2.7.10 Kap. 2655 Uførhet
Det foreslås bevilget
86 456 mill. kroner for 2018, jf. Prop. 1 S (2017–2018), mot 83 955
mill. kroner i saldert statsbudsjett for 2017.
Komiteen viser
til at 9,5 pst. av befolkningen i alderen 18–66 år var mottakere
av uføretrygd ved utgangen av 2016, noe som representerer en økning
på 0,1 pst., sammenlignet med andelen ved utgangen av 2015, og at
andelen ved utgangen av juni 2017 har økt ytterligere til 9,6 pst. Komiteen merker
seg videre at antall uføretrygdede under 30 år ved utgangen av 2016
er om lag 14 300 personer, noe som representerer en økning på 7 000
personer i perioden fra 2006. I tillegg viser komiteen til at 18,1 pst.
av alle uføretrygdede var registrert med et arbeidsforhold ved utgangen
av 2016, en økning på 1,1 prosentpoeng fra samme tidspunkt i 2015.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til felles merknader og forslag fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti i forbindelse med statsbudsjettet for
2017. Flertallet viste
der til at ny uføretrygd ble vedtatt 16. desember 2011 av et enstemmig
Storting og trådte i kraft 1. januar 2015. I tillegg til sikring
av inntekt for dem som ikke kan arbeide, var en viktig side ved
reformen at det skulle bli lettere å kombinere uføretrygd med arbeid
for dem som har en restarbeidsevne. Uføretrygden ble i den forbindelse
løsrevet fra pensjonssystemet og endret til en ordning som erstatter
tap i fremtidig arbeidsinntekt. Endringen innebærer at uføretrygd
nå beskattes som lønn i stedet for som pensjonsinntekt. Av den grunn
ble brutto uføretrygd økt for å kompensere for økt skatt.
Flertallet viser til at det
i ettertid har vist seg en del uforutsette virkninger, som har medført
at Stortingets forutsetning om en utbetaling til uføre om lag på samme
nivå som før reformen, ikke er fulgt opp. Flertallet viser i den forbindelse
til at Stortinget etter initiativ fra Arbeiderpartiet, gjennomførte
en initiativdebatt om virkningene av uførereformen 7. april 2015,
og er tilfreds med at regjeringen etter debatten valgte å utvide overgangsordningen
for uføre med gjeld fra å omfatte personer som tapte mer enn 6 000
kroner, til å omfatte personer som tapte mer enn 4 000 kroner, men
viser samtidig til at denne ordningen er midlertidig og skal fases
ut over en treårsperiode.
Flertallet viser til at komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
i den forbindelse ba regjeringen snarest mulig komme tilbake med
en vurdering av en mer permanent løsning. Flertallet viser til at det
ikke har skjedd. Heller ikke har regjeringen fulgt opp en merknad
fra en enstemmig komité i Innst. 15 S (2015–2016) til statsbudsjettet
for 2016, sålydende:
«Komiteen merker
seg at de endelige virkningene av uførereformen først vil fremgå
når likningen for 2015 foreligger, og ser frem til at regjeringen
på egnet måte kommer tilbake til Stortinget med dette.»
Flertallet fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte med en
gjennomgang av utilsiktede virkninger av uførereformen basert på
ligningstall for 2015 og 2016 med en langsiktig løsning slik at
alle får en nettoinntekt fremover om lag på nivå med nettoinntekten
frem til 1. januar 2015.»
Flertallet viser
til at regjeringen i budsjettproposisjonen uttrykker bekymring for
den sterke veksten i antall og andel unge uføre under 30 år.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet deler denne bekymringen og viser i den
forbindelse til forslag under kap. 605 i sitt alternative statsbudsjett
om å styrke post 1 for å etablere en aktivitetsreform for unge på
gradert uføretrygd, slik at flere kan utnytte sin arbeidsevne i
tråd med intensjonene bak uførereformen.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at de siste ti årene er antall
unge uføre om lag doblet. Mange har en psykisk lidelse. Gruppen
utgjør en liten andel av alle uføretrygdede, men disse vil kunne forbli
uføretrygdede resten av livet. Fra budsjettproposisjonen siteres:
Det er svært få
uføretrygdede som kommer tilbake i arbeid, og personer som blir
uføretrygdet i ung alder vil dermed kunne stå overfor et langt liv
utenfor arbeidslivet.
