Dokument 8:66 S (2017-2018)
- Representantforslag fra stortings-representantene Audun Lysbakken,
Solfrid Lerbrekk og Nisrin El Morabit om å sette et tak på lederlønninger
i staten tilsvarende statsministerens lønnsnivå
Jeg viser til nevnte representantforslag
som Stortingets kommunal- og forvaltningskomite har oversendt meg
for vurdering.
Representantforslaget
er formulert slik:
"Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om at taket på samlet godtgjørelse
for ansatte i staten, inkludert eventuelle tillegg og pensjon, ikke
skal være på et høyere nivå enn de ordningene som til enhver tid
gjelder for statsministeren."
Forslaget
henviser til "staten", men under overskriften bakgrunn i representantforslaget
omtaler forslaget også hel- og deleide selskaper og statsforetak:
"I forvaltningen, statsforetak og heleide statlige selskaper vil
det være mulig å innføre tak på lederlønninger direkte eller gjennom
generalforsamlingen der det er aktuelt. I deleide statlige selskaper
må statens utsendinger til generalforsamlingene instrueres om å
stemme for de begrensningene som til enhver tid gjelder for lederlønninger."
Når representantforslaget
i tillegg til staten også inkluderer selskaper med statlig eierandel
og statsforetak, vil forslaget berøre flere enn de som er omfattet
av det statlige tariffområdet. Det statlige tariffområdet er sammenfallende
med virkeområdet for lov om statens ansatte og lov om offentlige
tjenestetvister.
Det statlige tariffområdet
hører under mitt ansvarsområde, selskaper med statlig eierandel
sorterer under næringsministeren, mens de regionale helseforetakene, Norsk
Helsenett SF og AS Vinmonopolet hører under helseministerens ansvarsområde.
I tillegg til mine vurderinger knyttet til eget ansvarsområde, har
jeg derfor innhentet vurderinger fra Nærings- og fiskeridepartementet
og Helse- og omsorgsdepartementet.
Det statlige tariffområdet,
som jeg har ansvar for, omfatter om lag 200 statlige virksomheter.
Virksomhetene varierer i størrelse, dvs. antall ansatte, og med
hensyn til organisering og lokalisering. De minste virksomhetene
har bare noen få ansatte, mens de store virksomhetene med flere
tusen ansatte, er organisert i en rekke ulike interne driftsenheter
og kan være lokalisert over hele landet. Som eksempler på de siste
kan nevnes NAV, Forsvaret, Vegvesenet, Politiet og Skatteetaten.
Utenriksdepartementet har i tillegg store deler av sin virksomhet
fordelt og lokalisert på svært ulike lokasjoner i utlandet, mange
i krevende områder når det gjelder sikkerhet og infrastruktur. Virksomhetenes
samfunnsoppdrag spenner over et svært bredt spekter innenfor forskjellige
fagområder og segmenter av arbeidsmarkedet. Utdannings- og forskningsinstitusjoner,
kriminalomsorgen, statlige tilsyn og barne- og ungdomsforvaltningen,
er eksempler på den store spredningen i samfunnsoppdragene. Dette
mangfoldet tilsier også at det nødvendigvis vil være ulike rammer
og premisser knyttet til lederrekrutteringen i de ulike segmentene
av arbeidsmarkedet.
Jeg legger vekt
på at staten skal kunne rekruttere, utvikle og beholde gode ledere
som kan bidra til å realisere de statlige virksomhetenes viktige
samfunnsoppdrag. Staten må kunne tilby konkurransedyktige betingelser, men
skal ikke være lønnsledende. Jeg legger vekt på at lønnsutviklingen
blant statens ledere skal være rimelig og over tid på linje med
lønnsutviklingen i arbeidslivet for øvrig, og har fulgt opp dette
gjennom presisering i retningslinjer for lederlønn i staten. Muligheten
for å tilby etterlønn og retrettstillinger er også strammet inn
i de reviderte retningslinjene.
