Vedrørende behandling av Prop.
126 L (2016–2017) – dom av Borgarting lagmannsrett 31. mai 2017
om frihetsberøvelse av barnefamilie
1.Innledning
Jeg viser til Prop.
126 L (2016-2017) Endringer i utlendingsloven (tvangsmidler mv.)
som nå er til behandling i komiteen. Proposisjonen ble lagt frem
av Justis- og beredskapsdepartementet og godkjent av Kongen i statsråd
28. april 2017.
Etter at proposisjonen
ble fremlagt, avsa Borgarting lagmannsrett en avgjørelse 31. mai
2017 (16-008370ASD-BORG/03), som senere har blitt rettskraftig og
som har fått oppmerksomhet i debatten om frihetsberøvelse av barnefamilier.
På denne bakgrunn finner jeg grunn til noen oppklarende kommentarer
om forholdet mellom den aktuelle lagmannsrettsavgjørelsen og lovforslaget
som nå ligger til behandling. Som det vil fremgå, er de problemstillingene
lagmannsretten påpeker utkvittert i lovforslaget.
2. Bakgrunn
Hovedspørsmålet
i den aktuelle saken for lagmannsretten gjaldt lovligheten av å
internere en utenlandsk familie med barn under 15 år etter at familien hadde
unnlatt å etterkomme pålegg om å forlate riket og var blitt pågrepet
for uttransportering.
Familien består
av far, mor og fem barn, alle afghanske borgere. Familien kom til
Norge i perioden 2011–2012 og søkte om beskyttelse. I april 2013
ga UNE endelig avslag på familiens søknader, og familien fikk en
utreisefrist som de ikke overholdt.
Det ble truffet
vedtak om utvisning av foreldrene 30. juli 2014, og dagen etter
traff Politiets utlendingsenhet (PU) beslutning om å pågripe familien.
Det fremgikk av beslutningen at det var planlagt å gjennomføre pågripelsen
søndag 10. august 2014 for uttransport til Kabul dagen etter, mandag
11. august.
Foreldrene og fire
av barna i alderen 7 til 14 år ble pågrepet 10. august 2014 i Lillesand.
Det eldste barnet i familien (gutt, 15 år) var ikke til stede, og
familien ble gitt mulighet til å kontakte ham. Politiet fant senere
Facebook-meldinger fra familien til sønnen, hvor familien opplyste
at de var pågrepet og at han ikke skulle kontakte dem. Planlagt
retur dagen etter pågripelsen lot seg ikke gjennomføre, fordi foreldrene
ikke ville medvirke til en uledsaget retur uten det eldste barnet,
og flyselskapet nektet å medvirke til at familien ble uttransportert med
åtte ledsagere den dagen. Den 12. august 2014 avgjorde tingretten
etter begjæring fra politiet at familien skulle interneres i tre
uker. Familien ble uttransportert til Kabul 30. august 2014, etter
å ha sittet på Trandum i 21 dager.
Familien anla senere
sak mot staten med krav om erstatning for ulovlig frihetsberøvelse.
Staten ble frikjent i tingretten, og familien anket til lagmannsretten. Familien
anførte blant annet at
-
norsk lov ikke gir
hjemmel for frihetsberøvelse av barn under 15 år. Herunder ble det
anført at hjemmelen ikke oppfyller kravet til klarhet,
-
frihetsberøvelse
i det aktuelle tilfellet kom i strid med både menneskerettighetene
og Grunnloven fordi det ikke var nødvendig eller forholdsmessig, og
-
frihetsberøvelsen
var i strid med forbudet mot umenneskelig og nedverdigende behandling.
I tidsrommet
mellom avgjørelsen i tingretten og lagmannsretten, hadde Den europeiske
menneskerettsdomstol (EMD) avsagt fem dommer mot Frankrike i saker
om frihetsberøvelse av barnefamilier.
FNs spesialrapportør
mot tortur og annen grusom, umenneskelig eller nedverdigende behandling
eller straff, FNs rapportør mot vilkårlig fengsling, Selvhjelp for
innvandrere og flyktninger (SEIF), og Den Norske Advokatforening
var partshjelpere til fordel for familien. Ankeforhandling ble holdt
8., 9. og 10. mars, og dom ble avsagt 31. mai 2017.