Dette medlem mener
veksten i antall unge uføre under 30 år er svært negativ for mange
av disse unge og for samfunnet som helhet. Dette medlem mener at utviklingen
er et tegn på at norske politikere og samfunnet ikke lykkes.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen på egnet måte komme tilbake til Stortinget med forslag
til hvordan en aktivitetsreform for unge uføre på gradert uføretrygd
kan utformes, med sikte på at flest mulig kan utnytte sin arbeidsevne.»
Flertallet viser
til sine merknader i Innst. 15 S (2015–2016), om at regjeringen
allerede i budsjettforslaget for 2015 foreslo omfattende kutt i
barnetillegget til uføre. Gjennom budsjettavtalen mellom Høyre og Fremskrittspartiet,
og Venstre og Kristelig Folkeparti, ble kuttet begrenset til et
tak på 95 pst. av tidligere inntekt. Flertallet viser til sine
merknader i Innst. 15 S (2014–2015) til statsbudsjettet for 2015,
der Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti gikk imot disse
kuttene i det behovsprøvde barnetillegget, for å finansiere tilsvarende
kutt i skattebidragene til fellesskapet fra dem som har mest fra
før.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til Stortingets behandling av Prop.
14 L (2014–2015) Endrinagar i folketrygdlova og einskilde andre
lover (samleproposisjon), jf. Innst. 81 L (2014–2015), hvor Stortinget
vedtok endring av barnetillegget for uføre. Dette medlem viser her til
sin merknad:
«Komiteens medlem
fra Senterpartiet går imot å innføre et tak på uføretrygd for samlet
uføretrygd og behovsprøvd barnetillegg på 95 prosent av inntekt
før uførhet. Dette fordi endringen rammer økonomisk inntektssvake
foreldre med flere barn, altså de som har størst behov for samfunnets
bevågenhet. Alle familier trenger en minsteinntekt til nøkternt
livsopphold. Samfunnet må stille opp i noen tilfeller selv om ytelsene samlet
gir større inntekt enn inntekt før uførhet. Uførhet innebærer et
så stort tap av livskvalitet og livsmuligheter at det etter dette
medlems syn må kompenseres med behovsprøvd barnetillegg uten samlet
tak.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at det er viktig
at unge raskt hjelpes ut av en passiv tilværelse og inn i arbeid
og aktivitet. Det er bakgrunnen for at regjeringen har lansert en
landsomfattende ungdomsinnsats for unge under 30 år. Innsatsen skal
rettes mot unge under 30 år som etter åtte ukers ledighet ikke er
i arbeid, utdanning eller annen hensiktsmessig aktivitet, slik at
disse får tilbud om en individuelt tilpasset og forsterket arbeidsrettet
oppfølging fra Arbeids- og velferdsetaten. Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen har innført aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere
under 30 år. Stortinget har vedtatt endringer i arbeidsavklaringspenger
som innebærer en smalere inngang til ordningen, og at det legges
til rette for et strammere stønadsløp og økte arbeidsinsentiver.
Målet er flere stønadsløp som ender med en jobb fremfor uføretrygd.
Disse medlemmer viser til
Opptrappingsplan mot vold og overgrep (2017–2021), Prop.12 S (2016–2017).
Her har regjeringen varslet at de vil utrede videre forskningsbehov,
og utarbeide en plan for mer forskning på vold i nære relasjoner
generelt, og vold og overgrep mot barn, eldre og sårbare grupper
spesielt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til sitt forslag i Innst. 6 (2017–2018)
kapitler fordelt til justiskomiteen, der Arbeiderpartiet fremmer
forslag om en opptrappingsplan mot vold og overgrep. Regjeringen
har vært bekymret for økningen i antall unge uføre med psykiske
lidelser. Disse
medlemmer viser i den forbindelse til Dokument 15:554 (2013–2014)
med spørsmål fra Arbeiderpartiet om hvor stor andel av de yngre
uføre med psykiske lidelser som er ofre for vold i nære relasjoner,
og der statsråden svarer at det ikke finnes noen slik oversikt.
Det vises i den forbindelse også til regjeringens statusrapport
for handlingsplan mot vold i nære relasjoner (2014–2017) punkt 12
om styrket forskning rundt helsemessige konsekvenser av vold i nære
relasjoner. Disse
medlemmer understreker viktigheten av at denne forskningen
også omfatter i hvilken grad ofre for vold i nære relasjoner og deres
barn etter hvert blir uføre som følge av de fysiske og psykiske
skadene de påføres av slik vold.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til proposisjonens side 84, der regjeringen omtaler sin oppfølging
av anmodningsvedtak nr. 656 av 11. mai 2017, sålydende:
Stortinget ber
regjeringa snarast innføre ei overgangsordning for fosterforeldre
på trygdeytingar, som sikrar at dei ikkje tapar økonomisk på å vere
fosterforeldre. Ordninga skal gjelde fram til eit nytt regelverk
for fosterheimar er på plass.
