Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Elise Bjørnebekk-Waagen, Tore Hagebakken, Ingvild
Kjerkol, Tuva Moflag og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Torill Eidsheim,
Erlend Larsen, Sveinung Stensland og Marianne Synnes,
fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud og Jan Steinar Engeli Johansen,
fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Nicholas
Wilkinson, fra Venstre, Carl-Erik Grimstad og fra Kristelig Folkeparti, lederen
Olaug V. Bollestad, viser til at proposisjonen inneholder
forslag om å utvide plikten til å varsle om alvorlige hendelser
til Statens helsetilsyn til å omfatte alle helse- og omsorgstjenester,
forslag om lovfesting av møter for pasienter, brukere og pårørende
etter alvorlige hendelser, samt forslag til ny helsetilsynslov.
Forslag til ny lov er i all hovedsak en videreføring av gjeldende rett,
men bestemmelsene om tilsynsmyndigheten foreslås samlet i én lov.
Proposisjonen bygger
på NOU 2015:11 Med åpne kort – Forebygging og oppfølging av alvorlige
hendelser i helse- og omsorgstjenestene. Utvalgets mandat ble utvidet
i 2013, da utvalget ble bedt om å vurdere opprettelsen av en undersøkelseskommisjon
samt utrede melde- og varslingsplikten.
Komiteen er kjent med at et
flertall i utvalget mente det bør innføres en meldeplikt for alle
tjenesteytere i spesialisthelsetjenesten og i den kommunale
helse- og omsorgstjenesten. Komiteen merker seg at departementet
derimot har valgt å prioritere en undersøkelseskommisjon, samt å
utvide varselordningen til Helsetilsynet slik at alle tjenesteytere
i helse- og omsorgstjenesten har varselsplikt.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og Kristelig Folkeparti, stiller seg bak departementets
vurdering om at det er behov for en ny evaluering av dagens meldeordning
for å få økt kunnskap om i hvilken grad meldeordningen påvirker
pasient- og brukersikkerheten og bidrar til merverdi ut over andre
tiltak som skal understøtte pasient- og brukersikkerhetsarbeidet.
Komiteen merker
seg at departementet legger til grunn at Helsedirektoratet videreutvikler
og innretter meldeordningen innenfor dagens regelverk.
Komiteen stiller seg bak endringene
som foreslås i proposisjonen, og viser til at ikke alle forslag
som utvalget fremmet, innebærer behov for lov- eller forskriftsendringer.
Komiteen er videre kjent med
at utvalgets forslag til organisering og regulering av en undersøkelseskommisjon
alt er behandlet i Prop. 68 L (2016–2017) Lov om Statens undersøkelseskommisjon
for helse- og omsorgstjenesten m.m., jf. Innst. 327 L (2016–2017),
og merker seg at loven ikke er trådt i kraft.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker
seg at departementet ikke finner det hensiktsmessig å foreslå lovmessige
endringer som innebærer en utvidelse av meldeordningen til å gjelde
alle tjenesteytere i helse- og omsorgstjenesten på nåværende tidspunkt. Disse medlemmer viser
til at flertallet i Arianson-utvalget (NOU 2015:11) mente det burde
innføres en meldeplikt for alle tjenesteytere i spesialisthelsetjenesten
og i den kommunale helse- og omsorgstjenesten, herunder
tjenesteytere utenfor institusjon. Utvalget, og flertallet av høringsinstansene,
mente det ville bidra til større åpenhet og at hendelser ville bli
synliggjort og fulgt opp i virksomhetene. Disse medlemmer har merket
seg at utvalget samtidig stilte spørsmål ved ressursbruken, og at
en eventuell utvidelse må evalueres, primært gjennom følgeforskning.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme sak om utvidelse av meldeordningen til alle
tjenesteytere i helse- og omsorgstjenesten, pasienter og pårørende.
