Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Morten Stordalen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet,
Siv Mossleth og Ivar Odnes, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne
Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til Representantforslag
83 S (2017–2018) om å stanse konkurranseutsettingen av persontransport
med tog.
Komiteen viser til jernbanens
nøkkelrolle i å løse transport- og miljøutfordringene i Norge. Komiteen er
samlet om en videre satsing på opprustning av jernbaneinfrastrukturen
fremover for å sikre landets innbyggere et konkurransedyktig transportalternativ.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
at jernbanereformen inneholder en rekke organisatoriske endringer
med den hensikt å samle ansvar i tydeligere enheter enn den gamle
strukturen la opp til.
Flertallet merker seg at et
av jernbanereformens hovedmål er å gjøre jernbanesektoren mer kundeorientert
og effektiv. Jernbanereformen har således som mål å gjøre brukeropplevelsen
i forbindelse med togtransport bedre.
Flertallet viser til at det
ble arrangert åpen høring om forslaget. Flertallet merker seg at det
var liten interesse for denne høringen, og at kun to organisasjoner
valgte å melde seg på. Flertallet viser
til at en stor uenighet rundt grepene i jernbanereformen ville medført
et engasjement for å stoppe det pågående arbeidet. Dette er ikke
til stede.
Flertallet merker seg at forslagsstillerne
mener at staten mister styring med togtilbudet i landet, og at jernbanereformen
har medført økt byråkrati. Flertallet mener, slik også
statsråden påpeker i sitt svarbrev datert 16. januar 2018, at frykten
for konkurranseutsettingen og de øvrige reformtiltakene er ubegrunnet,
og merker seg at det i representantforslaget ikke legges frem fakta
eller argumenter som støtter opp under disse påstander.
Flertallet merker seg særlig
forslagsstillernes bekymring for at konkurranseutsetting av persontransport
med tog vil medføre økt byråkrati. Flertallet stiller seg undrende
til denne bekymringen, og viser i denne forbindelse til at de selskapene
som nå har blitt selvstendige, tidligere var underlagt NSB-systemet,
men har nå fått en mer selvstendig rolle og mulighet for mer dedikert
ledelsesfokus. Flertallet mener,
slik statsråden påpeker i sitt svarbrev, at dette er endringer som
er sentrale for å tilrettelegge for virksom konkurranse der flere operatører
kan konkurrere på like vilkår, og viser til at endret organisering
også har medført bedre tjenester til en bredere del av transportsektoren.
Flertallet merker seg, slik
statsråden påpeker, at det meste av kollektivtrafikken i Norge allerede
er konkurranseutsatt, og at konkurranse også er tatt i bruk innen
jernbanen over lengre tid, eksempelvis innen godstransport og på
Gjøvikbanen. Flertallet viser
til at erfaringen med konkurranseutsetting på Gjøvikbanen hittil
er god, og at det hittil ikke har inntruffet vesentlige omstendigheter
som tilsier at konkurranseutsetting av togtrafikken, eller andre
vesentlige deler av jernbanereformen, bør reverseres.
Flertallet er uenig i forslaget
om å stanse konkurranseutsetting av persontransport med tog. Flertallet ønsker
større grad av konkurranse for jernbanenettet, slik at skinnegående
transport kan bli mer konkurransedyktig. Flertallet mener at økt konkurranse
vil gi et bedre og billigere tilbud, slik at flere benytter seg
av jernbane til persontransport, noe som vil gi økt miljøgevinst. Flertallet mener
derfor at å stanse konkurranseutsettingen av persontransport med
tog er feil vei å gå.
Medlemene i komiteen
frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti syner
til at jernbanereforma har medført oppretting av ei rekke selskap:
eitt for billettar, eit for drift av sjølve bana, eitt for rullande
materiell og eitt for reiseplanlegging. I tillegg har ein NSB som
eit statleg operatørselskap, og ein har fått eit nytt direktorat
som skal styre desse selskapa. Kvart av desse selskapa har sin direktør
og ein stab for å handtere dei administrative tenestene. Desse medlemene meiner
dette er oppbygging av byråkrati, ikkje reduksjon. Desse medlemene syner til at
målsetjinga med reforma er å leggje til rette for å konkurranseutsetje
sjølve drifta av jernbana, med mål om ei betre og billigare teneste. Desse medlemene syner
til at desse partia ved ei rekkje høve har spurt kvar kutta skal
takast, utan at regjeringa har gitt gode svar. Desse medlemene meiner alternativa
er få, då det berre står att drift. Det er dei tilsette sine løns-,
arbeids-, og pensjonsvilkår som vil verte utfordra dersom servicen
skal oppretthaldast. Desse
medlemene meiner dette er uheldig. NSB har gjennom mange tiår
levert god jernbaneservice til dei reisande. Det norske jernbanenettet
er i europeisk samanheng lite og oversiktleg. Grunnlaget for konkurranse
på marknadsmessige vilkår er lite, då dei fleste banene er avhengige
av statlege rutekjøp for å kunne driftast. I dag styrer ein dette
gjennom eit eige statleg selskap framfor å utlyse tenesta. Desse medlemene meiner
det er ein god modell for den norske jernbana.
Desse medlemene syner til at
fleirtalet nemner ferje- og bussmarknaden som gode døme på at konkurranseutsetjing
har lukkast innan samferdslesektoren. Problemet er at samanlikninga
ikkje er reell. I desse anboda er materiell inkludert, forutan nokre
ferjestrekningar, og ein kan då konkurrere på fleire område enn berre
personell. Ein skulle tru dette gav innsparingar, men tala syner
det motsette. Det har vore ein stor vekst i kostnadane til ferjedrift
etter at tenesta vart konkurranseutsett. Busstenesta som fylka har
ansvar for, hadde ei organisering før konkurranseutsetjinga som
ikkje kan samanliknast med jernbana før jernbanereforma, men erfaringane
syner kostnadsvekst for fylka og reduserte tilbod, særleg i distrikta.
Desse medlemene meiner norsk
jernbane hadde styrka seg dersom ein hadde organisert den meir heilskapleg.
Ein hadde kunna samla ansvaret under same selskap/konsern, slik
ein ser i store jernbanenasjonar som Tyskland og Frankrike. Ansvar
for drift, vedlikehald og styring i same organisasjon ville ha gjeve
stordriftsfordeler. Desse
medlemene vil òg syne til Storbritannia som har gjennomført
ei liknande reform som Noreg no gjer. Der har staten sine kostnader
til jernbana om lag dobla seg, og billettprisane for dei reisande
er om lag 40 prosent høgare enn i andre europeiske land. Desse medlemene meiner
ei tilpassing til eit slikt system med slike konsekvensar tener
korkje jernbana eller dei reisande.
Desse medlemene fremjar følgjande
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen stanse arbeidet med konkurranseutsetting av persontransport
med tog.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil peke på at jernbanereformen
er en naturlig konsekvens av tilnærminga til EUs jernbanepakker. Dette medlem understreker
at sittende regjering har lagt til rette for at siste jernbanepakke
fra EU, jernbanepakke IV, lett kan innlemmes i norsk lovverk. Dette medlem vil
understreke at godkjenning av denne pakka vil gjøre handlingsrommet
enda trangere, og at utsiktene til å hindre konkurranseutsetting
av jernbanestrekninger blir enda dårligere.