Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, lederen Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud fra Høyre,
Guro Angell Gimse, Sigurd Hille og Frida Melvær, fra Fremskrittspartiet,
Liv Gustavsen og Solveig Horne, fra Senterpartiet, Geir Inge Lien
og Emilie Enger Mehl, og fra Sosialistisk Venstreparti, Petter Eide,
viser til Dokument 8:10 (2017–2018) – Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Jenny Klinge, Emilie Enger Mehl, Sigbjørn Gjelsvik og Marit Arnstad om
styrking av det lokale politiet.
Komiteen viser til at bakgrunnen
for forslaget er at Senterpartiet fremmet et lignende forslag i
vårsesjonen 2017, der det ikke ble oppnådd flertall på grunn av Høyre,
Fremskrittspartiet og Venstre. Siden disse tre partiene i denne
sesjonen ikke har flertall, fremmes forslaget på nytt.
Komiteen viser til forslagene
slik de er gjengitt i sammendraget.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at nærpolitireformen er
et resultat av et bredt forlik i Stortinget fra juni 2015. Reformen
er historisk både i sitt omfang og innhold. Samtidig er det lagt
ned et omfattende arbeid for en best mulig endringsprosess i politiet
frem mot 2020. Disse medlemmer har
ved flere anledninger påpekt at arbeidet med implementering av en
så omfattende reform vil ta tid, samtidig som det er en fornuftig
øvelse å avvente resultatene til reformen er ferdig implementert og
endringene har fått satt seg.
Disse medlemmer registrerer
at både Senterpartiet og Arbeiderpartiet siden reformens første
implementeringsfase har fremmet forslag og sådd tvil og usikkerhet
rundt et omfattende og krevende arbeid politiet står midt oppe i. Disse medlemmer mener
det er lite konstruktivt, all den tid det jobbes hardt med å innføre
reformen. Tidligere fremsatte forslag, jf. eksempelvis Dokument
8:35 S (2016–2017) om kvalitet og innhold ved lensmannskontorene
fra Senterpartiet, er forslag som kommer midt i en pågående arbeidsprosess som
et element for å skape usikkerhet. Disse medlemmer mener dette
forslaget i likhet med foreliggende forslag inneholder målsettinger
som alle ønsker for norsk politi, og at innholdet i forslagene på
mange måter er selvsagt og kan finnes igjen i forliket om nærpolitireformen
fra 2015.
Disse medlemmer mener forslag
1 og 2 i representantforslaget i stor grad slår inn åpne dører.
Sammenslåing av lensmannskontorer vil normalt føre til at de gjenværende
kontorene styrkes både kompetansemessig og på bemanningssiden. Formålet
med nærpolitireformen er blant annet å styrke gjenværende lensmannskontorer,
organisere politiet hensiktsmessig og tilpasset dagens kriminalitetsbilde
samt styrke kompetansemiljøene ved hvert kontor. I tillegg styrkes
kontorene gjennom økte bevilgninger i form av frie midler til politidistriktene,
og gjennom regjeringens mål om 2 politifolk per 1 000 innbyggere
vil bemanningen også øke fremover.
Til forslagsstillernes
første forslag har disse
medlemmer følgende merknader:
Disse medlemmer viser til regjeringen
Solbergs satsning på politiet. Det er grunn til å minne om at det er
etablert over 2 100 flere nye årsverk i politi- og lensmannsetaten,
og at det i fjorårets budsjett ble bevilget 300 mill. kroner i frie
midler til politidistriktene. Denne bevilgningen ble videreført
også i år, i tillegg til 100 mill. kroner ekstra. Dette er ressurser
som fordeles på våre 12 politidistrikt og som politimesteren fordeler
ut fra lokale behov innenfor de rammer og krav som følger fra sentralt
hold. Disse ekstrabevilgningene vil kunne benyttes til reelt å styrke
lensmannskontorene som står igjen etter gjennomføringen av politireformen,
både med nye kollegaer og nytt utstyr.
