Rammevilkårene for ideelle
aktører innen helse- og velferdssektorene
Dette medlem viser til at
Kristelig Folkeparti vil sikre de ideelle aktørene på helse- og
velferdsfeltet stabile og forutsigbare vilkår. Dette medlem mener at ideelle
bør få bidra mer innen integrering, barnevern, rusomsorg, eldreomsorg
og på andre områder. Mål om økt ideell andel av helse- og omsorgstjenestene
bør tallfestes, og vi trenger konkrete planer for hvordan målet skal
nås. Kristelig Folkeparti ser med bekymring på at offentlig innkjøpspolitikk
og større kommersielle aktører skviser ideelle ut av mange sektorer.
Kristelig Folkeparti vil også øremerke midler til ideelt og frivillig
arbeid for å få et velferdssamfunn som inkluderer en sterk sivil
sektor, og Kristelig Folkeparti mener det er nødvendig og legitimt
å bruke politiske virkemidler for å sikre dette.
Dette medlem viser til at
Kristelig Folkeparti er skuffet og overrasket over at regjeringen
ikke følger ordentlig opp Stortingets vedtak om vekst for ideell
sektor. Dette viser med all tydelighet at Kristelig Folkepartis invitasjon
til alle partier om dugnad er helt nødvendig. Kristelig Folkeparti
mener det er på tide at vi nå setter oss ned sammen, alle partier
som ønsker å være med, og legger en plan for hvordan et konkret
mål om vekst for ideell sektor skal oppnås, på kort og lang sikt. Dette medlem ser
fram til Stortingets videre arbeid med rammevilkårene for ideelle
aktører.
Dette medlem vil påpeke at
det er bra at regjeringen foreslår å opprette en tilskuddsordning
for å dekke pensjonskostnader for ideelle og andre virksomheter som
har levert lovpålagte spesialisthelsetjenester og statlige barnevernstjenester. Dette medlem mener imidlertid
det er overraskende og uheldig at det legges opp til at knekkpunktet
for kompensasjonen settes til 2010. Dette gjør løsningen bare halvveis
god. Kristelig Folkeparti mener skjæringspunktet for ordningen bør settes
til det tidspunktet en kompensasjonsordning trer i kraft og staten
tar ansvaret. Det er skjæringspunktet nærmest i tid som faktisk
løser saken, og som gir ideelle mest likeverdige rammevilkår med
offentlige og kommersielle aktører. Med en halvgod løsning vil mange
aktører bli sittende med historiske pensjonskostnader som kan ta
knekken på dem. Kristelig Folkeparti mener det er behov for forbedringer
i regjeringens forslag til løsning. Først og fremst må innslagspunktet
endres, og løsningen bør inkludere alle bransjer innen ideell sektor
(som utdanningsinstitusjoner), også de ideelle virksomhetene som
leverer tjenester etter avtale med kommunene, jf. NOU 2016:12. Dette medlem ser
fram til Stortingets videre arbeid med å finne fullgode løsninger på
pensjonsspørsmålene.
Dette medlem viser til at
Kristelig Folkeparti i sitt alternative budsjett foreslår å bevilge
ytterligere 4 mill. kroner til Tromsøundersøkelsen.
Dette medlem viser til at
Kristelig Folkeparti i sitt alternative budsjett foreslår å bevilge
ytterligere 1 mill. kroner til forskning på kronisk utmattelsessyndrom
(ME).
Dette medlem viser til at
Kristelig Folkeparti i sitt alternative budsjett foreslår å bevilge
ytterligere 5 mill. kroner til Pårørendesenteret i Stavanger.
Dette medlem viser til at
Kristelig Folkeparti i sitt alternative budsjett foreslår å bevilge
ytterligere 0,5 mill. kroner til Harry Benjamin ressurssenter.
Dette medlem viser til at
Kristelig Folkeparti i sitt alternative budsjett foreslår å bevilge
ytterligere 0,8 mill. kroner til Kirkens SOS. Dette medlem viser til at
Kirkens SOS er et selvmordsforebyggende tiltak og landets største
krisetjeneste på telefon og internett. Dette medlem mener det vil
være klokt å øke tildelingen til Kirkens SOS’ arbeid over statsbudsjettet
med 0,8 mill. kroner, til økt innsats for rekruttering og oppfølging
av nye frivillige.
Dette medlem viser til at
partiene Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre
inngikk en avtale 22. november 2017 om statsbudsjettet for 2018. Dette medlem vil
på denne bakgrunn ikke fremme de forslag som følger av Kristelig
Folkepartis alternative budsjett, men vil i stedet slutte seg til
forslagene som fremgår av budsjettavtalen.
