Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Stein Erik Lauvås, Siri Gåsemyr Staalesen og Rigmor
Aasrud, fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Kristin Ørmen Johnsen,
Mari Holm Lønseth og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon
Engen-Helgheim og Kari Kjønaas Kjos, fra Senterpartiet, Heidi Greni
og Willfred Nordlund, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin
Andersen, fra Venstre, Ketil Kjenseth, og fra Kristelig Folkeparti,
Torhild Bransdal, behandler i denne innstillingen Representantforslag
64 LS (2017–2018), forslagene i representantforslagets stor bokstav
A (lovsak). Forslagets stor bokstav B (alminnelig sak) behandles
i Innst. 68 S (2017–2018). Komiteen viser videre til at
komiteen i Innst. 66 S (2017–2018) behandler Representantforslag
47 S (2017–2018). Komiteen viser
til de respektive partiers merknader i disse innstillingene.
Komiteen vil påpeke at barn
og unge som kommer alene til Norge og søker asyl, er i en sårbar
situasjon. De kommer fra vanskelige forhold og kan ha blitt utsatt for
overgrep under flukten og som følge av det ha flere psykiske helseproblemer.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
viser til merknad i Innst. 66 S (2017–2018), jf. Representantforslag
47 S (2017–2018), der det samme flertallet påpeker at Norge ikke
sender barn tilbake til Afghanistan uten at de er i følge med sine foreldre.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at barn som har
krav på beskyttelse, får det. Dersom det ikke foreligger beskyttelsesbehov,
men det er sterke menneskelige hensyn i saken, gis det opphold på
humanitært grunnlag.
Komiteen påpeker
at den begrensede oppholdstillatelse som gis til enslige mindreårige
mellom 16 og 18 år, bare gis til barn som ikke har annet grunnlag for
oppholdet enn at de mangler forsvarlig omsorg ved retur.
Komiteen vil bemerke at ingen
har krav på internasjonal beskyttelse dersom tilstrekkelig beskyttelse
er mulig i et område i det landet utlendingen flyktet fra. Dette
gjelder både voksne og mindreårige asylsøkere. Komiteen påpeker at vilkåret
for å kunne henvise noen til internflukt er at søkeren kan få «effektiv
beskyttelse» i dette området. Det betyr at området må være trygt
og tilgjengelig for utlendingen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet vil påpeke at rimelighetsvilkåret
verken kan utledes av flyktningkonvensjonen, den interne sammenhengen
i konvensjonsteksten eller folkerettslig sedvanerett.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
viser til at kjerneområdet etter flyktningkonvensjonen er å sikre
vern mot retur for dem som har velbegrunnet frykt for forfølgelse,
og som ikke kan få beskyttelse i eget hjemland.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener at norske myndigheter står
fritt i den nærmere utforming av internfluktregelen, så lenge statspraksis
holder seg innenfor det kjerneområdet som konvensjonsstatene er
forpliktet til, respekterer det absolutte vernet mot utsendelse
etter flyktningkonvensjonen artikkel 33 og er i samsvar med forbudet
mot tortur, umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff
etter Grunnloven § 93 og menneskerettskonvensjonene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, viser til forslag om sårbarhetskriterier
vedtatt i Stortinget den 14. november 2017, som lyder:
«Stortinget
ber regjeringen oppheve GI-02/2017 – Instruks om praktisering av
utlendingsloven § 38, jf. utlendingsforskriften § 8-8 – enslige,
mindreårige asylsøkere mellom 16 og 18 år som kan henvises til internflukt.
Stortinget
ber regjeringen så raskt som mulig sørge for at mangel på omsorgspersoner,
nettverk og/eller ressurser til å etablere seg i internfluktområdet
skal ha betydning ved vurderingen av om det for enslige mindreårige
asylsøkere skal gis ordinær tillatelse etter utlendingsloven § 38.
Stortinget
ber regjeringen sørge for at alle saker med vedtak fra og med 1. oktober
2016 og frem til i dag, som gjelder enslige mindreårige asylsøkere
som er henvist til internflukt og som har fått midlertidig opphold, blir
vurdert på nytt. Instruks GI-02/2017 -– Instruks om praktisering
av utlendingsloven § 38, jf. utlendingsforskriften § 8-8 - enslige,
mindreårige asylsøkere mellom 16 og 18 år som kan henvises til internflukt,
oppheves med virkning for vurderingen av disse sakene. Endringen,
om at mangel på omsorgspersoner, nettverk og/eller ressurser til
å etablere seg i internfluktområdet skal ha betydning ved vurderingen
av om det for enslige mindreårige asylsøkere skal gis ordinær tillatelse
etter utlendingsloven § 38, skal gis virkning for vurderingen av
disse sakene.
