Forbrenningsanlegg og klimautslipp
Komiteen viser til at energiutnyttelse
av restavfall erstatter bruk av elektrisitet, olje og gass til oppvarming og
gjør at helse- og miljøskadelige stoffer tas ut av kretsløpet. Ca.
4,2 millioner tonn avfall ble forbrent i Norge i 2014 – ifølge tall
fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Dette tilsvarer rundt 35 pst.
av alt avfallet.
Komiteen viser til at våtorganisk
avfall er et viktig råstoff i produksjon av biogass. Produksjon
basert på husdyrgjødsel, er et kostnadseffektivt og viktig bidrag for
å redusere klimautslippene, samtidig som det gir god utnyttelse
av både matavfall og husdyrgjødsel. Komiteen viser til at det
er behov for å stimulere til målet om at 30 pst. av husdyrgjødsel
og matavfall går til biogassproduksjon, og at det legges til rette
for at biogassanleggene skal kunne ta inn husdyrgjødsel i produksjonen,
jf. vedtak nr. 961 av 16. juni 2017.
Komiteen viser til at ved
å legge til rette for oppsamling av fôr og annet avfall fra oppdrettsmerdene, kan
også avfall fra havbruk og oppdrettsnæringen være et råstoff som
kan brukes i biogassproduksjon.
Komiteen viser til at ved
å legge til rette for integrert akvakultur, kan næringssalter fra
havbruk nyttiggjøres til produksjon av f.eks. blåskjell, tang og
tare. Oppsamling av fôr og annet avfall fra blant annet settefiskanlegg
kan i tillegg være et råstoff som kan brukes i biogassproduksjon.
Komiteen viser videre til
at biogass som drivstoff for tung transport er avgjørende for å
redusere klimautslippene fra transportsektoren. Komiteen viser
til at å legge til rette for økt satsing på biogass gjennom rammebetingelsene
vil bidra til å nå målene om å se på avfall som en ressurs, samtidig
som vi innfrir våre forpliktelser om vesentlig å redusere utslippene
i ikke-kvotepliktig sektor innen 2030.
Komiteen mener det må legges
strenge begrensninger på forurensende bryting av myr for å ta ut
torv i Norge. HIAS IKS og Sirkula IKS har beregnet at de fra sterilisert
biomasse, hageavfall, returtre og noen mindre avfallsfraksjoner
sammen med sand kan produsere ca. 30 000 tonn gode jordprodukter
pr. år bare i Hamarregionen – tilsvarende mengde torv som i dag
blandes inn i hage- og blomsterjord. Komiteen mener det er viktig at
regjeringen prioriterer arbeidet med gjødselvareforskriften, for
å få på plass avklarte og fremtidsrettede rammebetingelser for gjødselvarer.
Komiteen viser til forurensningsloven
§ 30 om at ingen må samle inn husholdningsavfall uten kommunens
samtykke. Miljødirektoratet vurderer at det ikke er ønskelig å fjerne
kravet om samtykke. De peker på at det er nødvendig med en god oversikt
over private aktører som samler inn husholdningsavfall, for å kunne
gjennomføre og føre tilsyn med tiltak som øker materialgjenvinningen
av dette avfallet.
Komiteen viser til at avfallsmengden
som samles inn av private aktører, utgjør om lag 10 pst. av den
totale mengden avfall som kommunen har ansvar for. Det er behov
for en betydelig økning i materialgjenvinningen av dette avfallet,
som er lavere enn materialgjenvinningen for avfall samlet inn av
kommunen. Komiteen har
merket seg at det likevel er ganske vanlig at private firmaer gjør
dette uten samtykke fra kommunen. Dette kan være et uttrykk for
et behov for at dagens ordning kan forenkles og forbedres.
Komiteen viser videre til
at det fortsatt er behov for FoU – særlig med tanke på bruk av husdyrgjødsel
og utvikling av driftssikre løsninger for produksjon av biogass
på gårdsnivå. Komiteen vil
understreke at det offentlige har et særlig ansvar for å være med
på å skape et marked for lavutslippsløsninger, og bør gå foran og velge slike
løsninger.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gi kommunene anledning til selv å bestemme om de
ønsker samtykke ved utleie av avfallskonteinere fra godkjente avfallsselskaper.»
