I dokumentet fremmes
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen så raskt som mulig fremme forslag om endring av
utlendingsloven som gjør det mulig å reagere på brudd på utlendingsloven
med andre reaksjonsformer enn utvisning og innreiseforbud.»
Forslagsstillerne
peker i dokumentet på at antallet utvisninger på grunn av brudd
på utlendingsloven har økt kraftig de siste årene.
Utvisningsvedtaket
ledsages av et innreiseforbud, som kan være ett år, to år, fem år,
ti år (fra 2016) eller varig.
Forslagsstillerne
viser til at vedtak om utvisning og innreiseforbud ikke formelt
sett er en straff, men en forvaltningsmessig reaksjon som fastsettes
av utlendingsmyndighetene. Personene dette gjelder, nyter derfor ikke
godt av de rettssikkerhetsgarantier som gjelder i en straffesak.
Det er likevel liten tvil om at det for de personene det gjelder,
og for deres familier, ofte oppleves som en straff. Det er en straff
som synes uforholdsmessig med tanke på de lovbrudd som er begått,
spesielt i de tilfeller der nære familiemedlemmer, særlig barn,
blir berørt.
Forslagsstillerne
viser til at mulige alternative reaksjonsformer ved brudd på utlendingsloven
kan være bøter og/eller karantenetid for permanent oppholdstillatelse
og statsborgerskap. Dette er reaksjonsformer som rammer den personen
som har begått lovbruddet, men som i langt mindre grad rammer personens
familiemedlemmer.
Dersom nye reaksjonsformer
innføres, vil dette for det første føre til at en del av dem som
i dag blir utvist og får innreiseforbud, i stedet vil få bøter og/eller
karantene. For det andre vil det føre til at de som i dag av hensyn til
sine familiemedlemmer ikke får noen reaksjon i det hele tatt, også
vil få bøter og/eller karantene. I helhet vil det derfor gi et mer
fleksibelt system som både vil være mer rettferdig og i mindre grad
ramme en uskyldig tredjepart, særlig barn.