Tap av norsk statsborgerskap
av hensyn til grunnleggende nasjonale interesser
Komiteen viser til at det
i NOU 2015:4 Tap av norsk statsborgerskap ble konkludert med at
tap av statsborgerskap burde knyttes til brudd på straffebestemmelser
og må idømmes av domstolen. I høringsrunden uttalte enkelte høringsinstanser
at tap av statsborgerskap kunne vedtas administrativt av hensyn
til grunnleggende nasjonale interesser uten at personen er idømt
straff.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til at det er departementets
oppfatning at det er et behov for å kunne frata personer norsk statsborgerskap
av hensyn til grunnleggende nasjonale interesser. Personer kan utgjøre
en trussel mot grunnleggende nasjonale interesser uten å være straffedømt.
Flertallet viser til at departementet
legger til grunn at en slik hjemmel kan vise seg å være helt avgjørende
i enkelte situasjoner. Etter bestemmelsen er det et vilkår at personen
har utvist fremferd sterkt til skade for Norges vitale interesser.
Det er ikke et krav om utvist skyld, og det er et lavere beviskrav
enn i strafferetten. Personer som omfattes av bestemmelsen, vurderes
likevel å ha kapasitet til å utføre stor skade i det norske samfunnet.
Tap av statsborgerskap vil blant annet forhindre bruk av norsk pass
og gjøre det mulig å utvise vedkommende.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet støtter departementets vurdering
om at tap av statsborgerskap av hensyn til grunnleggende nasjonale
interesser kan vedtas administrativt fordi det ikke er ansett som
straff. Hensynet til legitimitet bak avgjørelsen kan tale for at
tiltaket likevel gjennomføres av domstolene. Hensynet til effektivitet
og et helhetlig utlendingsrettslig perspektiv tilsier imidlertid administrativ
behandling av disse sakene. For å kunne avverge et terroranslag
eller liknende anser disse medlemmer det
som sentralt at tap av statsborgerskap og eventuelle utlendingsrettslige
tiltak kan iverksettes raskt. Etterforskning og domstolsbehandling
av straffbare forhold kan være tidkrevende. Ved domstolsbehandling
vil ikke formålet om å avverge terror eller liknende kunne ivaretas
i tilstrekkelig grad. Disse medlemmer vurderer
det som avgjørende at tap av statsborgerskap av hensyn til grunnleggende
nasjonale interesser behandles administrativt.
Disse medlemmer viser til
at domstolene fullt ut kan overprøve departementets vurdering av
om den konkrete handlingen var «fremferd sterkt til skade for Norges
vitale interesser».
I tillegg til vilkåret
om fremferd sterkt til skade for vitale interesser er det et vilkår
at hensyn til grunnleggende nasjonale interesser taler for tap av
statsborgerskap. Hva som ligger i begrepet «grunnleggende nasjonale
interesser» må tolkes i lys av den generelle samfunnsutviklingen
og endringer i det internasjonale trusselbildet. Begrepet har en
dynamisk karakter. Når det gjelder domstolsprøving av vedtak om
utvisning etter utlendingsloven § 126 andre ledd (grunnleggende
nasjonale interesser), viser praksis at domstolene fullt ut kan
overprøve det faktiske saksforholdet, men at retten etter omstendighetene
bør utvise en viss tilbakeholdenhet ved overprøving av forvaltningens
bevisvurderinger som fremstår som forsvarlige (Rt 2007 side 1573
avsnitt 49).
Departementets oppfatning
er at dette også må gjelde saker om tap av statsborgerskap etter
§ 26 b.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti viser til at tap av statsborgerskap
er et så inngripende tiltak at det bør avgjøres av domstolene. Flertallet understreker
at domstolene i forbindelse med vurderingen av tap av statsborgerskap
må foreta en forholdsmessighetsvurdering.
