Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Tore Hagebakken, Ingvild Kjerkol, Tuva
Moflag og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Torill Eidsheim, Erlend
Larsen, Sveinung Stensland og Marianne Synnes, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud og Jan Steinar Engeli Johansen, fra Senterpartiet,
Kjersti Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Nicholas Wilkinson,
fra Venstre, Carl-Erik Grimstad, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Olaug
V. Bollestad, viser til representantforslaget.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
viser til Stortingets behandling av Nasjonal helse- og sykehusplan
som er førende for utviklingen av landets sykehustjenester og som
fastslår at det skal legges vekt på geografi, bosettingsmønster
og reiseavstander ved utviklingen av fremtidens akuttsykehus.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, er kjent med at dagens
lokalsykehus for Vest-Finnmark ligger i Hammerfest. Sykehusbygget ble
ferdigstilt i 1956, og fremstår i dag som gammelt og umoderne. Ved
bygningsmessig gjennomgang er det funnet nødvendig å erstatte dagens
bygningsmasse med et nytt og moderne sykehusbygg, og det er i den forbindelse
oppstått en debatt om lokalisering. Helse Nord RHF ønsker å bygge
på ny tomt i Hammerfest kommune, mens offentlige og private i Alta-området krever
at det gjennomføres en ny utredning om fremtidig sykehusstruktur
og sykehustjenester for Vest-Finnmark før det tas endelig beslutning
om lokalisering.
Videre merker flertallet seg
at forslagsstillerne viser til at det er historiske grunner til
at sykehuset er lokalisert til Hammerfest, men at det har vært store
demografiske endringer i Vest-Finnmark siden sykehusstrukturen ble
diskutert.
Flertallet viser til at Vest-Finnmark
har en utfordrende geografi, og at avstanden mellom Alta og Hammerfest
er 140 km med en fjellovergang, Sennalandet, som kan være stengt
på de verste vinterdagene.
Komiteens medlem
fra Venstre ønsker å presisere forståelsen av at veien over
Sennalandet «kan være stengt på de verste vinterdagene». I henhold
til meldingsrapport fra Statens Vegvesen for perioden 1. oktober
2016 til 15. mai 2017 har veien vært midlertidig stengt 55 ganger,
i perioder på til sammen 287 timer. I samme periode har det vært
kolonnekjøring på strekningen i alt 57 ganger i perioder på til
sammen 214 timer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, merker seg innspillet
fra Alta kommune om befolkningssammensetningen og økende befolkning
i Alta de siste 50 årene, samt analysen fra Oslo Economics AS om
samfunnsvirkninger, herunder virkninger for behandlingskvalitet,
reisetid og økonomi, som følge av ulike sykehusstrukturer i Vest-Finnmark.
Flertallet har videre registrert
et sterkt engasjement for at det må gjennomføres en uavhengig utredning,
før man vedtar byggestart av nytt sykehus.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at dette engasjementet blant annet viste
seg gjennom at nesten 10 000 innbyggere gikk i fakkeltog 26. august 2017.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at helseforetaksmodellen legger til
grunn at de regionale helseforetakene har et overordnet ansvar for
å iverksette den nasjonale helsepolitikken i sine respektive helseregioner.
De regionale helseforetakene skal planlegge, organisere, styre og
samordne virksomhetene i helseforetakene de eier.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at prosjektet «Alta Nærsykehus», som nå blir til Klinikk
Alta, skal realiseres ved en ombygging og utvidelse av nåværende
Alta helsesenter, i et samarbeid mellom Finnmarkssykehuset og Alta
kommune. Spesialisthelsetilbudet i Alta får dermed samme navn som
Klinikk Hammerfest og Klinikk Kirkenes.
