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
2.3 Justis- og beredskapsdepartementet
Kap. 400 Justis- og beredskapsdepartementet
Sammendrag
Det foreslås at
bevilgningen på kap. 400 post 1 reduseres med 23,4 mill. kroner.
Reduksjonen skyldes flytting av budsjettmidler til Kunnskapsdepartementet
og motsvares av et forslag om tilsvarende bevilgningsøkning under
kap. 200 post 1.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Overføring av Integreringsavdelingen
til Kunnskapsdepartementet
Sammendrag
Som følge av at
Integreringsavdelingen flyttes fra Justis- og beredskapsdepartementet
til Kunnskapsdepartementet, foreslås det opprettet nye budsjettkapitler innen
integreringsområdet og at gjeldende bevilgninger til de aktuelle
formålene flyttes til de nye kapitlene. Forslagene fremgår av tabell
2.1 og tabell 2.2 under omtalen av endringer under Kunnskapsdepartementet.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
2.4 Landbruks- og matdepartementet
Ansvaret for forvaltningen av
høstbare viltressurser overføres fra Klima- og miljødepartementet
til Landbruks- og matdepartementet
Landbruks- og matdepartementet
overtar ansvaret for forvaltningen av høstbare viltressurser fra
Klima- og miljødepartementet, jf. omtale under Klima- og miljødepartementet.
Inntektene fra jeger- og fellingsavgifter til Viltfondet og inntekter
fra gebyr knyttet til jegerprøven budsjetteres etter dette på Landbruks-
og matdepartementets budsjett. Videre budsjetteres utgifter til forvaltningen
av høstbare viltressurser på nytt kap. 1140 Høstbare viltressurser
på Landbruks- og matdepartementets budsjett. Dette gjelder blant
annet utgifter til overvåkingsprogrammer for hjortevilt, Hjorteviltregisteret
og Hjorteviltportalen, Jegerregisteret, jegerprøven, deler av villreinforvaltningen,
jaktstatistikk m.m.
Ansvarsendringen
medfører behov for bevilgningsendringer i statsbudsjettet for 2018
under Landbruks- og matdepartementet og Klima- og miljødepartementet.
Kap. 1100 Landbruks- og matdepartementet
Sammendrag
Posten foreslås
økt med 0,2 mill. kroner til departementets arbeid med forvaltning
av høstbare viltressurser, jf. omtale under kap. 1400 post 1.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Kap. 1140 (Nytt) Høstbare viltressurser
Post 1 (Ny) Driftsutgifter
Sammendrag
Det foreslås bevilget
15 mill. kroner, jf. omtale under kap. 1425 post 1 Driftsutgifter.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Post 21 (Ny) Spesielle driftsutgifter
Sammendrag
Det foreslås bevilget
29,6 mill. kroner, jf. omtale under kap. 1425 post 21 Spesielle
driftsutgifter.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Post 23 (Ny) Jegerprøve m.m.,
kan overføres
Sammendrag
Det foreslås bevilget
4,4 mill. kroner, jf. omtale under kap. 1420 post 23 Oppdrags- og
gebyrrelatert virksomhet. Bevilgningsforslaget må sees i sammenheng med
forslaget til merinntektsfullmakt under kap. 4140 post 1.
Det er knyttet usikkerhet
til tidspunktet for utbetaling av midler til dette formålet. Det
foreslås derfor at ny post 23 tilføyes stikkordet kan overføres.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Post 71 (Ny) Tilskudd til viltformål,
kan overføres
Sammendrag
Det foreslås bevilget
35,6 mill. kroner, jf. omtale under kap. 1425 post 71 Tilskudd til
viltformål. Det er knyttet usikkerhet til tidspunktet for utbetaling
av midler til dette formålet. Det foreslås derfor at ny post 71
tilføyes stikkordet «kan overføres».
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Kap. 4140 (Nytt) Høstbare viltressurser
Post 1 (Ny) Jegerprøve, gebyr
m.m.
Sammendrag
Det foreslås bevilget
4,4 mill. kroner, jf. omtale under kap. 4420 post 8 Gebyrer, naturforvaltningsområdet.
