I dokumentet fremmes
følgende forslag:
-
Stortinget ber regjeringen
i forslag til statsbudsjett for 2019 øke rammefinansieringen og
redusere andelen innsatsstyrt finansiering i spesialisthelsetjenesten.
-
Stortinget ber regjeringen
snarest sørge for at innsatsstyrt finansiering (ISF) ikke blir videreført
ned på sykehus- og avdelingsnivå.
-
Stortinget ber regjeringen
følge opp Prioriteringsutvalget (NOU 2014:12) og evaluere hvordan
innsatsstyrt finansiering påvirker prioriteringsbeslutningene i
sykehusene.»
Forslagsstillerne
viser til at de regionale helseforetakene (RHF) har det helhetlige
ansvaret for å tilby spesialisthelsetjenester til regionens befolkning.
Dette omtales som «sørge-for-ansvaret». Finansieringsordningene
for spesialisthelsetjenesten har som hovedformål å understøtte dette
sørge-for-ansvaret. Finansieringen av de regionale helseforetakene
er i hovedsak todelt og består av en basisbevilgning og en aktivitetsstyrt
bevilgning. I tillegg finnes en kvalitetsbasert finansieringsordning
der en mindre andel av RHFenes inntekter gjøres avhengig av måloppnåelse
på fastsatte prestasjonsmål. Gjennom den aktivitetsbaserte finansieringen,
som ofte omtales som innsatsstyrt finansiering eller ISF-ordningen,
gjøres deler av bevilgningen avhengig av hvor mange pasienter som
får behandling. Finansiering av spesialisthelsetjenesten foregår
i flere trinn. Staten overfører penger til de regionale helseforetakene, som
på sin side har et selvstendig ansvar for å benytte disse midlene
til å finansiere egne helseforetak og private virksomheter i egen
helseregion i samsvar med «sørge-for-ansvaret».
Innsatsstyrt finansiering
(ISF) ble tatt i bruk i norsk spesialisthelsetjeneste 1. juli 1997
for somatiske tjenester. Innsatsstyrt finansiering ble videreført
da helseforetaksreformen ble innført i 2002. Det er i dag en sentral del
av bestiller–utfører-modellen. Til grunn for beregningen av ISF-refusjonen
ligger DRG-systemet (Diagnoserelaterte Grupper). DRG er et pasientklassifiseringssystem
som gir en forenklet beskrivelse av sykehusenes aktivitet og pasientsammensetning,
og det danner også grunnlaget for finansiering. Pasienter som grupperes
til den samme DRG, er tilnærmet like i medisinsk forstand og krever
tilnærmet like mye ressurser å behandle. DRG legger grunnlaget for
utbetalingen i innsatsstyrt finansiering. Helse- og omsorgsdepartementet
bruker antall DRG-poeng som et mål på aktivitet og til å finansiere
de regionale helseforetakene.
Forslagsstillerne
påpeker at da ISF ble innført, var det ikke meningen at finansieringsmåten
skulle videreføres ned på helseforetaksnivå, sykehusnivå eller klinikk-
og avdelingsnivå. ISF var ment som en finansieringsmåte fra departementet
og ned til de regionale helseforetakene. Men i store deler av spesialisthelsetjenesten
er det nå vanlig at innsatsstyrt finansiering er videreført fra
regionale helseforetak til helseforetak og videre ned på hvert enkelt
sykehus og avdeling. Det betyr at de fleste klinikker og mange avdelinger
delvis finansieres etter hvor mange DRG-poeng de genererer. Slik
blir diagnosesystemet direkte koblet mot økonomisk inntjening.
ISF gir en direkte
kobling mellom aktivitet og inntekter og er ment å stimulere både
til økt aktivitet og reduserte kostnader. Forslagsstillerne viser
til at ordningen samtidig kan gi incentiver for sykehusene til å
velge pasienter og behandlingsmåter hvor inntektene forventes å
være høyere enn behandlingskostnadene. Dette kan gi uønskede prioriteringer,
og faren antas å være høyere jo høyere refusjonsandelen er.
Under den rød-grønne
regjeringen lå ISF-andelen av sykehusenes finansiering på 40 pst.
I forbindelse med Stortingets behandling av samhandlingsreformen (Meld.
St. 47 (2008–2009), jf. Innst. 212 S (2009–2010)), ble det satt
mål om å redusere den samlede aktivitetsbaserte finansieringen (ISF)
av regionale helseforetak fra 40 til 30 pst. fra 2012 og øke basisfinansieringen
tilsvarende. Argumentasjonen var at innsatsstyrt finansiering isolert
sett ikke ga incentiver til å hindre unødvendige innleggelser eller
prioritere forebyggende arbeid, som var blant samhandlingsreformens
viktigste målsettinger. Forslagsstillerne peker på at en slik reduksjon
av innsatsstyrt finansiering imidlertid ikke ble iverksatt i 2012.
Regjeringen Solberg, som overtok i 2013, økte ISF-andelen av sykehusenes
finansiering til 50 prosent og reduserte basisfinansieringen tilsvarende.
Samtidig ble nye pasientgrupper inkludert.