Dokument 8: 47 S (2017–2018)
– representantforslag om midlertidig stans i uttransport av asylsøkere
til Afghanistan frem til et uavhengig ekspertutvalg har gjennomført
en åpen vurdering av regelverk og praksis i disse sakene m.m.
Jeg viser til kommunal-
og forvaltningskomiteens brev av 7. november d.å., der det bes om
min vurdering av to forslag fra representantene Karin Andersen,
Lars Haltbrekken, Une Bastholm og Bjørnar Moxnes om en
midlertidig stans i uttransport av asylsøkere til Afghanistan frem
til et uavhengig ekspertutvalg har vurdert regelverk og praksis
i disse sakene. Det foreslås også etablert et uavhengig og effektivt
tilsyn med tvangsreturer av asylsøkere i henhold til EUs returdirektiv.
Forslagets punkt 1
Forslaget lyder:
«Stortinget ber
regjeringen om en umiddelbar og midlertidig stans i all assistert
retur og tvangsretur av asylsøkere til Afghanistan frem til et uavhengig
ekspertutvalg har gjennomført en åpen vurdering av regelverk og
praksis i disse sakene. I tillegg må utvalget legge frem vurderinger
og forslag til endringer i det systemet som utlendingsmyndighetene
benytter for beslutning og åpenhet rundt landvurderinger i returarbeidet.
Utvalget bes også legge frem eventuelle forslag til endringer i regelverket
som sikrer at returene som gjennomføres, ikke er i strid med Norges
folkerettslige forpliktelser.»
Jeg vil innledningsvis
vise til min redegjørelse i Stortinget 8. november d.å. om norsk
asyl- og returpraksis for asylsøkere fra Afghanistan. Jeg vil også
vise til mine innlegg i Stortinget 14. november s.å. som svar på
Dokument 8: 56 S (2017–2018) – representantforslag fra Karin Andersen
og Lars Haltbrekken om å iverksette umiddelbar stans i all assistert
retur og tvangsretur av asylsøkere til Afghanistan frem til Stortinget
har behandlet og gjort vedtak vedrørende Dokument 8: 47 S (2017–2018).
Under voteringen i Stortinget samme dag ble det ikke flertall for
å stanse alle returer til Afghanistan.
Regjeringen fører
en streng og ansvarlig asyl- og innvandringspolitikk. Vi er forpliktet
til å gi beskyttelse til mennesker som har behov for det. Stor tilstrømning
av det omfanget vi opplevde i 2015 setter imidlertid det norske
samfunnet på prøve, ikke minst når det gjelder velferdsmodellens
bærekraft. Det er derfor nødvendig å regulere innvandringen til
Norge, og asylsystemet må forbeholdes dem med behov for beskyttelse.
Studier gjort av
FNs Høykommissær for flyktninger, FNs barnefond og International
Organization for Migration underbygger at ønsket om et bedre liv
er en motivasjon for mange migranter. Usikkerhet og konflikt er
medvirkende årsaker til at de reiser til Europa, men mulighet for
arbeid og utvikling er det motivet som oppgis av de fleste. Dette
kan man ha forståelse for, men det gir ikke grunnlag for beskyttelse.
Det er UDI og UNE
som avgjør søknader om asyl etter gjeldende regelverk og informasjon
om forholdene i landene søkerne kommer fra. Det gjøres grundige
og individuelle vurderinger i hver enkelt sak. Afghanere med behov
for beskyttelse får asyl, uavhengig av søkerens alder.
Når UDI og UNE vurderer
praksis, baserer de seg særlig på faktainformasjon fra Landinfo.
Landinfo er et faglig uavhengig organ som har markert seg både i
inn- og utland med sin kompetanse, og deres rapporter brukes som
kilde av utlendingsmyndighetene i mange land. De fleste rapportene
til Landinfo, samt deres retningslinjer om kilde- og informasjonsanalyse,
er offentlig tilgjengelig, slik at alle kan se hvordan de arbeider. Jeg
understreker imidlertid at Landinfo ikke tar del i saksbehandlingen
i UDI og UNE, og de tar heller ikke stilling til om det er forsvarlig
å returnere en person til hjemlandet.