Det foreslås at driftsutgifter under kap. 1140 post 23 kan overskrides
mot tilsvarende merinntekter under denne posten, jf. forslag til
romertallsvedtak.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Kap. 5576 Sektoravgifter under
Landbruks- og matdepartementet
Post 72 (Ny) Jeger- og fellingsavgifter
Sammendrag
Det foreslås bevilget
90,9 mill. kroner, jf. omtale under kap. 5578 Sektoravgifter under
Klima- og miljødepartementet, post 71 Jeger- og fellingsavgifter.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
2.5 Klima- og miljødepartementet
Overføring av ansvaret for forvaltningen
av høstbare viltressurser til Landbruks- og matdepartementet
Landbruks- og matdepartementet
overtar ansvaret for forvaltningen av høstbare viltressurser fra
Klima- og miljødepartementet, jf. omtale under Landbruks- og matdepartementet.
Ansvarsendringen
medfører behov for bevilgningsendringer i statsbudsjettet for 2018
under Landbruks- og matdepartementet og Klima- og miljødepartementet.
Ansvaret for oppfølging av eierskapet
i Enova SF overføres fra Olje- og energidepartementet til Klima-
og miljødepartementet
Ansvaret for ivaretakelsen
av statens eierskap i Enova SF og styring av oppdrag som tildeles
statsforetaket, overføres fra Olje- og energidepartementet til Klima-
og miljødepartementet.
Nedenfor følger
omtale av forslag til endringer i bevilgninger og fullmakter under
Klima- og miljødepartementet.
Kap. 1400 Klima- og miljødepartementet
Sammendrag
Det foreslås å øke
bevilgningen med 1,2 mill. kroner. Økningen motsvares av en tilsvarende
reduksjon under kap. 1800 Olje- og energidepartementet, post 1 Driftsutgifter.
Endringen har sammenheng med overføring av to årsverk fra Olje-
og energidepartementet til Klima- og miljødepartementet fra 1. mai
2018.
Som følge av endringen
i oppgavefordelingen mellom Klima- og miljødepartementet og Landbruks-
og matdepartementet foreslås det at bevilgningen for 2018 reduseres
med 0,2 mill. kroner. Landbruks- og matdepartementets kap. 1100
post 1 økes med tilsvarende beløp. Dette er ressursbruk knyttet
til departementets arbeid med høstbare arter.
Samlet foreslås
det å øke bevilgningen på posten med 1 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Kap. 1420 Miljødirektoratet
Post 23 Oppdrags- og gebyrrelatert
virksomhet, kan overføres
Sammendrag
Som følge av overføringen
av ansvaret for forvaltning av høstbare viltressurser skal ansvaret
for jegerprøven overføres fra Klima- og miljødepartementet til Landbruks-
og matdepartementet. Utgiftene knyttet til å drive eksamensordningen
er dekket av eksamensgebyret for å avlegge jegerprøven, jf. nærmere
omtale under kap. 4420 post 8.
Bevilgningen foreslås
for 2018 redusert med 4,4 mill. kroner, jf. omtale under kap. 4420
post 8. Det foreslås bevilget tilsvarende beløp på Landbruks- og
matdepartementets nye kap. 1140 ny post 23 Jegerprøve m.m.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Kap. 1425 Vilt- og fisketiltak
Sammendrag
Landbruks- og matdepartementet
overtar bevilgningen på posten, bortsett fra midler til fisketiltak.
Midler til ikke høstbare arter stilles til disposisjon fra Landbruks-
og matdepartementet til Klima- og miljødepartementet. Dagens fordeling
av budsjett mellom høstbare og ikke høstbare arter skal videreføres
i ny forvaltningsmodell. Bevilgningen under kap. 1425 post 1 foreslås
for 2018 redusert til 0,15 mill. kroner. Av den foreslåtte reduksjonen
foreslås tilsvarende bevilget under Landbruks- og matdepartementets
kap. 1140 post 1 Driftsutgifter. Resterende 0,1 mill. kroner tilknyttet
fisketiltak foreslås bevilget under kap. 1425 post 21.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Post 21 Spesielle driftsutgifter
Sammendrag
Av postens bevilgning
på 30,1 mill. kroner går 29,6 mill. kroner til viltformål og 0,5
mill. kroner til fiskeformål. Midlene til viltformål går til både
høstbare og ikke høstbare arter. Det foreslås å redusere bevilgningen med
29,6 mill. kroner knyttet til både høstbare og ikke høstbare viltarter.
