Dokument 8:71 S (2017-2018)
Representantforslag om tiltak mot seksuell trakassering
Jeg viser til forslaget
fra representanten Bjørnar Moxnes om tiltak mot seksuell trakassering
datert 29.11.17.
Forslaget fra representanten
Moxnes omfatter 7 forslag som dekker flere departementers ansvarsområder. Jeg
er koordinerende statsråd for likestillingspolitikken og svarer
derfor på vegne av flere statsråder.
Forslag 1:Stortinget ber regjeringen
sørge for at kunnskap om grensesetting, kjønnsroller, seksuell trakassering og
voldtekt inngår i utdanningen av lærere, barnevernspedagoger, politi,
helsefaglige profesjoner, sosionomer og barne- og ungdomsarbeidere.
Svar:
Lærerutdanningene
Alle lærere skal
kunne undervise i temaet vold og seksuelle overgrep, og kompetansen
er styrket gjennom blant annet endringer i rammeplanene for lærerutdanningene.
Vi viser til eksempel
hentet fra rammeplanen GLU 5.10:
Kandidaten har kunnskap om barn
og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold
og seksuelle overgrep mot barn og unge, gjeldende lovverk og barn
og unges rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
kan identifisere tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep. På
bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten raskt kunne iverksette
nødvendige tiltak, og kunne etablere samarbeid med relevante faginstanser.
Programplanen
skal også beskrive: "… hvordan
arbeid med tverrfaglige temaer ivaretas i oppbyggingen av programmet.
Dette gjelder blant annet …
profesjonsetikk og kunnskap om vold
og seksuelle overgrep mot barn og unge.
Helse- og sosialfagutdanningene
Høsten 2017 startet
Kunnskapsdepartementet arbeidet med å utarbeide nasjonale retningslinjer
for hver enkelt av grunnutdanningene i helse- og sosialfag. Arbeidet
er organisert som et eget prosjekt i KD og gjennomføres i samarbeid
Arbeids- og sosialdepartementet, Barne- og likestillingsdepartementet
og Helse- og omsorgsdepartementet. Arbeidet er en oppfølging av
Stortingsmelding 13 (2011-12) Utdanning for velferd. Det innføres
et nytt styringssystem bestående av universitets- og høgskoleloven,
forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanningene
og egne retningslinjer for hver av utdanningene. Forskriften ble
fastsatt høsten 2017.
I forskrift for
felles rammeplan for alle grunnutdanningene er det tatt inn følgende
læringsutbytte knyttet til vold og overgrep:
Kandidaten:
7) har kunnskap om sosiale og helsemessige
problemer inkludert omsorgssvikt, vold, overgrep, rus- og sosioøkonomiske
problemer og kunne identifisere og følge opp mennesker med slike
utfordringer. Kandidaten skal kunne sette inn nødvendige tiltak
og/eller behandling, eller henvise videre ved behov.
Retningslinjene
skal utformes i tråd med tjenestenes kompetansebehov og brukernes
behov for kvalitet i tjenestene, oppdatert og forskningsbasert kunnskap, sentrale
politiske føringer og nasjonale reformer, utvikling av utdanningssektoren
og helse- og sosialsektoren, samt nasjonalt og internasjonalt regelverk.
I stedet for dagens detaljerte beskrivelser av hva som skal inngå
i utdanningene skal de nye retningslinjene beskrive formål med den
enkelte utdanning og forventet sluttkompetanse i form av læringsutbytte
for ferdige kandidater. Dette overordnede læringsutbyttet på programnivå skal
utdanningsinstitusjonene operasjonalisere i egne fag- og studieplaner
slik at det er tilpasset den enkelte utdanning.
Vi viser til Prop.12
S (2016 – 2017) side 47 om barne- og ungdomsarbeiderfaget:
Mange fagarbeidere med fagbrev i
barne- og ungdomsarbeiderfaget jobber i barnehage. Regjeringen skal
vurdere om læreplanen for barne- og ungdomsarbeiderfaget og helsearbeiderfaget
bør revideres for å få inn mer kunnskap om vold og overgrep.
Politiutdanningen
Politihøgskolen
er vår sentrale institusjon for utdannelse og kompetansebygging
i norsk politi. Utdanningene ved Politihøgskolen er i stadig utvikling.
Det gjelder også på området etterforskning og seksuelle overgrep.
Tidligere kunne studentene i siste år på bachelorutdanningen velge
et fordypningsfag (ett av 10 valgfag) i seksuelle overgrep, -på
seks studiepoeng. Cirka 15 prosent av studentene valgte akkurat
dette, noe som innebar at cirka 85 prosent valgte noe annet. Men
fra høsten 2016 er ikke etterforskning av vold og seksuallovbrudd
lenger et valgfag, men ett av fem kriminalitetsområder som har prioritet
i fagplanen innen etterforskning, - for alle studenter. Politihøgskolen
er samtidig i gang med en omfattende satsing på etterforskning på videreutdanningsnivå,
med klart fokus på kunnskap og metoder mot seksuelle overgrep.
