Svar
på representantforslag Dok:8 124 S (2017–2018) om at det skal være
pålagt at nettbrett/PC eller liknende enheter som er tilgjengelig
for barn i barnehagen og i småskolen, skal benytte filter som hindrer
elever tilgang til alvorlig skadelig innhold på nett
Jeg viser til representantforslaget
fra stortingsrepresentantene Jorunn Gleditsch Lossius, Geir Jørgen
Bekkevold, Knut Arild Hareide og Hans Fredrik Grøvan om å
sikre at nettbrett/PC
eller lignende enheter som deles ut/er tilgjengelige for barn i
barnehagen eller småskolen, skal benytte filter som skjuler alvorlig
skadelig innhold.
Regjeringen prioriterer
IKT-sikkerhet svært høyt. Regjeringsplattformen understreker at
barns rett til trygghet og sikkerhet alltid skal prioriteres. Gjennom Barnekonvensjonen
artikkel 17e er Norge forpliktet til å fremme utvikling av egnede
retningslinjer for å beskytte barn mot informasjon og stoff som
er skadelig for barns velferd.
Skole- og barnehageeier
har ansvar for barnas sikkerhet og trygghet når de er i barnehagen
og på skolen, og for at det innhold barna møter er i tråd med barnehageloven
og opplæringsloven. Dette innebærer at de har ansvar for tilfredsstillende
sikkerhet i sine nett, slik at de kan ivareta sine brukere og oppgaver
på en best mulig måte. Skole- og barnehageeier er også ansvarlig
for at medarbeiderne har den nødvendige kompetansen for å gjøre
gode vurderinger i bruk av digitale verktøy og gi barna opplæring
i digitale ferdigheter, slik det er fastsatt i rammeplan for barnehagen
og skolens kompetansemål.
Jeg mener det er
grunn til å fastholde at kunnskap, kompetanse og ferdigheter er
avgjørende virkemidler for å unngå at barn får tilgang til skadelig
innhold på nett. Slik jeg ser det, er god informasjon og holdningsskapende
tiltak en riktigere vei å gå enn flere lovregler. Ulike typer filtre
er viktige hjelpemidler, selv om det aldri vil kunne sikre oss helt
mot at barn blir utsatt for alvorlig skadelig innhold.
Det er teknisk mulig
for skoler og barnehager å installere ulike filtre på sine trådløse
nett for å sperre tilgang til definerte typer av sider. Samtidig
må vi erkjenne at ikke alle skoler eller barnehager kjenner til
eller benytter seg av denne muligheten. Jeg vil derfor bl.a. som en
oppfølging av initiativet fra KrF be Utdanningsdirektoratet gjennomføre
informasjonstiltak, og i tillegg vil jeg også selv skrive til skole-
og barnehageeiere slik at de gir filtrering mot skadelig innhold
på internett tilstrekkelig oppmerksomhet.
Slike filtre vil
likevel ikke kunne forhindre at barn får tilgang til alvorlig skadelig
innhold. Blant annet vil de kunne ha tilgang for eksempel gjennom
mobilnettet. Derfor har barnehagen og skolen en klar oppgave i å støtte
barna slik at de utvikler god digital dømmekraft, noe jeg mener
er tydelig presisert i ny rammeplan for barnehager og i ny overordnet
del til læreplanen. God digital dømmekraft vil være viktig som livsferdighet
for barn og unge for å mestre en digital hverdag både i barnehage
og skole, så vel som på fritiden.
Den nye rammeplanen
for barnehagens innhold og oppgaver trådte i kraft i august 2017.
Rammeplanen inneholder tydelige krav til barnehagens digitale praksis
som en del av det pedagogiske arbeidet. Det presiseres at personalet
skal utøve digital dømmekraft, og bidra til at barna utvikler en
begynnende etisk forståelse av digitale medier. Personalet skal
vurdere det digitale innholdets relevans og egnethet og delta i
barnas mediebruk.
For å oppfylle kravene
i rammeplanen må de ansatte være aktivt til stede sammen med barna
ved bruk av digitale verktøy. Barnehageeier er ansvarlig for å velge verktøy
og tiltak for sin digitale praksis slik at barn kun får tilgang
til innhold som er egnet.
I skolen er denne
tematikken lagt vekt på i flere kompetansemål. Innenfor samfunnsfaget
er det kompetansemål både knyttet til nettvett og nettetikk, og både
i naturfag, samfunnsfag og KRLE er det kompetansemål om grensesetting,
kjærlighet og respekt, vold og seksuelle overgrep og hvordan kjønnsroller
og seksualitet blir framstilt i ulike medium. Digital dømmekraft
er for øvrig et hovedområde innenfor grunnleggende digitale ferdigheter.
Læreplanverket for
Kunnskapsløftet fornyes nå i tråd med prinsippene som beskrives
i Meld. St. 28 (2015–2016) Fag- Fordypning- Forståelse - En fornyelse av
Kunnskapsløftet, jf. Innst. 19 S (2016–2017). I lys av samfunnsutviklingen
og erfaringene med dagens læreplaner skal innholdet i digitale ferdigheter
som grunnleggende
ferdighet videreutvikles. Samtidig skal det legges økt vekt
på ulike aspekter ved digital teknologi som en integrert del av innholdet i fagene.
Det stiller krav til fornyelsen av læreplanene for fag.
Spørsmål knyttet
til seksualitetsundervisning skal også ivaretas i fagfornyelsen.
Et viktig moment i fagfornyelsen er innføringen av tre tverrfaglige
temaer. Ett av disse er livsmestring
og folkehelse. Aktuelle områder innenfor temaet er fysisk
og psykisk helse, levevaner, seksualitet og kjønn, rusmidler, mediebruk,
og forbruk og personlig økonomi. Verdivalg og betydningen av mening
i livet, mellommenneskelige relasjoner, å kunne sette grenser og
respektere andres, og å kunne håndtere tanker, følelser og relasjoner
er også en del av dette temaet.
Barnehage og skole
spiller en viktig rolle for å gi barn nødvendig beskyttelse mot
skadelig innhold på nett, men foreldres ansvar for å beskytte sine
barn er også helt grunnleggende. I Opptrappingsplanen mot vold og
overgrep (Prop. 12 S (2016–2017) er et av tiltakene å gjøre barnehagene
og skolene bedre i stand til å informere barn og foreldre om nettvett
og hvordan avverge internettrelaterte overgrep. En rekke offentlige
etater, frivillige organisasjoner og private aktører er også aktive
i å informere både barn og voksne om trygg nettbruk, og informasjon
om hvordan man kan melde fra om krenkelser og overgrep.
Som følge av anmodningsvedtak
892 (Dokument 8: 74 S (2016–2017) Innst. 433 S (2016–2017)), vil
regjeringen utnevne et tverrfaglig utvalg som skal vurdere nye tiltak
som i større grad beskytter barn mot pornografi og økt seksualisering.
Det vil være naturlig at dette utvalget også vurderer nærmere det
forslaget som her foreligger.