Presidentskapets merknader
Presidentskapet viser til at
reglementskomiteens flertall, i sin rapport våren 2017, jf. Dokument
19 (2016–2017), foreslo å endre Stortingets forretningsorden § 27
tredje ledd slik at komitéhøringer fortrinnsvis burde avholdes når
det ikke er møter i Stortinget, og at unntak forutsatte samtykke
fra presidentskapet. Presidentskapets flertall sluttet seg til forslaget, jf.
Innst. 487 S (2016–2017), og Stortinget vedtok 21. juni 2017 at
forretningsordenen § 27 tredje ledd skulle lyde slik (endring i
kursiv):
«Det er ikke adgang
til å avholde høring under behandlingen av grunnlovsforslag i Stortinget.
Det er ikke adgang til å holde åpen kontrollhøring når det er møte
i Stortinget, bortsett fra under den ordinære spørretimen. For øvrig bør høringer
fortrinnsvis holdes på tidspunkter som ikke sammenfaller med møter
i Stortinget. Høringer samtidig med møter i Stortinget forutsetter samtykke
fra Stortingets presidentskap.»
Etter at bestemmelsen
trådte i kraft 1. oktober 2017, har presidentskapet mottatt mange
søknader fra komiteene om samtykke til å avholde høring samtidig med
møte i Stortinget.
Presidentskapets
flertall, alle unntatt medlemmet Abid Q. Raja, viser
til at de aller fleste søknadene har blitt innvilget, og det har
vist seg krevende å praktisere den nye regelen. Som oftest har komiteene oppgitt
gode grunner for å avholde en høring samtidig med møte i Stortinget.
Det fremstår som lite hensiktsmessig at det i utgangspunktet er
forbudt å avholde høring samtidig med stortingsmøter, så lenge det
i de aller fleste tilfeller blir gitt dispensasjon fra dette. Reglene som
ble vedtatt i fjor, innebærer et ekstra administrativt arbeid både
for komiteene, som må søke unntak, og for presidentskapet, som må
behandle søknadene.
Flertallet foreslår derfor
at man går tilbake til den tidligere ordningen og opphever § 27
tredje ledd fjerde punktum. Det vises til at eksisterende regler
i § 27 tredje ledd første og andre punktum allerede gir restriksjoner
på adgangen til å holde komitéhøringer samtidig med behandlingen
av grunnlovsforslag, og for kontrollhøringer. Flertallet ønsker dessuten
å beholde regelen i § 27 tredje ledd tredje punktum om at høringer ikke
«bør» holdes samtidig med møter i plenum. Dette gir en tydelig føring
på at det generelt er ønskelig at komiteene ikke legger høringene
samtidig med stortingsmøter. Det foreslås imidlertid at den modifiseringen som
ligger i ordet «fortrinnsvis» i dagens bestemmelse, tas ut.
Presidentskapets
medlem Abid Q. Raja går imot å fjerne regelen om at komiteer
som ønsker å holde høring samtidig som det er møte i Stortinget,
må søke om presidentskapets samtykke til dette, slik flertallet
nå foreslår. Dette
medlem mener det var gode grunner for å innføre bestemmelsen,
og viser til reglementskomiteens begrunnelse for regelen, jf. Dokument 19
(2016–2017) pkt. 2.10, der det spesielt ble lagt vekt på hensynet
til at representantene, særlig i de mindre gruppene, skal kunne
«ivareta de ulike funksjoner som tilligger vervet som stortingsrepresentant».
En sentral del av dette er at representantene må kunne delta både på
høringer i sine komiteer og i plenumsdebatter. For mediene og for
det publikum som vil følge virksomheten på Stortinget, er det også
en ulempe om høringer holdes samtidig som det er plenumsmøter.
Alle synes å være
enige om denne målsettingen. Det viser også flertallet ved å beholde
intensjonsbestemmelsen i tredje punktum. Dette medlem har for sin del
liten tro på at intensjonen kan nås, dersom plikten til å søke presidentskapet
om samtykke til unntak ikke videreføres.
Dette medlem påpeker også at
den nye regelen har virket i svært kort tid – bare drøye fire måneder
– og at det nesten ikke har vært tilfeller der søknader til presidentskapet
om unntak fra forbudet har vært avslått. Presidentskapet har altså
hatt en fleksibel tilnærming til dette. Ordningen har likevel ikke
blitt testet ut ordentlig før flertallet nå – etter svært kort tid
– velger den bort.
Dette medlem går på denne bakgrunn
imot flertallets tilråding, og går inn for å beholde den gjeldende regelen
om samtykke fra presidentskapet for å kunne avholde komitéhøringer
samtidig med stortingsmøter.