Domstolene er godt
egnet til å foreta forholdsmessighetsvurderinger og vurdere rimeligheten
av et eventuelt tap. Flertallet forutsetter
at domstolene legger særskilt vekt på botid og hvor lenge man har
hatt statsborgerskapet, i forbindelse med forholdsmessighetsvurderingen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet ber regjeringen utrede om
det kan etableres en ordning med rask domstolsbehandling av saker
som gjelder tap av statsborgerskap av hensyn til grunnleggende nasjonale
interesser.
Disse medlemmer understreker
at partiene primært støtter regjeringens forslag om en hjemmel for administrative
vedtak om tap av statsborgerskap, men at partiene subsidiært fremmer
forslag om å utrede en ordning med domstolsprøving.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«I
I lov 10. juni
2005 nr. 51 om norsk statsborgerskap gjøres følgende endringer:
I kapittel 5
skal ny § 26 a lyde:
§ 26 a Tap av statsborgerskap
ved straffbare forhold
Den som har norsk
og annet statsborgerskap og har utvist fremferd sterkt til skade
for Norges vitale interesser, kan ved dom tape sitt norske statsborgerskap
dersom vedkommende straffes etter en bestemmelse i straffeloven
kapitlene 16, 17 eller 18 som kan føre til fengselsstraff i seks
år eller mer. Overtredelse av straffeloven § 127 for å ha inngått
forbund med noen om å begå lovbrudd som nevnt i straffeloven § 123
(avsløring av statshemmeligheter) gir likevel ikke grunnlag for
tap av norsk statsborgerskap etter paragrafen her.
Ingen skal tape
norsk statsborgerskap etter paragrafen her for handlinger begått
før fylte 18 år.
Norsk statsborgerskap
kan ikke tapes etter paragrafen her dersom det i betraktning av
forholdets alvor og statsborgerens tilknytning til riket, vil være
et uforholdsmessig inngrep overfor vedkommende selv eller de nærmeste
familiemedlemmene. I saker som berører barn, skal barnets beste
være et grunnleggende hensyn.
I kapittel 5
skal ny § 26 b lyde:
§ 26 b Tap av statsborgerskap
av hensyn til grunnleggende nasjonale interesser
Den som har norsk
og annet statsborgerskap og har utvist fremferd sterkt til skade
for Norges vitale interesser, kan tape sitt norske statsborgerskap
av hensyn til grunnleggende nasjonale interesser.
Ingen skal tape
norsk statsborgerskap etter paragrafen her for handlinger begått
før fylte 18 år.
Norsk statsborgerskap
kan ikke tapes etter paragrafen her dersom det i betraktning av
forholdets alvor og statsborgerens tilknytning til riket, vil være
et uforholdsmessig inngrep overfor vedkommende selv eller de nærmeste
familiemedlemmene. I saker som berører barn, skal barnets beste
være et grunnleggende hensyn.
Mellom kapittel
6 overskriften og § 27 skal ny overskrift lyde:
I. Saksbehandlingen i forvaltningen
§ 27 første,
annet og tredje ledd skal lyde:
Søknad om norsk
statsborgerskap inngis til politiet eller norsk utenriksstasjon
som forbereder saken. Utlendingsdirektoratet avgjør søknaden. Vedtak om å avslå
søknad etter § 7 annet ledd treffes av departementet. Melding
om norsk statsborgerskap inngis til politiet som forbereder saken.
Utlendingsdirektoratet treffer vedtak om meldingen skal godtas eller
ikke.
Vedtak om tilbakekall
av statsborgerskap treffes av Utlendingsdirektoratet. Vedtak om tap av
statsborgerskap etter § 26 b treffes av departementet.
Vedtak som nevnt
i første og annet ledd kan påklages til Utlendingsnemnda. Vedtak etter § 7
annet ledd og § 26 b kan ikke påklages. Hvis det reises søksmål
om gyldigheten av departementets vedtak etter § 7 annet ledd eller
§ 26 b, bærer staten alle kostnader med saken. Kongen i statsråd
er klageinstans i saker hvor departementet har anvendt sin instruksjonsmyndighet
etter § 28 annet ledd. Utlendingsloven §§ 77, 78 og 79 første ledd
gjelder tilsvarende ved behandling av saker etter loven her.
