Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Zaineb Al-Samarai, lederen Anniken Huitfeldt, Martin Kolberg, Eirik Sivertsen
og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Hårek Elvenes, Trond Helleland,
Ingjerd Schou og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Hans
Andreas Limi, Christian Tybring-Gjedde og Kristian P. Wilsgård,
fra Senterpartiet, Steinar Ness, fra Sosialistisk Venstreparti,
Gina Barstad, fra Venstre, Abid Q. Raja, og fra Kristelig Folkeparti,
Knut Arild Hareide, viser til at denne meldingen redegjør
for omfanget av eksporten av våpen, ammunisjon og annet militært
materiell i 2016. Meldingen gir innsyn i hva slags militære varer, tjenester
og teknologi knyttet til disse varene som ble eksportert i 2016,
til hvilke mottakerland og verdien av eksporten. Det gis også informasjon
om avslag på søknader om lisens av forsvarsmateriell samt om eksporten
av flerbruksvarer for militær sluttbruk. Meldingen redegjør også
om gjeldende regelverk, herunder retningslinjene for Utenriksdepartementets behandling
av søknader om eksport av forsvarsmateriell, teknologi og tjenester
til militære formål.
Komiteen understreker at eksportkontrollen skal
sikre at forsvarsmateriell som blir utført fra Norge, bare skal
gå til mottakere og mottakerland som er innenfor rammene av retningslinjene
for Utenriksdepartementets behandling av lisenssøknader. Komiteen viser
her til at hovedprinsippet i denne sammenheng er Stortingets vedtak
av 1959 og 1997. Komiteen er
opptatt av at forsvarsindustrien fortsatt skal ha mest mulig forutsigbare
og langsiktige rammer for sin eksport.
Komiteen tar til etterretning
at mangelfull innrapportering i 2015 medførte at verdien av eksporten
av A-materiell til Brasil fremsto uriktig i Meld. St. 36 (2015–2016). Komiteen noterer
seg at dette er korrigert i de relevante tabeller og figurer i meldingen
som nå er fremlagt. Eksporten av A-materiell til Brasil i 2015 beløp seg
til om lag 189 mill. kroner og gjaldt varelistens kategori ML 4.
Komiteen merker seg at den
samlede verdien av eksporten i 2016 beløp seg til i underkant av
4,8 mrd. kroner, hvorav militære varer utgjorde ca. 3,6 mrd. kroner. Komiteen noterer
seg at av dette utgjorde A-materiell drøyt 2,9 mrd. kroner og B-materiell
om lag 650 mill. kroner. Komiteen ser at til sammenligning
var verdien av den samlede eksporten i 2015 i underkant av 4,4 mrd.
kroner, hvorav ca. 3,3 mrd. kroner utgjorde salg av militære varer.
Av dette utgjorde eksporten av A-materiell om lag 2,9 mrd. kroner
og B-materiell ca. 300 mill. kroner i 2015. Komiteen merker seg at totalt
sett var det en økning i eksporten av A- og B-materiell på 10 pst. i
2016 sammenlignet med 2015. Det var en nedgang i eksporten av A-materiell
på 1 pst. i samme periode. Komiteen noterer seg at verdien
av forsvarsrelaterte tjenesteytelser, reparasjoner, produksjonsrettigheter
og formidling i 2016 beløp seg i til nær 900 mill. kroner, hvilket
var en økning på 14 pst. i forhold til i 2015. Komiteen merker seg videre
at eksporten av flerbruksvarer (beskrevet på Utenriksdepartementets
liste II) til militær sluttbruk beløp seg til ca. 294 mill. kroner,
som var en nedgang på 6 pst. sammenlignet med 2015.
Komiteen registrerer at medlemslandene
i NATO, Sverige og Finland er de største mottakerne av forsvarsmateriell
fra Norge. Komiteen tar
til etterretning at det i 2016 ble gitt avslag på 34 søknader om
eksport av forsvarsmateriell og tjenesteytelser for militære formål.
Komiteen oppfatter at den pågående
konflikten i Jemen har aktualisert en vurdering av begrepet «land hvor
det er borgerkrig» jf. 1959-vedtaket. Komiteen noterer seg at Norges
selvpålagte restriksjoner gjennom 1959-vedtaket innebærer at eksport
av våpen og ammunisjon til partene i en borgerkrig ikke tillates. Komiteen tar
til etterretning at praksis har vært at stater som intervenerer
etter samtykke fra et lands lovlige myndigheter, ikke anses omfattet
av 1959-vedtaket.