Flertallet vil presisere at
det skal etableres stedlig ledelse ved Klinikk Alta, at det kommer
CT/MR i Alta i løpet av 2019, og at det i denne sammenheng etableres slagalarm
koblet opp mot nevrolog, noe som gjør at en kan starte trombolyse-behandling
ved slag i Alta. Videre vil flertallet påpeke at Helse
Nord har fått i oppdrag i etablere flere hjemler for avtalespesialister
i 2017. Flere av disse skal lokaliseres til Alta. Flertallet mener det er naturlig
at nye avtalespesialister arbeider i samarbeid med Klinikk Alta.
Komiteens medlem
fra Venstre synes det er bra at det tilføres flere funksjoner
til Alta, men vil presisere at Finnmarksykehuset må bemanne CT/MR
røntgen i Alta alle dager i uken, dersom man skal kunne si at Alta
har en fungerende slagalarm.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti,
mener det er avgjørende viktig at Finnmarkssykehuset legger til
rette for at legespesialister kan etablere seg i Alta, og vil påpeke
at det må være mulig å arbeide delt mellom Hammerfest og Alta, uavhengig
av hvor man har bosted og fast arbeidstilknytning. Ved en utvidelse
av Klinikk Alta fremstår det for flertallet som krevende å bemanne
denne utelukkende med ambulerende spesialister.
Flertallet viser til at Klinikk
Alta i første rekke skal betjene pasienter i kommunene Alta, Kautokeino og
Loppa, og at klinikken er en betydelig utvidelse av spesialisthelsetjenestetilbudet
i Vest-Finnmark:
-
Målet mot 2020 er
å doble poliklinikk- og dagkirurgitilbudet sammenlignet med dagens
nivå.
-
En viderefører dagens
nivå på medisinsk dagbehandling, og øker fra 9 til 20 senger for
somatisk behandling, hvorav 6 er kommunale.
-
Det etableres MR
og CT, og antallet ultralydundersøkelser skal økes.
-
I tillegg får en
et nytt tilbud for tyngre rusbehandling. To av åtte plasser innenfor
rusbehandling er dedikert tyngre avrusning.
Flertallet mener
det er viktig at nye radiologiske tjenester i Alta har tilgjengelighet
og åpningstider som tilfredsstiller befolkningens behov.
Flertallet viser til at sykehusstrukturen
i Finnmark har vært vurdert av Finnmarkssykehuset HF og Helse Nord
RHF i flere omganger, senest i forbindelse med utarbeidelsen av
Strategisk utviklingsplan for Finnmarkssykehuset HF (2015–2030),
vedtatt av styret for Finnmarkssykehuset HF 28. mai 2015 (styresak
30-2015). Planen er senere fulgt opp med idéfasen for Nye Hammerfest
sykehus, der mandatet ble gitt gjennom behandling både i styret
for Finnmarkssykehuset HF og Helse Nord RHF våren 2016. Idéfaserapporten
ble ferdigstilt 3. januar 2017. Styret for Helse Nord RHF godkjente
idéfaserapporten og mandat for konseptfasen 26. april 2017 (styresak
44-2017). Sak om valg av tomt for Nye Hammerfest sykehus ble behandlet
av styret for Helse Nord RHF 25. oktober 2017 (styresak 112-2017). Som
en del av og parallelt med dette arbeidet, har utvidelse av spesialisthelsetjenestetilbudet
i Alta vært utredet. Dette går blant annet fram av følgende saker
som har vært behandlet av styret for Helse Nord RHF: Utredning av
spesialisthelsetjenestetilbudet i Alta/Vest-Finnmark – mandat for
arbeidet (styresak 147-2012), Tiltak for styrking av spesialisthelsetjenestetilbudet
i Alta/Vest-Finnmark (styresak 72-2014) og Utvidelse av spesialisthelsetilbudet
i Alta/Vest-Finnmark, forprosjekt (styresak 14-2016).
Flertallet viser til at Fagforbundet
i Finnmark, NSF Finnmark og Finnmark legeforening alle støtter det vedtatte
forslaget til sykehusstruktur i Finnmark.