§ 27 sjuende
ledd skal lyde:
I sak som nevnt
i fjerde ledd har den saken gjelder rett til fritt rettsråd uten
behovsprøving. I sak som nevnt i sjette ledd har vedkommende rett
til fri sakførsel uten behovsprøving. Ved vedtak etter § 7 annet ledd
og 26 b har den saken gjelder rett til fritt rettsråd uten behovsprøving,
fri sakførsel uten behovsprøving og fritak for rettsgebyr.
Kapittel 6 nytt
avsnitt II skal lyde:
II. Saksbehandlingen i domstolen
av søksmål om gyldigheten av vedtak etter § 7 annet ledd og § 26
b
§ 31 a Forholdet til tvisteloven
Tvisteloven gjelder når ikke annet
følger av regler gitt i eller i medhold av loven her.
§ 31 b Søksmålsfrister
Vedtaket må bringes inn for tingretten
innen én måned fra det tidspunkt underretningen om vedtaket er kommet
frem til parten.
Det kan gis oppfriskning ved oversittelse
av søksmålsfristen dersom
a) det fremlegges opplysninger om
vesentlige faktiske forhold som var ukjent eller ikke var inntruffet
da saken ble avgjort, og den saken gjelder bringer saken inn for domstolen
så snart som mulig etter at opplysningene blir kjent, eller
b) en bindende avgjørelse av en
internasjonal domstol, eller andre lignende forhold, tilsier at
vedtak kan ha vært basert på uriktig anvendelse av folkeretten.
§ 31 c Oppnevning av særskilt
advokat
Som vilkår for at det føres bevis
om forhold som ellers kan holdes hemmelig av hensyn til rikets sikkerhet
eller forholdet til fremmed stat, jf. tvisteloven § 22-1, kan Kongen
bestemme at opplysningene bare skal gjøres kjent for en særskilt
advokat som oppnevnes for den saken gjelder.
Den særskilte advokaten oppnevnes
av retten så snart som mulig etter at det er truffet beslutning
som nevnt i første ledd, og skal ha godtgjørelse av staten etter
reglene i lov 13. juni 1980 nr. 35 om fri rettshjelp. Dette gjelder selv
om den saken gjelder ikke er innvilget fri sakførsel og uten at
det foretas behovsprøving.
Det skal oppnevnes samme særskilte
advokat på alle trinn av saken, med mindre særlige grunner tilsier
noe annet.
Kongen fastsetter nærmere regler
i forskrift om hvem som kan oppnevnes som særskilt advokat, herunder
om krav til sikkerhetsklarering.
§ 31 d Den særskilte advokatens
rolle
Den særskilte advokaten skal gjøres
kjent med de opplysninger og bevis som føres etter samtykke i henhold til
tvisteloven § 22-1 annet ledd, og ivareta interessene til den saken
gjelder i forbindelse med rettens behandling av disse. Retten bestemmer
hvordan den særskilte advokaten skal få tilgang til de graderte
opplysningene.
Den særskilte advokaten skal varsles
om alle rettsmøter som avholdes i saken, og har rett til å være
til stede under hele rettsmøtet.
Den særskilte advokaten skal bevare
taushet om innholdet i opplysninger som nevnt i første ledd, om
det som kommer frem under behandlingen av opplysningene, og om den
delen av rettens dom hvor opplysningene refereres. Taushetsplikten
gjelder også etter at vedkommende har avsluttet oppdraget.
Kongen kan gi nærmere regler i forskrift.