Forslag 2:Stortinget ber regjeringen
sørge for at elevene i barneskolen, ungdomsskolen og den videregående skolen
gjennomfører obligatorisk undervisning og diskusjon om grensesetting,
kjønnsroller, seksuell trakassering og voldtekt. Lærere må få tilbud
om relevant videreutdanning slik at de kan undervise i dette.
Svar:
Skolens rolle i
forebygging av vold og seksuelle overgrep er styrket de senere år.
Mål for elevenes kunnskap om vold, krenkelser, vold knyttet til
seksualitet og vold i nære relasjoner, er fra skoleåret 2013/2014
tydeliggjort i kompetansemål på flere skoletrinn. Derfor er tematikken
godt ivaretatt i læreplanverket i dag, og inngår i flere kompetansemål
i både naturfag, samfunnsfag og KRLE. For eksempel skal elevene
i naturfag etter 2. trinn, kunne "samtale om grensesetting, forståelse
og respekt for egen og andres kropp", og etter 10. trinn i samme
fag skal elevene kunne "formulere og drøfte problemstillinger knyttet
til seksualitet, seksuell orientering, kjønnsidentitet,
grensesetting og respekt, seksuelt overførbare sykdommer, prevensjon
og abort". I samfunnsfag skal elevene etter 7. trinn kunne "samtale
om kjærleik og respekt, variasjon i seksuell orientering og samliv
og familie og diskutere konsekvensar av manglande respekt for ulikskap".
Seksualitetsundervisning
er et tema som kan være utfordrende både for elever og lærere. Utdanningsdirektoratet
har blant annet derfor laget ressursheftet Seksualitet og kjønn,
som kan bidra til å støtte lærerne i undervisningen om denne tematikken.
Ressursheftet omfatter blant annet tips til undervisning om kropp
og identitet, seksuell trakassering, grenser, språk og respekt.
Så må læreren bestemme hvordan undervisningen bør legges opp og
tilpasses elevgruppen.
KD er nå i gang
med å fornye læreplanverket for grunnopplæringen, slik at vi blant
annet legger til rette for bedre dybdelæring for elevene. I Stortingets
behandling av Meld. St. 28 (2015–2016) Fag – Fordypning – Forståelse,
som ligger til grunn for fagfornyelsen, ble det også gitt tilslutning
til at det også skal utarbeides tre tverrfaglige temaer, som skal
inngå i læreplanverket. Ett av disse er livsmestring og folkehelse,
og et aktuelt område innenfor dette temaet er seksualitet og kjønn.
De faglige vurderinger skal gjøres av faggrupper nedsatt og organisert
av Utdanningsdirektoratet.
Kunnskapsdepartementet
viser også til Stortingets anmodningsvedtak nr. 599, av 25. april
2017 jf. Innst. 247 S (2016-2017) "Stortinget ber regjeringen gjennom den
kommende fagfornyelsen sikre at temaer knyttet til kropp og grenser
skal være en del av opplæringen i barnehageløpet, barneskolen, ungdomsskolen
og videregående opplæring for å forebygge seksuelle overgrep."
Dette anmodningsvedtaket er fulgt opp, og Utdanningsdirektoratet
har fått i oppdrag å sørge for at dette ivaretas i de nye læreplanene.
Regjeringen har også fulgt opp den delen av anmodningsvedtak nr.
599 som gjelder barnehage gjennom følgende tydeliggjøring i ny forskrift
om rammeplan for innholdet i og oppgavene til barnehagen (trådte
i kraft 1. august 2017):
Gjennom arbeid med kropp, rørsle,
mat og helse skal barnehagen bidra til at barna blir trygge på eigen
kropp, får ei positiv oppfatning av seg sjølve og blir kjende med sine
eigne kjensler. (…) Personalet skal bidra til at barna utviklar
eit bevisst forhold til retten til å bestemme over eigen kropp og
respekt for andre sine grenser.
Vi viser
til Prop.12 S (2016 – 2017) s. 46 om etter- og videreutdanning:
Det finnes en rekke etter- og videreutdanningstilbud om
vold og seksuelle overgrep ved norske høgskoler og universiteter.
En kartlegging viser både at
studietilbudene er geografisk ulikt fordelt i landet, og at studenttilfanget varierer.
Hvorvidt ansatte i tjenestene får mulighet til å delta i etter og
videreutdanning, er i tillegg ofte avhengig av lederes holdninger
og støtte. Kartleggingen viser at gode og tilgjengelige etter- og
videreutdanninger er et viktig virkemiddel, men at systematisk opplæring
knyttet til arbeidsplassen og arbeidshverdagen er også essensielt
for en bred kompetanseheving i relevante tjenester.