Stortinget
ber regjeringen sørge for at alle saker med vedtak fra og med 1. oktober
2016 og frem til i dag, som gjelder enslige mindreårige asylsøkere
som er henvist til internflukt og som har fått midlertidig opphold, ikke
effektueres før sakene er behandlet på nytt.»
Flertallet viser videre til
rapport fra Redd Barna, Fellesorganisasjonen og Norsk organisasjon
for asylsøkere, som konkluderer med at i 32 av 38 saker nevnes ikke
barnets beste når det vurderes om det skal gis midlertidig opphold.
Flertallet påpeker videre at
det er regjeringens ansvar å påse at returer av asylsøkere med avslag
skjer på en måte som er i tråd med Norges internasjonale forpliktelser.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til egne merknader og
forslag i Innst. 68 og 66 S (2017–2018).
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Kristelig Folkeparti viser
til at det såkalte rimelighetsvilkåret ved henvisning til internflukt
ble fjernet i forbindelse med innstramningene i utlendingsloven
våren 2016 (Prop. 90 L. (2015–2016). Norge står nå i en særstilling
som et av ytterst få vestlige land som har fjernet dette vilkåret. Vilkåret
fremgår videre av EUs statusdirektiv og praktiseres derfor i EU-landene.
Fjerningen av rimelighetsvilkåret innebærer at det nå gis midlertidig
opphold til mindreårige som har et beskyttelsesbehov på hjemstedet.
Da regjeringen presenterte fjerningen av rimelighetsvilkåret for
Stortinget, ble det vist til og gjengitt i Innst. 391 L (2015–2016):
«de som ikke lenger
får rett til beskyttelsesstatus fordi rimelighetskriteriet oppheves,
vil få søknadene vurdert etter den skjønnsmessige bestemmelsen i
§ 38 og at innholdet i denne bestemmelsen normalt vil favne de tilfeller
hvor det tidligere ble vurdert urimelig å henvise til internflukt.»
Disse medlemmer vil vise til
at dette ikke har slått til. Nåløyet for å få opphold etter utlendingsloven § 38
skal og må være trangt. De som erkjennes å skulle beskyttes etter
andre konvensjoner enn flyktningkonvensjonen, skulle erkjennes en
flyktningstatus. I stedet har endringen i rimelighetsvilkåret ført
til at barn får midlertidig opphold med forutsetning om henvisning til
internflukt, uten at det er lagt tilstrekkelig vekt på nettverk
i hjemlandet, hvorvidt de har vært der eller om de har muligheter
til å klare seg ved returen. Disse medlemmer mener at denne
endringen ikke har vært i tråd med forutsetningene i flyktningkonvensjonen
eller barnekonvensjonen, og at den har gjort at Norge står i en
særstilling som et av de europeiske landene med strengest asylpolitikk.
Disse medlemmer vil vise til
at vilkåret ikke følger direkte av flyktningkonvensjonens ordlyd,
men vilkåret er blant annet oppstilt i retningslinjer fra FNs høykommissær
for flyktninger (UNHCR). UNHCR var, sammen med en rekke andre høringsinstanser,
kritiske til opphevelsen av rimelighetsvilkåret. Det ble fremhevet
at rimelighetsvilkåret er rettslig forankret i flyktningkonvensjonen.
Vilkåret fremgår videre av EUs statusdirektiv og praktiseres derfor
i EU-landene. Fjerningen av rimelighetsvilkåret innebærer at det
nå gis midlertidig opphold til mindreårige asylsøkere som har et
beskyttelsesbehov på hjemstedet, men som er fra et land hvor det
er områder som regnes som trygge.
Disse medlemmer viser til at
ifølge Wien-konvensjonen skal flyktningkonvensjonen tolkes i god
tro, i tråd med ordlyden, og sett i lys av konvensjonens formål.