Disse medlemmer vil også minne
om at et viktig hensyn bak å legge ned 125 lensmannskontorer nettopp
har vært å styrke de gjenstående. Dette er noe som i praksis kommer
naturlig når man kraftsamler og skaper et etterforskningsmiljø på
ett og samme sted fremfor å la polititjenestemenn- og kvinner arbeide
alene eller med én eller to ansatte på et lite tjenestested med
begrensede åpningstider. Ved ikke å binde opp politiressurser på
kontorer av ulik størrelse og med ulik tilgjengelighet, får man
også mer operativt politi ute i distriktet – noe som må kunne sies
å være en styrking av kontorene som står igjen etter strukturendringene
i reformen.
Disse medlemmer mener på denne
bakgrunn at det meste ligger til rette for at forslagsstillernes
forslag om en reell styrking av lensmannskontorene allerede er hensyntatt
både med henblikk på budsjettbevilgninger, føringer i forliket og
strukturendringenes positive konsekvenser for de gjenstående kontorene.
Til forslagsstillernes
andre forslag har disse
medlemmer følgende merknader:
Disse medlemmer viser til at
det er en forutsetning for vårt konstitusjonelle demokrati at regjeringen følger
opp Stortingets føringer, og legger derfor til grunn at Stortingets
føringer følges opp av regjeringen. Disse medlemmer er videre enige
med forslagsstillerne i at det er nødvendig med tilstrekkelig bemanning
på politiets tjenestesteder. Disse medlemmer viser igjen til
at politiet er oppbemannet med over 2 000 nye kollegaer i denne
regjeringsperioden, og at det er en nedfelt målsetting (blant annet
i den blå-grønne regjeringens plattform) å nå 2 politifolk per 1 000
innbyggere innen 2020. Dette tilsier økt bemanning på alle tjenestestedene.
Til forslagsstillernes
tredje forslag har disse
medlemmer følgende merknader:
Disse medlemmer registrerer
at det igjen er snakk om bemanning og styrking av politiets tjenestesteder
i likhet med de to forrige forslagene fra forslagsstillerne, og
viser dermed til ovenstående merknader om dette. Hva gjelder forslaget
om at det skal være en stedlig lensmann på hvert lensmannskontor,
viser disse medlemmer til
brev av 1. november 2017 fra justis- og beredskapsministeren til
komiteen, der det vises til at organiseringen internt i et lensmanns-
eller politistasjonsdistrikt er noe som forhandles og besluttes
lokalt etter forutgående god dialog mellom politimesteren og arbeidstakerorganisasjonene,
med involvering av berørte kommuner. Disse medlemmer er enige med
departementet i at det er disse aktørene som har best kjennskap
til de lokale forholdene og behovene i den forbindelse.
Disse medlemmer står fast ved
at forslagsstillernes forslag 1 og 2 slår inn åpne dører og er selvsagte. Målet
med nærpolitireformen i tillegg til økte bevilgninger til politiet
flere år på rad samt en massiv økning av antall ansatte i politietaten,
vil naturlig nok medføre en reell styrking av gjenværende lensmannskontorer samt
en økt bemanning på disse.
Disse medlemmer vil knytte
noen ytterligere merknader til konsekvensene knyttet til forslagsstillernes
forslag nummer 3.
Disse medlemmer tolker forslaget
som todelt. Det skal sørges for at hvert lensmannskontor (heretter kalt
tjenestested) skal ha en stedlig lensmann, og i tillegg skal hvert
tjenestested ha tilstrekkelig bemanning til å løse oppgavene sine. Disse medlemmer mener forslaget
på mange måter bryter med forliket om nærpolitireformen og intensjonene
her. For det første bryter forslaget med intensjonen om to nivåer.
Ifølge forliket og politiloven § 16 annet ledd skal det opereres
med politidistrikter og lensmanns- og politistasjonsdistrikter (samlebetegnelse
på tjenesteenheter). Under disse vil tjenestestedene ligge (lensmannskontor
og politistasjoner). De nye lensmanns- og politistasjonsdistriktene vil
bli ledet av henholdsvis lensmenn eller politistasjonssjefer.
Disse medlemmer viser til at
det nå pågår en organisasjonsgjennomgang som vil avklare hvor mange av
tjenestestedene som vil ledes av lensmenn. Det er ikke intensjonen
at hvert kontor skal ha en stedlig lensmann slik forslaget lyder.
Skulle forslaget bli vedtatt, må allerede iverksatte prosesser rundt
implementeringen av nærpolitireformen måtte reverseres eller endres.