«Stortinget
ber regjeringen om at ved bygging av nye industrielle anlegg for
produksjon av biogass basert på matavfall, skal det gjøres en utredning
av om det er hensiktsmessig å ta inn husdyrgjødsel i produksjonen.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede hvordan man kan stille krav om at alt kloakkslam
skal behandles fortrinnsvis gjennom produksjon av biogass og biogjødsel eller
kompost.»
«Stortinget
ber regjeringen stille krav til utsortering og materialgjenvinning
av plast og matavfall fra husholdninger og lignende avfall fra næringslivet.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Miljøpartiet De Grønne, peker på at vi har over 2 650 avløpsrenseanlegg
i Norge. Mange av disse er relativt gamle, små og bygd for kjemisk
felling. Uansett størrelse skal mange kommunale eiere investere
i nye anlegg eller ombygging de neste 10 årene. Flertallet mener at framtidas
anlegg må være basert på biologisk rensing. Renseanleggenes rolle
må i større grad forankres som en sirkulær aktør som skal bli leverandør
av energi (biogass), jord og gjødsel med avløpsvann som råvare.
Flertallet mener det regionale
planarbeidet for å utnytte ressursene må styrkes, slik at kommunene
i større grad kan fatte felles investeringsbeslutninger i riktig teknologi
og riktig avsetning. Ny teknologi gir nye muligheter, men krever
også større volum av avfallsfraksjoner for å ta ut større miljø-
og klimagevinster. Flertallet viser
til at kompetansen knyttet til anskaffelser også må styrkes, slik
at kommunene anskaffer for framtida og ikke fortidas teknologi.
Videre må biogasstrategien omsettes i virkemidler som gjør at biogass
får økt etterspørsel og avsetning som et fornybart drivstoff, som
skaper et viktig inntektsgrunnlag for anleggene.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, foreslår:
«Stortinget
ber regjeringen utrede og legge til rette for at alt avfall fra
offentlige tjenester og andre som produserer avfall som likner husholdningsavfall,
skal ha de samme kravene til materialgjenvinning i norsk regelverk
som husholdningsavfall.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, viser til at avfallsforbrenning
i energiforsyning i 2016 stod for 0,9 millioner tonn utslipp av
CO2, og avfallsdeponier for
1,0 millioner tonn CO2-ekvivalenter.
Utslippene fra avfallsdeponier utgjorde i 2016 2 pst. av de nasjonale klimagassutslippene.
De største klimagassutslippene fra avfall er metan som kommer fra
avfallsdeponier, og CO2-utslipp
fra forbrenning av avfall.
Flertallet merker seg at både
avgift og kvoteplikt vil sette en pris på utslipp av CO2 fra avfallsforbrenning, som
er ment å reflektere klimakostnaden ved å forbrenne avfall som inneholder
fossilt karbon. Dermed blir det mer lønnsomt å begrense avfallsmengden
eller håndtere avfallet på annen måte, bl.a. gjennom økt materialgjenvinning,
som er viktig for den sirkulære økonomien.
Flertallet viser til at i
Meld. St. 41 (2016–2017) Klimastrategi for 2030 – norsk omstilling
i europeisk samarbeid, ble det varslet at regjeringen vil innføre
prising av utslipp av klimagasser fra avfallsforbrenningsanlegg,
og at det vil bli vurdert å innføre CO2-avgift
på det generelle nivået for utslipp av klimagasser fra forbrenning
av avfall, og/eller å inkludere utslipp fra avfallsforbrenningsanlegg
i det europeiske kvotesystemet på bedriftsnivå. Flertallet har merket seg
at regjeringen foreslår å arbeide videre med innlemmelse av avfallsforbrenningsanlegg
i EUs kvotesystem eller innføring av CO2-avgift.
Flertallet viser til det arbeidet
som pågår med å fange, transportere og lagre CO2 (CCS) fra forbrenningsanlegget
på Klemetsrud i Oslo. Testanlegg for CO2-fangst
på energigjenvinningsanlegget startet opp i 2016, og dette er første
gang CO2 fanges fra et energigjenvinningsanlegg
for avfall. Klemetsrudanlegget er en av Østlandets største landbaserte
industribedrifter og et stort punktutslipp for CO2, med årlige utslipp på ca.
400 000 tonn CO2 per 2017.
CCS vil være et viktig tiltak som vil redusere utslippene fra avfallssektoren
betraktelig. Flertallet viser
til at karbonfangst fra avfallsforbrenning vil være av stor global
interesse og stor overføringsverdi.
