Dokument 8:2, 4, 5, 6, 13, 38,
39 og 40 S (2017-2018) - Representantforslag om kommune- og fylkessammenslåinger
Jeg viser til henvendelsen
fra Kommunal- og forvaltningskomiteen, hvor det bes om min vurdering
av flere representantforslag om kommune- og fylkessammenslåinger.
Jeg gir under en
samlet vurdering av forslagene.
Representantforslag om kommunesammenslåing
– Dokument 8:2 (2017–2018)
Dokument 8:2 foreslår
at eventuelle kommunesammenslåinger i inneværende stortingsperiode
utelukkende skal bygge på frivillighet. Videre foreslås det at kommuner
som inngikk i vedtakene om sammenslåing på tvers av lokale vedtak,
får anledning til å omgjøre vedtakene. Videre bes det om at inntektssystemet
for kommunene skal sikre likeverdige muligheter til å utvikle velferdstjenester
til innbyggerne.
Ved behandlingen
av Kommuneproposisjonen 2015 (Prop. 95 S (2013–2014)), hvor regjeringen
presenterte opplegget for kommunereformen, sluttet et bredt flertall
på Stortinget seg til at det var behov for endringer i kommunestrukturen,
jf. Innst. 300 S (2013–2014). Fra jeg inviterte kommunene til å
starte nabopraten sommeren 2014, har det vært lagt ned et omfattende arbeid
i kommunene landet rundt. Da Stortinget 8. juni 2017 behandlet proposisjonen
om endringer i kommunestrukturen, Prop. 96 S (2016–2017), fulgte
stortingsflertallet opp og vedtok sammenslåing av 111 kommuner til
43 nye kommuner.
Kommunereformen
er basert på gode lokale prosesser, der kommuner har funnet sammen
og gjort gjensidige vedtak om å slå seg sammen. I Innst. 300 S (2013–2014)
uttrykte et flertall bestående av Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti at unntak fra frivillighetslinjen
kunne være aktuelt i helt spesielle tilfeller der enkeltkommuner
kunne stanse endringer som var hensiktsmessige ut fra regionale
hensyn. 11 kommuner med vedtak om å stå alene, ble vedtatt sammenslått
av et stortingsflertall bestående av regjeringspartiene og Venstre.
Disse sammenslåingene er alle godt begrunnet i regjeringens forslag
i Prop. 96 S (2016–17). I alle disse kommunene inngår det også kommuner
har som har ønsket sammenslåing.
Premissene som et
flertall ble enige om ved behandlingen av rammene for kommunereformen,
ble fulgt da Stortinget behandlet forslagene nevnt over. Stortinget
viste med dette at det er Stortinget som har det overordnede ansvaret
for at landet har en hensiktsmessig forvaltningsstruktur.
Sammenslåing av
to eller flere kommuner er en stor omstillingsprosess som involverer
mange aktører og ikke minst ansatte. En eventuell omgjøring av Stortingets
vedtak vil ha store konsekvenser for ansatte, innbyggere og næringslivet
i de berørte kommunene.
Kommunene er godt
i gang med å forberede nye kommuner, og det å skape usikkerhet rundt
igangsatte prosesser er særdeles uheldig. Nye tiltak og tjenestetilbud
er etablert eller planlagt, medarbeidere er ansatt og det pågår
et omfattende omstillingsarbeid. Videre er bl.a. engangsstøtten
til kommunene utbetalt og nye kommune- og fylkesnumre er fastsatt.
En reversering vil
også ha store økonomiske konsekvenser for alle de involverte kommunene,
og skape stor uforutsigbarhet. Kommunene trenger nå ro i arbeidet
med å bygge nye kommuner som skal stå klare innen 1. januar 2020.
Med kommunereformen
har regjeringen og Stortinget lagt et grunnlag for å videreføre
en tradisjon med sterke velferdskommuner, hvor kommunene har stort ansvar
og stort handlingsrom for å finne gode løsninger tilpasset sine
innbyggere. Vi har fortsatt en heterogen kommunestruktur, og mange
kommuner vil ha betydelige utfordringer med å sikre god tjenestekvalitet
og en bærekraftig samfunnsutvikling i årene fremover.
Regjeringspartiene
er derfor, sammen med Venstre og Kristelig Folkeparti gjennom avtalen
om kommunereformen, enige om at arbeidet med kommunesammenslåinger
må fortsette. Alternativet til å fortsette reformarbeidet vil være
sterkere sentralisering og mer statlig detaljstyring.
Regjeringen vil
i kommuneproposisjonen for 2019 foreslå ordninger og virkemidler
som kan stimulere det videre arbeidet med kommunereform. Stortingets
vurderinger vil være førende for det videre arbeidet med reformen.
Inntektssystemet
for kommunene legger til rette for at kommunene kan tilby sine innbyggere
likeverdige tjenester. Endringene i inntektssystemet i 2017 gjør
at systemet nå er mer nøytralt når det gjelder kommunesammenslåinger
enn tidligere, ved at en større del fordeles per innbygger og mindre
fordeles per kommune.