Disse medlemmer vil videre
vise til at kjernen i politireformen er å bygge opp større fagmiljøer
for å imøtekomme dagens kriminalitetsbilde. Politianalysen var klar
på at vi har behov for større fagmiljøer med ulik og bred kompetanse
for å kunne håndtere mer omfattende og kompleks kriminalitet slik
som nettverk av overgrep mot barn på nett og annen alvorlig organisert kriminalitet.
Senterpartiets forslag vil føre til at fagressursene må flyttes
og fordeles på mindre kontorer for å oppnå det som omtales som «tilstrekkelig
bemanning». Konsekvensen blir at man blir sittende igjen med fragmenterte
fagmiljøer i politidistriktene som ikke vil kunne nyte godt av hverandres
kunnskap og kompetanse. Dette vil svekke etterforskningen og det
pågående etterforskningsløftet som er en sentral del av forliket
om nærpolitireformen.
Disse medlemmer vil videre
peke på at et vedtak som innebærer at potensielt tusener av politiressurser
omfordeles til små tjenestesteder, vil være i sterk kontrast til
politimestrenes faglige vurdering av hvordan det operative ansvaret
i politidistriktene skal håndteres ,og vil innebære en alvorlig
forringelse av politiets evne til å løse sitt samfunnsoppdrag. Disse medlemmer mener
dette er en form for detaljstyring fra politikerhold som bør være
forbeholdt politifaglige vurderinger. Disse medlemmer vil samtidig
minne om at majoriteten av kriminalitet skjer der det bor flest
mennesker. Tall fra Politidirektoratet viser at av alle anmeldelser
i 2015 og 2016, ble mer enn 60 pst. registrert i de 27 største kommunene.
71 pst. ble registrert i de 50 største kommunene, mens kun 5 pst.
ble registrert i de 200 minste kommunene.
Disse medlemmer viser videre
til at det må ansettes mellom 25 og 30 polititjenestefolk på hvert
enkelt tjenestested for å oppnå intensjonen med Senterpartiets forslag.
For å unngå å fragmentere fagmiljøer og tvangsflytte etablerte politifolk
til nye arbeidssteder må det ansettes rundt 2500 nye personer, noe
som har en kostnad på ca. 2,5 mrd. kroner. Disse medlemmer vil i den forbindelse
minne om § 4 i reglementet for økonomistyring i staten, som presiserer
at alle offentlige virksomheter skal sikre at ressursbruken er effektiv. Disse medlemmer vil
understreke at det er ansatt og skal ansettes flere politifolk,
jf. regjeringens mål om 2 politifolk per 1 000 innbyggere.
Disse medlemmer vil videre
vise til at dersom fagmiljøene skal deles opp og spres til hvert
enkelt tjenestested, vil KRIPOS måtte bygges opp kapasitetsmessig
for å kunne støtte distriktene optimalt. Dette vil gå ut over KRIPOS’
kapasitet til å videreutvikle og spisse innsatsen mot den mest omfattende
og kompliserte kriminaliteten. Dette vil videre innebære en sentralisering
av ressursene inn til KRIPOS. Disse medlemmer vil også peke
på at manglende sterke lokale fagmiljøer vil innebære en risiko
for stor ulikhet i polititjenestetilbudet i hvert enkelt distrikt.
En viktig intensjon med forliket om nærpolitireformen var nettopp
å organisere politiet slik at tjenestene i hvert distrikt skulle
bli mest mulig like i hele landet med store og kompetente fagmiljøer.
KRIPOS har ikke kapasitet til å støtte alle de 12 distriktene samtidig
dersom det skulle være behov for dette, og de distriktene som får
KRIPOS-bistand, vil følgelig til enhver tid ha et bedre polititjenestetilbud
enn andre distrikter.
Disse medlemmer vil nok en
gang minne om at nærpolitireformen i disse dager implementeres i
alle ledd i politiet. Det er et krevende arbeid med tanke på både
organisering, arbeidsfordeling og ansettelser. Sistnevnte skal være
klart 1. juni 2018, og forslaget til Senterpartiet stikker kjepper
i hjulene på den allerede godt iverksatte prosessen og vil skape
en høy grad av uforutsigbarhet dersom det skulle bli vedtatt. Videre
må arbeidet som politiet, kommunene og Justis- og beredskapsdepartementet
har lagt ned i forbindelse med utvikling av ny lokal struktur, gjøres
om igjen.