For nærmere detaljer
om historikken og søksmålet, vises det til lagmannsrettens redegjørelse
på s. 2 til 9 i dommen.
3. Forholdet mellom lagmannsrettens
vurderinger og den fremlagte lovproposisjonen
3.1Spørsmålet om hvorvidt det er
tilstrekkelig hjemmel til å frihetsberøve utenlandske barn under
15 år sammen med foreldrene
Lagmannsretten drøftet
det forhold at kriminell lavalder etter straffeloven er 15 år og
at det derfor ikke er aktuelt med fengsling av barn under 15 år i straffesaker. Sett
hen til at utlendingsloven i stor grad viser til straffeprosessloven,
var ett av de sentrale spørsmålene i saken om det overhodet er adgang
til frihetsberøvelse av barn under 15 år på utlendingsrettslig grunnlag.
Lagmannsretten foretok
en gjennomgang av lovens ordlyd, utlendingslovens forarbeider, rettspraksis
og de krav som menneskerettighetene og Grunnloven stiller til kvaliteten
på lovgrunnlaget. Etter en samlet vurdering kom lagmannsretten til
at det foreligger tilstrekkelig klar hjemmel i dagens utlendingslov
for pågripelse og fengsling av utenlandske barn under 15 år (avsnitt
5.2 i dommen).
I den fremlagte
lovproposisjonen er spørsmålet om frihetsberøvelse av mindreårige
behandlet særskilt i kapittel 7. Det er her redegjort grundig for
behovet for å kunne videreføre en praksis med frihetsberøvelse (se særlig
avsnitt 7.7.1 til 7.7.3) og det har nettopp vært ett av hovedformålene
med lovforslaget å etablere tydeligere regler om dette i utlendingsloven,
jf. forslaget til ny § 106 c Særlige regler om pågripelse og
internering av mindreårige.
3.2 Spørsmålet om hvorvidt det kan
være diskriminerende å frihetsberøve utenlandske barn i utlendingssaker
Lagmannsretten drøfter
om frihetsberøvelse etter utlendingslovens regler av utenlandske
barn kommer i konflikt med diskrimineringsforbudet i EMK artikkel 14,
jf. Grunnloven § 98, men avviser dette. Følgende siteres fra lagmannsrettens
avgjørelse, avsnitt 5.4:
«Lagmannsretten
tilføyer at fengslinger etter utlendingsloven § 106 ikke vil kunne
skje overfor norske barn, og at slik fengsling av norske familier
i dag framstår som uaktuelt når det ses bort fra innsatte som føder mens
de er i varetekt eller under soning. Det ses ikke grunn til å legge
vekt på denne forskjellen mellom norske barn og andre barn, idet
de faktiske forhold som er påberopt til støtte for fengsling, bare
vil kunne være aktuelt å påberope overfor utlendinger. Det var her
tale om fengsling for å gjennomføre en utsending. Det er en situasjon
som ikke vil kunne oppstå for norske borgere.»
Det lagmannsretten
her skriver samsvarer godt med det som er lagt til grunn i den fremlagte
lovproposisjonen, avsnitt 7.3.1, s. 49–50.
3.3Betydningen av hensynet til barnets
beste i foreldrenes sak
Det følger av barnekonvensjonen
artikkel 3 nr. 1 og Grunnloven § 104 annet ledd at «barnets beste»
skal tillegges vekt som et grunnleggende hensyn i saker som gjelder
barn.