Det foreslås å bevilge tilsvarende beløp under Landbruks- og matdepartementet
på kap. 1140 post 21 Spesielle driftsutgifter. Dagens fordeling
av budsjett mellom høstbare og ikke høstbare arter skal videreføres
i ny forvaltningsmodell, og midler til ikke høstbare arter skal
stilles til disposisjon fra Landbruks- og matdepartementet til Klima-
og miljødepartementet. Samtidig foreslås det å øke bevilgningen
med 0,1 mill. kroner knyttet til fisketiltak, jf. omtale under kap. 1425
post 1. Samlet foreslås posten redusert med 29,5 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Post 71 Tilskudd til viltformål,
kan overføres
Sammendrag
Det foreslås at
hele beløpet på posten, både midlene til tilskudd til høstbare og
ikke høstbare arter, bevilges under Landbruks- og matdepartementet.
Midler til ikke høstbare arter skal årlig stilles til disposisjon
fra Landbruks- og matdepartementet til Klima- og miljødepartementet.
Dagens fordeling av budsjett mellom høstbare og ikke høstbare arter
skal videreføres i ny forvaltningsmodell.
Bevilgningen på
posten foreslås følgelig redusert med 35,6 mill. kroner. Det foreslås
bevilget tilsvarende beløp på Landbruks- og matdepartementets kap.
1140 post 71 Tilskudd til viltformål.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Kap. 1428 (Nytt) Energiomlegging,
energi- og klimateknologi
Post 50 (Ny) Overføring
til Klima- og energifondet
Sammendrag
Bevilgningen omfatter
samlede overføringer til Klima- og energifondet inkludert inntekter
fra påslag på nettariffen, jf. kap. 5578 Sektoravgifter under Klima-
og miljødepartementet, ny post 73 Påslag på nettariffen til Klima-
og energifondet.
Det foreslås en
bevilgning på 2 720 mill. kroner og en fullmakt til å kunne gi tilsagn
om inntil 400 mill. kroner ut over gitt bevilgning, jf. forslag
til romertallsvedtak. Forslag til bevilgning motsvares av tilsvarende
reduksjon under kap.1825 Energiomlegging, energi- og klimateknologi,
post 50 Overføring til Klima- og energifondet.
Olje- og energidepartementet
kan i 2018 gi Enova SF fullmakt til å omgjøre betingede lån fra
Klima- og energifondet til tilskudd etter forhåndsdefinerte og forutsigbare
betingelser. Det foreslås at tilsvarende fullmakt gis til Klima-
og miljødepartementet, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Kap. 4420 Miljødirektoratet
Post 8 Gebyrer, naturforvaltningsområdet
Sammendrag
Inntektene på posten
kommer fra gebyr for avleggelse av den obligatoriske jegerprøven,
fra gebyr for registrering av merkepliktig vilt og fra gebyr for
kontroll med naturforvaltningsvilkår i vannkraftkonsesjonssaker.
Av disse er gebyr for jegerprøven knyttet til høstbare viltressurser.
Inntektene fra dette utgjør 4,4 mill. kroner av postens bevilgning,
mens de to andre gebyrene står for 0,5 mill. kroner av inntektene.
Gebyrinntektene skal dekke utgiftene under kap. 1420 post 23 til
å drive eksamensordningen. Som følge av overføringen av ansvaret
for forvaltning av høstbare viltressurser skal ansvaret for Jegerprøven
overføres fra Klima- og miljødepartementet til Landbruks- og matdepartementet.
