2.3.5 Venstre
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstre i sitt forslag til statsbudsjett for 2018 foreslo
at rammeområde 9 settes til kr 6 190 239 000, som er en økning på
212 000 000 kroner i forhold til regjeringens forslag.
Dette medlem viser til at
Venstres helhetlige forslag til statsbudsjett for 2018 tar utgangspunkt
i budsjettforslaget fra regjeringen Solberg, jf. Prop. 1 S (2017–2018)
og Tillegg 1. Konkrete endringer på rammeområde 9 i forhold til
dette forslaget følger av omtale og tabeller under.
Dette medlem mener at det
er avgjørende at statsbudsjettet bidrar til bedrede vekstforhold
for Norges små og mellomstore bedrifter. Disse utgjør ryggraden
i norsk verdiskaping, to tredjedeler av jobbskaping skjer i privat
sektor.
Dette medlem er opptatt av
at budsjettet brukes til å legge til rette for vekst i privat sektor,
med en gjennomtenkt insentivpolitikk og et rammeverk som gjør det
lettere og tryggere å skape egen og andres arbeidsplasser.
Dette medlem merker seg hvor
viktig Venstres engasjement for gründerkapital og inkubatorprogrammer
har vært for å fremme entreprenørskap. Fokuset på oppstartsbedrifter,
innovasjon og forskning har vært viktig for å sikre at nye arbeidsplasser
bidrar til verdiskaping og bærekraftig vekst.
Dette medlem er opptatt av
at næringspolitikk skal legge rammene, men ikke bestemme retningen,
for norske gründere. Innovasjon skjer først og fremst i privat sektor
og blant småbedriftene selv. Derimot er det statens oppgave å sørge
for best mulige rammevilkår for innovative småbedrifter med store
ambisjoner og gode ideer.
Dette medlem erkjenner at
innovasjon ikke skjer i et vakuum, og vil derfor bidra til at norske
gründere får den støtten og kapitalen som trengs i oppstarts- og vekstfasen.
Inkubatorprogrammer og Innovasjon Norges programmer er viktige virkemidler,
både når det gjelder etablering og salg og videreutvikling av produkter
og tjenester. Staten skal legge til rette, ikke være en bremsekloss,
for norske gründere.
Dette medlem mener det er
en viktig framtidsutfordring å sikre rekruttering til fiskeri, sjømatforedling,
havbruk og sjømatnæringen. Bransjen er avhengig av tilførsel av
ungt talent, og derfor har regjeringen bevilget midler til rekrutteringsordningen
«Sett sjøbein». Dette
medlem mener initiativet har vært vellykket, og viser til
Venstres alternative statsbudsjett, hvor det ble foreslått å videreføre
tilskuddet på 2,5 mill. kroner i 2018.
Dette medlem ser det som viktig
at også ulønnet arbeid kan medregnes i forbindelse med etablering
av egen bedrift og forskning. Dette medlem viser derfor til
Venstres alternative statsbudsjett, der det ble foreslått å opprette
en tilskuddsordning på 40 mill. kroner til ulønnet arbeid gjennom
Skattefunn. Formålet er å legge til rette for flere gründere og
mer innovasjon i norsk næringsliv.
Dette medlem mener staten
har en viktig rolle i å sikre norske gründere god tilgang på kapital.
I flere tilfeller kan statlig kapital også utløse videre privat
finansiering, og det er derfor viktig med gode statlige innskuddsordninger
og såkornfond. I den sammenheng viser dette medlem til Venstres
alternative statsbudsjett, der det ble tatt til orde for å øke statlig
kapitalinnskudd med 250 mill. kroner og endre innretningen på IKT-såkornfondet. Dette medlem er
kjent med at næringslivet i Stavanger-regionen står klar med et
tilsvarende kapitalinnskudd, gitt at staten gjør det samme og at
innretningen endres noe.
