Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Trond Giske, Kari Henriksen og Tone Merete Sønsterud, fra Høyre, Marianne
Haukland, lederen Kristin Ørmen Johnsen og Tage Pettersen, fra Fremskrittspartiet,
Silje Hjemdal og Morten Wold, fra Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård, fra Venstre, Grunde
Almeland, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold,
viser til representantforslag fra stortingsrepresentantene Åslaug
Sem-Jacobsen, Per Olaf Lundteigen og Siv Mossleth om å utrede de
samfunnsøkonomiske kostnadene ved istandsetting av verdensarvobjektet
Tinnosbanen enten til ren museumsbane eller til en jernbanestrekning
som også kan transportere gods og tømmer.
Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at norsk industrihistorie har vært årsak til utbygging av spennende
og viktig infrastruktur slik som Tinnosbanen, som er den første
elektrifiserte jernbanelinjen i Norge. Videre viser komiteen til
at trafikken på denne banen ble stoppet i 1991, men at banen aldri
ble lagt ned. Den siste gangen det rullet vogner på strekningen,
var i 2008 i forbindelse med hundreårsjubileet til Tinnosbanen.
Komiteen registrerer at det
vurderes to alternative former for istandsetting. Den første er
kun istandsetting for turisme – en museumsbane i forbindelse med verdensarvesenteret
Rjukan–Notodden, som ble skrevet inn på UNESCOs verdensarvliste
i 2015. Det andre alternativet som vurderes, er istandsetting for
kommersiell drift og frakt av tømmer og annet gods. Komiteen merker
seg at forslagsstillerne vurderer det siste alternativet til å være
om lag dobbelt så dyrt som det første.
Komiteen anerkjenner at kostnadene
knyttet til istandsetting må vurderes opp mot de samfunnsøkonomiske
gevinstene, og viser til Klima- og miljødepartementets uttalelse
til forslaget, i brev til komiteen av 8. mars 2018:
«Det er Samferdselsdepartementet
som har ansvaret for banen, og forvaltningen av den er lagt til
bane NOR. Da området ble skrevet inn på verdensarvlista, var Tinnosbanens
tilstand så dårlig at det ble vurdert at den ikke holdt det ønskelige
vedlikeholdsnivået. Dette ble gjort rede for i nominasjonsdokumentene
til verdensarvkomiteen. Samtidig uttrykker Norge i disse dokumentene
at det er et mål at banen skal settes i stand og bli kjørbar for
besøkende og turister. I sitt handlingsprogram 2018–2019 lister
Bane NOR opp oppgradering av strekningen til «kjørbar stand» som
ett viktig tiltak. Videre har Telemark fylkeskommune i flere år
drøftet om banen kan settes i stand til også å kunne ta ulik kommersiell
drift, som tømmertransport.»
Komiteen er enig i vurderingen
om at den beste måten å ta vare på kulturminner på er ved å bruke
dem, slik det videre er sitert fra departementet. Komiteen vurderer det også
slik at det er Samferdselsdepartementet som eier av Bane NOR som
bør gjøre vurderingen av istandsetting av Tinnosbanen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Venstre, ønsker å vise til handlingsplanen til Bane NOR
for 2018–2029, der opprustning av Tinnosbanen til «kjørbar stand» omtales. Flertallet er
positive til arbeidet og innsatsen som er blitt gjort for å synliggjøre
viktig verdensarv i Norge, og viser til regjeringens intensjon på
søknadstidspunktet, der man forpliktet seg til også å oppruste tilhørende
infrastruktur.
Flertallet registrerer at det
er gjort et kostnadsoverslag av Bane NOR over kostnadene
istandsetting av banen fordrer etter de to ulike bruksalternativene
som er skissert i forslaget. Flertallet har forståelse for
forslagsstillers hastverk med å fremskynde prosessen med istandsetting
av Tinnosbanen og er positive til at det gjøres en kostnadsvurdering
av istandsettingen, fordi Norge allerede forpliktet seg til en slik
istandsetting da Verdensarvområdet Rjukan–Notodden ble skrevet inn på
UNESCOs verdensarvliste 5. juli 2015.