Komiteen merker seg at et ekspertpanel
opprettet i henhold til FNs sikkerhetsråds resolusjon 2140 (2014),
fremla i januar 2016, og igjen i februar 2017, rapporter der det
fremkommer sterk bekymring for de humanitære konsekvensene av konflikten
i Jemen og for brudd på humanitærretten.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, noterer seg
at det ikke er fremkommet påstand om koblinger til norsk utstyr
eller ammunisjon. Flertallet merker
seg at regjeringen primo 2016 besluttet å midlertidig holde tilbake
en utførsel av ammunisjon til De forente arabiske emirater. Flertallet merker
seg at tilbakeholdelsen var et uttrykk for en streng «føre var»-linje
fra norsk side i lys av situasjonen i Jemen, og at denne linjen
ligger fast. Flertallet noterer
seg at det ikke har vært grunnlag for å formelt trekke tilbake noen
lisenser.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og Kristelig Folkeparti, er tilhengere av at Norge
skal ha en egen forsvarsindustri – av beredskapshensyn
for vårt eget forsvar, for viktige arbeidsplasser og eksportinntekter og
for å kunne utnytte forsvarsindustriens teknologiutvikling i andre
bransjer. Samtidig skal Norge ha et meget strengt regelverk for
eksport av forsvarsmateriell. Våpen skal ikke selges til land hvor
det er krig eller krig truer, eller til land hvor det er påvist
alvorlige brudd på menneskerettighetene.
Dette flertallet viser til
den svært alvorlige humanitære situasjonen i Jemen. En Saudi-Arabia-ledet koalisjon
av gulfstater – med De forente arabiske emirater som nest største
militære bidragsyter – har siden mars 2015 vært involvert i konflikten
i Jemen. Både i januar 2016 og i februar 2017 framkommer det i rapporter
fra ekspertpanelet opprettet i henhold til FNs sikkerhetsråds resolusjon
2140 (2014) sterk bekymring for de humanitære konsekvensene av konflikten
i Jemen og for at det har foregått brudd på humanitærretten.
Dette flertallet har merket
seg at Utenriksdepartementet 3. januar 2018 offentliggjorde en suspensjon
av eksportlisenser til De forente arabiske emirater. Likevel ble
det i 2016 eksportert våpen og ammunisjon (A-materiell) til De forente
arabiske emirater til en verdi av 100 mill. kroner. Etter dette flertallets oppfatning
kom Utenriksdepartementets beslutning om suspensjon av eksportlisenser
til De forente arabiske emirater for sent. Utviklingen i Jemen etter
mars 2015, kombinert med et føre-var-prinsipp, burde tilsi en svært streng
praksis for utstedelse av eksportlisenser til land som deltar i
militære handlinger i Jemen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
opptatt av at norsk forsvarsindustri skal kunne drive eksportvirksomhet
basert på forutsigbare og langsiktige rammebetingelser. Regjeringens
praksis i dette spørsmålet har ikke framstått som forutsigbar og konsistent:
Med henvisning til en streng før-var-linje besluttet regjeringen
i starten av 2016 midlertidig å holde tilbake en utførsel av ammunisjon
til De forente arabiske emirater (FAE); i løpet av 2016 ble det
likevel eksportert våpen og ammunisjon til en verdi av 100 mill.
kroner til FAE; ved årsskiftet 2017/2018 beslutter så Utenriksdepartementet,
igjen med henvisning til en føre-var-linje, å suspendere gyldige
eksportlisenser til FAE.
Medlemene i komiteen
frå Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Kristeleg
Folkeparti viser til Innst. 54 S (2016–2017), der det vart
slått fast at
«Komiteen
har merket seg at regjeringen ønsker å føre en føre-var-linje overfor
landene som intervenerer i Jemen, og at Utenriksdepartementets beslutning
om å avslutte salg av ammunisjon til De forente arabiske emirater
(FAE) er et uttrykk for dette».
Desse medlemene viser
vidare til merknaden som slo fast at
«komiteens
medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk
Venstreparti mener en slik beslutning bør følges opp med en tilsvarende
holdning overfor samtlige land som deltar i den saudi-arabisk-ledede
koalisjonen som intervenerer i krigen i Jemen. Disse medlemmer vil
derfor be regjeringen midlertidig avstå fra å innvilge lisens for
salg av ammunisjon til disse landene – ikke bare De forente arabiske
emirater».
Komiteen viser
til at avtalen om våpenhandel (Arms Trade Treaty, ATT) ble vedtatt
av FNs generalforsamling 2. april 2013. Avtalen er den første juridisk
bindende avtalen som regulerer internasjonal våpenhandel. Komiteen viser
til at ved Stortingets behandling av Meld.St. 36 (2015–2016), jf.
