Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Eva Kristin Hansen og Magne Rommetveit,
fra Høyre, Svein Harberg og Bente Stein Mathisen, fra Fremskrittspartiet,
Mazyar Keshvari og Hanne Dyveke Søttar, fra Senterpartiet, Nils
T. Bjørke, fra Sosialistisk Venstreparti, Katrine Boel Gregussen og
fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, viser til Dokument
3:9 (2016–2017) Riksrevisjonens undersøkelse av fiskeriforvaltningen
i Nordsjøen og Skagerrak.
Komiteen viser til at Nordsjøen
og Skagerrak er omsluttet av tett befolkede områder, og at fisket
derfor har vært større enn de bærekraftige nivåene for de enkelte
fiskeslagene. Strenge reguleringer og kontroll har bidratt til gjenoppbygging
av mange bestander, men fremdeles er enkelte bestander truet eller
sårbare. Tilstanden er dårligst for torsk og sei.
Komiteen viser til at samarbeidet
med EU er helt nødvendig for å sikre en bærekraftig forvaltning
av fiskeressursene i Nordsjøen og Skagerrak. Komiteen viser til at det
er inngått tre fiskeriavtaler som er særlig relevante for dette
området. Avtalene gir partene gjensidig rett til å fiske i hverandres
fiskerisoner basert på årlige forhandlede kvoter.
Komiteen viser til at målet
med undersøkelsen har vært å vurdere om reguleringene, kontrollen
og samarbeidet med EU bidrar til å sikre en bærekraftig forvaltning
av fiskeriressursene i Nordsjøen og Skagerrak.
Undersøkelsen viser
at til tross for avtaler og forhandlinger av kvoter foregår det
et stort overfiske og utkast av yngel. Kvoteregulering og forbud
gjør at fiskere underrapporterer fangst eller rapporterer feil fiskeslag.
I norsk sone er det et påbud om at all bifangst skal føres i land,
men fiskerne kan ha økonomiske motiver for å omgå dette påbudet.
God kontroll med
ressursuttaket og etterlevelsen av regelverket er derfor en viktig
forutsetning for å få til en bærekraftig fiskeriforvaltning.
Komiteen viser til hovedfunnene
i undersøkelsen, som kan oppsummeres som følger:
-
Norge og EU samarbeider
om forvaltning av fiskebestandene, men mange spørsmål er fremdeles
ikke løst.
-
Fiskerimyndighetene
har lagt for lite vekt på forvaltningen av kystbestandene.
-
De samlede kontrollressursene,
inkludert samarbeidet om kontroll med EU, blir ikke utnyttet godt nok.
-
Arbeidet med å forenkle
fiskeriregelverket har gitt få resultater.
Komiteen viser
til at Riksrevisjonen anbefaler Nærings- og fiskeridepartementet
å:
-
arbeide for å styrke
samarbeidet med EU om forvaltningen av felles fiskebestander i Nordsjøen
og Skagerrak gjennom å:
-
vurdere tiltak for
bedre forvaltning av kystbestander i Sør-Norge
-
bidra til at kontrollmyndighetenes
ressurser og kompetanse utnyttes bedre gjennom å:
-
presisere salgslagenes
kontrolloppgaver og styrke oppfølgingen av salgslagenes kontrollaktiviteter
-
sikre at Fiskeridirektoratet
utnytter tilgjengelig informasjon til mer målrettet kontroll og
styrker det operative samarbeidet mellom kontrollmyndighetene
-
sørge for at Fiskeridirektoratet
gir næringen og allmennheten bedre informasjon om hovedresultater
av kontrollene
-
sørge for framdrift
i arbeidet med å forenkle fiskeriregelverket
Komiteen er
tilfreds med at fiskeriministeren i sitt svar til Riksrevisjonen
opplyser at han er opptatt av å følge opp anbefalingene fra Riksrevisjonen.
Komiteen viser til at der
Norge og EU samarbeider om fisket, er bestandene bærekraftige. Ulik
tilnærming til spørsmålene har imidlertid ført til at det er utfordrende
og krevende å komme til enighet. Komiteen viser til at Norge
i mer enn 25 år har forsøkt å få til at all fisk som fanges, blir
landet. I EU har det frem til nå ikke vært tillatt å ta om bord
fisk under minste tillatte landingsstørrelse eller fisk som fartøyet
ikke har kvote for. Denne fisken ble kastet tilbake på havet. Fra
2015 har EU innført landingspåbud for enkelte arter og tar sikte
på at dette skal gjelde for alle arter fra og med 2019.