Disse medlemmer stiller seg
undrende til at også Arbeiderpartiet støtter forslaget med den begrunnelse
at det er «naturlig at et lensmannskontor har en lensmann. Et lensmannskontor
uten lensmann er ikke et lensmannskontor, men en politipost». Arbeiderpartiet
var også med på forliket om nærpolitireformen og bryter således
med viktige intensjoner i forliket ved å støtte forslaget fra Senterpartiet.
Disse medlemmer vil også vise
til kronikk i VG av 7. mars 2018, der politimestrene i Nordland,
Møre og Romsdal og Troms skriver følgende om Senterpartiets forslag:
«Det er god grunn
til å la de nye strukturene virke, før vi diskuterer behovet for
å oppbemanne lensmannskontorene. Stortinget må ikke legge hindringer
i vegen for jobben med å skape et moderne politi som er rustet til
å takle dagens og morgendagens kriminalitet.»
Disse medlemmer støtter dette
fullt ut.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener regjeringspartiene viser manglende
respekt for forliket som ble inngått om politireformen. Disse medlemmer mener
det er trist at regjeringspartiene og forlikspartene heller ikke
denne gangen ser ut til å ta kritikk for gjennomføringen av politireformen på
alvor.
Disse medlemmer står bak forliket
og intensjonene i politireformen. Disse medlemmer er bekymret
for at deler av forliket, særlig ambisjonene for det lokale politiet,
ikke er fulgt opp i statsbudsjettet. Disse medlemmer mener gjennomføringen
av reformen er underfinansiert. Disse medlemmer mener videre
at den lokale endringsprosessen har vært kritikkverdig og ikke i
tråd med forlikets del om «Et løfte til innbyggerne».
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
er ikke enige med Høyre og Fremskrittspartiet i at det nærmest finnes
en «automatikk» i at lensmannskontorene som står igjen etter endringene,
styrkes. Flertallet mener
det handler om både politisk vilje og evne til å prioritere rett
i de årlige statsbudsjettene. Flertallet mener derfor forslagene fra
Senterpartiet er viktige, og vil støtte disse. Flertallet mener at dette
var en klar ambisjon i forliket om politireformen, og mener derfor
at dette er forslag et samlet Storting burde støtte. Flertallet mener
statsbudsjettet som fikk flertall i 2018 med stemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, ikke har satt
politidistriktene i god nok stand til å løse sine kjerneoppgaver
samtidig som man skal reformere hele etaten.
Flertallet mener det er naturlig
at et lensmannskontor har en lensmann. Et lensmannskontor uten lensmann
er ikke et lensmannskontor, men en politipost.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
stortingsflertallet vedtok politireformen 10. juni 2015. Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti var ikke en del av forliket om politireformen
og ønsket en annen reform enn den sentraliseringsreformen som regjeringen nå
gjennomfører. De strukturelle endringene i reformen innebar blant
annet at antall politidistrikt ble redusert fra 27 til 12, og Politidirektoratet
fikk ansvaret for å avgjøre hvilke lensmannskontor som skulle legges ned.
Stortingsflertallet la til grunn at det ikke skulle stå igjen så
få såkalte «tjenestesteder» som 210. Før reformen var det til sammen
340 politistasjoner, lensmannskontor og politiposter i Norge. Nå
er det vedtatt at 122 skal legges ned, og syv nye skal opprettes.
Antallet er dermed redusert til 225 nasjonalt.
Disse medlemmer viser til
at det ble gitt et inntrykk da reformen ble vedtatt, av at det skulle
skje en reell styrking av de lensmannskontorene som sto igjen etter
gjennomføringen av reformen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet registrerer at Høyres justispolitiske
talsperson uttalte til ANB 6. oktober 2017 at forslaget i det foreliggende
representantforslag «slår inn åpne dører og framstår som selvfølgeligheter» og
at «[s]terkere lensmannskontorer blir jo konsekvensen av reformen». Disse medlemmer merker
seg også at komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet
mener at innholdet i forslagene i representantforslaget «på mange
måter er selvsagte og kan finnes igjen i forliket om nærpolitireformen
fra 2015».