I den konkrete saken
fant lagmannsretten at det ikke var foretatt en tilstrekkelig vurdering
av hensynet til barnets beste fordi fengslingen av foreldrene var
lagt til grunn som en gitt forutsetning ved vurderingen. Lagmannsretten
viste til at hensynet til barnets beste må vurderes allerede når
det vurderes internering av foreldrene (avsnitt 5.2.5, s. 33-34):
«Lagmannsretten
tar ikke stilling til om det er grunnlag for å gå så langt at særvilkårene
for barn må være oppfylt også for foreldrene. Uansett kan det ikke være
riktig å anvende loven slik som lagmannsretten oppfatter at staten
anfører, nemlig at det for foreldrene er tilstrekkelig å vurdere
de vilkår for fengsling som gjelder for voksne, hvoretter en så
må spørre seg om det er til beste for barna om også de blir fengslet
sammen med foreldrene. Ved en slik tolking vil de særlige vilkår
for barn ofte miste sin realitet. Det vises her til det som er påpekt
foran. Dersom fengslingen av foreldrene bare blir vurdert etter
reglene som gjelder for voksne, og fengslingen av dem tas som en
gitt forutsetning når det skal avgjøres om barna skal fengsles,
vil en svært ofte måtte trekke den konklusjon at barna må anses
å være bedre tjent med, eller rettere mindre dårlig tjent, med å bli
fengslet sammen med foreldrene enn å bli plassert hos andre. I så
fall vil en slik sammenligning gjennomgående eller svært ofte måtte
betraktes som et moment i favør av fengsling av barna, og det vil
i så fall være nærliggende å anta at det blir truffet avgjørelser
om fengsling av barna uten at vilkåret om tvingende nødvendig blir
gitt noen selvstendig betydning for utfallet av avgjørelsen.
Lagmannsretten legger
etter dette til grunn at både virkningen for barna og reglene som
sikrer hensynet til barnets beste, skal trekkes inn i den forholdsmessighetsvurdering
som skal foretas ved avgjørelsen av om foreldrene skal pågripes
og fengsles. Det er da forutsatt at det ikke før eller samtidig
med pågripelsen, fengslingen eller fortsatt fengsling blir overlatt
til andre enn foreldrene å ha omsorgen for barna under 15 år, og
at slik avgjørelse ikke er en konsekvens av at foreldrene fengsles.»
Jeg viser til at
dette er godt i samsvar med det departementet har lagt opp til i
lovproposisjonen avsnitt 7.7.2, s. 84:
«Departementet er
enig i at hensynet til barnets beste må inngå allerede ved spørsmålet
om foreldrene skal pågripes og interneres. Hensynet til barnets
beste blir dermed et grunnleggende hensyn i to omganger; først når
det vurderes om foreldrene skal pågripes og interneres, og deretter
når det vurderes om barna skal pågripes og interneres sammen med
dem.
[…]
Dersom det først
er grunnlag for pågripelse og internering av foreldrene etter en
avveining mot hensynet til barnets beste, vil det normalt være til
barnets beste å være sammen med foreldrene.»
Det vises for øvrig
til følgende som er foreslått lovfestet i ny § 106 c annet ledd
annet punktum:
«I avgjørelser som
omfatter barn, er barnet part, og det skal fremgå av en kjennelse
om internering hvordan hensynet til barnets beste og muligheten
for alternative tiltak er vurdert.»
Når det gjelder
vurderingen av unndragelsesfare i saker hvor mindreårige er part,
vises det til avsnitt 3.4 nedenfor.
3.4Generelt om vurdering av unndragelsesfare,
nødvendighet og forholdsmessighet mv. i saker som gjelder barn
Lagmannsretten påpeker
at det blant annet er uklart hvordan vilkåret om unndragelsesfare
skal vurderes i saker som gjelder små barn som følger med foreldrene,
og som ikke selv har vilje eller evne til å dra andre steder enn
der foreldrene er (avsnitt 5.2.5 i dommen). Retten viser også til
at problemstillingen blir særlig aktuell når det i saker med barn
gjelder et skjerpet vilkår om at fengsling må være «tvingende nødvendig». I
forlengelsen av dette påpeker lagmannsretten at det ikke er tydelig
hvordan det skal foretas en forholdsmessighetsvurdering (som loven
krever) når barna ikke har egen vilje eller evne til å unndra seg.