Flertallet minner om at dette
er planer og utredninger som det er lagt ned et betydelig arbeid
i, og der berørte kommuner har vært involvert. I sum utgjør disse et
solid grunnlag for framtidig utvikling av Finnmarkssykehuset HF.
Komiteens medlem
fra Venstre vil presisere at hele begrunnelsen for forslaget
om en utredning av sykehusstrukturen Vest Finnmark, er fordi Venstre
mener det ikke er utredet godt nok.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti,
stiller seg bak helseministerens vurdering om at planene som ligger
til grunn for Finnmarksykehuset HF også er i samsvar med de overordnede
politiske føringene som nå er forankret i Nasjonal helse- og sykehusplan
(2016–2019). Utviklingen av Finnmarksykehuset, med enheter i Kirkenes,
Hammerfest, Alta og Karasjok, som sammen med regionsykehuset i Tromsø arbeider
sammen som et team, er i samsvar med den beskrivelsen planen gir
av fremtidig utvikling av spesialisthelsetjenestetilbudet i Norge.
Flertallet viser til at Nasjonal
helse- og sykehusplan slår fast at vi fortsatt skal ha en desentralisert
sykehusstruktur i Norge. Planen beskriver også utfordringene med
å opprettholde stabile og kompetente fagmiljøer i sykehus med få
innbyggere i opptaksområdet, spesielt innenfor akuttkirurgi. I sykehusplanen
slås det fast at tilbud om desentraliserte spesialisthelsetjenester
utenfor sykehus, slik som Alta helsesenter, skal videreutvikles.
Flertallet mener det hverken
er faglig eller økonomisk grunnlag for å etablere flere sykehus
i Finnmark. Dette ville svekke fagmiljøet i Vest-Finnmark ved at
både basisbemanning og vaktordninger måtte etableres parallelt ved
to sykehus. Sykehusene i Finnmark har særlige utfordringer med å
rekruttere og beholde fagfolk. Ved to likeverdige tilbud i Vest-Finnmark
vil pasientgrunnlaget bli lite for hvert av sykehusene, med små
og sårbare fagmiljøer. Rekrutteringsproblemer innebærer også risiko
for at enkelte tilbud kan falle bort.
Flertallet bemerker at helseforetaksmodellen ikke
legger opp til å øke det økonomiske tilskuddet til Finnmarkssykehusene,
selv hvis antallet sykehus i fylket skulle øke. Dermed vil tilbudet
ved de to eksisterende sykehusene kuttes kraftig om et tredje sykehus
skal finansieres. Dette vil kunne svekke det totale helsetilbudet
til Finnmarks befolkning.
Komiteens medlem
fra Venstre vil understreke at god rekruttering og brede fagmiljøer
er viktig. Dette
medlem ser det som sannsynlig at Altas unge, store og økende
befolkning, i kombinasjon med et sammensatt næringsliv med gode
jobbmuligheter for ektefeller, et universitets- og høgskolemiljø,
et særlig godt tilbud for barn og unge og en svært god flyforbindelse, vil
gjøre det relativt enklere å rekruttere til et stabilt og kompetent
medisinsk fagmiljø.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at Finnmarkssykehuset HF vil styrke spesialisthelsetjenestetilbudet
i Alta gjennom bygging og renovering av ca. 5 000 m2 ved Alta helsesenter. Det
vil gi mulighet for å øke polikliniske konsultasjoner med 80 pst.
sammenlignet med dagens nivå. Det blir medisinsk dagbehandling,
samt mulighet for å øke antall dagkirurgiske inngrep med 115 pst.
fram mot 2020. Det er vedtatt å øke antall plasser ved sykestua
til 20 senger, hvorav 14 senger er dedikert for spesialisthelsetjenester
og 6 skal være kommunale senger. Det skal installeres MR-maskin
og CT-maskin og antall ultralydundersøkelser skal økes. Det utvidede
tilbudet i Alta vil omfatte pasienter som ellers ville fått sin
behandling i Hammerfest, ved UNN eller andre steder utenfor Finnmark,
i tillegg til at det vil imøtekomme vekst i behov for tjenester.