Flertallet er positive til
verdensarvområdet Rjukan–Notodden og ønsker en istandsetting av
Tinnosbanen, slik at målsettingen man hadde ved søknaden om verdensarvstatus,
og som Bane NORs handlingsplan skisserer, blir fulgt opp.
Flertallet oppfatter forlaget
fra Senterpartiet dithen at man også ønsker å få vurdert om istandsetting
av Tinnosbanen slik at den også kan transportere gods, slik som
tømmer, vil gi samfunnsøkonomisk gevinst. Selv om familie- og kulturkomiteen
ikke er riktig komité for å vurdere næringsgrunnlag eller transportgrunnlag, vurderes
det som hensiktsmessig at man i forkant av istandsetting til «kjørbar
stand» også kan avklare spørsmålet om hvilket bruk av Tinnosbanen
som er samfunnsøkonomisk nyttig, persontransport mellom verdensarven
Rjukan–Notodden eller gods- og tømmertransport.
Flertallet har derfor ingen
problemer med å støtte forslagsstillerne.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti i Innst. 13 S (2017–2018)
fra transport- og kommunikasjonskomiteen, hvor det pekes på betydningen
av at Tinnosbanen settes i stand, ikke bare som museums- og turistbane,
men også for tømmertransport.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti minner
om at da Rjukan–Notodden industriarv i 2015 ble skrevet inn på UNESCOs
verdensarvliste, betydde det at alle objektene omfattet av statusen
er å betegne som kulturarv av uerstattelig verdi for menneskeheten.
Et av de viktigste
objektene er Tinnosbanen, en jernbanestrekning som ved ikke å være
istandsatt representerer en utfordring for opprettholdelsen av hele
verdensarvstatusen, da Norge har forpliktet seg til god forvaltning
av den. Mangelen på istandsetting betyr også at formidlingen av
verdensarvstatusen ikke er god nok. For slik situasjonen er i dag,
kan man ikke se eller oppleve jernbanestrekningen.
Disse medlemmer peker på at
alle som er opptatt av å beholde verdensarvstatusen, naturlig nok
er opptatt av at denne jernbanestrekningen snart settes i stand.
Det gjelder ikke minst Telemark fylkeskommune og kommunene Notodden,
Tinn og Vinje, som verdensarven ligger i.
Disse medlemmer viser til at
det er et stort engasjement i hele regionen for at denne floken
snart skal løse seg – ikke minst fordi alle ser at uten en operativ Tinnosbane
får man ikke kapitalisert på de mulighetene som ligger i formidling
av verdensarven for opplevelsesnæringen. Her er det mange næringslivsaktører
som håper banen snart blir klar til persontrafikk, da de ser for
seg økt turisme når så skjer – ikke bare for å besøke verdensarven,
men også for å kombinere et slikt besøk med rundreiser i fylket,
bl.a. i kombinasjon med Telemarkskanalen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at et spørsmål
som må besvares skikkelig, er hvor mye istandsettingen vil koste,
og ikke minst hvor dyr den vil være i forhold til alle de samfunnsøkonomiske
gevinstene som mange mener ligger der om banen blir istandsatt.
Behovet for å utrede samfunnsøkonomiske kostnader og gevinster ved
istandsetting blir ikke mindre av at det foreligger to ulike former
for istandsetting, enten kun museumsbane eller også en bane rustet
til å frakte gods og tømmer.
Disse medlemmer viser til at
sistnevnte alternativ er sterkt ønsket fra skog- og trenæringen,
som ser for seg billigere, mer effektiv og ikke minst mer miljøvennlig
frakt av tømmer fra den store skogregionen Tinnosbanen ligger i.
Men mange ser også for seg en positiv utvikling og utvidelse av
det treindustrimiljøet som ligger langsmed banen.