De utfordringene
ved dagens lovverk som lagmannsretten her peker på, er tatt opp
i den fremlagte lovproposisjonen. Departementet har tydeliggjort
at foreldrenes handlinger kan ha betydning for vurderingen av barnas
sak. Det vises til proposisjonen kapittel 7.7.2, hvor følgende er
uttalt (s. 83-84):
«I denne sammenheng
spiller de særskilte omstendigheter ved saker som gjelder barnefamilier inn:
Det er normalt ikke forhold som barna selv har kontroll over som
er avgjørende for om det foreligger særskilt unndragelsesfare. Det
er foreldrenes (forventede) adferd som er sentral.
Departementet understreker
i denne sammenheng at barns rett til å bli behandlet som egne rettssubjekter ikke
er til hinder for at foreldrenes handlinger kan få konsekvenser
for dem. Det vises i denne sammenheng blant annet til EMDs uttalelser
i saken Butt mot Norge (avsnitt 79):
'In this regard
the Court has noted the general approach of the Borgarting High
Court that strong immigration policy considerations would in principle
militate in favour of identifying children with the conduct of their
parents, failing which there would be a great risk that parents
exploited the situation of their children in order to secure a residence
permit for themselves and for the children (see paragraph 34 above).
The Court, seeing no reason for disagreeeing with this general approach […].'»
Det vises også til
det som tidligere er referert fra den svenske lovproposisjonen,
Prop. 2011/12:60:
«Beträffande risken
att ett barn håller sig undan framgår av förarbeterna till utlänningslagen
att det måste anses att barnet håller sig undan även om det är fråga
om ett litet barn som helt utan eget agerande göms undan av sina
föräldrar.»
Selv om det ikke
er uttrykkelig uttalt i lovproposisjonen, innebærer det som her
er uttalt at de skjerpede vilkår for pågripelse og internering av
barn, må prøves allerede i forbindelse med at det vurderes pågripelse
og internering av foreldrene, i saker hvor det er tale om internering
av en hel familie.
3.5Vurderingen av unndragelsesfare
og av nødvendigheten og forholdsmessigheten av frihetsberøvelse
i den konkrete saken
Lagmannsretten kom
til at pågripelse og helt kortvarig frihetsberøvelse på Trandum
kunne forsvares i den aktuelle saken, men at det ikke hadde vært
dekning for fengsling i ytterligere 18 dager etter det mislykkede
uttransporteringsforsøket 11. august 2014. Som beskrevet ovenfor,
var det i den konkrete saken planlagt utsendelse dagen etter pågripelse.
Dette lot seg ikke gjennomføre fordi det eldste barnet ikke var
til stede ved pågripelsen. Familien nektet å reise fra Norge uten
sønnen. Politiet fant dermed behov for å stille med 8 ledsagere,
noe flyselskapet ikke ville medvirke til den aktuelle dagen.
Lagmannsretten fant
i denne sammenheng at det både forelå brudd på utlendingsloven og
på Grunnloven § 94 (frihetsberøvelse som utgjør et uforholdsmessig
inngrep) barnekonvensjonen artikkel 3 («barnets beste»), barnekonvensjonen
artikkel 37 bokstav b (frihetsberøvelse bare som en siste utvei
for kortest mulig tidsrom), EMK artikkel 5 nr. 1 (retten til frihet
og sikkerhet), EMK artikkel 8 (uforholdsmessig inngrep i privatlivet
og familielivet). Følgende siteres fra s. 39-40 i lagmannsrettens
avgjørelse:
«Med bakgrunn i
det som er framkommet […] har ikke lagmannsretten funnet det tvilsomt
at det var tvingende nødvendig å pågripe dem for å få gjennomført vedtaket
om at familien skulle forlate riket. Lagmannsretten ser heller ikke
bort fra at det må anses som tvingende nødvendig at de ble pågrepet
så lenge før planlagt flyavgang fra Gardermoen at de måtte oppholde
seg en kortere stund på Trandum. Avhengig av tidspunktene for flyavganger
er det også tenkelig at det var tvingende nødvendig å la et slikt
kort opphold på Trandum omfatte en overnatting, slik det ble lagt
opp til. Lagmannsretten har etter dette ikke funnet grunnlag for
å fastslå at fengslingen var rettsstridig fram til det var klart at
den planlagte uttransporten 11. august 2014 ikke kunne gjennomføres.