I asylforliket av
19. november 2015 mellom alle partier på Stortinget utenom SV og
MDG, heter det blant annet at man skal «vurdere sentrale sider ved
norsk utlendingslovgivning og gjennomgå norsk praksis der Norge
har en annen vurdering av beskyttelsesbehovet for ulike nasjonaliteter
sammenlignet med praksis i land det er naturlig å sammenligne oss
med. Regjeringen bes fortløpende vurdere forslag til lovendringer, forskriftsendringer
og justere aktuelle instrukser med sikte på å oppnå innstramminger».
I ovennevnte debatt i Stortinget ga partiene som var med på asylforliket
uttrykk for at de står ved dette.
UDI tok i 2015/2016
selv initiativ til en gjennomgang av egen praksis for asylsøkere
fra Afghanistan. Gjennomgangen viste at UDI hadde lagt en lavere
terskel til grunn for vurderingen av sikkerhetssituasjonen enn hva
relevante rettskilder, herunder praksis fra Den europeiske menneskerettsdomstol,
andre lands praksis og EUs statusdirektiv skulle tilsi. Den europeiske
menneskerettsdomstolen har i en rekke dommer satt en svært høy terskel
for at enhver retur til et bestemt land vil være i strid med Den
europeiske menneskerettskonvensjonen artikkel 3. Det skal derfor
mye til før den generelle sikkerhetssituasjonen i et land er så
alvorlig at enhver retur
dit eller til et område av landet vil være i strid med norsk lov
og våre internasjonale forpliktelser.
UDI har som følge
av denne gjennomgangen, også av eget tiltak, hevet terskelen for
når et område i Afghanistan skal anses som generelt utrygt. Det vil si
at det i dag er svært få områder i Afghanistan som regnes som så utrygge
at alle som
kommer derfra har rett til beskyttelse. P.t. er det kun provinsene
Helmand og Nangarhar UDI mener har en så alvorlig sikkerhetssituasjon.
Også for søkere som kommer fra disse to provinsene må det alltid
vurderes hvorvidt internflukt er en mulighet. Norge vurderer internflukt
når det er mulig, noe også andre europeiske land gjør. Hvis det
er mulig å få beskyttelse i eget hjemland har man ikke krav på internasjonal
beskyttelse, verken etter flyktningkonvensjonen eller etter utlendingsloven.
UDI har for øvrig,
etter at de i 2016 hevet terskelen for når et område er så utrygt
at alle som kommer derfra kan sies å ha et beskyttelsesbehov, myket
opp praksis på bakgrunn av det UDI har oppfattet som en forverret
sikkerhetssituasjon i Afghanistan. Disse oppmykningene har departementet
tatt til etterretning.
UDI og UNE vurderer
situasjonen i de enkelte områdene av Afghanistan nøye, og de vurderer
fortløpende om det er behov for endringer i praksis. Senest i uke
44 gjorde UDI på eget initiativ en fornyet vurdering av om det er
forsvarlig å returnere personer med avslag på asylsøknaden til Afghanistan.
De kom til at det ikke er grunnlag for å endre tidligere vurderinger.
Informasjon vi har
om andre lands praksis vedrørende asylsøkere fra Afghanistan viser
at det ikke er grunnlag
for å si at norsk praksis er vesentlig strengere enn andre europeiske
land det er naturlig å sammenligne seg med. Det er ingen andre sammenlignbare
land som mener at den generelle sikkerhetssituasjonen i Afghanistan,
herunder Kabul, tilsier at alle asylsøkere derfra har beskyttelsesbehov.