Staten må være i
stand til å kunne rekruttere og beholde dyktige ledere og fagspesialister
for å kunne ivareta viktige samfunnsfunksjoner. Det medfører at
staten må ha fleksibilitet til å kunne tilby konkurransedyktig lønn,
også i de deler av arbeidsmarkedet hvor lønnsnivået er høyt.
Statens lederlønnssystem
legger opp til at den enkelte leder i systemet skal pålegges konkrete
krav til resultater i stillingen. Oppfyllelsen av disse skal vurderes årlig
av arbeidsgiver, med mulighet for lønnsforhøyelse ved gode leveranser,
men lønnsnedgang ved ikke oppfylte resultater.
Mange av de 149
som i dag oppgis å ha høyere lønn enn statsministeren, er personer
i stillinger eller oppdrag hvor særlige situasjoner og omstendigheter
gjør seg gjeldende for kortere eller lengre tid. Dette kan for eksempel
være oppdrag utenfor landets grenser, med krevende utfordringer
og merutgifter knyttet til boligsituasjon, kommunikasjon og infrastruktur
generelt, i noen tilfeller også med betydelig risiko. De tillegg
og kompensasjoner som det er nødvendig å gi for slike tjenestemessige
forhold, kan dreie seg om betydelige beløp, og vil fremgå i statistikken
som lønn. Det vil være vanskelig å praktisere et lønnstak som også
avskjærer slike situasjonsbestemte tillegg og kompensasjoner.
Statsråd Monica
Mæland kommenterer den delen av representantforslaget som gjelder
eierskapspolitikken og omtalen knyttet til ledere i selskaper med
statlig eierandel slik:
"Regjeringen er
opptatt av godtgjørelse til ledende ansatte i selskaper med statlig
eierskap. Lønnsutviklingen generelt for ledere bør ikke bidra til
å svekke Norges konkurransekraft. Lønnsutviklingen for ledende ansatte
i selskaper med statlig eierskap har også en rolle i en slik bredere
sammenheng. Forslaget til representantene anses ikke som et hensiktsmessig
tiltak for å påvirke godtgjørelse til ledende ansatte i selskaper
med statlig eierskap.
I Meld. St. 27 (2013-2014) "Et mangfoldig
og verdiskapende eierskap" (eierskapsmeldingen) fremgår regjeringens
forventninger til selskapene på lederlønnsområdet. I tillegg har
staten siden 2001 hatt "Retningslinjer for lønn og annen godtgjørelse
til ledende ansatte i foretak og selskaper med statlig eierandel".
Retningslinjene ble sist revidert i 2015. Disse har til hensikt
å angi hvilke forhold staten vil legge vekt på i sin stemmegivning
når styrets erklæring om fastsettelse av lønn og annen godtgjørelse
til ledende ansatte er tema på generalforsamling eller foretaksmøte.
Selskapenes tilpasning til og etterlevelse av statens forventninger
er videre en del av grunnlaget for evalueringen av styrets arbeid
og forberedelse av styrevalg.
Prinsippet om at det er styrets
ansvar å fastsette godtgjørelsen til daglig leder er lovfestet i
aksjeloven, allmennaksjeloven og statsforetaksloven. Daglig leder
fastsetter godtgjørelsen til øvrige ledende ansatte. Et forslag som
innebærer at staten på generalforsamling eller foretaksmøte instruerer
styret og selskapets ledelse om å innføre et tak for godtgjørelse
til ledende ansatte tilsvarende statsministerens godtgjørelse, vil
frata styret og daglig leder nødvendig myndighet til å utøve sitt
ansvar slik det er definert i loven. Dette ville være uheldig og
også bryte med statens egne prinsipper for god eierstyring.
Det statlige eierskapet må utøves
på en profesjonell og forutsigbar måte, i samsvar med selskapsrettslige
prinsipper og i tråd med allment aksepterte prinsipper for eierstyring
og selskapsledelse (corporate governance). Dette er av betydning
for allmennhetens og investorers tillit til norske selskaper og
til det norske kapitalmarkedet. Forslaget vil kunne føre til at
statens eierskapsutøvelse vil være i strid med disse prinsippene.