Da det fra 11. august
2014 viste seg nødvendig med en ledsaget transport, ble det samme
dag eller dagen etterpå ikke lenger lagt opp til en kortvarig fengsling. Ved
sin fengslingsbegjæring 12. august 2014 la politiet i stedet opp
til videre fengsling i 18 dager, slik at samlet fengslingsperiode
fra ankomst Trandum ville utgjøre til sammen 20 dager.
Ved vurderingen
av hva som var nødvendig for å få gjennomført en tvungen ledsaget
uttransport, ville det ha vært naturlig å bringe inn som et sentralt
moment at familien syntes å ha fått en slik sterk tilknytning til
Lillesand som framkommer av den foran siterte forklaringen som mor
gav for tingretten.[…].»
Verken politiet
eller domstolene hadde etter lagmannsrettens forståelse (staten
hadde et annet syn) vurdert risikoen for at familien ville søke
tilhold på hemmelig sted eller dra utenlands, men hadde nøyd seg
med vurdere unndragelsesfare i form av risiko for at familien ikke
ville reise frivillig. Dette var etter lagmannsrettens syn en mangel
ved vurderingene. Lagmannsretten la til grunn at det ikke var fremkommet
noe som tilsa at gutten hadde dratt fra familien for å gjøre en
pågripelse vanskeligere, selv om retten også konstaterte at det
ble sendt en rekke mobilmeldinger fra familien om at de var pågrepet
og at han måtte holde seg unna. Lagmannsretten viser til at det
verken i politiets påtegninger eller i fengslingskjennelsene fremkom
noe som etter lagmannsrettens vurdering tilsa at det ble vurdert
hvordan familien ville ha forholdt seg om den hadde fått dra tilbake
til Lillesand da det viste seg at det ikke lenger var aktuelt å
sende dem med fly til Kabul dagen etter pågripelsen.
Lagmannsretten viste
videre til at lovligheten av fengsling ikke bare kan avgjøres ut
fra en vanlig språklig forståelse av «tvingende nødvendig», men
at lovligheten blant annet også er avhengig av at det ikke er grunnlag for
mindre inngripende tiltak enn fengsling.
Et poeng for lagmannsretten
var at årsaken til at familien ble besluttet fengslet i tre uker
etter det mislykkede uttransporteringsforsøket, var at politiet
skulle ha tid til å finne det eldste barnet. Når uttransportering
likevel ble gjennomført 18 dager senere uten at det eldste barnet
var gjenforent med familien, mente lagmannsretten at fengslingen
heller ikke hadde vært tvingende nødvendig.
Når det gjelder
spørsmålet om å holde på en barnefamilie ut over rammen for en pågripelse,
er departementet enig med lagmannsretten i at det er vesentlig om
det forventes at familien aktivt vil motarbeide utsendelse. Det
vises til proposisjonen avsnitt 7.7.2 (s. 85), hvor det er forutsatt
en praksis der det i utgangspunktet bare begjæres internering av
barnefamilier i saker hvor:
-
det foreligger betydelig
unndragelsesfare
-
foreldrene aktivt
har motarbeidet utsendelse, og hvor
-
det er utsikter
til nært forestående utsendelse.
Det vises
for øvrig til proposisjonen avsnitt 7.7.1 (s. 82), hvor det er eksemplifisert
hvordan det kan foregå i praksis at barnefamilier aktivt motarbeider
utsendelse:
«Politiet må […]
forholde seg til enkeltpersoner og familier som […] aktivt motarbeider
utsendelse gjennom å ta opphold på skjult adresse, familier som
tar opphold på ulike adresser for å vanskeliggjøre pågripelse og
samlet utsendelse, familier som går i kirkeasyl, familier som forsøker
å reise videre til et annet Schengenland før de blir returnert til
hjemlandet, familier som kommer i varslet retur etter Dublin-samarbeidet osv.»