Anvendes metodereglene i Wien-konvensjonen riktig, mener disse medlemmer at
en asylsøker har krav på flyktningstatus dersom henvisning til internflukt
er urimelig. Ifølge Wien-konvensjonen er statspraksis også relevant
for tolkningen av konvensjonen. Nesten alle stater som er bundet
av flyktningkonvensjonen, har et rimelighetsvilkår. Rimelighetsvurderingen
er tatt inn som et vilkår i EUs statusdirektiv, det vil si at alle
EU-land må vurdere rimelighet i internfluktsaker. Utlendingsnemnda
viste i sin høringsuttalelse om fjerning av rimelighetsvilkåret
til at statspraksis «taler for at Norge er folkerettslig forpliktet til
å ha et rimelighetsvilkår ved internflukt» når en asylsøker ellers
fyller vilkårene etter flyktningkonvensjonen. I tillegg har også
UNHCR lagt til grunn at rimelighetsvilkåret må forstås som en del
av flyktningkonvensjonen selv om det ikke fremgår direkte av ordlyden. Disse medlemmer mener
at sett hen til flyktningkonvensjonens formål og videre etterfølgende
praksis og relevant internasjonal rett, så tilsier dette at en rimelighetsvurdering
uansett er påkrevd. Flyktningkonvensjonen skal gi beskyttelse og
rettigheter til flyktninger, og med det grunnleggende menneskerettigheter
for den enkelte søker. Ved motstrid mellom utlendingsloven og flyktningkonvensjonen
skal den tolkningen som er mest til gunst for personen, legges til
grunn. Disse medlemmer peker
på at det er mest gunstig å innfortolke et rimelighetsvilkår i internfluktvurderingen,
noe som også tilsier at rimelighetsvilkåret bør tilbakeføres. Disse medlemmer viser
til at regjeringen ikke brukte de bindende tolkningsreglene som
følger av Wien-konvensjonen, da det ble foreslått for Stortinget
at rimelighetsvilkåret skulle fjernes, og som ble grunnlag for vedtaket.
Disse medlemmer mener dette
peker på store problemer knyttet til fjerningen av rimelighetsvilkåret, og
at det er tvilsomt om dette er innenfor konvensjonsbestemmelsene,
noe som også kom frem i den opprinnelige høringen gjennom høringsinstanser
som Advokatforeningen, UNHCR og UNE.
Disse medlemmer vil også peke
på at det i regjeringens proposisjon til Stortinget ikke ble redegjort for
konsekvensene dette ville få for spesielt sårbare og barn. Barnets
beste skal være et grunnleggende hensyn ved alle handlinger som
berører barn, jf. barnekonvensjonen artikkel 3 (1) og Grunnlovens
§ 104. Disse medlemmer vil
også vise til Barneombudets høringsuttalelse, som også anbefaler
å gjeninnføre dette vilkåret.
Disse medlemmer vil også vise
til at Norge ved å fjerne rimelighetsvilkåret har lagt seg under
kravene som stilles i EUs returdirektiv. Norsk Folkehjelp fremhever
i sin høringsuttalelse at dette gjør at Norge går fra å være et
«best practice»-land til et «worst practice»-land. Dette er med
på å underminere EUs arbeid for forpliktende minstestandarder og
legitimerer dermed også at andre land gjør endringer som er under
minimumsstandarden.
Disse medlemmer viser til at
fjerningen av rimelighetsvilkåret ved internflukt har medført en
dramatisk økning i antall enslige mindreårige asylsøkere som får
midlertidig opphold. I vurderingen av om det anses rimelig å returnere
til en annen del av landet enn man kommer fra, ble det tatt hensyn
til alder, kjønn, helsetilstand og andre individuelle forhold. Disse medlemmer mener
at dette er forhold som bør vurderes før henvisning til internflukt,
og at rimelighetsvilkåret må gjeninnføres.
På denne bakgrunn
vil disse medlemmer fremme
følgende forslag:
«Vedtak til lov
om endring i lov
15. mai 2008 nr. 35 om utlendingers adgang til riket og deres opphold
her (innføring av rimelighetsvilkår for internflukt)
I
I utlendingsloven
gjøres følgende endring:
§ 28 femte ledd
skal lyde:
Retten til anerkjennelse
som flyktning etter første ledd gjelder ikke dersom utlendingen
kan få effektiv beskyttelse i andre deler av hjemlandet enn det
området søkeren har flyktet fra, og det ikke er urimelig å henvise søkeren
til å søke beskyttelse i disse delene av hjemlandet.
II
Loven trer i kraft
straks.»