Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Stein Erik Lauvås, Siri Gåsemyr Staalesen og Rigmor
Aasrud, fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Kristin Ørmen Johnsen,
Mari Holm Lønseth og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon
Engen-Helgheim og Kari Kjønaas Kjos, fra Senterpartiet, Heidi Greni
og Willfred Nordlund, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin
Andersen, fra Venstre, Ketil Kjenseth, og fra Kristelig Folkeparti,
Torhild Bransdal, behandler i denne innstillingen Representantforslag
64 LS (2017–2018), forslagene i representantforslagets stor bokstav
B (alminnelig sak). Forslagets stor bokstav A (lovsak) behandles
i Innst. 67 L (2017–2018). Komiteen viser til at representantforslagets
stor bokstav B pkt. 2 likevel ikke er sendt til behandling i komiteen,
da dette forslaget er behandlet i Stortinget, jf. Stortingets forretningsorden
§ 39 bokstav e. Komiteen viser
videre til at komiteen i Innst. 66 S (2017–2018) behandler Representantforslag
47 S (2017–2018). Komiteen viser
til de respektive partiers merknader i disse innstillingene.
Komiteen viser også til at
Stortinget 14. november 2017 vedtok fire forslag fra Arbeiderpartiet
om enslige mindreårige asylsøkere fra Afghanistan mv., uten forutgående
utredning eller behandling i komiteen eller i Justis- og beredskapsdepartementet. Komiteen tar
til etterretning at Arbeiderpartiet som følge av denne behandlingen
har trukket Representantforslag 52 S (2017–2018) om innføring av
sårbarhetskriterier ved vurderingen av midlertidig opphold i asylsaker
til enslige mindreårige. Komiteen viser til at Justis-
og beredskapsdepartementet nå arbeider med å følge opp disse vedtakene,
og at løsningene her vil kunne få betydning for flere av forslagene
i herværende representantforslag. Komiteen vil derfor henvise
til behandlingen i departementet og oppfølging av Stortingets vedtak.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil vise til merknader i Innst.
67 L (2017–2018), og til merknader i Innst. 66 S (2017–2018) og
begrunnelsen for forslaget. Der fremgår det at bruken av midlertidig
oppholdstillatelse for enslige mindreårige asylsøkere har økt kraftig
i Norge, på tross av at stortingsflertallet under behandlingen av
Prop. 90 L (2015–2016), jf. Innst. 391 L (2015–2016), gikk imot
regjeringens forslag til innstramning i bestemmelser som kun gjaldt
denne gruppen. Imidlertid ble det gjort andre innstramninger og
gitt fullmakter til regjeringen som har resultert i at svært mange
som før ville fått permanent opphold, nå gis midlertidig opphold
og pålegges retur ved fylte 18 år.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Kristelig Folkeparti vil
peke på at bruken av midlertidig oppholdstillatelse har gått fra
å være en unntaksregel for noen få til å være en tillatelse som
nesten halvparten av de enslige mindreårige asylsøkerne får. Frem
til og med 2017 har kun 45 prosent av de enslige mindreårige asylsøkerne fått
permanent opphold før fylte 18 år.
Disse medlemmer viser til at
høringsinstansene støtter forslagene om sårbarhetskriterier for
barn. En gjennomgang av 50 saker som NOAS og Redd Barna har gjort,
viser også at forvaltningens vurdering av barnets beste er mangelfull,
og at det er gitt midlertidig opphold til barn i veldig sårbare
situasjoner. Det er heller ikke gjort tilstrekkelige vurderinger
av barnets beste, som Norge er forpliktet til etter Barnekonvensjonen,
i de konkrete sakene som er gjennomgått.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at utlendingsforskriften
§ 17-1a legger til grunn at i saker som omhandler barn, skal det
fremkomme i vedtaket blant annet hvilke vurderinger som har vært
foretatt av barnets situasjon, herunder hvordan hensynet til barnets
beste er vurdert. Flertallet viser
til en gjennomgang som NOAS har gjort av en rekke vedtak knyttet
til barn, der det fremkommer at det ikke er gjort en vurdering av
barnets beste i vedtakene. Flertallet viser til at det
er viktig at det sikres at vurderinger knyttet til barnets beste
og deres situasjon, fremkommer av vedtakene.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at det gjøres en grundig, helhetlig og individuell
vurdering av barnets beste i hver enkelt asylsak, og at disse vurderingene
synliggjøres og begrunnes i vedtak, slik Barnekonvensjonen krever.»