At det nå er behov
for ny tømmerterminal i hele Øst- og Midt-Telemark-området, og at
et område langs Tinnosbanen anses som svært aktuelt i den forbindelse, gjør
ikke en opprustning av banen til også å kunne transportere tømmer
og gods mindre aktuell.
I tillegg pekes det
på at en slik større opprustning kanskje kan bety positiv utvikling
for næringslivet i Tinn/Rjukan, siden det muliggjør frakt av gods,
og for stedsutviklingen i bygda Gransherad, hvor banen har sin endestasjon.
Disse medlemmer viser til at
det i et brev fra Bane NOR til Telemark fylkeskommune, datert 20. desember
2017, er kommet et kostnadsoverslag der istandsetting til museumsbane
er priset til 63 mill. kroner og 150 mill. kroner for istandsettelse
for godstransport. Begge overslagene er beheftet med stor grad av usikkerhet,
og Bane NOR skriver også at overslagene er konservative.
Disse medlemmer mener at siden
de foreløpige overslagene som foreligger vedrørende kostnadene ved
å oppgradere banen til å innfri dagens krav for gods og tømmertransport,
er adskillig dyrere enn å kun istandsette banen til museumsbane,
er det vanskelig å vite om man skal kunne gå for det.
For å få et klarere
bilde trengs det derfor også å utredes hvilke samfunnsøkonomiske
gevinster en oppgradering til å kunne frakte både gods og tømmer
på Tinnosbanen vil få.
Disse medlemmer mener at istandsettingen
av Tinnosbanen må prioriteres nå. Forfallet er stort etter bl.a.
betydelig gjengroing og omfattende kobbertyveri. Norge kan faktisk
risikere å miste verdensarvstatusen for Rjukan–Notodden industriarv
om det ikke gjøres. Og både reiselivet og annen næring taper år
for år på at banen ikke er operativ.
Disse medlemmer mener at i
en slik situasjon kan man ikke fortsette å diskutere fram og tilbake
i ulike fora hvilken type bane som det skal opprustes til, basert på
lite faktagrunnlag. Fakta må på bordet, slik at man omsider kan
lande på et endelig alternativ.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at det som nå trengs, er en god utredning som tar opp i seg samfunnsøkonomiske
kostnader og gevinster både transport- og næringslivsmessig, og
også de viktige forpliktelsene innenfor kultur og kulturminnevern
som klima- og miljøministeren peker på i sitt svarbrev til komiteen.
Komiteen mener
at istandsetting av Tinnosbanen også bør ses i sammenheng med bruken
av Brattsbergbanen, som en nyttig jernbanestrekning for persontransport
mellom øvre og nedre del av Telemark. Istandsetting av Tinnosbanen
vil kunne muliggjøre at persontrafikken også kan gå fra Tinn. Komiteen viser
til at Rjukan–Notodden industriarv er del av UNESCOs verdensarvliste
og at Tinnosbanen er en sentral del av vår kulturarv. Banen inngår
som en del i transportkjeden som gjorde Norsk Hydros industrieventyr
på Rjukan mulig. Komiteen viser
til at det er et stort engasjement i regionen for å få Tinnosbanen istandsatt
og operativ. Komiteen mener
det er viktig at banen ivaretas på en god måte, og at istandsetting
av verdensarvobjektet Tinnosbanen nå bør vurderes og utredes med
sikte på realisering.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede de samfunnsøkonomiske gevinstene og kostnadene
ved istandsetting av verdensarvobjektet Tinnosbanen enten til ren museumsbane
eller til en jernbanestrekning som også kan transportere gods og
tømmer.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ønsker i denne sammenheng
å påpeke at en slik utredning som foreslått bør ta opp i seg de
utredningene som for tiden gjøres av Jernbanedirektoratet om forslag
til ny tømmerterminal i regionen, hvor et alternativ er Gransherad
med adkomst via Tinnosbanen.