En utvidelse kan eventuelt prøves ut i pilotprosjekt eller andre
former for forsøksordninger før den innføres for alle kommunale
helse- og omsorgstjenester.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener at selv om
mange høringsinstanser er positive, er det ikke tilrådelig å prioritere
en utvidelse av meldeordningen til pasienter, pårørende eller alle
tjenesteytere i helse- og omsorgstjenesten. Før det eventuelt gjøres,
er det behov for bedre kunnskap om effekten på pasientsikkerheten og
kost–nytte både ved dagens meldeordning og ved en eventuell utvidelse
av denne. En utvidelse av meldeordningen vil føre til betydelig
flere meldinger til Helsedirektoratet og økt ressursbruk.
Meldeordningen ble
evaluert av SINTEF i 2014, som konkluderte med at ordningen på evalueringstidspunktet
var i en innkjøringsfase, og at det var for tidlig å besvare spørsmålet
om den har bidratt til å forbedre pasientsikkerheten ved norske
sykehus. Samtidig viser Riksrevisjonens undersøkelse i 2016 av helseforetakenes håndtering
av uønskede hendelser at det er stor variasjon og stort forbedringspotensial
i både meldekultur og bruk av meldinger om uønskede hendelser. Riksrevisjonens
hovedfunn er at den lokale meldekulturen i enheter og stillingsgrupper
avgjør om uønskede hendelser blir meldt i avvikssystemet og fulgt
opp. Disse medlemmer støtter
derfor departementets ønske om en ny evaluering av dagens meldeordning
for å få økt kunnskap om i hvilken grad meldeordningen påvirker
pasient- og brukersikkerheten og bidrar til merverdi ut over andre
tiltak som skal understøtte pasient- og brukersikkerhetsarbeidet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til Stortingets vedtak
om lov om Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten og
til kapittel 5 i Prop. 150 L (2016–2017) om forslag til utvidelse
av varselordningen til Helsetilsynet til alle tjenesteytere i helse-
og omsorgstjenesten. Disse to tiltakene vil gjelde for hele helse-
og omsorgstjenesten og innebære en styrking av både lærings- og
tilsynsperspektivet i oppfølgingen av de alvorlige hendelsene.
Flertallet mener at fordi en
undersøkelseskommisjon ikke har som formål å vurdere skyld og ansvar,
er det grunn til å anta at den også kan bli møtt med større åpenhet,
som igjen vil føre til at sakene blir bedre opplyst. Flertallet viser
til at spesielt pårørendegrupper har etterlyst en undersøkelseskommisjon.
Flertallet viser videre til
at loven skal legge til rette for etableringen av undersøkelseskommisjonen
som skal undersøke alvorlige hendelser og andre alvorlige forhold
i helse- og omsorgstjenesten. Formålet med undersøkelsene er å få
kunnskap om hva som skjedde, og årsakene til hendelsen. Slik kunnskap
skal bidra til læring og endring, slik at nye alvorlige hendelser
kan forebygges.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at Arbeiderpartiet
og Senterpartiet ikke støttet opprettelsen av Statens undersøkelseskommisjon
for helse- og omsorgstjenesten, og så heller ikke behovet for en
egen lov knyttet til kommisjonens stilling. Opprettelsen av Statens
undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten fikk hverken
støtte av flertallet i Arianson-utvalget eller blant flertallet
av høringsinstansene. Disse
medlemmer viser til at komiteens daværende medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet under behandlingen av Prop. 68 L (2016–2017) ba
regjeringen videreutvikle og styrke den eksisterende undersøkelsesenheten i
Helsetilsynet og justere mandatet for enheten med utgangspunkt i
Arianson-utvalgets forslag, jf. Innst. 327 L (2016–2017).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, ønsker å prioritere en undersøkelseskommisjon og
å utvide varselordningen til Helsetilsynet til alle tjenesteytere
i helse- og omsorgstjenesten fremfor å utvide meldeordningen uten
at den er evaluert.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet har merket seg tilbakevendende
bemerkninger knyttet til ressursbruk og kostnader ved å følge opp
tiltakene i Arianson-utvalget, og vil minne om at opprettelsen av
Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten på
sin side vil medføre en rekke uoverskuelige utgifter. I Prop. 1
S (2017–2018) er det foreslått bevilget 20 mill. kroner til en slik
enhet. Arianson-utvalget påpekte i sin utredning at Helse- og omsorgsdepartementet
la til grunn at den nye undersøkelseskommisjonen ville ha behov
for minimum 20 årsverk. Prisen for dette vil være 40–45 mill. kroner.