Et videre arbeid vil settes i gang
for å utrede virkemidler for systematisk og samordnet kompetanseinnsats
om vold og overgrep mot barn, blant ansatte som møter barn og ungdom
i hverdagen. Relevante fagmyndigheter vil samarbeide om utredningen,
og fremme forslag om samordnede tiltak. Arbeidet vil ses i sammenheng
med utviklingen av en nasjonal kompetansestrategi om vold og overgrep.
Forslag 3:Stortinget ber regjeringen
sikre et lavterskeltilbud i alle kommuner med tverrfaglig
kompetanse for personer som er utsatt for voldtekt og andre seksuelle krenkelser.
Sentrene mot incest
og seksuelle overgrep er et av de sentrale hjelpetiltakene for utsatte
for incest og seksuelle overgrep i Norge. Det finnes 23 sentre i
landet og to av dem er innrettet mot særlige målgrupper, henholdsvis
voldtatte (DIXI) og menn (Senter for seksuelt misbrukte menn, SSMM).
Sentrene er et gratis lavterskeltilbud, som ikke krever henvisning
fra det offentlige hjelpeapparatet. Sentrene tar imot både utsatte
og pårørende, og er et supplement til det offentlige hjelpeapparatet.
På oppdrag fra Barne-,
ungdoms og familiedirektoratet (Bufdir) har NOVA ved Høgskolen i
Oslo og Akershus gjennomført en evaluering av arbeidet ved sentrene mot
incest og seksuelle overgrep. Evalueringen ble offentliggjort i november
2017 og omtaler ikke et behov for et slikt tilbud i hver kommune.
For å øke tilgjengeligheten der hvor reiseavstandene er store, anbefaler
evalueringen at myndighetene støtter opp under etableringen av «satellitter»,
det vil si tilbud om samtaler noen dager i måneden i andre deler
av et senters hjemfylke eller region. Flere sentre har i dag etablert
slike utekontor. Departementet vil i løpet av 2018 ta stilling til
anbefalingene i evalueringen.
Vi viser videre
til Helse- og omsorgsdepartementets Prop.1 S (2017-2018), s. 353-354,
om tilbudet til voksne og barn utsatt for seksuelle overgrep:
For 2016 ble det satt som mål at
de regionale helseforetakene har ansvar for tilbud til voksne og
barn utsatt for seksuelle overgrep, herunder har inngått avtaler
med videreførte robuste kommunale overgrepsmottak, fra 1. januar
2016. Helse Nord RHF skal sikre at tilbudet til samiske voksne og
barn utsatt for seksuelle overgrep er tilrettelagt samisk språk
og kultur. Alle regionene har enten overtatt ansvar for drift av
overgrepsmottak eller, med noen få unntak, inngått avtaler med videreførte
kommunale overgrepsmottak. Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin
(Nklm) har på oppdrag fra Helsedirektoratet utarbeidet en rapport
over status for overtakelsen. Den konkluderer med at tilbudet er
blitt bedre og at det går riktig vei, men at det fortsatt er en
del mangler. Bl.a. har ikke alle mottak etablert beredskapsvakt
og baserer seg fortsatt på ringeliste for leger og sykepleiere.
Den rettsmedisinske kompetansen varierer mellom mottakene, det samme
gjelder psykososial oppfølging. Tilbudet følges opp i styringsdialogen
med de regionale helseforetakene og Helsedirektoratet.
Vi viser
også til Justis- og beredskapsdepartementet Prop.1 S (2017-2018)
s. 119-120 der offeromsorgen omtales:
For å styrke offeromsorgen skal
det innen utgangen av 2017 være etablert tolv kontorer for offeromsorg
i tilknytning til de nye politidistriktene. Dette gjennomføres etter
modell fra Støttesenteret for fornærmede i straffesaker i Trondheim.
Det første kontoret ble åpnet 21. august 2017 i Oslo. Offeromsorgskontorene
skal gi voldsofre psykososial støtte, oppfølging, informasjon og
veiledning gjennom hele straffesakskjeden og skal lose brukerne
til profesjonell hjelp – både i kommunalt og statlig tjenesteapparat.
Rådgivningskontorene for kriminalitetsofre (RKK) overføres til politiet
i løpet av 2017. Totalbevilgningen til de nye offeromsorgskontorene
i 2017 er 28 mill. kroner, inkludert 9. mill. kroner overført fra
Rådgivningskontorene for kriminalitetsofre.
Forslag 4:Stortinget ber regjeringen
utrede hvordan arbeidet mot seksuell trakassering kan styrkes i
HMS-arbeidet, både gjennom arbeidsmiljøloven og i forskrifter. Utredningen
skal innbefatte den lovpålagte opplæringen av verneombud og ledere.