Innst. 54 S (2016–2017), ba Stortinget (vedtak nr. 59)
«regjeringen utrede
hvorvidt innholdet i ATT-avtalens artikler 6 og 7 kan innpasses
i norsk lov eller forskrift, slik at det får en sterkere juridisk
forankring og ikke bare gjenspeiles i departementets egne retningslinjer».
Komiteen oppfatter
at spørsmålet om norsk gjennomføring ble vurdert før norsk tilslutning
til ATT og inngikk i Prop. 186 S (2012–2013) til Stortinget om samtykke
til ratifikasjon. Komiteen merker
seg at det der heter at gjennomføring av avtalen ikke krever lov- eller
forskriftsendringer. Komiteen ser
at den sentrale forpliktelsen for Norge er at bestemmelsene i ATT, ikke
minst artiklene 6 og 7, faktisk overholdes. Komiteen tar til etterretning
at ATT inneholder mange elementer og bestemmelser som allerede er
omfattet av den norske eksportkontrollen. Komiteen registrerer at det
blant annet er en betydelig overlapping mellom EUs adferdskriterier
og ATTs artikler 6 og 7. Komiteen merker seg at Utenriksdepartementet
i tråd med Prop. 186 S (2012–2013), punkt 4 foretok en nøye gjennomgang
av det samlede regelverket etter at traktaten var ratifisert. Komiteen registrerer
at resultatet av gjennomgangen var at artiklene 6 og 7 og de åtte
kriteriene som følger av EUs adferdskodeks for våpeneksport, ble
innarbeidet i en konsolidert kriterieliste i retningslinjene, og
at dette gir et ryddig og helhetlig regelverk. Komiteen merker seg at ATT
er en bindende traktat som Norge har forpliktet seg til. Komiteen noterer
at norsk juridisk teori og rettspraksis tilsier at det ikke er av
rettslig betydning for forvaltningens kompetanse at ATT-artiklene
inngår i Utenriksdepartementets retningslinjer fremfor i lov eller
forskrift. Komiteen registrerer
at med mindre noe annet er ettertrykkelig vedtatt i lov eller forskrift,
er forvaltningen forpliktet til å følge de folkerettslige forpliktelsene
som Norge har inngått og således er bundet av.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
tar til etterretning at regjeringen derfor mener at det ikke er
nødvendig, hverken fra et nasjonalt eller folkerettslig ståsted,
å foreta endringer i et veletablert og innarbeidet regelverk.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Kristelig
Folkeparti, mener Norge må være en pådriver for å øke oppslutningen
om og styrke gjennomføringen av FNs våpenhandelstraktat (ATT).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti tar
til etterretning regjeringens vurdering av norsk gjennomføring av
ATT-avtalens artikler 6 og 7, men vil samtidig påpeke at når Stortinget
ber regjeringen – attpåtil i vedtaksform – om å utrede et konkret spørsmål,
ville det vært formålstjenlig om regjeringen hadde avsatt mer enn
en drøy A4-side til å belyse det aktuelle spørsmålet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Kristelig Folkeparti merker
seg at norsk juridisk teori og rettspraksis tilsier at det ikke
er av direkte rettslig betydning for forvaltningens kompetanse om
ATT-artiklene kun inngår i Utenriksdepartementets retningslinjer,
eller om de også kommer til utrykk i lov eller forskrift. Samtidig
vil disse medlemmer understreke
at det å inkludere den internasjonale våpenhandelsavtalens bestemmelser
i nasjonal lovgivning kan ha en viktig signaleffekt overfor andre
land med et svakere embetsverk enn vi har i Norge. På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en sak som sikrer
at ATT artikkel 6 og 7 inkluderes i lov eller forskrift.»
Komiteen merker
seg at Riksrevisjonen i 2016 foretok en gjennomgang av Forsvarets
salg av utrangerte jagerfly, og at Utenriksdepartementets rolle
i sammenheng med eksportkontrollen inngikk i denne.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til likelydende stortingsvedtak
gjort både i behandlingen av eksportmeldingen for 2014 og for 2015
gjennom hhv. Innst. 200 S (2015–2016), jf. Meld. St. 8 (2015–2016),
og Innst. 54 S (2016–2017), jf. Meld. St. 36 (2015–2016):
«Stortinget
ber regjeringen vurdere å legge frem eksportkontrollmeldingen senest
i løpet av andre kvartal etter at eksportåret er gjennomført, hvis
dette er praktisk gjennomførbart.»
Eksportmeldingen
for 2015 ble fremmet i statsråd 10. juni 2016. Eksportmeldingen
for 2016 ble imidlertid dessverre først framlagt 27. oktober 2017.