Jeg vil videre understreke
at departementet – helt i tråd med lagmannsrettens vurderinger –
har tydeliggjort at det skal fremgå hvordan muligheten for alternativer
til internering er vurdert, jf. lovforslaget § 106 c annet ledd
annet punktum:
«I avgjørelser som
omfatter barn, er barnet part, og det skal fremgå av en kjennelse
om internering hvordan hensynet til barnets beste og muligheten
for alternative tiltak er vurdert.»
Selv om staten anførte
et annet syn enn det som ble lagmannsrettens konklusjon i den konkrete
saken når det gjaldt unndragelsesrisiko, nødvendighet og forholdsmessighet,
fant ikke politiet eller departementet grunn til å bringe denne
konkrete vurderingen inn for Høyesterett.
Departementet peker
for øvrig på at det i avsnitt 7.7.8 i proposisjonen (s. 91) er beskrevet
både konkrete eksempler og generelle momenter som illustrerer hvordan
den enkelte sakens karakter kan være helt avgjørende for om frihetsberøvelse
er forholdsmessig eller ikke. Det vises også til at det nå er etablert
en egen (midlertidig) familieenhet i Hurdal, jf. avsnitt 3.6 nedenfor,
noe som kan være viktig både ved forholdsmessighetsvurderingen og
ved vurderingen av hvor belastende frihetsberøvelsen virker (jf.
avsnitt 3.6 nedenfor).
3.6 Forholdene på utlendingsinternatet
og interneringsperiodens lengde
Et sentralt spørsmål
for lagmannsretten var om forholdene på utlendingsinternatet og
den lange interneringsperioden i den konkrete saken kom i strid
med det absolutte forbudet mot umenneskelig og nedverdigende behandling
i Grunnloven § 93 (umenneskelig og nedverdigende behandling), jf.
EMK artikkel 3 (umenneskelig og nedverdigende behandling) og barnekonvensjonen
artikkel 37 bokstav a (umenneskelig og nedverdigende behandling).
Lagmannsretten gjennomgikk
her blant annet fem dommer fra EMD mot Frankrike fra 2016, hvor
barnefamilier hadde vært internert i tilrettelagte familieenheter
i perioder fra 7 til 18 dager, og hvor EMD konstaterte krenkelse
av EMK artikkel 3. Lagmannsretten bemerket deretter blant annet
følgende:
«Når disse dommene
leses i sammenheng, framstår setningen i midten av avsnitt 113 i
dommen A.B. og andre som den helt sentrale. Det vises til der at
tvangsfaktorene som er iboende for et sted for frihetsberøvelse,
er spesielt tyngende for et barn, og at senterets organisatoriske
forhold nødvendigvis har hatt en angstskapende effekt.»
Lagmannsretten foretok
deretter en drøftelse av likheter og forskjeller ved forholdene
på Trandum og ved familieenhetene i Frankrike. Retten konkluderte
med at forskjellene ikke var tilstrekkelig vesentlige til en annen vurdering
enn i EMDs avgjørelser, og at frihetsberøvelse i 21 dager var i
strid med de aktuelle bestemmelsene i EMK, Grunnloven og barnekonvensjonen.
Lagmannsretten (avsnitt 5.4.2, s. 46) bemerket blant annet at
«de ankende parters
opphold på Trandum i de viktigste hovedtrekk var tilsvarende de
beskrevne forhold ved sentrene i Frankrike. Det sentrale fremstår
å være at forholdene på Trandum på samme måte som forholdene i Frankrike
var egnet til å underbygge angstskapende effekt på barn.»
Ett av de momenter
som ble særskilt fremhevet var innelukkingsaspektet. Det vises til
dommen, avsnitt 5.4.3 (s. 49):
«For det første
var innelukkingsaspektet i stor grad framtredende. På nattestid
gjennom ca. elleve timer var de henvist til soverommet med tilhørende
nevnte våtrom, og døra inn dit ble låst. Gjennom døra fra oppholdsrommet
var det innsyn til soverommet gjennom ei luke som var høyt plassert.
