Representantforslag Dok. 8:117
S (2017-2018) om å utarbeide og iverksette en handlingsplan mot
rasisme og diskriminering
Jeg viser til forslaget
fra representantene Åslaug Sem-Jacobsen, Sandra Borch, Siv Mossleth
og Marit Knutsdatter Strand om å utarbeide og iverksette en handlingsplan
mot rasisme og diskriminering. Forslaget ble oversendt Barne- og
likestillingsdepartementet 9. februar 2018 for vurdering.
Svaret er utarbeidet
i samråd med flere departementer.
Jeg deler bekymringen
om rasisme og diskriminering i det norske samfunnet. Vi vet at både
barn og voksne opplever dette, for eksempel på skolen, i arbeidslivet og
i fritiden. Rasisme og diskriminering hindrer inkludering, og det
kan skape frykt og mistillit.
Regjeringsplattformen
slår blant annet fast følgende:
-
Regjeringen vil
jobbe for likeverd og like muligheter for alle, uavhengig av kjønn,
alder, etnisitet, religion, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, eller
hvilken kjønnsidentitet man har.
-
Regjeringen vil
bekjempe rasisme, religiøs diskriminering, antisemittisme, sosial
kontroll og fordommer basert på kjønn, seksuell identitet og etnisitet.
-
Regjeringen vil
iverksette tiltak for å motarbeide diskriminering i arbeidslivet,
boligmarkedet og på utesteder.
-
Regjeringen vil
gjennomføre en helhetlig reform av integreringsfeltet for å få raskere
og bedre resultater.»
På mange
områder er regjeringen godt i gang med iverksetting av tiltak for
å nå målsetningene. På andre områder er vi i gang med å vurdere
de rette virkemidlene.
Den 1. januar i
år trådte ny likestillings- og diskrimineringslov og diskrimineringsombudslov
i kraft. Med dette har vi fått et sterkt og tydelig rettslig vern
mot diskriminering, og en ny Diskrimineringsnemnd som skal behandle
alle diskrimineringssaker i en instans. Den nye nemnda er gitt myndighet
til å ilegge oppreisning i saker innenfor arbeidslivet. Dette innebærer
en styrking av diskrimineringsvernet for den enkelte.
Likestillingsombudet
skal bli tydeligere i sin pådriverrolle. Ombudet skal også gi veiledning
og føre tilsyn med at norsk rett og forvaltningspraksis samsvarer
med viktige FN – konvensjoner som FNs rasediskrimineringskonvensjon,
FNs kvinnediskrimineringskonvensjon og FN-konvensjonen om rettighetene
til mennesker med nedsatt funksjonsevne.
Høsten 2017 trådte
nye regler om skolemiljø i kraft. I opplæringsloven kapittel 9 A
framgår det nå tydelig at det er nulltoleranse mot krenkelser som
mobbing, vold, diskriminering og trakassering av alle slag. Dette
omfatter krenkelser på grunn av kjønn, etnisitet, religion, livssyn,
nedsatt funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet
og kjønnsuttrykk. Loven stiller strenge krav til skolene og skoleeiere.
Det er dessuten lovfestet hjemmel for å bruke tvangsmulkt mot kommuner
som ikke oppfyller regelverket.
På oppdrag fra Barne-
og likestillingsdepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet,
Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Kunnskapsdepartementet
og Utenriksdepartementet leverte Senter for studier av Holocaust
og livssynsminoriteter i desember i fjor rapporten "Holdninger til
jøder og muslimer i Norge 2017. Befolkningsundersøkelse og minoritetsstudie." Rapporten
er et tiltak i regjeringens handlingsplan mot antisemittisme.
Rapporten er viktig
fordi den gir oss nyttig og utvidet kunnskap om utfordringsbildet
i Norge i dag. Rapporten viser blant annet at negative holdninger
til muslimer er utbredt i det norske samfunnet. Det er bekymringsfullt.
Regjeringen vurderer hvordan rapporten og anbefalingene i den skal
følges opp. Det vil være naturlig å følge opp med flere, lignende
studier på senere tidspunkt for å følge utviklingen over tid.
Barne-, ungdoms-
og familiedirektoratet har gitt Fafo i oppdrag å gjennomføre en
undersøkelse om holdninger til likestilling, diskriminering og hatefulle
ytringer. Rapporten skal etter planen være ferdig høsten 2018.
Innenfor rammeverket
av Handlingsplan mot radikalisering og voldelig ekstremisme, har
Justis- og beredskapsdepartementet igangsatt et forskningsprosjekt om
høyreekstremisme, som C-REX (Senter for ekstremismeforskning) har
fått ansvaret for å gjennomføre. Forskningsrapporten vil publiseres
i løpet av våren 2018, og vil gi et grunnlag for eventuelle nye
tiltak rettet spesifikt mot høyreekstremisme i nevnte handlingsplan.