Bevilgningen på
posten foreslås redusert med 4,4 mill. kroner. Det foreslås å bevilge
tilsvarende beløp på Landbruks- og matdepartementets kap. 4140 ny
post 1 Jegerprøve, gebyr m.m.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Kap. 5578 Sektoravgifter under
Klima- og miljødepartementet
Post 71 Jeger- og fellingsavgifter
Sammendrag
Det foreslås at
inntektene knyttet til jeger- og fellingsavgiftene flyttes fra Klima-
og miljødepartementet til Landbruks- og matdepartementet.
Bevilgningen foreslås
redusert med 90,9 mill. kroner. Reduksjonen motsvares av forslag
om tilsvarende bevilgningsøkning på Landbruks- og matdepartementets
kap. 5576 ny post 72 Jeger- og fellingsavgifter.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Post 73 (Ny) Påslag på nettariffen
til Klima- og energifondet
Sammendrag
Det foreslås en
bevilgning på 670 mill. kroner, jf. omtale under kap. 1428 post
50. Forslaget til bevilgning motsvares av tilsvarende forslag til
reduksjon under kap. 5582 Sektoravgifter under Olje- og energidepartementet,
post 72 Påslag på nettariffen til Klima- og energifondet.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
2.6 Olje- og energidepartementet
Ansvaret for ivaretakelsen
av statens eierskap i Enova SF og styring av oppdrag som tildeles
statsforetaket, overføres fra Olje- og energidepartementet til Klima-
og miljødepartementet.
Nedenfor følger
omtale av endringer i bevilgninger og romertallsvedtak under Olje-
og energidepartementet.
Kap. 1800 Olje- og energidepartementet
Sammendrag
Det foreslås å redusere
bevilgningen med 1,2 mill. kroner. Reduksjonen motsvares av forslag
om en tilsvarende økning under kap. 1400 Klima- og miljødepartementet,
post 1 Driftsutgifter. Endringen har sammenheng med overføring av
to årsverk fra Olje- og energidepartementet til Klima- og miljødepartementet.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Kap. 1825 Energiomlegging, energi-
og klimateknologi
Post 50 Overføring til Klima-
og energifondet
Sammendrag
Bevilgningen omfatter
samlede overføringer til Klima- og energifondet inkludert inntekter
fra påslag på nettariffen, jf. kap. 5582 Sektoravgifter under Olje-
og energidepartementet, post 72 Påslag på nettariffen til Klima-
og energifondet.
Det foreslås å redusere
bevilgningen med 2 720 mill. kroner. Reduksjonen motsvares av tilsvarende
forslag til bevilgning under nytt kap. 1428 Energiomlegging, energi-
og klimateknologi, ny post 50 Overføring til Klima- og energifondet.
Videre foreslås
fullmakt i saldert budsjett 2018 til at Olje- og energidepartementet
kan gi tilsagn om inntil 400 mill. kroner ut over gitt bevilgning
under kap. 1825, post 50 Overføring til Klima- og energifondet,
overført til Klima- og miljødepartementet under kap. 1428 Energiomlegging,
energi- og klimateknologi, post 50 Overføring til Klima- og energifondet,
jf. forslag til romertallsvedtak.
Videre foreslås
fullmakt i saldert budsjett 2018 til at Olje- og energidepartementet
kan gi Enova SF fullmakt til å omgjøre betingede lån fra Klima-
og energifondet til tilskudd etter forhåndsdefinerte og forutsigbare
betingelser overført til Klima- og miljødepartementet, jf. forslag
til romertallsvedtak.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Kap. 5582 Sektoravgifter under
Olje- og energidepartementet
Post 72 Påslag på nettariffen
til Klima- og energifondet
Sammendrag
Det foreslås å redusere
bevilgningen med 670 mill. kroner, jf. omtale under kap. 1825 post
50. Reduksjonen motsvares av tilsvarende forslag til bevilgning
under kap. 5578 Sektoravgifter under Klima- og miljødepartementet,
ny post 73 Påslag på nettariffen til Klima- og miljødepartementet.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.