Flertallet viser til vedtak
nr. 685, 23. mai 2016:
«Stortinget ber
regjeringen sikre realisering av minst ett CCS-anlegg for å bidra
til at Norge når sitt nasjonale klimamål for 2020.»
Regjeringen har
varslet at de mener det ikke er mulig å følge opp Stortingets vedtak,
jf. Prop. 1 S (2017–2018), Olje- og energidepartementet.
Flertallet viser videre til
at Stortinget i forbindelse med energimeldingen gjorde vedtak 882,
13. juni 2016:
«Stortinget ber
regjeringen igangsette en utredning av verdikjeden og en finansieringsmodell
for fangst og lagring av CO2.»
Flertallet viser også til
at regjeringen varsler i regjeringserklæringen fra Jeløya at de
vil legge frem en helhetlig vurdering av fullskala CO2-håndtering for Stortinget
senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2018, og
har ambisjon om å realisere en kostnadseffektiv løsning for fullskala
CO2-håndteringsanlegg i Norge,
gitt at dette gir teknologiutvikling i et internasjonalt perspektiv.
Også i avtalen om statsbudsjett for 2018 omtales et helhetlig framlegg
om arbeidet med CO2-håndtering
i Norge.
Flertallet mener at manglende
avklaring av finansieringsmodellen for fullskala fangst og lagring
av CO2, er det avgjørende
hinderet for å kunne sikre investeringsbeslutninger hos kommersielle
aktører. Flertallet imøteser
derfor regjeringens varslede helhetlige framlegg for Stortinget
om arbeidet med CO2-fangst.
Saken om å gjennomføre fangst og lagring av CO2 fra store utslippskilder
har vært en svært lang politisk prosess i Norge med mange stortingsvedtak
på gjennomføring. Det er viktig at verdikjeden og finansieringsmodellen nå
avklares og at rammevilkårene er bredt politisk behandlet og forankret. Flertallet mener
derfor at det helhetlige framlegget bør fremmes som egen sak til Stortinget,
framfor som en orientering i revidert nasjonalbudsjett.
På denne bakgrunn
fremmer flertallet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge fram det varslede forslaget til finansieringsmodell
for karbonfangst og -lagring som en egen sak til Stortinget,
slik at det kan behandles i Stortinget i løpet av vårsesjonen 2018.»
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for egne investeringstilskuddsordninger
hos Enova for avfallsanlegg som tar imot husdyrgjødsel til biogassproduksjon
i forbindelse med matavfall.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at både praksis
og politikk i norske kommuner i behandlingen av husholdningsavfall
er svært ulik. Det er det ingen gode grunner til at den skal være.
Her er det snakk om svært like behov for informasjon til innbyggerne,
lik innkreving av gebyrer, lik inntransportering og samme nasjonale
regelverk knyttet til behandling av ulike fraksjoner. Disse medlemmer viser
til at i overgangen til en mer sirkulær økonomi er det behov for
det å standardisere og harmonisere. Beste praksis-løsninger må i mindre
grad bli et fåtalls-prosjekt og i større grad bli til implementering.
Her må forbrukerorganisasjoner og miljøorgansiasjoner i større grad
tas i bruk til å drive fram bedre forbrukerløsninger.
Disse medlemmer mener at mer
bruk av innovasjon og entreprenørskap i sektoren må premieres. Entreprenørskap
i grunnskolen må også tas i bruk til å oppmuntre til bevissthet
om avfall som en ressurs og til å stimulere til entreprenørskap
og innovasjon knyttet til å få mer verdi ut av restråstoffer.
Disse medlemmer viser til
at om lag én tredjedel av de norske klimagassutslippene stammer
fra transportsektoren. I arbeidet med å få ned utslippene fra transportsektoren
vil biodrivstoff være en del av løsningen, under forutsetning av
at det er bærekraftig produsert.
Disse medlemmer merker seg
det positive arbeidet regjeringen gjør på dette området, både med hensyn
til biogass og biodrivstoff. Det er av disse medlemmers oppfatning
at dette er tiltak som bidrar til å nå målene for en sirkulær økonomi,
samtidig som det bidrar til å innfri våre forpliktelser om en vesentlig reduksjon
i utslippene fra ikke-kvotepliktig sektor.