Flertallet viser
til at det i Stortinget den 14. november 2017 ble vedtatt følgende:
«Stortinget ber regjeringen
så raskt som mulig sørge for at mangel på omsorgspersoner, nettverk
og/eller ressurser til å etablere seg i internfluktområdet skal
ha betydning ved vurderingen av om det for enslige mindreårige asylsøkere
skal gis ordinær tillatelse etter utlendingsloven § 38.»
Flertallet viser til at dette
vedtaket gir regjeringen en forpliktelse til å gi disse hensynene
større vekt enn de har blitt tillagt i dag. Flertallet viser i den sammenheng
til debatten i Stortinget, hvor Arbeiderpartiets leder Støre sa
følgende:
«Det vi vil, er at
det skal legges større vekt på kriteriene mangel på omsorgspersoner,
nettverk og/eller ressurser til å etablere seg i internkonfliktområder
– større vekt på dette, større vekt på dette i det skjønn UDI utøver.»
Flertallet viser
til merknader i Innst. 67 L (2017–2018), samt brev fra de parlamentariske
lederne fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Kristelig
Folkeparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Rødt til statsråd
Listhaug datert 12. desember 2017, som svar på Listhaugs henvendelse
til de parlamentariske lederne på Stortinget med 26 spørsmål om
sårbarhetskriterier.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti viser
videre i den sammenheng til regjeringens instruks GI-02/2017 – Instruks
om praktisering av utlendingsloven § 38, jf. utlendingsforskriften
§ 8-8 – enslige, mindreårige asylsøkere mellom 16 og 18 år som kan
henvises til internflukt, hvor det ble klart at retursituasjonen
ikke skulle vektlegges på samme måte for barn som fikk midlertidig
opphold etter § 8-8, som for voksne hvor retursituasjonen var nært
forestående. Disse medlemmer mener
at Stortingets flertall, både hva gjelder opphevelsen av instruksen
og vedtaket om hvilke hensyn som skal ivaretas, er klare på at barn
ikke skal få en svakere vurdering av sin retursituasjon enn voksne,
men at det derimot skal legges større vekt på barnets situasjon
ved retur enn det har blitt gjort til nå.
Disse medlemmer viser til at
Stortinget i vedtak 25 av 14. november 2017 har vært helt klar på
at det skal gjennomføres en ny behandling av alle vedtak som har midlertidig
opphold etter utlendingsforskriften § 8-8, og at det gjelder vedtak
som er fattet etter 1. oktober 2016 både av UNE og UDI, hvor det
er henvist til internflukt. Dette vil være uavhengig av hvilket
utfall saken har fått, herunder om den er avvist av UNE på grunn
av at ungdommene har forlatt landet.
Disse medlemmer peker på at
svært mange barn har flyktet videre fra Norge på grunn av faren
for avvisning og dermed retur til hjemlandet. Dette har drevet mange
ut i fare i større europeiske byer og gjort disse sårbare ungdommene
til et potensielt lett bytte for kriminelle og menneskehandlere,
i tillegg til at det er en helt uholdbar situasjon med stadig flere
mennesker i mange land som ikke har lovlig opphold.
Disse medlemmer mener Norge
har et ansvar for å gi alle som faller inn under vedtaket fra 14. november
2017, en ny vurdering, selv om de befinner seg på et annet sted,
og at dette også var stortingsflertallets mening da vedtaket ble
fattet. På samme måte viser disse medlemmer til at det
gjelder alle vedtak hvor det er gitt midlertidig opphold etter forskriftens § 8-8
hvor det henvises til internflukt uavhengig av instansen og hvor
i prosessen vedtaket er.