Eksisterende tiltak i handlingsplanen retter seg mot alle ekstreme
ideologier.
Regjeringen kan
vise til flere, større sektorovergripende innsatser på det likestillingspolitiske
og justispolitiske området. Gjennom strategien mot hatefulle ytringer,
handlingsplan mot radikalisering og voldelig ekstremisme, handlingsplan
mot antisemittisme, handlingsplan mot diskriminering på grunn av
seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk og handlingsplan
for universell utforming er det satt i gang mye viktig arbeid som
vil videreføres.
Strategien mot hatefulle
ytringer har som målsetning å motvirke hatefulle ytringer på alle
diskrimineringsgrunnlag. Etnisitet er det vanligste grunnlaget for hatefulle
ytringer, og en overvekt av sakene som er ført for retten når det
gjelder hatkriminalitet, er knyttet til etnisitet og religion. Strategien
har blitt godt mottatt, også internasjonalt. Regjeringen er godt
i gang med oppfølgingen av strategien. Strategien har bidratt til
økt kunnskap på et område i rask utvikling.
Forebygging og bekjempelse
av hatkriminalitet skal ha prioritet i alle politidistrikt. Hatkriminalitet
er gjennom flere år gitt prioritet i riksadvokatens mål- og prioriteringsskriv
for straffesaksbehandlingen, sidestilt med annen alvorlig integritetskrenkende
kriminalitet. Politiets egne tall viser at det i 2016 ble registrert
466 anmeldelser med hatmotiv og i de siste årene har anmeldelsene
økt. Samtidig har også antallet domfellelser blitt flere. Utviklingen
viser trolig en økning i det faktiske omfanget, men også at innbyggernes
bevissthet og politi- og påtalemyndighetens fenomenkunnskap har
blitt bedre.
Kunnskapsdepartementet
har gjennom en årrekke brukt midler på å utvikle læringsressursene
Dembra (Demokratisk beredskap mot rasisme og antisemittisme). Dembra
er et tilbud om kompetanseheving i forebygging av antisemittisme,
rasisme, og udemokratiske holdninger for lærere, skoleledere og
andre ansatte i skolen. Det er også utviklet digitale ressurser som
ligger åpent for alle å ta i bruk. Dembra har gradvis fått en nasjonal
forankring gjennom freds- og menneskerettighetssentrene.
Kunnskapsdepartementet
har iverksatt utvikling av læringsressurser om gruppebaserte fordommer
rettet inn mot lærerutdanningen og etterutdanningen av lærere. Departementet
har også bevilget midler til forskning på samme tema.
Kulturdepartementet
gir driftstilskudd til dialog og paraplyorganisasjoner på tros-
og livssynsfeltet, og prosjektstøtte til andre dialogformål, offentlig
debatt og kunnskapsutvikling på tros- og livssynsfeltet. Tilskuddene
sikrer en plattform for samarbeid og brobygging mellom tros- og
livssynssamfunnene, der også den jødiske og muslimske minoriteten
deltar. Dette samarbeidet har også vært viktig for å skape større
bevissthet i tros- og livssynssamfunnene om utfordringer knyttet
til antisemittiske og muslimfiendtlige holdninger.
Regjeringen la fram
en egen handlingsplan mot antisemittisme høsten 2016. Bakgrunnen
for handlingsplanen er blant annet at glorifisering av nazismen samt
fornektelse og trivialisering av holocaust har blitt mer utbredt.
Antisemittisme – jødehat – kommer i tillegg i økende grad til uttrykk
på internett og i sosiale medier. Handlingsplanen mot antisemittisme
inneholder 11 tiltak som er igangsatt. Det er tiltak på en rekke
områder innen skole, utdanning, forskning, informasjon og kultur.
Samlet sett skal tiltakene bidra til å redusere antisemittisme i
Norge.
Regjeringen starter
nå arbeidet med en strategiplan for bedre samordning og gjennomføring
av regjeringens mål om likestilling av personer med nedsatt funksjonsevne.
Strategiplanen skal inneholde en strategidel og en tiltaksdel. Barne-
og likestillingsdepartementet skal koordinere arbeidet med planen.
Seksuell trakassering
er uakseptabelt og ulovlig. Regjeringen ved Barne- og likestillingsdepartementet
vil i samsvar med Stortingets vedtak, og i tråd med regjeringsplattformen,
få utredet et lavterskeltilbud for håndheving av forbudet mot seksuell
trakassering.
Som jeg har synliggjort
ovenfor er det flere prosesser som er iverksatt eller under planlegging
på flere av diskrimineringsgrunnlagene. Regjeringen har iverksatt mange
tiltak og planer som samlet sett vil kunne bidra til å bekjempe
rasisme og hindre diskriminering.