Det er store forskjeller i effektivitet
mellom sykehusene, og det er fortsatt mulig å effektivisere pasientbehandlingen
Ifølge spesialisthelsetjenesteloven
skal sykehusene utnytte ressursene best mulig og samtidig sikre
forsvarlige helsetjenester av god kvalitet. Helsepersonell skal sørge
for at helsehjelpen ikke påfører pasientene eller sykehusene unødvendig
tidstap eller unødvendige utgifter.
Liggetiden i sykehusene
er en av de viktigste kostnadsdriverne i pasientbehandlingen og
har betydning for kvaliteten og tilbudet til pasientene. I 2015
var det fortsatt stor variasjon i den gjennomsnittlige liggetiden for
både hofteprotese- og hoftebruddspasienter. Den gjennomsnittlige
liggetiden varierte fra
Dersom
sykehus med lange liggetider reduserer liggetiden, kan det frigjøre
sengekapasitet og gjøre det mulig å behandle flere pasienter og
følgelig redusere helsekøene. Reduksjon i liggetider må baseres
på gode medisinskfaglige vurderinger og må ikke gå på bekostning
av kvaliteten i tjenestene.
Når det gjelder
hofteproteseoperasjoner, er det ikke noe i undersøkelsen som tyder
på at sykehus med kort liggetid for denne pasientgruppen har dårligere
kvalitet på behandlingen enn sykehus med lengre liggetid. Det viser
at det er mulig for mange sykehus å redusere liggetiden for hofteprotesepasienter.
Når det gjelder
hoftebruddsoperasjoner, har derimot sykehus med korte liggetider
en noe høyere andel reinnleggelser enn sykehus med lange liggetider.
For denne pasientgruppen har det videre vært en svak økning i andelen
reinnleggelser i perioden 2011 til 2015. Selv om det er flere faktorer
som påvirker om en pasient blir reinnlagt, enn varigheten på det
tidligere sykehusoppholdet, mener Riksrevisjonen det er viktig at
helseforetakene følger med på utviklingen i denne kvalitetsindikatoren.
Kun halvparten av de ortopediske lederne ved sykehusene oppgir at
de bruker reinnleggelser som styringsparameter i den ortopediske
virksomheten.
De store forskjellene
i gjennomsnittlig liggetid indikerer likevel at flere av sykehusene
kan redusere liggetiden også for gruppen av hoftebruddspasienter.
I mange tilfeller vil dette imidlertid avhenge av kommunenes kapasitet
til å ta imot pasienter som er utskrivningsklare. Det er derfor
viktig med en velfungerende samhandling mellom sykehus og kommune.
Videre er det store
forskjeller mellom sykehusene i hvor raskt pasientene blir behandlet
etter hoftebrudd. Etter Riksrevisjonens vurdering er det mulig for
mange av sykehusene å operere flere av hoftebruddspasientene innen
24 timer og på den måten oppnå bedre kvalitet i pasientbehandlingen.
Operasjonsstuene
er en betydelig flaskehals i behandlingen av hoftebrudds- og hofteprotesepasienter
i mange av sykehusene. Det er fortsatt store forskjeller mellom
sykehusene i hvor godt de ortopediske operasjonsstuene utnyttes
i løpet av en vanlig arbeidsdag. I 2015 ble operasjonsstuene utnyttet
38 pst. av dagen ved sykehuset som hadde lavest utnyttelse, og 75
pst. av dagen ved sykehuset som hadde høyest utnyttelse av operasjonsstuene.
Dette viser at det er mulig å utnytte operasjonsstuene bedre ved
mange sykehus.
Det er også betydelige
forskjeller mellom sykehusene i andelen planlagte operasjoner som
utsettes. I 2016 varierte andelen utsettelser fra 0,9 til 13,5 pst.
mellom sykehusene. Mange av utsettelsene skyldes forhold som sykehusene
kan påvirke. Det er for eksempel mange operasjoner som utsettes
eller avlyses fordi pasienten ikke er godt nok utredet eller forberedt
til operasjonen, eller fordi det på operasjonsdagen viser seg at
det likevel ikke er nødvendig med operasjon. En utsatt eller avlyst operasjon
kan føre til at operasjonsstuene blir stående ledige, eller at pasienter
må reise hjem etter at de har blitt innlagt. Riksrevisjonen mener
at mange utsettelser kunne vært unngått dersom planleggingen ved
sykehusene hadde vært bedre.
Riksrevisjonens
forrige undersøkelse av effektivitet i sykehus avdekket at det var
store forskjeller mellom sykehusene i bruk av opptreningsinstitusjoner
for hofteprotesepasienter, og de regionale helseforetakene ble derfor
anbefalt å vurdere omfanget av opptrening for denne pasientgruppen.
Selv om de regionale helseforetakene har vurdert omfanget av hofteprotesepasienter som
blir sendt til en opptreningsinstitusjon, er det fortsatt store
forskjeller i sykehusenes praksis. I undersøkelsen understreker
flere at det ikke har dokumentert effekt å sende en høy andel hofteprotesepasienter
på rehabiliteringsopphold.
Videre varierer
det mye mellom sykehusene hvor mange etterkontroller hofteprotesepasientene
innkalles til. Det er også ulik praksis for hvem som utfører kontrollene.
Ved de fleste sykehusene utføres etterkontrollene av kirurger, men
noen sykehus har overlatt oppgaven til andre personellgrupper for
å frigjøre ressurser hos legene.
Den store variasjonen
i omfanget av pasienter som blir sendt på rehabiliteringsopphold,
og hvor mange etterkontroller hofteprotesepasienter blir innkalt
til, tyder på at det er mulig å bruke ressursene på en bedre måte,
og at ressursene dermed kan komme andre pasienter og behandlinger
til nytte.