1.9 Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Trond Giske, Kari Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Høyre, Marianne
Haukland, Tage Pettersen og lederen Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
Silje Hjemdal og Morten Wold, fra Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård, fra Venstre, Grunde
Almeland, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold,
viser til proposisjonen og forslagene fra regjeringen som tar sikte
på å styrke barns vern mot vold og overgrep. Endringene foreslås
i både barneloven og straffeloven mv.
Komiteen mener at alle barn
har rett til å vokse opp trygt og godt og fritt for vold og overgrep.
Selv om barn har rett til foreldre, er det ikke gitt at foreldre
som er dømt for vold eller overgrep mot sine barn, nødvendigvis
skal ha rett til å se dem.
Komiteen viser til at i proposisjonen
foreslås det at domstolen skal få plikt til å vurdere kontaktforbud. Allerede
i dag finnes det en rett til slik vurdering, men det vil styrke
barnets rett til beskyttelse hvis domstolen får en plikt. Det foreslås
også regulering av samvær når det er ilagt kontakt- eller besøksforbud.
Dette innebærer at forbudet setter til side tidligere avtalt eller
fastsatt samvær. Videre foreslås det blant annet å unnta krav om
mekling i visse tilfeller etter voldsdom.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti, er tilfreds med at de foreslåtte
endringene styrker barnets rett til en trygg oppvekst. Noen av disse endringene
gjelder kanskje ikke for så mange tilfeller, men alle enkelttilfeller
er like viktige. Samfunnet skal og må trygge barna mot vold og overgrep.
Komiteen understreker
også at foreldrene er de viktigste omsorgspersonene for barnet,
og at de derfor har en nøkkelrolle når det gjelder sine barns rett
til en god oppvekst.
Komiteen vil også påpeke at
det i noen tilfeller er slik at foreldre bruker anklager som del
av en konflikt seg i mellom. De fremlagte lovforslagene vurderes
uansett ikke å ville høyne risikoen for slike konflikter. Dette fordi
forslagene forutsetter at det allerede foreligger en volds- eller
overgrepsdom.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
forslaget om tap av foreldreansvar ved dom for vold eller overgrep.
Regjeringen har valgt ikke å fremme forslaget i denne omgang, men
viser til at arbeidet med å finne en hensiktsmessig form på forslaget
fortsetter. Flertallet vil
presisere at hensikten er å verne barn mot overgrep eller vold.
Det er med dette ikke flertallets hensikt
å hindre at foreldre dømt for vold eller overgrep, fratas foreldreansvar
der hvor det er nødvendig.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Kristelig Folkeparti viser til komiteens åpne høring 18. januar
2018, der representanter fra Forandringsfabrikken pekte på den foreslåtte endringen
i straffeloven § 319 og fremhevet at barna ikke måtte gjøres ansvarlig
for avgjørelser dommere måtte konkludere med når det gjelder samvær,
og at det dessuten må være barna som snakker med dommeren. Disse medlemmer legger
til grunn at barna må sikres god oppfølging, slik at de ikke blir
utsatt for utilbørlig press eller represalier fra omsorgspersoner
for å ha snakket med dommere eller andre myndighetspersoner om sine
oppfatninger.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker
seg at det i høringsrunden har kommet kritiske bemerkninger til
lovforslaget. Eksempelvis pekes det på at høringsfristen har vært
for kort, at lovforslaget ikke er grundig utredet, samt at barnets
rett til medvirkning ikke er tilstrekkelig belyst i lovforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Kristelig Folkeparti viser til at enkelte av høringsinstansene
reiser noen prinsipielle spørsmål om dommerens upartiskhet. Det
gjelder særlig ex officio-bestemmelsen om kontaktforbud. Drammen
tingrett fremhever at dommeren skal fremstå som nøytral og objektiv,
og stiller spørsmål ved om dette blir ivaretatt gjennom en vurderingsplikt
om kontaktforbud.
Disse medlemmer merker seg
innvendingen, men vil fremheve at det vesentlige her er å sikre
bedre rettsvern for barn mot vold og overgrep. Domstolen har allerede
i dag en selvstendig rett til å vurdere ileggelse av kontaktforbud,
men kan også på eget initiativ ta opp spørsmålet. Plikten til å
vurdere kontaktforbud vil gjelde straffeloven § 299 (voldtekt av
barn under 14 år), § 302 (seksuell omgang med barn mellom 14 og
16 år), § 304 (seksuell handling med barn under 16 år), og § 305 (seksuelt
krenkende atferd mv. overfor barn under 16 år), og § 282 b. Disse medlemmer anser
det som viktig og riktig at retten til å vurdere kontaktforbud omgjøres
til en plikt i de angitte volds- og overgrepssakene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Kristelig Folkeparti vil vise til at titusener av barn i Norge
utsettes for vold, seksuelle overgrep og omsorgssvikt i løpet av
oppveksten. Vold mot barn er et av Norges mest underkommuniserte samfunnsproblemer. Disse medlemmer mener
arbeidet mot vold og overgrep mot barn må intensiveres gjennom et
mangfold av tiltak som kan forebygge og avdekke vold og overgrep,
og for å hjelpe barn og familier som rammes. Disse medlemmer støtter lovforslagene
som her fremmes, men har også merket seg at flere høringsinstanser,
blant andre Politidirektoratet, Kripos og Stine Sofies Stiftelse
mener at rettens plikt til å vurdere om kontaktforbud skal ilegges,
må omfatte flere lovbestemmelser enn de foreslåtte. Av hensyn til
barnets rettssikkerhet mener også disse medlemmer at en slik
vurderingsplikt bør omfatte flere volds- og seksuallovbrudd og integritetskrenkelser.
Blant annet vil dette være viktig i saker som omhandler negativ
sosial kontroll og æresrelatert vold.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstreparti
sitt representantforslag Dokument 8:120 S (2017–2018), der det blant
annet foreslås en juridisk utredning av hvordan alvorlige begrensninger
av unges frihet og ekstrem kontroll omfattes av og er regulert i
barnevernloven og straffeloven, f.eks. ved å vurdere hvordan negativ
sosial kontroll kan omfattes av straffeloven. Dette medlem mener at spørsmålet
om å utvide rettens plikt til å vurdere kontaktforbud også bør vurderes
i dette perspektivet.