Så vidt meg bekjent er det heller ikke gitt signaler fra andre europeiske
land om at de har planer om å stanse returer til Afghanistan på grunn
av sikkerhetssituasjonen. Migrationsverket i Sverige uttalte i august
d.å. at selv om sikkerhetssituasjonen i Afghanistan er alvorlig,
er retur mulig til flere områder, herunder til Kabul. FNs Høykommissær
for flyktninger bistår afghanere med retur fra Pakistan og Iran
til hjemlandet. Bare i 2017 har svært mange reist tilbake til Afghanistan
fra disse landene.
Retur av personer
uten beskyttelsesbehov er viktig for å opprettholde tilliten til
asylsystemet. Det er bred enighet på Stortinget om at personer uten
lovlig opphold skal returnere. I asylforliket fra 2015 var det å
jobbe for rask retur av personer med avslag et viktig punkt. Det ble
understreket at regjeringen skulle «prioritere arbeidet med rask
retur av personer som har fått avslag på sin asylsøknad, og i særdeleshet
prioritere retur av grupper der dette vil ha effekt på tilstrømningen
fremover».
Norge er i front
i Europa når det gjelder å gjennomføre returer, også til Afghanistan.
Dette skyldes at returarbeidet har vært høyt prioritert med midler
og høye måltall fra regjeringens side, samtidig som et bredt flertall
i Stortinget gjennom asylforliket understreket viktigheten av å
prioritere rask retur av personer som har fått avslag. EU har også,
spesielt etter flyktningkrisen i 2015, arbeidet hardt for å få til
en politisk rammeavtale med Afghanistan som skal legge til rette
for returer fra medlemsland. En slik avtale ble signert i oktober
2016. Andre europeiske land kommer til Norge for å lære. Flere europeiske
land har også inngått egne returavtaler med Afghanistan, og de lykkes
nå med å returnere personer også med tvang. Da vil det være oppsiktsvekkende om
Norge skulle stanse returene og gå i motsatt retning av resten av
Europa.
Norge returnerer
ikke barn til Afghanistan uten at de er i følge med sine foreldre
eller har et omsorgstilbud der. Barn som har krav på beskyttelse,
får det. Dersom det ikke foreligger beskyttelsesbehov, men det er
sterke menneskelige hensyn i saken, gis det opphold på humanitært
grunnlag. Den begrensede tillatelsen som gis til enslige mindreårige
mellom 16 og 18 år gis bare til barn som ikke har annet grunnlag
for opphold enn at de mangler forsvarlig omsorg ved retur. Begrensingen
bidrar til å forebygge at familier sender barn fra seg. For øvrig
viser jeg til behandlingen i Stortinget 14. november d.å. av forslag
fra Arbeiderpartiet om endret vurdering og stans i effektueringen
av vedtak som gjelder enslige, mindreårige asylsøkere.
Asylsystemet var
tidligere i stor grad gjenstand for politisk involvering i enkeltsaker.
Dette gikk man med god grunn bort fra ved opprettelsen av UNE. I
lovproposisjonen lagt frem av Regjeringen Stoltenberg II om departementets
adgang til å instruere UDI og UNE om utsatt iverksetting av vedtak,
fremgår det:
«Det kan riktignok
tenkes andre situasjoner hvor det kan bli fremmet ønske om at departementet/statsråden
skal utsette iverksettingen av negative vedtak, for eksempel fordi
ulike aktører på feltet mener at UDI og UNE tar feil i sine vurderinger
av den generelle sikkerhetssituasjonen i asylsøkeres hjemland mv.
Departementet mener at det også i tilfeller som dette vil stride mot
gjeldende styringsforhold om politiske myndigheter skal ha adgang
til å instruere om utsatt iverksetting.»
Dette viser at også
den forrige regjeringen med Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet var opptatt av de samme prinsippene som sittende
regjering. Det er fagmyndighetene som bør foreta disse vurderingene
på selvstendig grunnlag i henhold til de lover og regler Stortinget
har vedtatt. Denne type vurderinger bør ikke være gjenstand for
politisk behandling, og vi bør beholde et asylsystem der enkeltvedtakene
fattes uten politisk styring. Dette sikrer likebehandling og en
praksis som er begrunnet i kunnskap om landforhold, regelverk og
fakta i den enkelte sak. Alternativet er en uforutsigbar praksis
uten faglig tyngde.