Dette medlem viser til at
Kristelig Folkeparti fikk gjennomslag på en rekke viktige punkt
i budsjettavtalen. Dette
medlem viser til at det som følge av budsjettavtalen foreslås
at bevilgningen til Akan kompetansesenter økes med 2 mill. kroner,
samt at det er enighet om en økning på 5 mill. kroner til IOGT-prosjektet Sammen.
Dette medlem viser til at
det som følge av budsjettavtalen foreslås en øremerket bevilgning
på 3 mill. kroner til POFU – psykologistudentenes opplysningsarbeid
for unge, samt ytterligere 4 mill. kroner til Tromsøundersøkelsen.
Dette medlem viser til at
det som følge av budsjettavtalen foreslås en bevilgningsøkning på
9,5 mill. kroner slik at ordningen med gratis prevensjon kan utvides
med ett årskull. Det foreslås også at bevilgningen til ME-forskning
økes med 1 mill. kroner.
Dette medlem viser til at
det er avtalt at det øremerkede tilskuddet til stiftelsen Livsglede
for eldre økes med ytterligere 1 mill. kroner i 2018, samt at bevilgningen
til Verdighetssenteret i Bergen økes med 2 mill. kroner slik at
senteret kan videreføre kurs i akuttmedisinsk pleie.
Dette medlem viser til at
det som følge av budsjettavtalen foreslås å bevilge 1 mill. kroner
til City Changers, ytterligere 5 mill. kroner til Pårørendesenteret
i Stavanger, samt ytterligere 0,5 mill. kroner til Harry Benjamin
ressurssenter.
Dette medlem viser til at
det som følge av budsjettavtalen foreslås å bevilge 5 mill. kroner
mer til rusomsorg i fengsel og ytterligere 20 mill. kroner til jordmortjenester
i kommunene.
Dette medlem viser til at
flertallet er enig om følgende øremerkinger på post 72 under kapittel
765: til Frelsesarmeen Gatehospitalet Oslo 45 mill. kroner, Evangeliesenteret
33 mill. kroner, Stiftelsen P22 20 mill. kroner, Stiftelsen Kraft
2 mill. kroner, Sammen om nøden 6 mill. kroner, Retretten 4 mill.
kroner, No Limitation 4 mill. kroner og Kirkens Bymisjons
Møtestedet 3 mill. kroner.
Dette medlem viser til at
det som følge av budsjettavtalen foreslås å bevilge ytterligere
0,8 mill. kroner til Kirkens SOS til økt innsats med rekruttering
og oppfølging av nye frivillige, samt ytterligere 3 mill. kroner
til Redd Barnas arbeid for å forebygge overgrep mot barn.
Dette medlem viser til at
flertallet er enige om at det bevilges ytterligere 5,7 mill. kroner
til Blå Kors Kompasset, 3,5 mill. kroner til å etablere nytt kompass,
1 mill. kroner til styrking av det generelle arbeidet, samt 1,2
mill. kroner til forskning.
Dette medlem viser til at
det som følge av budsjettavtalen foreslås å bevilge 10 mill. kroner
ut over regjeringens forslag til tannbehandling for personer med sterkt
nedsatt evne til egenomsorg, samt en økt bevilgning på 4,3 mill.
kroner slik at Blindeforbundet kan arrangere habiliteringskurs for
flere deltakere.
Dette medlem vil også peke
på at det som en følge av budsjettavtalen foreslås ytterligere 100
mill. kroner til helsesøstre og 75 mill. kroner til rusopptrappingsplanen
over kommunalbudsjettet.
Dette medlem viser videre
til at det som en følge av budsjettavtalen fremmes forslag der Stortinget
ber regjeringen vurdere økt internasjonalt samarbeid om medisininnkjøp
for å øke markedsmakten overfor medisinindustrien, samt forslag
der Stortinget ber regjeringen planlegge for to protonsentre i Norge
i tråd med Stortingets vedtak. Det andre senteret skal etableres
i Bergen. Helse- og omsorgsdepartementet vil gi Helse Vest i oppdrag
å planlegge for at dette senteret kan stå ferdig senest i 2025.
Senterets kapasitet og størrelse tilpasses behov og utviklingen
i behandlingsteknologi. Behandling av låneramme og konsept gjøres
når Helse Vest har styrebehandlet saken. Helse Vest gis ev. mulighet
til å forskuttere investeringen etter at låneramme og konsept er
behandlet. Statens utbetalinger vil skje etter en planlagt fremdrift
der senteret står ferdig i 2025. Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en sak der muligheten for en forskuttering
av senteret i Bergen drøftes, innen statsbudsjettet 2019 legges
frem.