Den var utformet slik som de fleste vil ha forestillinger om at
dører inn til fengselsceller er, herunder at den bare
kunne lukkes og åpnes fra utsiden. Det var ikke nødvendigvis noen
sammenhengende innesperring gjennom hele natta det var tale om.
Dersom familien mente det var behov for en eller annen bistand fra
ansatte på senteret, kunne familien påkalle disse, og de kom da
stort sett etter nokså kort tid.
Den eldste datteren
Zahra har beskrevet denne innelåsningen som det verste ved oppholdet.
Da tenkte hun at hun kanskje hadde gjort noe kriminelt. I sin forklaring
framhevde hun også at de var omgitt av politifolk hele tiden. Forklaringen
som ble gitt av hennes far og av tidligere leder, vitnet Lindseth,
gir støtte til forklaringen om at innelåsningen ble opplevd svært
negativt.»
Lagmannsretten oppsummerer
slik i sine avsluttende bemerkninger om forholdet til Grunnloven
og EMK (avsnitt 5.9, s 70):
«Lagmannsretten
har foran lagt til grunn at en kortvarig fengsling av de ankende
parter ikke ville ha vært i strid med Grunnlov og EMK. Det vises
til merknadene foran i punkt 5.3.1 om [at] fengslingen var tvingende nødvendig
og til sitater foran fra EMDs avgjørelser. Lagmannsretten har ikke
funnet det nødvendig å angi fra hvilket tidspunkt det skjedde en
krenkelse. Det er tilstrekkelig at det gjennom slutningen framkommer
at den samlede fengslingen utgjorde krenkelser. Det blir derfor
heller ikke utformet noen frifinnelse av staten for deler av fengslingsperioden.»
Jeg understreker
at det fra nyttår er åpnet en midlertidig familieenhet på Haraldvangen
i Hurdal med kapasitet til to barnefamilier med totalt inntil 10
personer, og at denne enheten har et mer sivilt preg enn Trandum. Dette
sikrer at familier med barn er helt adskilt fra andre utlendinger
som er pågrepet og som fortsatt vil være plassert på Trandum. Hver
familie disponerer to egne rom og et eget bad i tillegg til at de
har tilgang til fellesarealer. Samtidig arbeider POD med sikte på
å etablere en permanent familieenhet på Dal i Eidsvoll kommune.
En ren sammenligning
med forholdene i de franske internatavdelingene vil nå måtte bygge
på helt endrede premisser. For øvrig er det departementets syn at
det uansett ikke er tilstrekkelig å foreta en ren sammenligning
av forholdene, men at det må foretas en konkret vurdering i den
enkelte sak opp mot kriteriet «umenneskelig eller nedverdigende
behandling».
Med bakgrunn i at
lagmannsretten blant annet fremhevet at den familien som satt på
Trandum i 2014, opplevde innlåsingen på soverommet som vanskelig,
vil jeg for ordens skyld påpeke at gjeldende retningslinjer fastsetter
at barnefamilier ikke skal låses inne på soverommene om natten med
mindre de selv ønsker det. Ordinær praksis på Trandum har vært at
dørene inn til soverommene har stått åpne og at innsatte familier
har hatt tilgang til kjøkken og fellesskapsrom hele døgnet. Samme
praksis vil bli videreført på Haraldvangen.
Jeg vil også understreke
at det i lovforslaget er lagt stor vekt på å unngå slike langvarige
perioder med internering som i den konkrete saken. Det vises til
lovforslaget § 106 c sjette ledd, som lyder:
«En mindreårig utlending
kan interneres for inntil 3 døgn (72 timer) av gangen. Samlet interneringstid
kan til sammen ikke ha lenger varighet enn 6 døgn, med mindre det
foreligger særlige og sterke grunner. Med særlig grunn siktes det
i første rekke til at familien eller barnet selv har en vesentlig
del av ansvaret for at uttransportering ikke har latt seg gjennomføre
innen 6 døgn etter pågripelse, eller at det er klarlagt et tidspunkt for
uttransportering som ligger nær i tid. I de tilfeller hvor det unntaksvis
er grunnlag for internering ut over 6 døgn, skal internering bare
kunne besluttes for inntil 1 uke av gangen.»