Representantforslag om fylkessammenslåinger
– Dokument 8:4, 5, 6, 13, 38, 39, 40 S (2017–2018)
Dokument 8:4 foreslår
å omgjøre samtlige vedtak om sammenslåing, utenom sammenslåingen
av Aust- og Vest-Agder. Representantforslagene i Dokument 8:5, 6,
13, 38 og 40 omhandler forslag om å oppheve vedtak om enkelte sammenslåinger.
Dokument 8:39 foreslår en mekanisme der fylkeskommuner som ønsker
det, kan få reversert sammenslåingen.
Stortingets flertall
har slått fast at vi skal videreføre et folkevalgt nivå mellom stat
og kommune. 8. juni vedtok Stortinget en ny inndeling med 11 fylker
inkludert Oslo. Vedtakene i Stortinget er forankret i en skriftlig
avtale mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti.
Denne avtalen omfatter også ny inndeling.
Jeg går ikke inn
på den enkelte sammenslåing, da disse er godt begrunnet i regjeringens
forslag i Prop. 84 S (2016–2017) og i Prop. 128 S (2016–2017). Jeg
mener også det er viktig at vi ser på helheten i de vedtatte sammenslåingene
og den nye fylkesstrukturen dette vil gi. Tar man enkeltsammenslåinger
ut av regionreformen, endrer det forutsetningene for blant annet
overføring av oppgaver og arbeidet med å tilpasse statlige strukturer
til de nye regionene.
Vi har hatt en politisk
debatt om dagens fylkeskommuner gjennom flere tiår. Grensene for
dagens fylkeskommuner har vært nærmest uforandret siden de ble trukket
opp på midten av 1800-tallet. I dag har vi et helt annet samfunn
med helt andre utfordringer enn vi hadde på den tiden. Det har vært
gjort flere forsøk på å få til endringer i fylkesstrukturen, uten
at disse har lyktes.
Nå har et flertall
på Stortinget kommet fram til en fornuftig løsning, der vi får færre
og sterkere fylkeskommuner. Gjennom regionreformen får fylkeskommunene
styrket kapasitet og kompetanse til å løse dagens og framtidige
oppgaver. Den nye strukturen legger til rette for en mer helhetlig
samfunnsutvikling, der fylkeskommunene får en fornyet kraft til
å utvikle både distriktsområdene og områdene i og rundt de store
byene.
Dagens fylkeskommuner
har både ulik geografisk størrelse og ulikt innbyggertall. Finnmark
med det største arealet, har den minste befolkningen med vel 75
000 innbyggerne. Gjennom sammenslåingene av fylkeskommunene får
vi en jevnere fordeling av innbyggere mellom fylkene. Ikke minst
er heving av minstestørrelsen viktig for å kunne tilføre dette nivået
nye oppgaver. Etter reformen får fylkeskommunene Troms/Finnmark, Nordland,
Møre og Romsdal samt Aust-/Vest-Agder, mellom 240 000 og 300 000
innbyggere. Vestfold/Telemark, Trøndelag, Hedmark/Oppland, og Rogaland
får mellom 380 000 og 470 000 innbyggere, Oslo og Hordaland/Sogn
og Fjordane blir relativt jevnstore med mellom 630 000 og 625 000
innbyggere. Østfold/Akershus/Buskerud blir størst med i underkant
av 1,2 millioner innbyggere.
Større og færre
fylkeskommuner vil innebære reduserte utgifter til administrasjon.
I Prop 84. S (2016–2017) ble de administrative innsparingene forsiktig
beregnet til 340 mill. kroner (2015-tall). Fylkeskommunene utenom
Oslo brukte om lag 3 milliarder kroner totalt til formålet i 2015.
De innsparte ressursene kan brukes til å styrke tjenestetilbudet
til innbyggerne.
Fylkeskommunene
vil fra 1. januar 2020 få nye oppgaver, som vil styrke fylkeskommunenes
rolle som samfunnsutviklere. Ved behandlingen av regionreformen sluttet
Stortinget seg til at en rekke oppgaver skal utredes og overføres
til de nye fylkeskommunene. Dette er oppgaver blant annet innen
samferdsel, kompetanse og utdanning og næringspolitikk.
I tillegg fremmet
Stortinget anmodningsvedtak om økt fylkeskommunalt ansvar på flere
områder som regjeringen nå følger opp. Regjeringen har også satt
ned et ekspertutvalg som skal vurdere ytterligere nye oppgaver til
fylkeskommunene. Utvalget skal foreslå oppgaver som kan styrke fylkeskommunenes
samfunnsutviklerrolle, gi en mer brukervennlig forvaltning, bedre
offentlig ressursbruk og bedre tjenester for innbyggere og næringsliv.
Utvalget tar utgangspunkt i den nye fylkesstrukturen når de nå vurderer
nye oppgaver og myndighet til fylkeskommunene.
Når fylkesgrensene
nå endres, vil regjeringen også se på de statlige regionenes inndeling,
med sikte på å få bedre harmonisering. Fra 1. januar 2019 vil fylkesmannsembetene
slås sammen for å tilpasses grensene til de nye fylkeskommunene.