Disse medlemmer ser behovet
for å strukturere avfallssektoren mer hensiktsmessig til beste for
kildesortering, gjenbruk, gjenvinning og i siste instans
til å produsere biogass og varme. Særlig kan mer avfall brukes til
å produsere mer flytende biogass til bruk i tunge kjøretøyer. Gode
eksempler er Biokrafts anlegg på Skogn, som bruker avfall fra tre-
og fiskeindustrien, og GreVe Biogass som samler husdyravfall fra
bondegårer og matavfall fra husholdninger. Disse medlemmer viser til
at dagens interkommunale struktur med mange små eierkommuner som
forvalter husholdningsavfallet, virker mindre og mindre hensiktsmessig
i en industriell utvikling som er både teknologikrevende, har innovasjonsbehov
og mer og mer er avhengig av volum i fraksjoner. Generelt trengs
det en profesjonalisering av kommunalt eid prosessindustri og nye
virkemidler for innovasjon i denne typen miljøindustri.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne viser til at man hvert år kaster store mengder mat
i Norge. En god del av dette er mat som er spiselig. Uspiselig mat
som kastes, bør samles inn og brukes til produksjon av biogass.
Miljødirektoratet foreslo i januar 2017 å stille krav til kommuner og
næringsaktører om å sortere og materialgjenvinne mat- og plastavfall.
Dette vil være bra for miljøet og bidra til at vi oppfyller bindende
EU-mål.
Disse medlemmer viser til
at Miljødirektoratet anslår at mengden matsvinn fra norske holdninger
er på 46,6 kg/person og år. Miljødirektoratet mente videre at Europa
må redusere mengdene matavfall kraftig for å nå FN-målene om bærekraftig
utvikling, vedtatt i september 2015. Målet er å halvere matavfall
innen 2030. Tiltak er nødvendige for å forebygge matavfall i primærproduksjon,
i foredling og produksjon, i detaljhandel og annen distribusjon
av mat, i restauranter og husholdninger.
Disse medlemmer viser til
at regelverket for matdonasjoner blir forenklet, og EU ønsker å
forbedre ordningen med datomerking. Disse medlemmer viser til
at det blir foreslått egne tiltak for bruk av sikker usolgt mat
som en ressurs i dyrefôr, samt å hindre at spiselig fisk blir kastet
tilbake i sjøen fra fiskefartøy. I tillegg foreslår kommisjonen
et påbud om utsortering av matavfall fra husholdninger og næringer.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen stille krav om at alt avfall som eksporteres, skal
være sortert.»
Disse medlemmer viser
videre til at kloakkslam i dag utgjør en betydelig biologisk ressurs.
Det er et fåtall av kloakkrenseanleggene i dag som videreforedler kloakkslam
til biogass. Ganske mange av kloakkrenseanleggene prosesserer kloakkslam
og bruker energien det skaper, til eget forbruk, men et fåtall videreforedler dette
til drivstoff. Disse
medlemmer viser videre til at det er kommunene som har ansvaret
for håndteringen av kloakken. Som en del av arbeidet for en mer
sirkulær økonomi, er det nødvendig å gjenvinne en større del av
ressursen. Disse
medlemmer mener at i lys av verdens begrensede fosforressurser
og Miljødirektoratets arbeid med bedre utnyttelse av fosfor, og
generelt økende krav til bedre ressursutnyttelse og sirkulær økonomi,
må det stilles krav til at alt kloakkslam skal behandles fortrinnsvis
gjennom produksjon av biogass og biogjødsel eller kompost. For større
anlegg skal hovedregelen være at biogassen oppgraderes til biometan
og selges som drivstoff.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener at for å nå målene om karbonfangst
fra avfallsanlegg må det stimuleres og gjøres en helhetlig gjennomgang
av virkemidlene. Dette for å sikre at minst 10 pst. av husdyrgjødsel
går til biogassproduksjon innen 2022.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at fram til 2004 hadde
kommunene ansvar for alt avfall som oppstod innenfor deres grenser,
så sant det i art og mengde var likt husholdningsavfall. Dette ble
omtalt som forbruksavfall, til forskjell fra produksjonsavfall med
større mengder og mer ensartet avfall fra næringslivet.
Dette medlem fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gi kommunene ansvar for og enerett til å håndtere
husholdningsliknende avfall fra næringslivet, på samme måte som
dagens enerett for husholdningsavfall.»