Disse medlemmer vil påpeke
at det nettopp derfor burde være vanskelig å forklare for regjeringspartiene
at deres egen regjering ikke følger opp de fine intensjonene fra
reformforliket. Det hjelper lite for de lensmannskontorene som blir
tappet for ressurser, og de kontorene som i praksis blir nedlagt,
at innholdet i Senterpartiets forslag oppfattes som «selvsagte»
av komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet, all den
tid det ikke på langt nær er selvsagt at regjeringen fører en politikk
som sikrer større bemanning både på mindre og større lensmannskontorer
og lensmenn på hvert lensmannskontor.
Disse medlemmer mener videre
at Høyre og Fremskrittspartiet med fordel kan revurdere sin egen oppfatning
av hva «en styrking av kontorene som står igjen» betyr, når de påstår
at «ved ikke å binde opp politiressurser på kontorer av ulik størrelse
og med ulik tilgjengelighet, får man også mer operativt politi ute
i distriktet – noe som må kunne sies å være en styrking av kontorene
som står igjen etter strukturendringene i reformen». Disse medlemmer viser
til at de fagre intensjonene med reformen, som skulle være å frigjøre mye
operativt personell ved å legge ned et stort antall lensmannskontorer,
ikke har ført til at de gjenværende kontorene har blitt tilført
tilstrekkelig med ressurser til å kunne forsvare de mange nedleggelsene
av lensmannskontorer.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
merker seg også at Høyre og Fremskrittspartiet i sine merknader
viser til bevilgninger til politi- og lensmannsetaten over statsbudsjettet for
fjoråret og inneværende år, og at de mener at disse ekstrabevilgningene
vil kunne benyttes til reelt å styrke lensmannskontorene som står
igjen etter gjennomføringen av politireformen, både med nye kolleger
og nytt utstyr.
Flertallet viser i denne forbindelse
til sine merknader til statsbudsjettet i Innst. 6 S (2017–2018), der
det blir påpekt at de 100 mill. kronene som regjeringen foreslo
i styrking til politidistriktene, ikke er en reell styrking når
man tar med kuttene politidistriktene samtidig er pålagt å gjennomføre:
«Flertallet [medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti]
vil vise til at det foreslås et ABE-kutt på 94,2 mill. kroner, 4,4
mill. kroner i redusert konsulentbruk og 7,7 mill. kroner i reduksjon som
følge av overgangen til digital post. Flertallet undres over hvor
regjeringen mener at politidistriktene skal finne handlingsrom til
sin ordinære drift når disse kuttene er gjennomført.
Hvis man trekker
fra de låste investeringene til beredskapssenter og helikopter,
kuttene og det som går med til pris og lønnsvekst, viser flertallet
til at den såkalte satsingen på politi og påtalemyndigheten fra regjeringen
i realiteten går i minus, med over 300 mill. kroner. Selv ikke styrkingen
i forliket, som er øremerket ansettelse av politistudenter, gjør
at politiet i realiteten får en styrking. Handlingsrommet for 2018
vil fortsatt være redusert.»
Flertallet mener også det
er grunn til å minne om undersøkelsen som tidligere justisminister
bestilte fra BDO og Menon Economics, som viste at politidistriktene
allerede hadde fått redusert sitt økonomiske handlingsrom med 426
mill. kroner i perioden 2013–2016. En slik reduksjon i handlingsrom
legger nødvendigvis stramme rammer for hvordan politimestrene kan
prioritere bruk av midler i sine respektive politidistrikt.
Flertallet viser til at det
er flere konkrete eksempler på svekking av det lokale
politiet og lensmannskontor som blir tømt for folk og oppgaver til tross
for at de er vedtatt opprettholdt. Lensmannskontoret i Brønnøysund,
som frem til nå har hatt åpent fra 9 til 15 alle dager, får redusert
bemanning og åpningstid. Vega lensmannskontor skal ha åpningstider
kun to dager i uken og ingen fast stasjonerte politifolk (Brønnøysunds
avis 1. og 6. februar 2018). Lensmannskontoret i Hemnes får redusert
bemanning og åpningstid (Rana Blad Pluss 4. februar), og det skal
ikke lenger være fast personell ved Herøy og Dønna lensmannskontor
(Helgelands Blad 2. februar 2018). Bemanning og åpningstider skal
reduseres ved Verdal/ Levanger lensmannskontor (Innherred 15. februar).