Ved å inkludere kommunale tjenester og private aktører antyder utvalget
at kostnaden kan komme opp i 70 mill. kroner. Disse medlemmer vil understreke
det manglende samsvaret mellom forventninger som er lagt til grunn
for kommisjonen, og foreslåtte bevilgninger. Disse medlemmer merker seg
at andre tiltak med bred støtte blant høringsinstanser og fra Arianson-utvalget
på sin side ikke blir iverksatt, basert på argumenter om ressurser.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at det i Prop.
1 S (2017–2018) er foreslått å bevilge 20 mill. kroner til etablering
og drift av undersøkelseskommisjonen. Det vil ta noe tid å få på
plass undersøkelseskommisjonen, og bevilgningen i 2018 skal benyttes
til opprettelse og drift. Flertallet viser til at Arianson-utvalget
har anslått at årlige utgifter vil være minst 40 mill. kroner.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet finner det samtidig paradoksalt
at Arbeiderpartiet og Senterpartiet i sine merknader er kritiske
til at det er foreslått for lite midler til en ordning disse partiene
er imot.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at Jobbfast under
Helse Vest er landets eneste poliklinikk som tilbyr utredning og
behandling til mennesker med redusert helse som følge av konflikter,
mobbing, seksuell trakassering eller varsling i arbeidslivet. Flertallet mener
det er svært viktig at det finnes kliniske tilbud til dem som har
redusert helse som følge av varsling, mobbing eller andre konflikter
i arbeidslivet. Flertallet mener
det vil være uheldig dersom Jobbfast, som er det eneste tilbudet
av en slik art i Norge, ikke videreføres.
Flertallet viser til at den
samlede helse- og omsorgskomiteen i Innst. 234 S (2016–2017), jf.
Meld. St. 13 (2016–2017) Kvalitet og pasientsikkerhet, påpekte – som
pasient- og brukerombudene – at arbeidet med kvalitet og pasientsikkerhet
må inn i rammeplanene for utdanning av helsepersonell, og at kommunehelsetjenesten
må innlemmes i meldeordningene til Helsedirektoratet og Statens
helsetilsyn. Flertallet mener
at kommunehelsetjenesten må innlemmes i meldeordningen, og at dette
burde vært fremmet i lovforslaget.
Komiteen mener
at pasient- og brukerombudene bør kunne få ansvar også for tannhelsetjenesten
slik utvalget foreslår. Komiteen registrerer at regjeringen i
proposisjonen mener at dette er ivaretatt ved å vise til Prop. 71
L (2016–2017), der regjeringen foreslo å overføre ansvaret for tannhelsetjenesten
til kommunene. Imidlertid fikk ikke regjeringen Stortingets støtte
til dette. Det ble i stedet gjort vedtak om å be regjeringen legge
til rette for en prøveordning som innebærer at kommuner som ønsker
det, etter søknad kan få tillatelse til å overta ansvaret for tannhelsetjenesten
fra 2020. På denne bakgrunn fremmer komiteen følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere å utvide arbeidsområdet til pasient- og
brukerombudene til også å gjelde fylkeskommunale tannhelsetjenester.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og Kristelig Folkeparti, mener at tannhelsetjenesten
skal være et fylkeskommunalt ansvar.