Flertallet viser til at det
er lagt til rette for en omfattende prehospital tjeneste i Nord-Norge.
I tillegg til båt- og bilambulansetjenesten, er det stasjonert to
ambulansefly i Alta og ambulansehelikopter i Tromsø. Det vil også
komme nytt redningshelikopter i Lakselv/Banak som vil få betydelig
bedre muligheter for regularitet enn nåværende helikopter. Flertallet mener
det er vesentlig at ambulansetjenestene er tilpasset faktisk behov
i området og at det skaper nødvendig trygghet i befolkningen.
Flertallet mener det er grunn
til å minne om at helseforetak, for å unngå unødig pasienttransport,
sørger for at pasienter fraktes til sykehus med riktig behandlingsnivå,
uten unødig omvei til lokalsykehus, når diagnostikk og behandling
ikke kan gis ved lokalsykehuset. Dette er spesielt viktig i helseregioner
med store avstander. Flertallet mener
bedre radiologitjenester i Alta er et virkemiddel for å oppnå dette,
men foretaksledelsen må uansett aktivt følge opp denne problemstillingen.
Komiteens medlem
fra Venstre mener det er all grunn til å anerkjenne innbyggernes
bekymring for at akuttpasienter blir sendt til Hammerfest, hvis
det riktige behandlingsnivået vil være ved UNN, når vi vet at tid
kan være en kritisk faktor. Dette medlem mener det er
grunnleggende viktig at akuttpasienter kan sendes direkte til UNN
fra Alta for å unngå unødig pasienttransport ved mistanke om akutt
og alvorlig sykdom.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Venstre viser til at Oslo Economics
på oppdrag fra Alta kommune har gjennomgått retningslinjene for
statlige utredninger i Norge, og vurdert i hvilken grad ulike løsninger
for sykehusstruktur i Finnmark er blitt utredet i henhold til disse
retningslinjene. De har identifisert fire utredninger i regi av
Finnmarkssykehuset HF og Helse Nord RHF som kan ha relevans i forhold
til vurdering av sykehusstrukturen i Finnmark:
-
Strategisk utviklingsplan
Finnmarkssykehuset HF 2015–2030
-
Utredning av spesialisthelsetilbudet
i Alta/Vest-Finnmark
-
Nye Hammerfest sykehus
Idefaserapport
-
Alternative løsninger
for sykehusstrukturen i Finnmark
Videre
viser disse medlemmer til
at Oslo Economics har gjennomgått hvilke alternativer som behandles
i disse fire utredningene, og hvilke virkninger som er vurdert for
å legge grunnlag for å velge mellom alternativene. Deretter har
de vurdert i hvilken grad disse utredningene gir et beslutningsgrunnlag
for valg av sykehusstruktur i Finnmark, sett i lys av retningslinjene for
statlige utredninger. Konklusjonen til Oslo Economics er at det
bare er i notatet om alternative løsninger for sykehusstrukturen
i Finnmark at sykehusstruktur er et tema, men at det i notatet i
svært liten grad er gjort analyser av virkninger, hverken for helseforetak,
befolkning eller samfunn. Oslo Economics mener derfor at notatet
ikke gir grunnlag for å vurdere hvilken sykehusstruktur som er å
foretrekke. Konklusjonen for de øvrige tre utredningene er at det
er gjennomført til dels omfattende analyser av ulike virkninger,
men at det ikke er vurdert hva som er hensiktsmessig sykehusstruktur.
Disse medlemmer er godt kjent
med prosjektet «Alta Nærsykehus», og tilbudene som er planlagt lagt her.