Forslag 5:Stortinget ber regjeringen
sette ned et offentlig utvalg som kartlegger omfanget av seksuell
trakassering i arbeidslivet, undersøker hvilke faktorer som påvirker
faren for trakassering, og foreslår tiltak som minsker denne risikoen.
Svar på forslag
4 og 5:
Arbeidsmiljøloven
fastsetter allerede et klart forbud mot alle former for trakassering
eller annen utilbørlig opptreden (§ 4-3 (3)). Det er den enkelte
arbeidsgiver som har ansvaret for risikovurdering og nødvendig oppfølging
i virksomheten. Arbeidstilsynet fører tilsyn med og gir de nødvendige
pålegg etter denne bestemmelsen i arbeidsmiljøloven. Alle arbeidstakere
har etter loven dessuten både rett – og plikt – til å si ifra dersom
de blir kjent med at det forekommer trakassering eller diskriminering
på arbeidsplassen (§ 2-3 (2) bokstav d). Arbeidsmiljølovens generelle
varslingsregler, herunder kravet om å utarbeide varslingsrutiner,
vil også være viktige i denne sammenheng.
Statistisk sentralbyrås
levekårsundersøkelser om arbeidsmiljø viser at seksuell trakassering
er et problem i deler av arbeidslivet, og det gjelder særskilt innen
overnattings- og serveringsbransjen og i og helse- og sosialsektoren.
#Metoo har vist at det er betydelige utfordringer også i andre deler
av arbeidslivet. Regjeringen følger opp innsatsen mot seksuell trakassering
i arbeidslivet i samarbeid med arbeidslivets parter. Temaet ble
drøftet i møte i Arbeidslivs- og pensjonspolitisk råd 7. desember
og skal følges opp av en arbeidsgruppe om likestilling som er satt
ned under dette rådet. Her deltar alle hovedorganisasjonene i arbeidslivet
sammen med BLD og ASD. Partene i serveringsnæringen har i samarbeid
med Arbeidstilsynet og Likestillings- og diskrimineringsombudet
(LDO) utarbeidet en informasjonskampanje som ble lansert i desember
og skal følges videre opp i løpet av våren 2018. Myndighetene og
partene vil drøfte oppfølgingen med sikte på at informasjonstiltakene
skal gjennomføres også i andre deler av arbeidslivet.
Arbeidstilsynet
og LDO samarbeider om å øke kunnskapen til arbeidsgivere og arbeidstakere
om hva trakassering og seksuell trakassering er og hvordan dette
kan forebygges og hindres på arbeidsplassen. Det lages blant annet
en nettbasert veileder med praktiske råd og forslag for å forebygge
og hindre seksuell trakassering i bransjen og opplæringsmateriell
for arbeidsgivere, tillitsvalgte og verneombud. Arbeidstilsynet
og LDO gjennomfører felles opplæring for inspektører i Arbeidstilsynet
og vil utvide sitt samarbeid om innsats mot seksuell trakassering.
Arbeids- og sosialdepartementets
vurdering er at denne konkrete innsatsen kan gjennomføres uten forutgående
utredninger og innenfor det eksisterende regelverket. Behovet for
videre tiltak vil bli løpende drøftet med arbeidslivets parter,
herunder behovet for styrket kunnskapsgrunnlag om omfanget av seksuell
trakassering, hva som er risikofaktorene og hvordan innsatsen kan
styrkes og utvikles videre.
Forslag 6:Stortinget ber regjeringen
sørge for en nasjonal informasjonskampanje i regi av Likestillings-
og diskrimineringsombudet om seksuell trakassering.
Svar:
Likestillings- og
diskrimineringsombudet er et forvaltningsorgan administrativt underlagt
Barne- og likestillingsdepartementet, men skal iht. diskrimineringsombudsloven
§ 4 være faglig uavhengige. Dette innebærer at departementet ikke
kan instruere ombudet om den faglige virksomheten.
Regjeringen kan
på denne bakgrunn ikke pålegge Likestillings- og diskrimineringsombudet
å lage en nasjonal informasjonskampanje om seksuell trakassering.
Forslag 7:Stortinget ber regjeringen
gi Likestillings- og diskrimineringsnemnda kompetanse til å håndheve
saker om seksuell trakassering.
Svar:
Jeg viser til anmodningsvedtak
nummer 875 av 12.juni 2017: "Stortinget ber regjeringen utrede
et lavterskeltilbud for håndhevelse av forbudet mot seksuell
trakassering". Barne- og likestillingsdepartementet arbeider
med å utrede spørsmålet. En drøfting av Likestillings- og diskrimineringsnemnda
kompetanse til å håndheve saker om seksuell trakassering vil naturlig inngå
i utredningen.