Det vises for øvrig
til lovproposisjonen avsnitt 7.7.8, s. 91, hvor det er gitt konkrete
eksempler på situasjoner hvor det kan tenkes behov for internering
av noe lengre varighet. Samme sted er det gitt konkrete eksempler
på momenter som kan være av betydning for hvordan barnet vil oppleve
frihetsberøvelse. Disse siteres også inn her:
-
Er familien alene
på familieenheten?
-
Hvor lenge har barna
vært i Norge? Det kan være svært viktig om det er tale om barn som
har hele sin barndom i Norge, eller om det er barn som nylig er kommet
til Norge.
-
Hvilken opplevelse
har barna med seg av forholdene i hjemlandet?
-
Er det klarlagt
når uttransportering skal skje, slik at familien har noe konkret
å forholde seg til?
-
Hvor gamle er barna?
-
Hvordan takler foreldrene
situasjonen?
-
Blir barna tatt
med på turer utenfor internatområdet?
3.7Barneverntjenestens rolle
Straffeprosessloven
§ 183 tredje ledd annet punktum, fastsetter følgende:
«Barneverntjenesten
skal møte til hvert fengslingsmøte, med mindre retten finner at
deltagelse utover det første fengslingsmøtet er åpenbart unødvendig.»
Det følger av utlendingsloven
§ 106 tredje ledd at denne bestemmelsen i straffeprosessloven gjelder
«så langt de[n] passer» i utlendingssaker. I den aktuelle saken
for lagmannsretten hadde staten anført at det ikke gjelder et krav
til at barneverntjenesten skal møte i retten under første fengslingsmøte,
i utlendingssaker hvor den mindreårige skal innplasseres på Trandum sammen
med foreldrene. Lagmannsretten var på dette punkt uenig med staten
og viste til at møteplikten i henhold til straffeprosesslovens regler
måtte gjelde tilsvarende (avsnitt 5.3.2, s. 41-42).
I den foreliggende
lovproposisjonen har departementet i avsnitt 7.7.7 drøftet hva som
bør være barneverntjenestens rolle, og har fremmet forslag til nye
lovregler i tråd med dette. Forslaget innebærer en ny særskilt bestemmelse
i utlendingsloven om at politiet skal varsle barneverntjenesten
om sannsynlig internering så snart som mulig. Barneverntjenesten
skal avgi en skriftlig uttalelse i saken, med mindre retten eller
barnevernet finner det åpenbart unødvendig, og skal delta i møte om
internering dersom retten eller barneverntjenesten finner deltakelse
nødvendig. Spørsmålet om barneverntjenestens rolle blir dermed tydeliggjort
gjennom lovforslaget og tilpasset det som er hensiktsmessig i utlendingssakene.
Jeg mener at forslaget gir en god balanse mellom det reelle behovet
for barneverntjenestens involvering og hensiktsmessig ressursbruk.
3.8Varigheten av hver enkelt fengslingsperiode
I den aktuelle saken
ble familien internert for tre uker. Lagmannsretten drøftet i denne
sammenheng om avgjørelsen var i strid med utlendingslovens henvisning til
straffeprosessloven § 185 annet ledd, tatt i betraktning at denne
bestemmelsen fastsetter at barn under 18 år ikke kan fengsles for
mer enn to uker av gangen (avsnitt 5.3.2, s. 41-42). Lagmannsretten
kom til at avgjørelsen om å fengsle hele familien i tre uker, var
ulovlig.
I den foreliggende
lovproposisjonen er det foreslått nye tidsgrenser for internering
av barn. I forslaget til ny § 106 c sjette ledd er det således fastsatt
at en mindreårig utlending bare kan interneres for inntil 3 døgn
(72 timer) av gangen. Samlet interneringstid kan ikke ha lengre
varighet enn 6 døgn, med mindre det foreligger særlige og sterke
grunner. I de tilfeller hvor det unntaksvis er grunnlag for internering
ut over 6 døgn, skal internering kunne besluttes for inntil 1 uke
av gangen.