§ 31 e Behandling av opplysninger
som nevnt i tvisteloven § 22-1
Det skal ikke med grunnlag i opplysninger
som nevnt i tvisteloven § 22-1, føres andre vitner enn det Kongen samtykker
til.
Den saken gjelder og dennes ordinære
prosessfullmektig skal ikke delta i den del av saken hvor det behandles
opplysninger som nevnt i første ledd. Slike opplysninger gjøres
bare kjent for retten og den særskilte advokaten.
Dersom retten finner at vilkårene
etter tvisteloven § 22-1 første ledd ikke er til stede, kan retten
på begjæring fra den særskilte advokaten eller av eget tiltak beslutte
å gi den saken gjelder innsyn i opplysningene. I så fall kan Kongen
bestemme at opplysningene ikke skal brukes som bevis i saken. Ingen
som har hatt tilgang til de aktuelle opplysningene, kan delta videre
som dommer i saken.
§ 31 f Kommunikasjon mellom
den særskilte advokaten, den saken gjelder og dennes ordinære prosessfullmektig
Etter at den særskilte advokaten
har fått innsyn i opplysninger som nevnt i § 31 c første ledd, kan
vedkommende ikke drøfte saken muntlig eller skriftlig med den saken gjelder
eller dennes prosessfullmektig, eller uttale seg i rettsmøter hvor
den saken gjelder eller dennes prosessfullmektig er til stede. Den
særskilte advokaten kan likevel motta skriftlige henvendelser.
Kongen kan gi forskrift om kommunikasjonen
mellom den særskilte advokaten og den saken gjelder og dennes ordinære
prosessfullmektig. Kongen kan også gi forskrift om den særskilte
advokatens adgang til å ha befatning med den aktuelle saken på et
senere tidspunkt.
§ 31 g Øvrige regler om
rettens behandling av saken
Saksbehandlingen skal prioriteres
og påskyndes så mye som mulig.
Retten kan ikke settes med dommerfullmektig
eller meddommere. Tvisteloven § 9-12 første ledd og § 29-17 gjelder
ikke.
§ 31 h Rettens avgjørelser
Retten avsier dom etter at parten
og den særskilte advokaten har hatt mulighet til å uttale seg.
Rettens avgjørelse etter § 31 e
tredje ledd treffes ved kjennelse. Den særskilte advokaten eller
staten kan anke kjennelsen innen to uker.
Den saken gjelder og dennes prosessfullmektig
har ikke rett til innsyn i den delen av sakens avgjørelse som inneholder
opplysninger som nevnt i § 31 c første ledd.
II
I lov 13. juni
1980 nr. 35 om fri rettshjelp gjøres følgende endringer:
§ 11 første ledd
nr. 1 skal lyde:
-
1. for utlending
som har rett til fri rettshjelp etter utlendingsloven § 92 første
ledd, annet ledd og tredje ledd første punktum, eller for den som
har rett til fri rettshjelp etter statsborgerloven § 27 sjuende
ledd første eller
tredje punktum.
§ 16 første ledd
nr. 4 skal lyde:
-
4. for utlending
i tilfeller som nevnt i utlendingsloven § 92 tredje ledd annet punktum
og fjerde ledd, § 129 annet ledd, eller for den som har rett til
fri sakførsel etter statsborgerloven § 27 sjuende ledd annet eller tredje punktum.
III
I lov 17. desember
1982 nr. 86 om rettsgebyr gjøres følgende endringer:
§ 10 første ledd
nytt nr. 17 skal lyde:
IV
I lov 20. mai 2005
nr. 28 om straff gjøres følgende endringer:
§ 29 første ledd
bokstav f skal lyde:
V
-
1. Loven trer i
kraft fra den tid Kongen bestemmer. Statsborgerloven §§ 26 a og
26 b gjelder kun for handlinger som er begått etter ikrafttredelse
og kunngjøring.