Når det imidlertid har blitt en diskusjon og oppstått uenighet om
hvilke utredninger og analyser som ligger til grunn for hvilke tjenester
som skal lokaliseres til det enkelte sykehus eller klinikk, mener disse medlemmer at
det vil være naturlig å sørge for at alle vedtak både begrunnes
og forankres best mulig.
Disse medlemmer mener derfor
at vedtak om å bygge nytt sykehus i Vest-Finnmark er en god anledning til
å foreta en helhetlig utredning som vil forankre og gi et godt grunnlag
for lokalisering og organisering av fremtidige sykehustjenester
i regionen.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen iverksette en uavhengig helhetlig utredning av sykehusstrukturen
i Vest-Finnmark.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til statsrådens svarbrev til helse- og omsorgskomiteen datert
17. november 2017, der Helse- og omsorgsdepartementets vurderinger
av en rapport utarbeidet Oslo Economics om hva som er kravene til statlige
utredninger, fremkommer. Flertallet viser til at det
i brevet pekes på at verken utredningsinstruksen eller Statens prosjektmodell
for store investeringer, gjelder for helseforetakene. Flertallet merker
seg at hvis både utredningsinstruksen og det øvrige kvalitetssikringsregimet
i helseforetakene skulle gjelde, medfører det at to kvalitetssikringsregimer
skal følges samtidig. Flertallet er
av den oppfatning at dette ville medført en uheldig praksis, som
ville brutt med det kvalitetssikringsregimet som er bygget opp over
tid, og som på en god måte sørger for en solid økonomisk ansvarlighet
i helseforetakene.
Medlemen i komiteen
frå Senterpartiet viser til at helseføretakslova § 1 slår
fast at helseføretakas formål er å yte gode og likeverdige spesialisthelsetenester til
alle som treng det, når dei treng det, uavhengig av alder, kjønn,
bustad, økonomi og etnisk bakgrunn, og å legge til rette for forsking
og undervisning.
Denne
medlemen vil framheve at dette viktige føremålet med helseføretaka
også må gjelde for folk i Vest-Finnmark. Denne medlemen viser til
at det lenge har vore eit stort folkeleg engasjement for å få eit
meir desentralisert helsetilbod i Alta-området, særleg gjeld dette
for fødslar og akutte hendingar.
Denne
medlemen viser til at i dag er Hammerfest sjukehus lokalsjukehus
for befolkninga i Vest-Finnmark, og at det i Hammerfest er under
planlegging eit nybygg på ca. 28 000 m2.
Samstundes føregår det ei utbygging og renovering av ca. 5 000 m2 til spesialisthelsetenestetilbodet
i Alta, med moglegheit for auke i talet på polikliniske konsultasjonar
på ca. 80 prosent samanlikna med dagens nivå. Tilbodet skal omfatte
medisinsk dagbehandling og moglegheit for å auke talet dagkirurgiske
inngrep med 115 prosent fram mot 2020. Det er vedtatt å auke talet
på plassar ved sjukestua til 20 senger, og at 6 av desse skal vere
kommunale senger. Denne medlemen ser utbygging av ein spesialisthelsetenesteklinikk
i Alta som svært positiv.
Denne
medlemen viser til at det i lang tid har vore ein diskusjon
om sjukehusstrukturen i Vest-Finnmark. Denne
medlemen registrerer at det er svært ulik oppfatning i helseføretaket,
i befolkninga og i Alta kommune om hvorvidt dagens praksis er forsvarleg
og hensiktsmessig. Særleg gjeld dette tilbodet for dei fødande.
Fødetilbodet i Alta er jordmorstyrt, noko som betyr at mange må
føde i Hammerfest og må transporterast i ambulansefly eller bil,
ofte under krevjande vêrforhold. Men også andre akuttsituasjonar
vert opplevd som utrygge på grunn av lang transport.