Som følge av omorganiseringen skal kun én nattpatrulje dekke 12
kommuner i Midt-Troms på totalt 11 000 kvadratkilometer og over
40 000 innbyggere (Nye Troms, leder 1. februar 2018). Dette er kun
noen av mange eksempler på svekking av lokalpolitiet, og viser at
forslagene i det foreliggende representantforslaget er både viktige
og riktige.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet er kjent med at det etter reformen vil stå
igjen 50 lensmannskontor med fem eller færre ansatte – inkludert
sivilt ansatte – som politidirektøren har sagt ikke kan forvente
noen oppbemanning. Politimesteren har også uttalt at de minste tjenestestedene
ikke vil være «fullservice tjenestesteder» (NTB 12. januar 2017). Disse medlemmer mener
at kontorene som har fem eller færre ansatte også fortjener en styrking.
Åpningstid på tre dager i uken har ofte blitt brukt som begrunnelse for
å legge ned lensmannskontor. Ved å svekke de gjenværende kontorene
med redusert bemanning og åpningstid legger en til rette for å gjennomføre
enda flere nedleggingsrunder i fremtiden, og politiet vil da flyttes lengre
unna lokalmiljøene. Disse
medlemmer mener dette er en uheldig utvikling som svekker
politiets tilstedeværelse lokalt i hele landet.
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«1. Stortinget ber
regjeringen sørge for en reell styrking av de lensmannskontorene
som står igjen etter gjennomføringen av politireformen.»
«2. Stortinget ber
regjeringen sikre at Stortingets føringer følges opp, og sikre at
politiets tjenestesteder er tilstrekkelig bemannet til å kunne være
aktivt til stede der folk er.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at hvert lensmannskontor skal ha en stedlig
lensmann og tilstrekkelig bemanning til å løse oppgavene sine.»
Flertallet deler
bekymringen knyttet til sentralisering av politiets ressurser og
at det blir færre politifolk som driver aktiv forebygging i sine
områder og kjenner innbyggerne. Flertallet mener at det likevel
ikke kun er i distriktene at det legges ned lensmannskontorer, eller
at mange av kontorene som står igjen, ikke blir oppbemannet. Det
er også en utvikling vi ser i byene. Konsekvensene av denne politikken
har den siste tiden vært synlig gjennom flere saker med skyting
på Oslos østkant. Bydel Søndre Nordstrand har litt over 37 000 innbyggere
og hadde for ikke lenge siden en egen politipost på Holmlia. Denne
er nå lagt ned, og flertallet er
bekymret for at svært mange innbyggere ikke opplever av politiet
er til stede i deres hverdag, og at de ikke kan forebygge eller
avverge regelrette gjengoppgjør slik det har vært i området den
siste tiden. Selv om responstiden i byene er kort, er det likevel
nødvendig med et nært politi som kjenner til byen og bydelene, et
politi som arbeider med forebygging i lokalsamfunnene og som innbyggerne
kan henvende seg til, og hvor det er kort vei å gå for å gi tips
eller annen informasjon om det er noe politiet bør vite. Det får
vi ikke dersom politiet kun skal ha tilholdssted på et fåtall plasser.
Flertallet har registrert
et behov for tillitsbygging mellom politiet og lokalbefolkningen,
spesielt i bydeler med stor minoritetsandel.
I mange
tilfeller kan en permanent politipost være løsningen, men slik komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti ser det fungerer ikke alltid en
vanlig politistasjon eller politipost optimalt for tillitsbygging.
Ofte kan terskelen bli for høy eller tilbudet for formelt til at
folk tar kontakt. Dette
medlem mener politiet bør utforske alternative måter å ha
permanent tilstedeværelse i bydelene på. Politiet bør i samarbeid
med organisasjoner og institusjoner finne nye arenaer for tilstedeværelse.
På denne
bakgrunn vil komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, fremme følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for tilstrekkelige politiressurser i bydelene
i de store byene i Norge med mål om å bekjempe organisert kriminalitet
og gjengkriminalitet.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at politiet har en permanent tilstedeværelse
i bydel Søndre Nordstrand (Holmlia) i Oslo.»