-
2. Kongen kan gi
nærmere overgangsregler.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede om det kan etableres en ordning med rask
domstolsbehandling av saker som gjelder tap av statsborgerskap av
hensyn til grunnleggende nasjonale interesser.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, viser til at den offentlige utredningen
som ligger til grunn for departementets forslag, mener at tap av
statsborgerskap bør knyttes til brudd på straffebestemmelser og idømmes
av domstolen. Flertallet er
enig i at tap av statsborgerskap er en så inngripende bestemmelse
at det bør ligge en domstolsbehandling til grunn for vedtaket.
Flertallet viser til at Stortinget
våren 2017 behandlet sak om tilbakekallelse av statsborgerskap hvor søkeren
har gitt feilaktige opplysninger som bidro til at statsborgerskapet
ble innvilget, jf. Innst. 269 S (2016–2017). Tidligere var tilbakekallelse
av statsborgerskap på dette grunnlaget et rent forvaltningsmessig
vedtak som ble gjort i UDI med UNE som klageinstans. Stortingets
flertall vedtok da at tilbakekallelse av statsborgerskap for framtiden
skal skje ved domstolene. Flertallet viser til at tap
av statsborgerskap er svært inngripende for den det gjelder. Flertallet mener
derfor at tap av statsborgerskap på grunn av hensynet til grunnleggende
nasjonale interesser bør avgjøres av domstolen og ikke av departementet.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake med forslag om at tap av statsborgerskap,
uavhengig av årsak, skal avgjøres av domstolen.»
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti,
fremmer følgende forslag:
«I
I lov 10. juni
2005 nr. 51 om norsk statsborgerskap gjøres følgende endringer:
I kapittel 5
skal ny § 26 a lyde:
§ 26 a Tap av statsborgerskap
ved straffbare forhold
Den som har norsk
og annet statsborgerskap og har utvist fremferd sterkt til skade
for Norges vitale interesser, kan ved dom tape sitt norske statsborgerskap
dersom vedkommende straffes etter en bestemmelse i straffeloven
kapitlene 16, 17 eller 18 som kan føre til fengselsstraff i seks
år eller mer. Overtredelse av straffeloven § 127 for å ha inngått
forbund med noen om å begå lovbrudd som nevnt i straffeloven § 123
(avsløring av statshemmeligheter) gir likevel ikke grunnlag for
tap av norsk statsborgerskap etter paragrafen her.
Ingen skal tape
norsk statsborgerskap etter paragrafen her for handlinger begått
før fylte 18 år.
Norsk statsborgerskap
kan ikke tapes etter paragrafen her dersom det i betraktning av
forholdets alvor og statsborgerens tilknytning til riket, vil være
et uforholdsmessig inngrep overfor vedkommende selv eller de nærmeste
familiemedlemmene. I saker som berører barn, skal barnets beste
være et grunnleggende hensyn.
Mellom kapittel
6 overskriften og § 27 skal ny overskrift lyde:
I Saksbehandlingen i forvaltningen
§ 27 første,
annet og tredje ledd skal lyde:
Søknad om norsk
statsborgerskap inngis til politiet eller norsk utenriksstasjon
som forbereder saken. Utlendingsdirektoratet avgjør søknaden. Vedtak om å avslå
søknad etter § 7 annet ledd treffes av departementet. Melding
om norsk statsborgerskap inngis til politiet som forbereder saken.
Utlendingsdirektoratet treffer vedtak om meldingen skal godtas eller
ikke.
Vedtak om tilbakekall
av statsborgerskap treffes av Utlendingsdirektoratet.
Vedtak som nevnt
i første og annet ledd kan påklages til Utlendingsnemnda. Vedtak etter § 7
annet ledd kan ikke påklages. Hvis det reises søksmål om gyldigheten av
departementets vedtak etter § 7 annet ledd, bærer staten alle kostnader
med saken. Kongen i statsråd er klageinstans i saker hvor
departementet har anvendt sin instruksjonsmyndighet etter § 28 annet
ledd. Utlendingsloven §§ 77, 78 og 79 første ledd gjelder tilsvarende
ved behandling av saker etter loven her.