Denne medlemen forstår godt
kravet om eit betre fødetilbod i Alta. Det er etter denne medlemen si
erfaring, etter å ha besøkt området, ulik informasjon om fødetilbodet
frå helseføretaket si side og det Alta kommune og befolkninga opplever
i praksis. Fødetilbodet som er i Alta i dag, fungerer godt for dei
kvinner som ifølgje retningslinene kan føde på jordmorstyrt fødestove.
Men for dei som ikkje kan det, eller der det skjer noko undervegs
som krev legetilsyn, er tilbodet mangelfullt. Det er fleire som
kan fortelje om uverdige transportar eller utryggleik fordi bil-
eller luftambulanse er vekke i anna oppdrag. Uavhengig av forslaget
om ein ekstern vurdering av nytt sjukehus i Alta, er det naudsynt med
ein brei gjennomgang av fødetilbodet i Vest-Finnmark, for å sikre
fødekvinner i Alta-området og deira familiar betre rettar
og tilbod før, under og etter fødsel. I ein slik gjennomgang må
ein høyre på helsepersonell, innbyggjarar og brukarar av tenestene
sine erfaringar. Følgjeteneste, barseltilbod og kven som kan få
tilbod om innlegging/pasienthotellopphald før termin og etter fødsel,
må evaluerast.
Denne medlemen viser til brev
frå helse- og omsorgsministeren til komiteen i saka, der det vert
vist til helseføretakslova og Stortingets behandling av Nasjonal
helse- og sjukehusplan. Denne medlemen vil presisere
at det ikkje er nokon tvil om at det har politisk forankring i Helse-
og omsorgsdepartementet når helseføretaket ikkje vil gjere ei ny
utgreiing av sjukehusstrukturen som kunne gitt fleire akutt-tenester
og fødetilbod i Alta. Denne
medlemen meiner at Nasjonal helse- og sykehusplan som Stortinget
ga sin tilslutning til, var så overordna at den i praksis er lite
førande på sjukehusstruktur og sjukehustilbodet til befolkninga. Nasjonal
helse- og sjukehusplan ga meir makt og ansvar til helseføretaka.
Helse- og omsorgsministeren har ved fleire høve slått fast at han
som statsråd kan gå inn i kva som helst av saker i helseføretaka,
dersom han vil det. Helseføretakslova § 30 seier eksplisitt i kva
saker helseføretaksstyra ikkje har vedtakskompetanse. Det er ikkje noko
som lovmessig hindrar Stortinget i denne saka å gå inn og be regjeringa
sikre ei ny, ekstern vurdering av moglegheitene for styrking av
spesialisthelsetenestetilbodet i Alta, inkludert fødetilbod. Denne medlemen vil
vise til at Senterpartiet i sitt alternative statsbudsjett for 2018
har sett av 1 mill. kroner til ei slik ny utgreiing.
Denne medlemen viser
til at Alta kommune i 2016 ga Oslo Economics i oppdrag å utgreie
samfunnsverknader av endra sjukehusstruktur i Vest-Finnmark. Rapporten
konkluderte med at det vil vere samfunnsøkonomisk lønnsamt å flytte
akuttsjukehuset i Hammerfest til Alta.
Denne medlemen vil
slå fast at sjukehusstrukturen i Finnmark, med lokalsjukehus i Kirkenes
og Hammerfest, må vidareførast. Hammerfest sjukehus skal utviklast
som eit fullverdig akuttsjukehus. Likevel meiner denne
medlemen at det er grunn til å utgreie ein utviding av akuttilbodet
i Alta, med etabering av fødeavdeling og sikring av lokal beredskap
for akutte hendingar.