Ramme 15, Helse og omsorg
|
Bokført mill.
kr
|
Tiltak
|
Sammen
IOGT, tilbudet til rusavhengige og støtte til å komme ut av en rustilværelse,
samt utdeling av mat til rusmiddelavhengige (5 mill.); AKAN (2 mill.)
|
7,0
|
Den
Norske Turistforening (folkehelse) (2 mill.); Psykisk helse i skolen:
Psykologistudentenes opplysningsarbeid (3 mill.)
|
5,0
|
Tromsøundersøkelsen
|
4,0
|
Abortforebyggende
tiltak: Utvide ordningen med gratis prevensjon for kvinner fra 20–22
år
|
28,5
|
Protonsenter,
Bergen. Oppstartsbevilgning.
|
5,0
|
Historiske
pensjonsutgifter ideelle organisasjoner, knekkpunkt 2018
|
5,0
|
ME-forskning
|
1,0
|
Medisinske
undersøkelser på barnehusene finansiert av RHF. Øremerke 30 mill.
|
|
Historiske
pensjonsutgifter ideelle organisasjoner, knekkpunkt 2018
|
3,0
|
Livsglede
for eldre
|
3,0
|
Verdighetssenteret
i Bergen. Akuttmedisinsk eldreomsorg.
|
2,0
|
Videreutvikling
av seniorsentre og aktivitetstilbud til seniorer
|
10,0
|
Forebyggende
hjemmebesøk for 75-åringer (50 prosent statlig tilskudd)
|
25,0
|
Økt
legedekning i sykehjem og styrket grunnbemanning i omsorgstjenestene
|
100,0
|
Dagtilbud
til demente
|
100,0
|
Aktivitetsvenn
|
5,0
|
Røde
Kors besøkstjeneste
|
4,0
|
City
Changers, hjelp til sårbare ungdommer
|
1,0
|
Rusomsorg
til kvinner og menn i fengsel
|
5,0
|
Fastlegerekruttering:
ALIS-VEST-modellen til hele landet
|
40,0
|
Jordmortjeneste
i kommunene
|
20,0
|
Økt
bemanning i helsestasjoner og skolehelsetjenesten, starte opptrapping
mot kvalitetsnorm.
Øremerke 300 mill. fra kommunerammen pluss 180 mill. i friske midler.
|
480,0
|
Psykologer i kommunene
|
50,0
|
Rusarbeid
i kommunene. Øremerke 250 mill. i opptrappingsplanen fra kommunerammen
pluss 50 mill. friske midler.
|
300,0
|
Pårørendesenteret
|
5,0
|
Harry
Benjamin ressurssenter
|
0,5
|
Økning
og øremerking av bevilgninger til ideelle og frivillige organisasjoner
som driver institusjonsbaserte tjenester og aktivitetstilbud: Frelsesarmeen
Gatehospitalet Oslo 42 mill., Evangeliesenteret 33 mill., Stiftelsen
P22 20 mill., Stiftelsen Kraft 2 mill., Sammen om nøden 6 mill.,
Pårørendesenteret 5 mill., Retretten 4 mill., No Limitation 4 mill.,
Kirkens Bymisjons Møtestedet 3 mill. Øvrige midler på posten fordeles
etter søknad.
|
100,0
|
Krisetjenesten
til Kirkens SOS, rekruttering av flere frivillige
|
0,8
|
Forandringsfabrikken
|
2,0
|
Redd
Barna Pilot, hjelpelinje forebygging av overgrep mot barn
|
3,0
|
Ny
senterordning for klinisk helseforskning
|
5,0
|
Blå
Kors Kompasset: Etablere nytt «kompass» (3,5 mill.) og styrking
(1 mill); Forskningsprosjekt Blå Kors Kompasset (1,2 mill.)
|
5,7
|
Vold
mot barn-spesialister på alle barneavdelinger. Øremerke 30 mill.
|
|
Habiliteringskurs
for synshemmede i regi av Blindeforbundet
|
4,3
|
Hindre
avvikling av bidrag til legemidler
|
10,0
|
|
1339,8
|
Helse-
og omsorgsdepartementet. Administrasjon
|
-15,0
|
Innsparinger
i administrasjon
|
-40,0
|
Helsedirektoratet
|
-50,0
|
Statens
legemiddelverk. Administrasjon
|
-10,0
|
Statlig
finansiering av eldreomsorgen. Administrasjon
|
-8,0
|
Inntektspåslag
statlig finansiering eldreomsorg
|
-40,0
|
Fjerne støtten til lavterskel-LAR
|
-10,0
|
Sum rammeområde 15: Helse
|
+ 1166,8
|