Stortingets kontroll
av Utenriksdepartementets utstedelse av eksportlisenser for forsvarsmateriell
kan ikke foregå i sanntid, men for at systemet skal fungere etter
hensikten, kan det heller ikke bli for lang avstand i tid mellom
beslutningene om utstedelse av eksportlisenser og Stortingets kontroll
gjennom behandlingen av de årlige stortingsmeldingene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og Kristelig Folkeparti, vil derfor igjen fremme følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere å legge fram eksportkontrollmeldingen senest
i løpet av andre kvartal etter at eksportåret er gjennomført, hvis
dette er praktisk gjennomførbart.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Arms Trade Treaty
(ATT), hvis formål er å etablere høyest mulig standard for og forbedre regulering
av den globale handelen med konvensjonelle våpen og hindre våpen
på avveie. Norge har vært en forkjemper for en tydelig avtale, og dette medlem mener
dette også må synliggjøres i implementeringen.
Dette medlem viser til Stortingets
behandling av Meld. St. 36 (2015–2016), jf. Innst 54 S (2016–2017), hvor
Stortinget ba regjeringen (vedtak nr. 59)
«utrede
hvorvidt innholdet i ATT-avtalens artikler 6 og 7 kan innpasses
i norsk lov eller forskrift, slik at det får en sterkere juridisk
forankring og ikke bare gjenspeiles i departementets egne retningslinjer.»
I Meld.
St. 5 (2017–2018) stadfester regjeringen at det ikke er
«nødvendig,
verken fra et nasjonalt eller folkerettslig ståsted, å foreta endringer
i et veletablert og innarbeidet regelverk. Dersom man skulle flytte
ATT artiklene 6 og 7 til lov eller forskrift, vil dette medføre
et mer fragmentert og uoversiktlig regelverk, en slik oppsplitting
av retningslinjenes konsoliderte kriterieliste vil fremstå som en
svakere lovteknisk løsning.»
Dette medlem mener
dette ikke er et fullgodt svar på Stortingets anmodningsvedtak.
Det er flere hensyn som ikke er berørt i vurderingen, som blant
annet signaleffekten overfor andre land og hvorvidt en implementering
i lov eller forskrift ville bidratt til tydeligere krav til næringen
om å overholde ATT. Hvordan Norge velger å implementere ATT, bidrar
til å sette en standard også for andre land og for at avtalen skal
få det gjennomslag som Norge har arbeidet for. På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre en uavhengig utredning av hvorvidt artikkel
6 og 7 av ATT bør inkorporeres i norsk lov og/eller forskrift. Utredningen bør
også se på andre måter eksportkontrollregelverket kan endres på
for å sikre at vi ivaretar våre forpliktelser i ATT på en best mulig
måte.»
Dette medlem mener
kontrollmekanismene for håndheving og etterlevelse av sluttbrukererklæring
bør styrkes. Dette
medlem viser til at LO i 2014 sendte brev til regjeringen
hvor de påpekte behovet for å styrke regelverket knyttet til sluttbrukererklæringer.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om at reeksportklausuler blir praksis ved all eksport
av militært materiell, også til NATO-land og nære allierte.»
Dette medlem merker
seg at det har blitt eksportert strategiske varer til
en rekke land som jevnlig og over tid har begått grove menneskerettighetsbrudd mot
og systematisk undertrykking av egen befolkning i 2015. Dette medlem bemerker
at dette har skjedd på tross av og etter at retningslinjene for
behandling av søknader om eksport har blitt skjerpet. På denne bakgrunn
mener dette medlem at
det er nødvendig med en ytterlig innstramming av regelverkets tolkning, slik
at søknader om kjøp av strategiske varer fra styresmakter som begår
systematisk undertrykking av egen befolkning, eller alvorlige brudd
på menneskerettighetene, avslås. Dette medlem viser til at
flertallsmerknaden i Innst. 62 S (2011–2012) ikke har bidratt til å
stoppe eksport til land hvor myndighetene begår alvorlige brudd
på menneskerettighetene, og ber derfor regjeringen skjerpe regelverket
slik at menneskerettighetssituasjonen i mottakerlandet blir tilstrekkelig
avslagsgrunnlag. Dette
medlem viser til at intensjonen bak regelverket er å unngå
eksport der det er fare for at forsvarsmateriellet brukes til intern
undertrykking.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen endre regelverket for eksport av forsvarsmateriell
slik at det er i tråd med intensjonen om ikke å tillate salg av
strategiske varer til land hvor myndighetene begår alvorlige menneskerettighetsbrudd
mot og systematisk undertrykking av egen befolkning.»