§ 27 sjuende
ledd skal lyde:
I sak som nevnt
i fjerde ledd har den saken gjelder rett til fritt rettsråd uten
behovsprøving. I sak som nevnt i sjette ledd har vedkommende rett
til fri sakførsel uten behovsprøving. Ved vedtak etter § 7 annet ledd
har den saken gjelder rett til fritt rettsråd uten behovsprøving,
fri sakførsel uten behovsprøving og fritak for rettsgebyr.
Kapittel 6 nytt
avsnitt II skal lyde:
II Saksbehandlingen i domstolen
av søksmål om gyldigheten av vedtak etter § 7 annet ledd
§ 31 a Forholdet til tvisteloven
Tvisteloven gjelder når ikke annet
følger av regler gitt i eller i medhold av loven her.
§ 31 b Søksmålsfrister
Vedtaket må bringes inn for tingretten
innen én måned fra det tidspunkt underretningen om vedtaket er kommet
frem til parten.
Det kan gis oppfriskning ved oversittelse
av søksmålsfristen dersom
a) det fremlegges opplysninger om
vesentlige faktiske forhold som var ukjent eller ikke var inntruffet
da saken ble avgjort, og den saken gjelder bringer saken inn for domstolen
så snart som mulig etter at opplysningene blir kjent, eller
b) en bindende avgjørelse av en
internasjonal domstol, eller andre lignende forhold, tilsier at
vedtak kan ha vært basert på uriktig anvendelse av folkeretten.
§ 31 c Oppnevning av særskilt
advokat
Som vilkår for at det føres bevis
om forhold som ellers kan holdes hemmelig av hensyn til rikets sikkerhet
eller forholdet til fremmed stat, jf. tvisteloven § 22-1, kan Kongen
bestemme at opplysningene bare skal gjøres kjent for en særskilt
advokat som oppnevnes for den saken gjelder.
Den særskilte advokaten oppnevnes
av retten så snart som mulig etter at det er truffet beslutning
som nevnt i første ledd, og skal ha godtgjørelse av staten etter
reglene i lov 13. juni 1980 nr. 35 om fri rettshjelp. Dette gjelder selv
om den saken gjelder ikke er innvilget fri sakførsel og uten at
det foretas behovsprøving.
Det skal oppnevnes samme særskilte
advokat på alle trinn av saken, med mindre særlige grunner tilsier
noe annet.
Kongen fastsetter nærmere regler
i forskrift om hvem som kan oppnevnes som særskilt advokat, herunder
om krav til sikkerhetsklarering.
§ 31 d Den særskilte advokatens
rolle
Den særskilte advokaten skal gjøres
kjent med de opplysninger og bevis som føres etter samtykke i henhold til
tvisteloven § 22-1 annet ledd, og ivareta interessene til den saken
gjelder i forbindelse med rettens behandling av disse. Retten bestemmer
hvordan den særskilte advokaten skal få tilgang til de graderte
opplysningene.
Den særskilte advokaten skal varsles
om alle rettsmøter som avholdes i saken, og har rett til å være
til stede under hele rettsmøtet.
Den særskilte advokaten skal bevare
taushet om innholdet i opplysninger som nevnt i første ledd, om
det som kommer frem under behandlingen av opplysningene, og om den
delen av rettens dom hvor opplysningene refereres. Taushetsplikten
gjelder også etter at vedkommende har avsluttet oppdraget.
Kongen kan gi nærmere regler i forskrift.
§ 31 e Behandling av opplysninger
som nevnt i tvisteloven § 22-1
Det skal ikke med grunnlag i opplysninger
som nevnt i tvisteloven § 22-1, føres andre vitner enn det Kongen samtykker
til.