Flertallet viser til at forhold
som angår arbeidsmiljøet, som for eksempel at det utvikles en fryktkultur på
arbeidsplassen, kan ha innvirkning på pasient- og brukersikkerheten. Flertallet viser
til høringsuttalelsene og vil understreke behovet for samordning
og harmonisering i tilsynsarbeidet mellom Helsetilsynet og Arbeidstilsynet. Flertallet registrerer
at regjeringen mener dette kan skje innenfor rammen av dagens regelverk
og uten at Helsetilsynet får et formelt utvidet ansvarsområde. Helsetilsynets
koordineringsansvar foreslås presisert i styringsdokumentene fra
Helse- og omsorgsdepartementet. Flertallet legger til grunn
at dette må føre til en styrket samordning og harmonisering av tilsynsarbeidet
når det gjelder arbeidsmiljø, og forutsetter at regjeringen følger
opp dette.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til forslaget om
å senke terskelen for administrative reaksjoner overfor helsepersonell
for faglige feil. Legeforeningen mener i sin høringsuttalelse at
forslaget harmonerer dårlig med at fokuset for øvrig er rettet mot
system og plassering av ansvaret i helsetjenesten. Det å senke terskelen
for administrative reaksjoner for faglige feil vil ifølge Legeforeningen
ha negativ betydning for muligheten for åpenhet om feil og dermed
for arbeidet med pasientsikkerhet. Disse medlemmer viser også
til at Helsetilsynet i sin høringsuttalelse vil ha en bred gjennomgang
av tilsynsmyndighetenes reaksjoner overfor helsepersonell med tanke
på å evaluere reaksjonenes betydning for pasientsikkerheten. Disse medlemmer vil
etter en helhetsvurdering støtte regjeringens forslag, men mener
det er grunn til en bredere gjennomgang, og fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre en bred gjennomgang av tilsynsmyndighetenes
reaksjoner overfor helsepersonell og praktiseringen av disse med tanke
på å evaluere reaksjonenes betydning for pasientsikkerheten.»
Komiteen viser
til forslaget om å etablere en nasjonal ordning for oppbevaring
av pasientjournaler ved overdragelse og opphør av virksomhet. Komiteen merker
seg at departementet i høringen forslo at Helsedirektoratet skal
være databehandlingsansvarlig for den nasjonale ordningen, mens
Norsk helsearkiv skulle stå for den praktiske gjennomføringen. Komiteen viser
til at både Kulturdepartementet og Riksarkivaren var negative i
høringen, fordi oppbevaring av pasientjournaler ved overdragelse
og opphør av virksomhet ikke inngår i gjeldende planer for Norsk
helsearkiv. Komiteen merker
seg at regjeringen fremmer forslag om en ny nasjonal ordning for
oppbevaring av pasientjournaler uten at det er konkludert med hvem
som skal stå for den praktiske gjennomføringen.
Komiteen er gjort kjent med
at Helse- og omsorgsdepartementet i oktober 2017 har bedt Helsedirektoratet om
å utrede flere alternativer til hvor funksjonen som operativ databehandler
kan plasseres. Ett av alternativene er Norsk helsearkiv på Tynset. Utredningen
skal legge til grunn at en eventuell plassering av denne funksjonen
i Norsk helsearkiv ikke skal ha konsekvenser for etablering og gjennomføring
av allerede vedtatte oppgaver for Norsk helsearkiv. Utredningen
skal gjøres i samarbeid med Norsk helsearkiv.
Komiteen mener at den praktiske
gjennomføringen av en ny nasjonal ordning for oppbevaring av pasientjournaler
ved overdragelse og opphør av virksomhet, bør skje i regi av Norsk
helsearkiv på Tynset, og ber regjeringen legge til rette for dette. Komiteen forutsetter
at dette nye ansvaret skal komme i tillegg til og ikke til erstatning
for allerede vedtatte oppgaver for Norsk helsearkiv.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
for øvrig til Arianson-utvalgets arbeid, og at viktige temaer knyttet
til pasient- og brukersikkerhet er grundig behandlet der. Helse-
og omsorgskomiteen og regjeringen har påpekt dette ved flere anledninger. Disse medlemmer mener
at NOU 2015: 11 Med åpne kort, burde vært fulgt opp med en egen
stortingsmelding.