Vedtaket
ble truffet ved Stortingets behandling av Representantforslag 49
(2016–2017) fra Sosialistisk Venstreparti om å sikre at fosterhjemsgodtgjørelse
ikke gir tap av trygdeytelser for fosterforeldre ved sykdom og arbeidsløshet,
jf. Innst. 266 S (2016–2017) og Representantforslag 50 S (2016–2017)
fra Venstre om å innføre en økonomisk sikkerhet og forutsigbarhet
for fosterforeldre som mottar ytelser fra Nav.
Flertallet viser til at regjeringen
først med virkning fra 1. januar 2018 har fått på plass en overgangsordning,
og da kun for fosterforeldre som mottar dagpenger og arbeidsavklaringspenger.
En permanent ordning vil dessuten først være på plass en tid etter
at et regjeringsoppnevnt utvalg som skal se nærmere på rammevilkår
for fosterforeldre, har levert sin utredning ved utgangen av 2018. Flertallet mener
at dette er en altfor snever tolkning av Stortingets enstemmige
vedtak. Stortinget påla regjeringen å finne en løsning for fosterforeldre
på trygdeytelser. Stortingets vedtak vil også måtte omfatte fosterforeldre
med andre trygdeytelser, som overgangsstønad, etterlattepensjon
og uføretrygd. Flertallet viser
til at det heller ikke er nødvendig å avvente det regjeringsoppnevnte
utvalget for å innføre en permanent ordning, siden spørsmålet om
avkorting av trygdeytelser mot godtgjørelse som fosterforeldre allerede
er utredet av Barne- ungdoms- og familiedirektoratet i forbindelse
med Stortingets behandling av Meld. St. 17 (2015–2016) Trygghet
og omsorg. Fosterhjem til barns beste, jf. Innst. 318 S (2015–2016).
Flertallet viser til at Arbeiderpartiet
i Dokument nr. 15:1315 (2016–2017) og Dokument nr. 15:1445 (2016–2017)
har etterlyst en raskere oppfølging av Stortingets enstemmige vedtak.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti er forundret
over at regjeringen har begrenset dette til kun å gjelde fosterforeldre
med dagpenger og arbeidsavklaringspenger.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
statsbudsjett, hvor man økte kap. 2655 post 70 med 20 mill. kroner.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, hvor man økte kap. 2655 post 70 med 40
mill. kroner til barnetillegg for uføre.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at Stortingets enstemmige vedtak av 11. mai 2017, om at ingen
skal tape trygderettigheter ved å ta på seg oppgaven som fosterforeldre,
oppfylles.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at ordningen hvor
man fjerner avkorting av dagpenger og arbeidsavklaringspenger for
fosterforeldre er en overgangsordning. Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen har satt ned et offentlig utvalg som skal gjennomgå
rammebetingelser for ordinære fosterhjem. Disse medlemmer forutsetter
at det i det videre arbeidet bør ses etter løsninger som ivaretar
sammenhengen i velferdsordningene på en god måte.
Disse medlemmer viser videre
til at fosterforeldre utfører et betydelig omsorgsoppdrag for samfunnet,
og det er viktig at det legges til rette for gode rammebetingelser,
slik at flere kan gi omsorg til barn som trenger det. Disse medlemmer merker
seg at fosterforeldre nå vil unntas fra graderingsreglene, slik
at timer på grunn av arbeid knyttet til det å være fosterforeldre
ikke lenger skal føre til avkorting i dagpenger og AAP. Unntak fra
avkorting gjelder ikke fosterforeldre som er frikjøpt fra arbeid.
Dette i påvente av at utvalget som skal se på rammevilkårene leverer
sin innstilling i 2018.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at Stortinget gjennom anmodningsvedtak nr. 308, 17. desember
2016, har bedt regjeringen om å sørge for å unnlate å avkorte Nav-ytelser
som følge av mottatt sluttvederlag. Regjeringen har så langt ikke
oppfylt Stortingets klare vedtak. Flertallet mener regjeringen
snarest må oppfylle Stortingets vedtak og støtter ikke forslaget
om at Stortinget skal samtykke i at det ikke gjøres endringer i
folketrygdens avkortingsregler knyttet til mottatt sluttvederlag.