Dette medlem merker
seg at det er en økning i eksporten av strategiske varer til land
som over flere år har begått intern undertrykking. Dette
medlem bemerker at denne eksporten har skjedd på tross av
Stortingets vedtak av 1959 og presisering av 1997, som slår fast
at:
«Stortinget
vil sterkt understreke at eksport av våpen og ammunisjon fra Norge
bare må skje etter en omhyggelig vurdering av de uten- og innenrikspolitiske forhold
i vedkommende område.»
«Utenriksdepartementets
vurdering av disse forholdene omfatter en vurdering av en rekke
politiske spørsmål, herunder spørsmål knyttet til demokratiske rettigheter
og respekt for grunnleggende menneskerettigheter.»
På denne
bakgrunn mener dette
medlem at det er nødvendig med en ytterlig innstramming av
regelverkets tolkning, slik at styresmakter som begår intern undertrykking
og alvorlige brudd på menneskerettighetene, ikke får motta norske
strategiske varer.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til den kritiske situasjonen
i Midtøsten og merker seg at De forente arabiske emirater (FAE),
Qatar, Oman og Saudi-Arabia til tross for situasjonen beskrives
som fremvoksende markeder. Disse medlemmer ser med bekymring
på signalet regjeringen sender industrien ved å se på svært autoritære
regimer i en ustabil region som et fremvoksende marked. På denne
bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utvikle et eget demokratikriterium med det formål
at Norge ikke skal tillate salg av strategiske varer (som inkluderer
A- og B-materiell og flerbruksvarer) til land hvor myndighetene
begår alvorlige brudd på menneskerettighetene.»
«Stortinget
ber regjeringen endre tolkningen av EUs kriterium 2 slik at menneskerettighetssituasjonen
i et mottakerland gir grunnlag for avslag av lisenssøknader.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti merker seg at Stortinget ikke
ble informert da eksport av ammunisjon til De forente arabiske emirater
ble gjenopptatt i 2016, og viser til at Norge har falt på Small
Arms Surveys åpenhetsrangering. Dette medlem påpeker at det
er behov for økt åpenhet om og innsyn i begrunnelser for innvilgelser
av søknader om eksportlisens, samt at disse begrunnelsene må knyttes
til kriterier som legges til grunn for norsk eksportkontroll. Dette
er en nødvendig forutsetning for å kunne etterprøve vurderingene
på en hensiktsmessig måte. Dette medlem viser til praksisen
i Nederland, der tilslag på eksportlisenser over en viss sum, unntatt til
de nærmeste allierte, rapporteres til parlamentet i et offentlig
brev med detaljer om vurderingen av kriterier opp mot søknaden innen
to uker fra søknaden er innvilget. På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen styrke åpenheten i norsk eksportkontroll. Som et
ledd i dette skal regjeringen utrede muligheten for å innføre en
lignende praksis som den i Nederland, der parlamentet informeres
offentlig om tilslag på eksportlisenser over en viss sum med detaljer
om vurderingen av kriterier opp mot søknaden, unntatt til de nærmeste
allierte, innen to uker fra søknaden er innvilget.»
«Stortinget
ber regjeringen om å offentliggjøre begrunnelser for innvilgelser
og avslag av lisenssøknader om eksport til land utenfor NATO.»
Dette medlem påpeker
at sluttbrukererklæring skal sikre at norske strategiske varer ikke
havner på avveie. For at en sluttbrukererklæring skal oppfylle formålet,
er det essensielt at eksporten kontrolleres også i etterkant av
at eksporten har funnet sted. Disse medlemmene påpeker at kontrollmekanismene
for håndheving og etterlevelse av sluttbrukererklæring bør styrkes,
og viser til et notat fra Stortingets utredningsseksjon datert 12. februar
2016, som konkluderer:
«[...]
Norge ser ut til å ha et betydelig større spillerom enn det vi hittil
har brukt når det gjelder å utforme krav til våpenkontroll, sluttbrukererklæringer og
kontrollregimer. Slik vi tolker det vil det også gjelde de kravene
vi setter til eksport av forsvarsmateriell til andre land innenfor
NATO-alliansen.»
På denne
bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om at krav om sluttbrukerdokumentasjon blir praksis
ved all eksport av forsvarsmateriell, også til NATO-land og nære
allierte.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Kristelig
Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede muligheten for å utvikle kontrollmekanismer
som muliggjøre håndheving av sluttbrukererklæring.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om at det innføres stikkprøvekontroller på oppgitt
sluttbrukerdokumentasjon.»