Komiteen viser til at der
partene ikke er enige om forvaltningen av ressursene, fastsetter
Norge og EU kvoter eller andre reguleringer hver for seg. Dette
har medført at gjenoppbygging av fiskebestander har vært vanskelig
å få til. En forklaring på dette er at de enkelte medlemslandene
i EU har ulike syn på fiskeripolitikken, og at beslutningsstrukturen
i EU gjør det vanskelig og tidkrevende å endre regelverket på området.
Komiteen deler fiskeriministerens
betraktninger når det gjelder Storbritannias utmelding av EU. Størstedelen
av farvannene i den nordlige Nordsjøen ligger enten under norsk
eller britisk jurisdiksjon. Storbritannias uttreden vil ventelig
åpne for nye drøftelser om fordeling av fiskeressursene i området. Komiteen har
merket seg at EU allerede i dag har de største kvotene på alle fiskeslagene,
med unntak av sei og reker.
Komiteen har merket seg at
fiskeriforvaltningen i det kystnære fisket i sør historisk sett
ikke har hatt like høy prioritering som de større bestandene i nordområdene,
og at dette i stor grad kan forklares med forskjellen i den økonomiske
betydningen dette fisket har hatt. Komiteen har videre merket
seg at områdene i sør har fått økt betydning som følge av økosystembasert forvaltning,
hvor en har lagt større vekt på å få oversikt og iverksette tiltak
også for det kystnære fisket.
Etter Riksrevisjonens
vurdering er det kritikkverdig at fiskerimyndighetene ikke har fulgt
godt nok med på den store økningen i leppefisket, og at nedgangen
i bestandene av kysttorsk og kystbrisling ikke har vært fulgt godt
nok opp med tiltak.
Etter komiteens vurdering
er det viktig at Nærings- og fiskeridepartementet sørger for å sikre
god nok kunnskap til å kunne iverksette effektive reguleringstiltak
av bestander hvor tilstanden er dårlig eller er usikker. Dette er
viktig med tanke på å bygge opp flere bærekraftige bestander.
Komiteen viser i denne sammenheng
til statsrådens brev av 28. november 2017 til kontroll- og konstitusjonskomiteen,
hvor det opplyses om at Fiskeridirektoratet har hatt på høring en
sak om hvordan fisket etter leppefisk i 2018 skal adgangsreguleres
med sikte på å få til et mer bærekraftig fiske. Den endelige reguleringen for
2018 vil avhenge av hvilken type adgangsregulering som blir vedtatt.
Når det gjelder kysttorsk, er det foreslått å verne gyteområder
og opprette bevaringssoner for å bedre tilstanden til kysttorsken
i Sør-Norge.
Komiteen vil understreke at
tilstrekkelig regulering og kontroll kombinert med direkte oppfølging
fra kontrollmyndighetene er nødvendig for å sikre bestandene i Skagerrak.
Komiteen viser til at kontrollen
med fisket ikke er godt nok. Ifølge Riksrevisjonen har departementet
kritikkverdig svak oppfølgning av fiskesalgslagenes kontrollarbeid.
Salgslagene har en krevende dobbeltrolle som både fiskernes representant
og som myndighetsutøver i fiskerikontrollen. Etter Riksrevisjonens
oppfatning bør departementets forventninger tydeliggjøres, og det
bør bli et bedre samarbeid om stedlige kontroller.
Komiteen har merket seg at
Fiskeridirektoratet nylig har gjennomført en tilsynsrunde hos salgslagene for
å få en oversikt over salgslagenes innsats, og at denne vil danne
grunnlag for den videre oppfølgningen av kontrollarbeidet. Komiteen har
videre merket seg at det er igangsatt flere digitaliseringsprosjekter,
blant annet nytt kontroll- og tilgangssystem (SAGA), nytt kvoteregister
og nytt kjøperegister. Komiteen registrerer at
dette arbeidet vil styrke kontrollen og samarbeidet.
Komiteen har videre merket
seg at Fiskeridirektoratet er i gang med å anskaffe mer effektive
fartøyer som kan operere kystnært.
Komiteen har også merket seg
at det er nedsatt en arbeidsgruppe med deltakelse fra næringen som
skal se på forenklinger av regelverket og utøvelsen av fisket, herunder
harmonisering av regelverket i Skagerrak og Nordsjøen. Komiteen forventer
og legger til grunn at dette arbeidet blir sluttført som planlagt
i løpet av 2017.