Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje Aasland,
fra Høyre, Ingunn Foss, Tom-Christer Nilsen, Elizabeth Åsjord Sire
og Renate Sølversen, fra Fremskrittspartiet, Kjell-Børge Freiberg
og Morten Ørsal Johansen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen
og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir
Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra Kristelig
Folkeparti, Steinar Reiten, viser til representantforslaget
om fjerning av gjenværende barrierer mot grønnere offentlige innkjøp.
Representantforslaget inneholder fire forslag hvis intensjon er
å styrke offentlig innkjøpskompetanse innenfor klima- og miljøvektlegging,
sikre årlig rapportering om andelen grønne anskaffelser, etablere
et nasjonalt senter for innkjøpskompetanse samt innføre ordning med
risikoavlastning knyttet til offentlige innkjøp som har fokus på
innovasjon og klima- og miljøvennlige anskaffelser.
Komiteen anerkjenner den viktige
rollen og betydelige markedsmakten det offentlige har gjennom sine
årlige innkjøp i inn- og utland. Komiteen mener det er viktig
at den offentlige innkjøpsmakten bidrar til innovasjon og miljøvennlige
løsninger. Dette kan for eksempel skje gjennom utviklingskontrakter
og anbudskrav. Det er, slik komiteen ser det, fortsatt
rom for forbedringer og kunnskapsutvikling innen offentlig innkjøpskompetanse.
Gjennom bevisst og systematisk å benytte offentlige innkjøp for
å styre utviklingen i en ønsket retning, vil man, også i kraft av
den markedsmakten det offentlige representerer, bidra til økt modenhet
og innovasjon hos ulike leverandører.
Veiledning angående
hvilke konkrete krav og kriterier som kan stilles til innkjøp, er
et tiltak komiteen anser
som gunstig for å videreutvikle kompetansen. Komiteen anser det også som
viktig at man har relevant og jevnlig rapportering, samt nullpunktsmålinger for
å sikre at utviklingen går i ønsket retning. Konsentrasjon av et
kompetent fagmiljø er en styrke for å nå målene om grønnere offentlige
innkjøp. Komiteen anerkjenner
kraften i et slikt miljø.
Komiteen ser videre at en del
grønne innkjøp kan velges bort på grunn av risikovurderinger, særlig
innenfor nye teknologier og fra foretak i innovasjonsfaser. Slike
innovative anskaffelsesprosesser utgjør en økt risiko for innkjøper.
Komiteen viser for øvrig til
Nærings- og fiskeridepartementets vurdering av representantforslaget
i brev av 26. januar 2018 (vedlagt innstillingen).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
vil bemerke at forslagsstillernes anliggende i all hovedsak er ivaretatt.
Det pågår allerede arbeid med å kartlegge og øke innkjøpskompetansen
i alle ledd blant dem som forestår offentlige innkjøp. Dette gjelder
særlig innenfor vektlegging av klima- og miljø samt innovasjon som
kriterier ved innkjøp.
Flertallet viser til at det
er en bred enighet om at dette er et viktig arbeid. Videre er det
også enighet om at det er behov for risikoavlastning, nasjonalt
senter for innkjøpskompetanse og jevnlig rapportering, inkludert nullpunktsmålinger
om hvordan offentlige anskaffelser fordeler seg, sortert etter ulike
kriterier. Dette er områder hvor innsatsen kan og bør styrkes. Flertallet ønsker
derfor å peke på at samtlige av de fire forslagene er ivaretatt
gjennom eksisterende ordninger og pågående arbeider. Det er flertallets oppfatning
at komiteen er enig om virkelighetsbeskrivelsen, at det altså er
en uenighet om hvorvidt dagens ordninger og regjerningens satsinger
og igangsatte arbeider svarer godt nok på utfordringene vi har. Flertallet mener
forslagsstillernes fire forslag er ivaretatt, noe også regjeringens
vurdering underbygger.
Forslag 1 er ifølge flertallet ivaretatt
gjennom at Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi) har fått styrkede budsjetter
for å bygge opp kompetanse på grønne anskaffelser og veilede offentlige
innkjøpere om hvordan ta miljøhensyn. Det er startet opp arbeid
med å utvikle konkrete krav og kriterier innenfor bygg, transport,
avfallshåndtering, mat og IKT, og Difi har opprettet ekspertgrupper
innenfor kategoriene samt laget veileder om både miljømerker og
ledelsessystemer når det gjelder miljøprestasjoner.
