Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje Aasland,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Ingunn Foss, Kårstein Eidem Løvaas og
Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Kjell-Børge Freiberg
og Morten Ørsal Johansen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen
og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir
Knag Fylkesnes, fra Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, og fra Venstre,
André N. Skjelstad, viser til Dokument 8:36 S (2017–2018)
– Representantforslag om å utrede etableringen av et norsk globalt
entreprenørskapsprogram. Komiteen registrerer at det
i Storbritannia er etablert et Global Entrepreneur Programme med formål
om å hjelpe bedrifter i startfasen med å etablere seg i Storbritannia. Komiteen forstår
at formålet med det britiske programmet først og fremst er å tiltrekke
seg teknologibaserte oppstartsbedrifter med antatt vekstpotensial.
Komiteen anerkjenner at programmer
av en slik art kan ha positiv effekt på etableringer og investeringer,
og i et lengre perspektiv også ha betydning for bærekraftig vekst
innenfor nye næringsområder. Det er også komiteens oppfatning at programmer
som retter seg inn mot å legge til rette for utenlandske bedrifter
som vil starte opp eller etablere seg i Norge, kan være hensiktsmessige
verktøy å ta i bruk.
Det er komiteens oppfatning
at det er en rekke virkemidler og rammevilkår som til sammen danner den
attraksjonskraften vår nasjon har når det gjelder å tiltrekke seg
og bistå utenlandske foretak og investorer som vil satse i Norge,
samt å koble nasjonale investor- og teknologimiljøer sammen med
potensielle utenlandske etablerere.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, ønsker å peke på ordninger innenfor
dagens virkemiddelapparat som svarer til forslagsstillernes intensjoner.
Invest in Norway er en etablert ordning med samme formål som Global
Entrepreneur Programme (GEP). Videre ønsker flertallet å vise til planlagte
og igangsatte utredninger som vil ta opp i seg forslagsstillernes
intensjoner og i tillegg vurdere behovet for ytterligere tiltak.
Flertallet viser til statsrådens
svar av 31. oktober 2017 til komiteen (vedlagt), som forklarer at
Invest in Norway ble opprettet for å legge til rette for utenlandske
direkteinvesteringer i Norge. Ordningen, som ligger under Innovasjon
Norge, skal sikre at henvendelser fra utenlandske aktører som ønsker
å etablere virksomhet i Norge, blir håndtert på en profesjonell
måte. Invest in Norway er et koordinerende apparat som tilrettelegger dialog
mellom internasjonale selskaper som vurderer å etablere virksomhet
i Norge, og norske myndigheter og virkemiddelaktører.
Det er videre slik
at Innovasjon Norge tilbyr rådgivnings- og kompetansetjenester som
skal hjelpe bedrifter til å lykkes med etablering og vekst, og de
fremmer møteplasser for oppstartsbedrifter og mulige investorer. Flertallet viser
til at Innovasjon Norges virkemidler er tilgjengelige for utenlandske
bedrifter dersom de etablerer virksomhet i Norge.
Komiteen viser
til statsbudsjettet 2018, hvor Invest in Norway er styrket med 10
mill. kroner i 2018. Dette er nettopp for å styrke innsatsen med
å tilrettelegge for utenlandske investeringer i Norge og posisjonere Norge
som et attraktivt land for investorer og talenter.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, viser også til
regjeringens fremlagte strategi for eksport og internasjonalisering,
Verda som marknad, hvor det varsles vurderinger rundt hvordan Norge
kan bli bedre til å tiltrekke seg utenlandske investeringer og kompetanse.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, ønsker også å vise til den igangsatte
utredningen Start in Norway, som skal vurdere en ordning som skal
forenkle prosessen for særlig lovende utenlandske gründere med å
utvikle ideer med stort potensial i Norge. Samtidig skal det vurderes
tiltak for å legge bedre til rette for utenlandske investorer som
ønsker å etablere virksomhet i Norge.
Dette flertallet mener intensjonen
i forslaget er ivaretatt, og forventer at regjeringen vil se til
erfaringer fra andre land i utviklingen av tiltak for å tiltrekke seg
utenlandske investorer.
Komiteens medlem
fra Venstre setter pris på at regjeringen og næringsministeren
har gjort en vurdering av likheter og forskjeller mellom Storbritannias «Global
Entrepreneur Programme» og «Invest in Norway».
Dette medlem vil understreke
at forslagsstillernes intensjon ikke er å etablere en eksakt kopi
av «Global Entrepreneur Programme» i Norge, men å hente de beste
sidene ved programmet for å fremme entreprenørskap i Norge.
Dette medlem erkjenner at målsettingene
til de to programmene er like, men at verktøykassen til de enkelte
programmene er veldig forskjellig.
Dette medlem legger dessuten
til grunn at «Invest in Norway» er et mye bredere program med en
større målgruppe enn «Global Entrepreneur Programme» er.
Dette medlem mener at nettverksaspektet
i «Global Entrepreneur Programme» ikke er å gjenfinne i «Invest
in Norway». «Invest in Norway» har institusjonelle partnere, ikke
et nettverk av «dealmakers», slik det britiske programmet tilbyr.
Programmet har ikke det samme fokuset på mentorskap overfor individer
og bruker heller ikke et bevisst nettverk av toppledere i norsk næringsliv
for å trekke gründere til Norge.
Dette medlem vil videre understreke
at «Invest in Norway»s partnere i all hovedsak er statlige eller
fylkeskommunale aktører, og at norsk privat næringsliv i liten grad
bidrar på samme måte som det britiske gjør til «Global Entrepreneur
Programme».
Dette medlem mener derfor ikke
at forslagsstillernes intensjoner er ivaretatt av «Invest in Norway»
eller strategien «Verda som marknad», og fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede muligheten for å etablere et program som
Global Entrepreneur Programme (GEP), med hensikt om å trekke flere
utenlandske teknologioppstartsbedrifter til Norge.»