Dette medlem viser videre
til Venstres alternative statsbudsjett, der det ble foreslått å
styrke basisbevilgningen til Innovasjon Norge med formål om å styrke
forvaltningen av såkornfondene. En mer effektiv ressursutnyttelse
som følge av økt bevilgning vil i tillegg trolig ha en god innsparingseffekt.
Dette medlem vil understreke
hvor nyttige innovasjons-, forsknings- og utviklingskontrakter
er for å styrke norsk verdiskaping. Et viktig virkemiddel er risikoavlastningsprogrammer,
som gjør det enklere for norske banker å gi kapital til norske oppstarts-
og innovasjonsbedrifter. Dette medlem viser derfor
til Venstres alternative statsbudsjett, der det ble foreslått å
styrke innovasjons-, forskning- og utviklingskontrakter med 150
mill. kroner. Her viser dette medlem igjen til Venstres
alternative statsbudsjett, der det ble foreslått å øremerke 50 mill.
kroner til risikoavlastningsprogrammer.
Dette medlem merker seg at
regjeringen i 2015 kuttet bevilgningen til Innovasjon Norges Maritimt
verdiskapningsprogram. Programmet var en viktig byggekloss for innovasjon
i norsk maritim sektor, og dette medlem viser i denne
sammenheng til Venstres alternative statsbudsjett, der det ble foreslått
å gjeninnføre programmet med 30 mill. kroner.
Dette medlem mener det er
viktig å tiltrekke internasjonal kapital til norsk næringsvirksomhet
og å bringe norske vekstbedrifter ut i verden. Dette medlem berømmer i den
sammenheng Globalt Vekstprogram og Invest in Norway som begge har
utgjort et positivt bidrag. Dette medlem viser i den sammenheng til
Venstres alternative statsbudsjett, der man gikk inn for å styrke
ordningene med 20 mill. kroner ut over regjeringens forslag til
økt bevilgning.
Dette medlem viser til at
Estland, som første land, har opprettet mulighet til å registrere
et firma i landet uten fysisk tilstedeværelse i Estland. Dette medlem er
opptatt av å gjøre Norge til en verdensledende destinasjon for gründere
og mener en slik e-oppholdstillatelse kan være et viktig bidrag
til dette. Det vil imidlertid være behov for en grundig utredning
av både positive og negative konsekvenser før en slik løsning innføres. Dette medlem viser
i den sammenheng til Venstres alternative statsbudsjett, der det
ble foreslått å utrede en slik e-oppholdstillatelse for Norge.
Dette medlem merker seg at
regjeringen har foreslått å kutte i miljøteknologiordningen med
69 mill. kroner, dette til tross for at det er stor etterspørsel
etter ordningen, og at det per 13. september 2017 var kommet inn
søknader om til sammen 890 mill. kroner. Da ordningen har vist seg
å være både populær og effektiv, viser dette medlem til Venstres
alternative statsbudsjett, hvor rammen for miljøteknologiordningen
ble foreslått økt med 234,5 mill. kroner.
Dette medlem tar til etterretning
at også pre-såkornfondene har vært en gjennomgående suksess siden de
ble foreslått av Venstre. Dette medlem viser derfor
til Venstres alternative statsbudsjett, hvor det ble foreslått å
øke bevilgningen med 50 mill. kroner i 2018, til sammen 100 mill.
kroner «under streken».
Dette medlem har også observert
hvor viktige Sivas næringsinkubatorer har vist seg å være for å
legge til rette for at norske oppstartsbedrifter kan vokse. Det gründerøkosystemet
som skapes gjennom Sivas inkubatorer, gir viktig inspirasjon, støtte
og kontekst. Dette
medlem ønsker derfor å vise til Venstres alternative statsbudsjett,
hvor det ble tatt til orde for å øke støtten til inkubatorprogrammet
med 50 mill. kroner.
