Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Kjell-Idar Juvik, Stein Erik Lauvås og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Kristin Ørmen Johnsen, Mari Holm
Lønseth og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim
og Kari Kjønaas Kjos, fra Senterpartiet, Kari Anne Bøkestad Andreassen
og Heidi Greni, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen,
og fra Kristelig Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til Prop.
156 L (2016–2017).
Komiteen viser til at justis-
og beredskapsdepartementet i juli 2016 kom med instruks GI-10/2016
om at politiet skulle få utlevert opplysninger om navn, fødselsdato
og nasjonalitet til beboere i mottak til visse formål. Instruksen
kom som følge av det høye antallet asylsøkere høsten 2015 og var
tidsbegrenset frem til 31. desember 2017. Komiteen viser til proposisjonen, hvor
det fremgår at politiet har meddelt sitt behov for å få opplysninger
om beboere i mottak uavhengig av situasjoner med høye asylankomster.
Departementet har i lovproposisjonen gitt uttrykk for at de mener
at politiet bør gis en klarere og mer varig hjemmel for tilgang
til opplysninger om beboere i mottak.
Komiteen viser til at departementet
i proposisjonen foreslår å gi politiet, etter skriftlig anmodning
og uten hinder av taushetsplikt, hjemmel til å få utlevert opplysninger
om navn, fødselsdato og nasjonalitet til nåværende og tidligere
beboere i asylmottak og omsorgssentre for enslige mindreårige asylsøkere.
Politiet skal også få slike opplysninger om beboere som har permisjon
fra mottaket eller omsorgssenteret. Videre skal politiet få opplysninger
om dato for når en beboer flyttet til og/eller fra mottaket eller
omsorgssenteret. I den grad det finnes opplysninger om hvor tidligere
beboere har flyttet, skal politiet få utlevert opplysninger om nytt bosted.
Opplysninger som nevnt kan kreves utlevert når dette er nødvendig
for politiets oppgaver etter utlendingsloven eller oppgaver knyttet
til politimessige formål. Opplysningene kan blant annet innhentes
når dette er nødvendig i forbindelse med politiets arbeid med utlendingskontroll,
sikkerhet og beredskap, forebygging og etterforskning av kriminelle
handlinger.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
viser til at forslagets formål er å bidra til at politiet får oversikt
over utlendinger som oppholder seg i det enkelte politidistrikt,
slik at politiet lettere kan utføre sine oppgaver som kontrollorgan
på utlendingsfeltet, fremme arbeidet med sikkerhet og beredskap
samt lette arbeidet med å forebygge og etterforske kriminelle handlinger.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti viser
til Advokatforeningens høringsuttalelse, hvor det heter at
«menneskerettighetene
setter krav til hjemmel, legitimt formål, begrunnelse og proporsjonalitet,
og at EMK setter opp visse krav til saksbehandlingen i saker om
inngrep i retten til beskyttelse av privatliv».
Advokatforeningen
mener forslag om at politiet kan kreve opplysninger uten begrunnelse,
ikke er tilstrekkelig begrunnet i departementets forslag. Disse medlemmer mener
det bør kreves en begrunnelse for at utlevering av opplysninger
er nødvendig, og at dette nedtegnes og utgjør en del av saksdokumentene
i den enkelte sak.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet, viser
til at forslaget i proposisjonen stiller krav om at politiet, for
å få utlevert opplysninger om beboere i mottak, må be om «skriftlig
anmodning» til mottaket, og at utlevering av opplysningene er «nødvendig»
for politiets oppgaver etter utlendingsloven eller for politimessige
formål. Flertallet mener
at skriftlig anmodning sikrer tilstrekkelig etterprøvbarhet om hvilke opplysninger
politiet har bedt om å få utlevert. Flertallet mener også at den
kontrolloppgaven Datatilsynet er tillagt, samt den nye personvernforordningens krav
om personvernombud (som allerede finnes i politiet), vil gi tilstrekkelig
kontroll med politiets praktisering.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti mener det
ikke er tilstrekkelig grunnlag for å gi en så omfattende hjemmel
på et så generelt grunnlag. Å søke asyl er ingen kriminell handling.