Disse medlemmer viser til at
sakene som må revurderes, må legge til grunn alderen til barnet
på vedtakstidspunktet. Sakene skal revurderes fordi asylsøkerne
som barn ble behandlet for strengt. Det skal tas ekstra hensyn til
barns sårbarhet, og dette mente stortingsflertallet ikke har blitt
gjort i tilstrekkelig grad. Sårbarhetskriteriene som vedtaket handler
om, skal ifølge vedtaket gjelde enslige mindreårige asylsøkere,
og ikke voksne. Det gir derfor, slik disse medlemmer ser det, ikke
mening å gi de unge en ny vurdering som voksne, da vedtaket ikke
gir føringer på at behandlingen av voksne skal endres. Disse medlemmer kan
ikke se at det er noe til hinder for å spesifisere i en midlertidig forskriftsbestemmelse
at for revurdering av disse sakene skal alderen på UDIs tidligere
vedtakstidspunkt legges til grunn, samtidig som nye opplysninger
om andre forhold tas med i vurderingen.
Disse medlemmer mener at «sårbarhetskriterier»
må konkretiseres og synliggjøres i forskrift, og at de bør tillegges
stor vekt. Sårbarhet følger ikke bare av alder, og det er derfor
viktig å ha andre sårbarhetsmomenter i tillegg til alder – for å
sikre at sårbarhet også tas hensyn til i behandlingen av sakene
til de som er tett opp mot myndighetsalder. Disse medlemmer mener at følgende
forhold også bør tillegges større vekt ved vurderingen av opphold
enn det gjøres i dag:
-
har helseproblemer
som påvirker fungering i dagliglivet,
-
er særlig sårbare
på grunn av tidligere omsorgssvikt, overgrep eller utnyttelse,
-
har et særlig behov
for stabilitet og kontinuitet, eksempelvis etter lang tid på flukt,
-
ikke har familie/nettverk
som kan gi støtte og/eller ressurser til å klare seg ved retur,
og
-
har svak tilknytning
til hjemlandet på grunn av flere års opphold utenfor hjemlandet.
Disse medlemmer mener
at noen av disse kriteriene er ivaretatt i vedtaket av 14. november
2017, men at det vedtaket ikke eksplisitt omfatter alle forholdene,
blant annet de som knytter seg til det enkelte barns helse og opplevelse
av flukten. Disse kriteriene må konkretiseres og tillegges større
vekt av utlendingsmyndighetene i hver enkelt sak. På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen endre forskrift for praktisering av utlendingsloven
§ 38, jf. utlendingsforskriften § 8-8. I ny forskrift må følgende
sårbarhetskriterier konkretiseres:
-
har helseproblemer
som påvirker fungering i dagliglivet,
-
er særlig sårbare
på grunn av tidligere omsorgssvikt, overgrep eller utnyttelse,
-
har et særlig behov
for stabilitet og kontinuitet, eksempelvis etter lang tid på flukt,
-
ikke har familie/nettverk
som kan gi støtte og/eller ressurser til å klare seg ved retur,
og
-
har svak tilknytning
til hjemlandet på grunn av flere års opphold utenfor hjemlandet.
Forskriften
må sikre at disse kriteriene tillegges større vekt enn tidligere
ved behandlingen av sakene til enslige mindreårige asylsøkere.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at for et barn som
søker asyl, vil vurderingen av opphold og beskyttelse være avhengig
av hvor lang saksbehandlingstiden til UDI er. Hvorvidt det er grunnlag
for beskyttelse og opphold, blir vurdert ut fra situasjonen når
vedtaket fattes, og ikke ut fra situasjonen og alderen til personen
når de ankommer Norge. For mange barn har det vært avgjørende at
saksbehandlingstiden har vært lang, og at de dermed ikke har fått permanent
opphold fordi de for eksempel har fylt 16 etter at de kom til Norge. Dette medlem vil
peke på at dette gir et svært dårlig insentiv for en rask saksbehandling,
når den uttalte politikken er flest mulig innstramminger i asyl-
og flyktningpolitikken. Dette medlem mener det derfor
er situasjonen og alderen til barn på ankomsttidspunktet som bør
være avgjørende for vurderingen av midlertidig opphold i tråd med
utlendingsforskriften § 8-8. På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen endre utlendingsforskriften slik at det er den enslige
mindreårige asylsøkers alder på ankomsttidspunktet som er avgjørende
for vurderingen av opphold i tråd med utlendingsforskriften § 8-8.»