Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Martin Henriksen, Nina Sandberg og Torstein Tvedt
Solberg, fra Høyre, Kent Gudmundsen, Turid Kristensen, Marianne
Synnes og Mathilde Tybring-Gjedde, fra Fremskrittspartiet, Åshild
Bruun-Gundersen og lederen Roy Steffensen, fra Senterpartiet, Marit
Arnstad og Marit Knutsdatter Strand, fra Sosialistisk Venstreparti,
Mona Fagerås, fra Venstre, Tina Shagufta Munir Kornmo, og fra Kristelig
Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, viser til representantforslaget.
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen har uttalt seg om forslaget
i brev av 27. november 2017. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Mobbing er et problem komiteen stiller
seg bak at må forebygges og bekjempes. Opplæringslova omtaler elevers
rett til et trygt og godt skolemiljø, noe skole og skoleeier forplikter
seg til å innfri. Dessverre viser statistikken at det i nyere tid
er avdekket adskillig flere mobbesaker enn tidligere. Komiteen viser
til at opplæringslova er endret og nå innebærer nulltoleranse for mobbing
og en forsterket, tydelig og handlingsrettet aktivitetsplikt for
kommunene.
Komiteen viser til at KS og
Foreldreutvalget for grunnopplæringen sammen har utarbeidet en rapport om
beredskapsteam mot mobbing. Der kommer det fram hvor viktig beredskapsteam
er når mobbing allerede har funnet sted. Forebyggende arbeid må
derfor skje i tillegg til beredskapsteam, og komiteen vil påpeke at ledelse
er avgjørende både ved den enkelte skole og i den enkelte klasse,
kommune og fylke.
Komiteen mener tidlig innsats
for å sikre et trygt og godt skolemiljø er avgjørende. Faglige utfordringer elevene
møter, må ikke gå ut over elevenes utvikling av sosial kompetanse,
relasjonsbygging og kunnskap om klassemiljø. Faglig kompetanse hos
læreren skal komme i tillegg til god sosial kompetanse. Med trygge
rammer for læring vil faglig utvikling enklere vokse fram hos elevene.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide en nasjonal veileder som kan lette kommunenes
arbeid med å etablere beredskapsteam selv eller i samarbeid med
andre.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
vil trekke frem de mange endringer og tiltak som de ikke-sosialistiske
partiene har levert de senere årene for å styrke arbeidet mot mobbing
og for å sikre et bedre og mer inkludere skolemiljø. Disse medlemmer vil
understreke at opplæringsloven er endret, og at det innebærer nulltoleranse for
mobbing. Gjennom innføring av virkemidler som aktivitetsplikt og
tvangsmulkt legges det større press på at det må tas tak ved den
enkelte skole, og dette bidrar til et tydeligere ansvar for kommunene
som skoleeiere. Disse
medlemmer vil peke på at mye tyder på at det nye regelverket
som ble innført fra høsten 2017, blir brukt aktivt. Fylkesmennene
har fått 563 meldinger om mobbing, noe som viser at den nye mobbeloven
på kort tid har ført til at terskelen for å ta kontakt med og få hjelp
av Fylkesmannen i mobbesaker har blitt lavere. Totalt var 355 saker
ferdigbehandlet ved utgangen av året, og i de sakene som dreide
seg om hvorvidt skolene hadde oppfylt aktivitetsplikten de ble pålagt
sist høst, fant Fylkesmannen at skolene i tre av fire tilfeller
ikke hadde gjort nok. Dette tyder på at Fylkesmannen bruker sin
rolle og sitt ansvar aktivt for å sikre at skoler og kommuner håndterer
mobbingen seriøst og raskt.
Disse medlemmer er opptatt
av at arbeidet mot mobbing håndteres på en best mulig måte, og at man
spiller på de ulike ressursene som finnes blant et mangfold av kommuner. Disse medlemmer vil
vise til at flere kommuner i denne sammenheng har etablert egne
beredskapsteam mot mobbing. Disse medlemmer mener at det
må tas hensyn til erfaringene fra disse i det videre arbeidet mot
mobbing, slik at verktøyene i kampen mot mobbing blir best mulig. Disse medlemmer vil
understreke at lokale erfaringer må veie tungt. Arbeidet mot mobbing
må være effektivt og erfaringsbasert, og da er det viktig at de
som er nærmest problemene i utgangspunktet, selv får velge hvilke
verktøy som er mest hensiktsmessige.
Disse medlemmer mener at beredskapsteam
i kommuner er et godt tiltak der kommunen ønsker dette. Disse medlemmer mener
derfor at beredskapsteam ikke bør pålegges alle kommuner, men at
de gode erfaringene med slike team bør deles, slik at flere kommuner
som finner dette hensiktsmessig, enklere kan opprette beredskapsteam.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at alle kommuner etablerer beredskapsteam
mot mobbing, enten alene eller i samarbeid med andre, som raskt
skal kunne rykke ut og hjelpe skolen og elevene i saker om mobbing
og krenkelser.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, viser til at et godt og inkluderende
læringsmiljø bidrar til både faglig læring og sosial trivsel på
skolen. For den enkelte elev er et godt læringsmiljø blant annet
å oppleve inkludering i et fellesskap uten mobbing og krenkelser.
Et godt læringsmiljø gir elevene grunnlag for både mestring og framgang
i opplæringen.
Flertallet mener det er bekymringsfullt
at tallet på elever som utsettes for mobbing øker, og mener at innsatsen
mot mobbing, krenkelser og trakassering krever et mangfold av tiltak,
og at en lovendring i seg selv ikke er nok. Å øke antallet lærere
i skolen gjennom en nasjonal norm for økt lærertetthet er et viktig
tiltak for å bedre elevenes sosiale tilhørighet og trygghet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at den rød-grønne regjeringen iverksatte en rekke tiltak for
å styrke skolens arbeid for et trygt og inkluderende læringsmiljø,
fritt for mobbing, krenkelser og trakassering, og den nedsatte dessuten
et offentlig utvalg, Djupedal-utvalget, som i 2015 (NOU 2015:2)
fremmet en rekke anbefalinger for hvordan mobbing, trakassering
og krenkelser kunne bekjempes. Disse medlemmer mener dagens
regjering i altfor liten grad har tatt utvalgets anbefalinger på
alvor, og viser til de merknadene og forslagene Sosialistisk Venstreparti
fremmet i forbindelse med Stortingets behandling av Prop. 57 L (2016–2017).
Videre viser disse medlemmer til
at å ha mer tid til å se og følge opp hver enkelt elev var en av
flere viktige erfaringer fra tilskuddsordningen for økt lærertetthet
på ungdomstrinnet, som den rødgrønne regjeringen innførte.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti
i sitt alternative statsbudsjett foreslo å fullfinansiere en lærernorm
som sikrer at hver skole skal ha maks 15 elever pr. lærere på 1.–4.
trinn og maks 20 elever pr. lærer på 5.–10. trinn. Videre ble det
foreslått bevilget 50 mill. kroner ut over regjeringens forslag
til tiltak mot mobbing i barnehage og skole, samt 10 mill. kroner
for å styrke Fylkesmannen som nytt klageorgan for mobbing.