Asylsøkere er vanlige mennesker som det ikke finnes grunnlag på
generelt nivå å mistenkeliggjøre eller stigmatisere. Opplysninger
om hvem som har søkt asyl, er også en sensitiv personopplysning
som skal behandles deretter. Derfor mener disse medlemmer at politiets
behov for å hente ut slike opplysninger må være begrunnet.
Disse medlemmer vil derfor
foreslå at det i lovteksten må framgå at det må gis en begrunnelse
for begjæring om innsyn, at begrunnelsen må nedtegnes, og at begrunnelsen
utgjør en del av den enkelte asylsøkers saksdokument. Slik sikrer
man at det er mulig å etterprøve politiets vurderinger og kontrollere
at vilkårene er oppfylt.
Disse medlemmer viser til
vedlagte brev fra Justisdepartementet av 2. mars 2018 med svar på
anmodning om lovteknisk bistand.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«I utlendingsloven
gjøres følgende endring:
§ 84 b overskriften
skal lyde:
§ 84 b Opplysningsplikt
og unntak fra taushetsplikt for opplysninger om beboere i mottak
og omsorgssentre mv.
§ 84 b tredje
og nytt fjerde og femte ledd skal lyde:
Politiet skal uten hinder av taushetsplikt
og etter skriftlig anmodning til mottak eller Utlendingsdirektoratet
få utlevert følgende opplysninger når det er nødvendig for politiets
oppgaver etter utlendingsloven eller for politimessige formål som
nevnt i politiregisterloven § 2 nr. 13:
-
navn, fødselsdato og nasjonalitet
til nåværende og tidligere beboere i mottak
-
dato for når beboere har flyttet
til eller fra mottaket
-
varigheten av eventuelle permisjoner
fra mottaket
-
nytt bosted.
Anmodning om innsyn etter tredje
ledd skal begrunnes skriftlig og registreres i Datasystemet for
utlendings- og flyktningsaker (DUF).
Kongen kan gi forskrift
om hvilke opplysninger som skal gis etter første ledd, om fremgangsmåten
for innhenting av opplysninger etter første og tredje ledd, og den videre
behandling av de innhentede opplysninger.»
Disse medlemmer viser
til at barnets beste skal være et grunnleggende hensyn i myndighetenes
håndtering av saker som angår barn. Derfor må tilgangen til opplysninger
om beboere på omsorgssentre rammes inn med egne bestemmelser i lovteksten,
slik at hensynet til barnets beste må gjengis og være en forutsetning for
å hente ut opplysningene.
Videre mener disse medlemmer at
det må vedtas en egen lovbestemmelse der kravet til å få slike opplysninger
når det gjelder barn som bor på omsorgssentre, skal være høyere
enn for voksne, og at det fremgår av lovteksten at opplysninger
om beboere på omsorgssentre kan utleveres når det er nødvendig og
av hensyn til barnets beste.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«I utlendingsloven
gjøres følgende endring:
Ny § 84 c skal
lyde:
§ 84 c Politiets tilgang
til opplysninger om beboere i omsorgssentre for mindreårige
Politiet skal uten hinder av taushetsplikt
og etter skriftlig anmodning til omsorgssentre for mindreårige få utlevert
følgende opplysninger når det er nødvendig for politiets oppgaver
etter utlendingsloven eller for politimessige formål som nevnt i
politiregisterloven § 2 nr. 13:
-
navn, fødselsdato og nasjonalitet
til nåværende og tidligere beboere i omsorgssentre for mindreårige
-
dato for når beboere har flyttet
til eller fra omsorgssenteret
-
varigheten av eventuelle permisjoner
fra omsorgssenteret
-
nytt bosted.
Det er et vilkår at utlevering av
opplysninger som nevnt i første ledd er til barnets beste. Politiet
skal vurdere om utleveringen er til barnets beste.
Anmodning om innsyn etter første
ledd skal begrunnes skriftlig og registreres i Datasystemet for
utlendings- og flyktningsaker (DUF).
Kongen kan gi forskrift om fremgangsmåten
for innhenting av opplysninger etter første ledd og den videre behandling
av de innhentede opplysninger.»