Dette medlem merker seg at
regjeringen ikke har fulgt opp anmodningsvedtaket om å etablere
en risikoavlastningsordning for fornybarinvesteringer i utviklingsland.
Regjeringen argumenterte med at dette behovet er dekket av andre
ordninger, men dette
medlem viser i denne sammenheng til Venstres alternative statsbudsjett,
der det ble foreslått at regjeringen etablerer en slik ordning innenfor
GIEK.
Dette medlem mener at kapitalforvaltningsselskapet
Argentum bør ta mer ansvar for investeringer i gründerbedrifter. Dette medlem viser
til Venstres alternative statsbudsjett, hvor det ble foreslått at
selskapets investeringsportefølje endres slik at minimum halvparten
av Argentums kapital investeres i gründerbedrifter i oppstartfasen.
Dette medlem erkjenner at
en av de største utfordringene for teknologigründere i Norge er
tilgangen på kapital. Dette gjelder også for gründere i de nordiske nabolandene,
hvor markedene hver for seg er for små. Dette medlem tar derfor til
orde for å undersøke muligheten for å etablere en felles nordisk
teknologibørs etter modell av NASDAQ.
Dette medlem mener at nettolønnsordningen for
sjøfolk på sikt må avvikles fordi det er en særordning som favoriserer
en avgrenset yrkesgruppe, og fordi det er en direkte subsidie som
bevilges med bakgrunn i at dette også gjøres i andre land. Dette medlem vil
at Norge skal ta et internasjonalt initiativ til å avvikle ordningen.
Før en felles internasjonal avtale er på plass, viser dette medlem til
Venstres alternative statsbudsjett, der det ble foreslått å redusere
det totale tilskuddsbeløpet som kan gis til en enkelt ansatt, til
maksimalt 100 000 kroner.
Dette medlem mener at Innovasjon
Norge har en spesielt viktig rolle i å stimulere og utvikle nye
næringer og være en viktig bidragsyter i det grønne skiftet som Norge
må gjennom. Dette
medlem viser derfor til Venstres alternative statsbudsjett,
der det ble foreslått å avvikle støtten til oljerelatert virksomhet
gjennom Innovasjon Norge, spesielt ettersom disse midlene trengs for
å fremme norske gründer- og innovasjonsbedrifter i andre sektorer,
slik det ble foreslått innenfor Venstres alternative statsbudsjett
på en rekke områder.
Samlet viser dette medlem til
følgende konkrete endringsforslag i Venstres alternative budsjett
under rammeområde 9, Næring:
Tiltak
|
Bokført
mill.
kr.
|
Tilskudd
til «Sett Sjøbein»
|
2,5
|
Tilskudd
til ulønnet arbeidsinnsats, Skattefunn
|
40,0
|
Øke
statlige kapitalinnskudd med 250 mill. kr og endre innretning på
IKT-såkornfondet
|
112,0
|
Basisbevilgninger
Innovasjon Norge
|
10,0
|
Forsknings-,
innovasjons- og utviklingskontrakter
|
150,0
|
Innovasjon
Norge, marint verdiskapingsprogram
|
30,0
|
Innovasjon
Norge, reiseliv
|
20,0
|
Innovasjon
Norge, miljøteknologiordningen
|
234,5
|
Økt
tilskudd til pre-såkornfond
|
50,0
|
SIVA
|
50,0
|
Innføre
en ny ordning under GIEK som dekker risiko knyttet til fornybarinvesteringer
i
utviklingsland
|
20,0
|
Nettolønnsordningen
for sjøfolk
|
-457,0
|
Avvikle
støtte til oljerelatert virksomhet, Innovasjon Norge
|
-50,0
|
SUM
RAMMEOMRÅDE 9: NÆRING
|
212,0
|
Øke
statlig kapitalinnskudd med 250 mill. kr og endre innretning på
IKT-fondet
(utlån, under streken)
|
212,6
|
Presåkornfondordningen
(utlån, under streken)
|
100,0
|