1.2 Komiteens generelle merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Eva Kristin Hansen og Magne Rommetveit,
fra Høyre, Svein Harberg og Bente Stein Mathisen, fra Fremskrittspartiet,
Mazyar Keshvari og Ulf Leirstein, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke,
fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, og fra Kristelig
Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, viser til at Riksrevisjonen
har revidert statsregnskapet, herunder regnskapet for administrasjonen av
Svalbard, alle regnskaper avlagt av statlige virksomheter og andre
myndigheter som er regnskapspliktige til staten, samt gitt en orientering
om revisjon av Sametingets tilskuddsforvaltning. Komiteen registrerer at regnskapene
i hovedsak holder god kvalitet, og er tilfreds med at antall modifiserte
revisjonsberetninger er lavere i 2016 enn 2015.
Komiteen har imidlertid merket
seg at Riksrevisjonen i Dokument 1 (2017–2018) fremholder at den
i noen tilfeller ikke har vært i stand til å innhente tilstrekkelig
og hensiktsmessig revisjonsbevis for å konkludere om kvaliteten
av regnskapet. Fra 2016 ble det obligatorisk å ta i bruk de statlige
regnskapsstandardene (SRS), men av de 235 regnskapene som Riksrevisjonen
har avgitt beretning for i 2016, er kun 56 regnskaper avlagt i tråd
med regnskapsstandardene. Komiteen vil understreke at
dette er et arbeid som må intensiveres, og er enig med Riksrevisjonen
i at det er uakseptabelt at det er virksomheter der det ikke har
vært mulig for revisor å uttale seg om kvaliteten på regnskapene. Komiteen vil
også understreke at korrekt regnskapsførsel er en forutsetning for
både å kunne styre og for å kunne føre kontroll med at Stortingets
bevilgningsvedtak følges opp. Korrekt regnskapsførsel er også et
nødvendig grunnlag for å sikre mulighet for innsyn i bruken av offentlige midler.
Komiteen deler Riksrevisjonens
oppfatning av at det er viktig at ansvarlig departement rapporterer
innen fastsatte frister. Direktoratet for økonomistyring (DFØ) har
ansvaret for å forvalte og veilede de statlige regnskapsstandardene,
herunder innvilge unntak fra standardene på bakgrunn av søknader
fra departementene.
Komiteen har merket seg at
Riksrevisjonen finner innvilgede unntak for Forsvaret og Forsvarsmateriell
så omfattende at de vanskelig kan forenes med kravet om å avlegge
et årsregnskap som gir et rettvisende bilde i tråd med det statlige
økonomiregelverket, og at det fortsatt mangler veiledere på viktige
områder.
Komiteen deler Riksrevisjonens
bekymring for vesentlige svakheter ved informasjonssikkerheten i statlige
virksomheter. Dette er påtalt gjennom flere år, og revisjonen for
2016 viser at dette fortsatt er et område med utfordringer, selv
for store og dataintensive statlige virksomheter. Det pekes spesielt
på svakheter ved informasjonssikkerheten i Oljedirektoratet, Statens
vegvesen og Skattedirektoratet. Komiteen vil understreke at
mangelfull styring og oppfølging av informasjonssikkerhet er svært
alvorlig. Sensitiv informasjon, også personopplysninger, kan komme
på avveie. Dessuten kan viktige tjenester for samfunnet settes ut
av funksjon.
Komiteen har spesielt merket
seg omtalen av den manglende datasikkerheten i Oljedirektoratet,
og at direktoratet fortsatt ikke har et styringssystem for informasjonssikkerhet
som gir betryggende kontroll med sensitive data. Manglende informasjonssikkerhet
kan føre til at risiko ikke blir håndtert, eller at sikkerhetstiltak
ikke fungerer etter hensikten. Dette til tross for at Nasjonal sikkerhetsmyndighet
og PST i sine risikovurderinger understreker at olje- og energisektoren
er særlig utsatt for ulike angrep som er knyttet til ikt-infrastruktur.
Riksrevisjonen har tidligere rapportert om disse forholdene.
Komiteen vil understreke alvoret
i at Riksrevisjonen finner behov for å ta i bruk begrepet «sterkt
kritikkverdig» i sin omtale av forholdene, og forutsetter at departementet
umiddelbart iverksetter tiltak for å avhjelpe manglene.
Komiteen har merket seg at
Riksrevisjonen har avdekket vesentlige svakheter i politiets behandling
og oppfølging av beslag i straffesaker. Politiets behandling av
beslag har stor samfunnsmessig betydning, ikke minst for den enkeltes
rettsikkerhet når beslaglagte ting brukes som bevis i straffesaker.
Komiteen deler Riksrevisjonens
vurdering av at det er sterkt kritikkverdig at mange beslag ikke
befinner seg der hvor politiets datasystemer angir at de skal være, og
registrerer at revisjonen som ble gjennomført på området i 2009
og rapportert i Dokument 1 (2010–2011), ikke er fulgt opp på en
tilfredsstillende måte. Det er også kritikkverdig at det ikke gjennomføres
risikovurderinger på dette området, og at det er mangler i styringen
og oppfølgingen av beslag.
Komiteen anser det som sterkt
kritikkverdig at Riksrevisjonen ikke har kunnet uttale seg om regnskapene
til Forsvaret og Forsvarsmateriell. Disse skulle for 2016 avlegge
separate virksomhetsregnskaper og etterleve det statlige økonomireglementet,
slik Stortinget forventet i Innst. 144 (2016–2017). For 2016 er
regnskapet til Forsvarsmateriell ført som en del av Forsvarets regnskap
i tråd med Forsvarsdepartementets beslutning. For avleggelsen av
virksomhetsregnskapene ble det søkt DFØ om og gitt unntak fra sentrale
regnskapsstandarder, men ikke fra kravet i økonomiregelverket om
å avlegge selvstendige og reviderbare regnskaper. Komiteen registrerer at de
omfattende unntakene etter Riksrevisjonens syn vanskelig kan forenes
med kravet om avleggelse av rettvisende regnskap. Dette medfører
at det ikke foreligger grunnlag for revisjon av betydelige deler
av regnskapene, og at Riksrevisjonen ikke har vært i stand til å
uttale seg om de to regnskapene. Komiteen mener at dette ikke
er akseptabelt, og ber om en særskilt tilbakemelding fra Forsvarsdepartementet om
arbeidet for å sikre at regnskapene for 2017 blir ført i henhold
til statens regnskapsstandarder.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
også har revidert sametingsrådets tilskuddsforvaltning for 2016,
i tråd med Sametingets vedtak og avtalt prosedyre. Revisjonen er
rapportert til Sametinget, og Riksrevisjonen har funnet det hensiktsmessig
at også Stortinget orienteres om revisjonen og funn. Sametingsrådet
forvalter Sametingets budsjett, og har blant annet ansvar for å fastsette
regelverk og tilskudd i henhold til reglene i kapittel 6 i bestemmelser
om økonomistyring i staten.
Komiteen har merket seg at
revisjonen viser at det er svakheter ved sametingsrådets utforming
og forvaltning av tilskuddsordningene. Det synes krevende for potensielle
søkere å gjøre seg kjent med vilkårene for tildeling i enkelte tilskuddsordninger,
fordi de ikke er fremstilt samlet og lett tilgjengelig. Det rapporteres
i stor grad om aktiviteter, og i liten grad om målene for tilskuddsordningene
fra sametingsrådet til Sametinget. Komiteen legger til grunn at
Riksrevisjonen vil følge opp saken.