Den saken gjelder og dennes ordinære
prosessfullmektig skal ikke delta i den del av saken hvor det behandles
opplysninger som nevnt i første ledd. Slike opplysninger gjøres
bare kjent for retten og den særskilte advokaten.
Dersom retten finner at vilkårene
etter tvisteloven § 22-1 første ledd ikke er til stede, kan retten
på begjæring fra den særskilte advokaten eller av eget tiltak beslutte
å gi den saken gjelder innsyn i opplysningene. I så fall kan Kongen
bestemme at opplysningene ikke skal brukes som bevis i saken. Ingen
som har hatt tilgang til de aktuelle opplysningene, kan delta videre
som dommer i saken.
§ 31 f Kommunikasjon mellom
den særskilte advokaten, den saken gjelder og dennes ordinære prosessfullmektig
Etter at den særskilte advokaten
har fått innsyn i opplysninger som nevnt i § 31 c første ledd, kan
vedkommende ikke drøfte saken muntlig eller skriftlig med den saken gjelder
eller dennes prosessfullmektig, eller uttale seg i rettsmøter hvor
den saken gjelder eller dennes prosessfullmektig er til stede. Den
særskilte advokaten kan likevel motta skriftlige henvendelser.
Kongen kan gi forskrift om kommunikasjonen
mellom den særskilte advokaten og den saken gjelder og dennes ordinære
prosessfullmektig. Kongen kan også gi forskrift om den særskilte
advokatens adgang til å ha befatning med den aktuelle saken på et
senere tidspunkt.
§ 31 g Øvrige regler om
rettens behandling av saken
Saksbehandlingen skal prioriteres
og påskyndes så mye som mulig.
Retten kan ikke settes med dommerfullmektig
eller meddommere. Tvisteloven § 9-12 første ledd og § 29-17 gjelder
ikke.
§ 31 h Rettens avgjørelser
Retten avsier dom etter at parten
og den særskilte advokaten har hatt mulighet til å uttale seg.
Rettens avgjørelse etter § 31 e
tredje ledd treffes ved kjennelse. Den særskilte advokaten eller
staten kan anke kjennelsen innen to uker.
Den saken gjelder og dennes prosessfullmektig
har ikke rett til innsyn i den delen av sakens avgjørelse som inneholder
opplysninger som nevnt i § 31 c første ledd.
II
I lov 13. juni
1980 nr. 35 om fri rettshjelp gjøres følgende endringer:
§ 11 første ledd
nr. 1 skal lyde:
-
1. for utlending
som har rett til fri rettshjelp etter utlendingsloven § 92 første
ledd, annet ledd og tredje ledd første punktum, eller for den som
har rett til fri rettshjelp etter statsborgerloven § 27 sjuende
ledd første eller
tredje punktum.
§ 16 første ledd
nr. 4 skal lyde:
-
4. for utlending
i tilfeller som nevnt i utlendingsloven § 92 tredje ledd annet punktum
og fjerde ledd, § 129 annet ledd, eller for den som har rett til
fri sakførsel etter statsborgerloven § 27 sjuende ledd annet eller tredje punktum.
III
I lov 17. desember
1982 nr. 86 om rettsgebyr gjøres følgende endringer:
§ 10 første ledd
nytt nr. 17 skal lyde:
IV
I lov 20. mai 2005
nr. 28 om straff gjøres følgende endring:
§ 29 første ledd
bokstav f skal lyde:
V
-
Loven trer i kraft
fra den tid Kongen bestemmer. Statsborgerloven § 26 a gjelder kun
for handlinger som er begått etter ikrafttredelse og kunngjøring.
-
Kongen kan
gi nærmere overgangsregler.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener i likhet med NOU 2015:4
at tap av statsborgerskap er en så alvorlig reaksjon at det kun
kan pådømmes i domstol og dersom det er begått påvisbare forbrytelser
etter de bestemmelsene i straffeloven kapittel 16, 17 eller 18 som
har en strafferamme på 21 års fengsel.