Videre mener flertallet at
forslag 2 er ivaretatt gjennom at statistikk og måling er prioritert
av Difi. Det er gjennomført nullpunktsmålinger av hvilke krav som stilles
innenfor transport og bygg, og Difi rapporterer hvert annet år.
Regjeringens vurdering om at anskaffelsesprosesser er langvarige
og at det er ikke hensiktsmessig å rapportere hyppigere, er en vurdering
som flertallet deler,
samtidig som det kan pekes på at det kommer en stortingsmelding
om effektivisering og profesjonalisering av offentlige anskaffelser
der statistikk og rapportering vil drøftes videre.
Flertallet viser til forslag
3 og ønsker å gjøre oppmerksom på at Difi er et nasjonalt senter
for innkjøpskompetanse. Avslutningsvis mener flertallet det
vil være unødig bruk av ressurser å igangsette ytterligere utredninger
eller arbeider all den tid forslag 4 er ivaretatt gjennom arbeidet
regjeringen allerede har startet, etter bestilling fra Stortinget
(Prop 1S (2017–2018)), med en utredning av «hvordan en risikoordning
for offentlige anskaffelser kan utformes.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at regjeringen i tidligere års statsbudsjetter har foreslått
å kutte i øremerkede midler til Difis miljøarbeid i forbindelse
med offentlige anskaffelser, noe som har skapt usikkerhet om regjeringens vilje
til langsiktig satsing på oppbyggingen av et stabilt kompetansemiljø
på dette feltet.
Disse medlemmer har merket
seg at det i statsbudsjettet for 2018 ble bevilget 15 mill. kroner
til Difi og 10 mill. kroner til Leverandørutviklingsprogrammet. Disse medlemmer understreker
betydningen av å satse på kompetanseheving knyttet til grønne, offentlige
innkjøp. Det vises i denne forbindelse til at da Stortinget behandlet
loven om offentlige innkjøp våren 2016, var det en samlet næringskomité
som slo fast at det er viktig at offentlige innkjøp i større grad
må bli en drivkraft for grønn teknologiutvikling og mer miljøvennlige
løsninger, og til å utvikle markedet for miljøteknologi (jf. Innst.
358 L (2015–2016).
Disse medlemmer viser til rapporten
«Kartlegging av miljøkrav i offentlige anskaffelser 2015» fra 2016 til
Difi, som dokumenterte at offentlige virksomheter ikke legger nok
vekt på miljø ved anskaffelser. Studien kartla 250 utlysninger innenfor
sektorene transport, møbler, yrkesklær og IKT-utstyr. Disse medlemmer viser
til at kun i én anskaffelse var miljø vektet med 30 pst. eller mer
i tildelingskriteriene.
Disse medlemmer viser videre
til en ny rapport fra DiFi og Miljødirektoratet, utført av Oslo
Economics (2018). Rapporten viser at offentlige innkjøpere kan sikre
store miljøgevinster gjennom å stille strengere krav til sine leverandører.
I rapporten fremgår det at klimasmarte offentlige anskaffelser kan
redusere klimagassutslippene med hele 70 pst. Disse medlemmer viser til at
det i forbindelse med den nye anskaffelsesloven ble slått fast at
offentlige innkjøpere skal innrette sin anskaffelsespraksis slik
at den bidrar til å redusere skadelig miljøpåvirkning, og fremme
klimavennlige løsninger der dette er relevant. Dette skal blant
annet skje ved at oppdragsgiveren tar hensyn til livssykluskostnader. Disse medlemmer understreker
betydningen av å legge til rette for at Difi kan bidra til kompetanseutvikling
innenfor klimariktige innkjøp, herunder sikre bedre utnyttelse av
økonomiske verktøy som livssyklusanalyser.
Disse medlemmer har merket
seg at det i næringsministerens svar til komiteen av 26. januar
2018 vises kun til arbeid som pågår internt i Difi med statistikk-utvikling. Disse medlemmer vil
understreke betydningen av at en strategisk satsing på grønne anskaffelser innføres
i alle offentlige virksomheter, ikke bare i Difi, slik at ledergruppene
i disse virksomhetene bevisstgjøres når det gjelder klimasmarte
offentlige anskaffelser.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen igangsette et arbeid for å styrke offentlige innkjøperes
kompetanse for å sikre reell innovasjon, klima og miljøvekting gjennom
offentlige anskaffelser.»