Forslagsstillerne
ber om at det nedsettes et uavhengig ekspertutvalg som blant annet
skal gjennomføre en «åpen vurdering av regelverk og praksis i disse
sakene». Det er uklart hva denne delen av forslaget faktisk innebærer.
For det første fremgår det ikke om dette kun skal være en engangsordning
for Afghanistanpraksis, eller om det er en nyordning som skal kunne
benyttes også i andre saker der det er misnøye med UDI og UNEs praksis.
Det er vanskelig å se noen saklig begrunnelse for at dette skal
være en særordning for Afghanistan.
Videre er det uklart
hvilken status vurderinger fra et slikt ekspertutvalg skal ha, om
vurderingene skal være bindende for UDI, UNE og departementet eller
kun rådgivende. Det er heller ikke klart om dette skal være en engangsvurdering,
eller om utvalget løpende over tid skal følge med på praksis og
eventuelt beslutte når situasjonen er forbedret, slik at returer
kan gjenopptas. Det er heller ikke gitt noen føringer for hvordan
domstolene skal forholde seg til en eventuell praksis som følge
av utvalgets beslutninger.
Forslaget signaliserer
en generell mistillit til utlendingsforvaltningens kompetanse –
en mistillit jeg ikke deler. Utlendingsforvaltningen er våre eksperter
på å innhente asylrelevant informasjon fra alle aktuelle kilder
og å avgjøre asylsøknader etter nasjonal og internasjonal rett.
Det er vanskelig å se hvordan man skal sette sammen et uavhengig
ekspertutvalg som vil være bedre i stand til å foreta disse komplekse
vurderingene. Jeg vil også minne om at vi allerede har et system
der UDI og UNEs praksis er gjenstand for overprøving i domstolene.
Jeg vil advare mot å etablere nye ordninger som rokker ved etablerte
og velfungerende systemer, når disse primært er begrunnet i ønsket
om en mer liberal asylpolitikk.
Jeg mener forslaget
åpner for en uforutsigbar asylpolitikk, der man gjennom forslag
i Stortinget griper inn i faglige vurderinger som i dag gjøres av
utlendingsmyndighetene.
Fullstendig returstans
vil bli oppfattet som et signal om en ny og klart mer liberal Afghanistanpraksis
i Norge, sammenholdt med praksis i andre land det er naturlig å
sammenligne oss med. Forskning viser at mulighetene for å kunne
bli værende i et land har betydning for hvilket land som velges
som destinasjonsland. Dersom Norge stopper alle returer til Afghanistan,
vil dette kunne føre til betydelig økning i asylsøkertilstrømningen hit,
fordi søkerne vet at de ikke vil bli returnert.
Også afghanere som
allerede oppholder seg ulovlig i andre land i Europa vil kunne finne
det attraktivt å komme til Norge. Det vil være vanskelig for Norge
å returnere disse til andre Dublin-land med en annen returpraksis,
dersom den norske begrunnelsen for å stanse alle returer til Afghanistan
er at det er for utrygt å sende noen tilbake dit.
Stans i returene
kan også innebære at søkere som allerede har vært en tid i Norge
får uberettiget forventning om at de vil kunne bli værende. Det
er ikke usannsynlig at et uavhengig utvalg ville komme til samme konklusjon
som UDI og UNE. Vi ville da få en situasjon der belastningen for
søkerne blir større enn ved snarlig avklaring og påfølgende rask
retur til hjemlandet.
Stans i assisterte
returer vil også kunne påvirke det gode samarbeidet vi i dag har
med afghanske myndigheter. Gode rutiner, klare kontaktpunkter og
god dialog med mottakerstaten er en forutsetning for vellykkede returer.
Dersom returene nå stanses, er det usikkert hvordan situasjonen
vil være den dagen returer gjenopptas.