Denne medlemen viser også
til representantforslag frå Senterpartiet om å sikre skadde pasienters
tilgang til akuttsykehus med traumefunksjon dersom transporttid
til traumesenter er over 45 minutter, jf. Dokument 8:68 S (2016–2017),
Innst. 276 S (2016–2017). I representantforslaget vert det vist
til studiar omtalt i Akuttutvalget (NOU 2015:17 Først og fremst
– Et helhetlig system for håndtering av akutte sykdommer og skader
utenfor sykehus), som framhevar at risikoen for å døy etter traumer
er større i tynt befolka områder enn i tett befolk områder. Vidare
er det i ein studie frå 2013 påvist høgare skadeforekomst og dødelegheit
ved skader og ulykker i Finnmark samanlikna med tilsvarande hendingar
i rurale og urbane områder i Hordaland. Akuttutvalget skreiv at
slik kunnskap bør ha betydning for korleis akuttberedskapen vert
lagt opp. Denne medlemen sluttar
seg til denne anbefalinga.
Denne medlemen viser til at
Nasjonal helse- og sykehusplan la til grunn at kvar enkelt sjukehuseining må
være ein del av eit nettverk som samarbeider om pasientforløp,
utdanning av helsepersonell, bemanning og hospiterings- og ambuleringsordninger.
Slik skulle helseføretaka leggje til rette for at pasientar får
den same trygge og gode behandlinga, uansett kva sjukehus dei blir
behandla ved. Denne
medlemen vil understreke at sjukehusa i Finnmark må samarbeide
og må utviklast i ein slik nettverksmodell. Denne medlemen meiner at spesialisthelsetenestetilbodet
i Alta må utvidast med fødeavdeling, og at det må utgreiast nødvendige
akuttfunksjonar i tilknyting til dette.
På denne bakgrunn
vert følgjande forslag fremma:
«Stortinget
ber regjeringa utvide spesialisthelsetenestetilbodet i Alta med
ein fødeavdeling og utgreie nødvendige akuttfunksjonar i tilknyting
til dette. Det må leggast til grunn at det blir bygt nytt sjukehus
i Hammerfest og at sjukehusa i Finnmark samarbeider i ein nettverksmodell
for å gi heile befolkninga eit likeverdig helsetilbod av god kvalitet.»
Komiteens medlem
fra Venstre mener Nasjonal helse- og sykehusplan er et viktig
styringsverktøy og er en utvikling i riktig retning for hvordan
vi ønsker at våre fremtidige sykehus skal organiseres og driftes.
Likevel mener dette
medlem at noen aspekter ikke er ivaretatt godt nok, blant
annet hvilke krav til utredninger og samfunnsøkonomiske analyser
som skal kreves ved bygging av nye sykehus. Dette er bakgrunnen
for representantforslaget om sykehusstrukturen i Vest-Finnmark,
og dette medlem mener
det er behov for ytterligere utredninger og påfølgende helhetlige
vurderinger.
Dette medlem viser til rapport
utarbeidet av konsulentselskapet Oslo Economics av november 2017. Ifølge
denne rapporten er beslutningene om bygging av et sykehus i Hammerfest
utilfredsstillende utredet og ikke i samsvar med stortingsflertallets
krav til regjeringen (jf. behandlingen av Nasjonal helse- og sykehusplan) om
å «påse at alle reelle alternativer drøftes og underlegges grundige
analyser». Det stilles også eksplisitt krav til vurdering av reisevei
for pasienter i alle deler av helseforetaket, de prehospitale ressursene
og konsekvensene for disse, topografi, fly- og helikoptervær, utvikling
og rekruttering til sykehuset m.m.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede akuttsykehus i Hammerfest, akuttsykehus i
Alta og akuttsykehus både i Alta og Hammerfest.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at utredningene om fremtidig sykehusstruktur
i Vest-Finnmark vurderes særskilt opp mot andre geografiske områder
med flere sykehus (på mindre areal, en mindre befolkning og med
kortere avstander) enn det er i Vest-Finnmark, slik som Ofoten,
Vesterålen, Lofoten, Hardanger, Voss osv.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme sak for Stortinget om fremtidig sykehusstruktur
i Vest-Finnmark.»