Hovedprinsippet i statens retningslinjer
er at godtgjørelsen skal være konkurransedyktig, men ikke lønnsledende
og det skal legges vekt på moderasjon. Hva som regnes som et konkurransedyktig,
men ikke lønnsledende, godtgjørelsesnivå vil variere fra selskap
til selskap. Selskapene som omfattes av retningslinjene er svært
ulike, både når det gjelder størrelse, bransje, virksomhetsområde
og grad av internasjonalisering. Et tak tilsvarende statsministerens
godtgjørelse som ikke tar hensyn til selskaps- og markedsspesifikke
forhold, vil kunne svekke selskapenes evne til å tiltrekke seg og
beholde de mest egnede lederkandidatene. Det kan ha betydelige konsekvenser spesielt
for de større selskapene hvor et slikt tak vil være en kraftig begrensning
sammenlignet med selskaper de konkurrerer med.
Det sentrale hensynet i statens
forretningsmessige eierskap (selskaper i kategori 1-3) er høyest
mulig avkastning over tid på investert kapital. I selskaper med
sektorpolitiske mål (selskaper i kategori 4), skal målene for statens
eierskap oppnås mest mulig effektivt. For at staten som eier skal
kunne nå disse målene, er det avgjørende at selskapene også i fremtiden
skal kunne tiltrekke seg og beholde de beste lederkandidatene –
og at godtgjørelsen fastsettes innenfor de rammene som settes av
retningslinjene for lederlønn, og innenfor rolledelingen som følger
av selskapslovgivningen og allment aksepterte prinsipper for eierstyring
og selskapsledelse."
Statsråd
Bent Høie kommenterer det som gjelder de regionale helseforetakene
mv. slik:
"Helse- og omsorgsdepartementet
forvalter statens eierskap til de fire regionale helseforetakene,
Norsk Helsenett SF og AS Vinmonopolet. Disse selskapene følger "Retningslinjer
for lønn og annen godtgjørelse til ledende ansatte i foretak og
selskaper med statlig eierandel", fastsatt av Nærings- og fiskeridepartementet.
Nivå på lønn vil avgjøres etter nærmere vurdering i hvert enkelt
tilfelle, men prinsippet om at lederlønningene skal være konkurransedyktige,
men ikke lønnsledende, ligger alltid til grunn. I Eierskapsmeldingen,
Meld. St. 27 (2013-2014) Et mangfoldig og verdiskapende eierskap,
gir regjeringen uttrykk for at den vil holde fast ved hovedprinsippene
i statens holdning til lederlønn i statens retningslinjer. Det innebærer
at fastsettelse av godtgjørelse til daglig leder skal være styrets
ansvar og at lederlønningene skal være konkurransedyktige, men ikke
lønnsledende. Det skal legges vekt på moderasjon. Lederstillinger
i disse selskapene medfører betydelig ansvar både når det gjelder
budsjett, personell og samfunnsoppdrag. Dette innebærer at aktuelle
kandidater gjerne også vil være aktuelle for høyt betalte stillinger
i andre selskaper. For at selskaper med statlig eierskap skal kunne
tiltrekke seg og beholde de beste lederkandidatene, vil det ikke
være hensiktsmessig å begrense styrets handlingsrom med et konkret
tak på lønnsnivå".
Regjeringens
medlemmer er lønnet i kraft av sine tillitsverv, og rekruttert etter
politiske utvelgelsesprosesser. Lønn for ansatte ledere fastsettes
i rekrutteringsprosesser hvor en ønsker å tiltrekke egnede lederkandidater
med en særskilt kompetanse. De rekrutteres ofte i konkurranse med
et arbeidsmarked utenfor staten.
Etter en samlet
vurdering er det derfor ikke hensiktsmessig å innføre noe lønnstak
på nivå med statsministerens lønn, for ledere i staten eller i statlige
selskaper.
Når det gjelder
pensjon, er lederne både i staten og i heleide statlige selskaper
allerede underlagt et tak tilsvarende 12 ganger folketrygdens grunnbeløp
(G). 66 % av 12G ved full opptjening utgjør pr. dato kr. 741 581,- (eventuelle
effekter av samordningen er da ikke inkludert).