vedtak
I
Rammevedtak
Nr.
|
Betegnelse
|
Kroner
|
1
|
Statsforvaltning
mv.
|
9 637 992 000
|
2
|
Familie
og forbruker
|
46 882 804 000
|
3
|
Kultur
mv.
|
14 804 750 000
|
4
|
Utenriks
|
36 700 121 000
|
5
|
Justis
|
33 962 684 000
|
6
|
Innvandring,
regional utvikling og bolig
|
23 624 648 000
|
7
|
Arbeid
og sosial
|
445 498 676 000
|
8
|
Forsvar
|
49 363 552 000
|
9
|
Næring
|
6 117 476 000
|
10
|
Fiskeri
|
512 694 000
|
11
|
Landbruk
|
17 710 275 000
|
12
|
Olje
og energi
|
-71 534 475 000
|
13
|
Miljø
|
9 673 504 000
|
14
|
Kontroll
og konstitusjon
|
652 200 000
|
15
|
Helse
|
196 410 845 000
|
16
|
Utdanning
og forskning
|
74 513 072 000
|
17
|
Transport
og kommunikasjon
|
64 581 876 000
|
18
|
Rammeoverføringer
til kommunesektoren mv.
|
174 502 562 000
|
19
|
Tilfeldige
utgifter og inntekter
|
4 348 022 000
|
20
|
Stortinget,
finansadministrasjon mv.
|
32 556 533 000
|
21
|
Skatter,
avgifter og toll
|
-1 065 010 241 000
|
22
|
Utbytte
mv.
|
-33 192 551 000
|
|
Sum
før lånetransaksjoner og overføringer til og fra Statens pensjonsfond
utland
|
72 317 019 000
|
II
Stortinget samtykker
i at for 2018 skal kringkastingsavgiften for fjernsynsmottakere
være 2 652 kroner eksl. merverdiavgift.
III
Stortinget ber
regjeringen utrede utvidelse av merverdiavgiftsfritaket for medier
til å gjelde all digital journalistikk, herunder betydningen for
uavhengige journalister, og legge dette frem i forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett 2018.
IV
Stortinget ber
regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2019 om å vurdere
å utvide avskrivningsreglene for næringsutleie til også å omfatte
profesjonell boligutleie.
V
Stortinget ber
regjeringen sikre videreføring av Gassnovas arbeid med fullskala
CO2-håndtering slik at
inngåtte kontrakter med fangst- og lageraktørene ikke termineres
fra statens side før Stortinget har behandlet regjeringens helhetlige
fremlegg om arbeidet med fullskala CO2-håndtering
i Norge og tatt stilling til om forprosjektering skal igangsettes.
VI
Stortinget ber
regjeringen sikre at det innsamlede genmaterialet for laksefisk
i Hardanger blir tatt vare på inntil videre, og brukes som virkemiddel
for å bevare det genetiske mangfoldet i lakse- og ørretbestandene.
VII
Stortinget ber
regjeringen melde tilbake til Stortinget om fremdriften i utfasingen
av fossil oppvarming i statlige bygg og foretak.
VIII
Stortinget ber
regjeringen vurdere, i samråd med partene i arbeidslivet, om dagens
system med særaldersgrenser for ansatte i staten og statlige virksomheter
bør endres, i tråd med utviklingen i samfunns- og yrkesliv.
IX
Stortinget ber
regjeringen gjennomgå Argentums mandat, investeringsportefølje og
rolle og melde tilbake til Stortinget på egnet måte.
X
Stortinget ber
regjeringen endre forskrift om gebyr for bruk av piggdekk og tilleggsgebyr
§ 4 slik at det er den enkelte kommune som kan bestemme gebyrets
størrelse.
XI
Stortinget ber
regjeringen vurdere om og hvordan det offentlige virkemiddelapparat
kan bidra til realisering av en utslippsfri båtrute i Oslofjorden
i samarbeid med berørte fylkeskommuner og melde tilbake til Stortinget
senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2018.
XII
Stortinget ber
regjeringen sikre forutsigbarhet knyttet til regulering av offentlig
salærsats for advokater, blant annet ved at satsene i tilknytning
til ordningene med fri rettshjelp og bistand i straffesaker samsvarer
bedre med lønns- og prisutviklingen.
XIII
Stortinget ber
regjeringen sikre at en tilstrekkelig grad av bistanden til Myanmar
går til humanitære tiltak for fordrevne rohyingaer.
XIV
Stortinget ber
regjeringen sikre at mandatet til Enova også omfatter flytende havvind,
slik at Enova kan bidra til å realisere fullskala pilot-/demonstrasjonsanlegg.
XV
Stortinget ber
regjeringen sikre at Enovas mandat omfatter utbygging av landstrøm
for cruiseskip i kommunal eller privat regi.
XVI
Stortinget ber
regjeringen vurdere økt internasjonalt samarbeid om medisininnkjøp
for å øke markedsmakten overfor legemiddelindustrien.
XVII
Stortinget ber
regjeringen planlegge for to protonsentre i Norge, i tråd med Stortingets
vedtak. Det andre senteret skal etableres i Bergen. Helse- og omsorgsdepartementet
vil gi Helse Vest i oppdrag å planlegge for at dette senteret kan
stå ferdig senest i 2025. Senterets kapasitet og størrelse tilpasses
behov og utviklingen i behandlingsteknologi. Behandling av låneramme
og konsept tas når Helse Vest har styrebehandlet saken. Helse Vest
gis evt. mulighet til å forskuttere investeringen etter at låneramme
og konsept er behandlet. Statens utbetalinger vil skje etter en planlagt
fremdrift der senteret står ferdig i 2025. Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med sak der muligheten for en forskuttering
av senteret i Bergen drøftes, innen statsbudsjettet 2019 legges frem.
XVIII
Stortinget ber
regjeringen i styringsdialogen med Arbeids- og velferdsdirektoratet
vektlegge Arbeidsforberedende trening (AFT-tiltaket).
XIX
Stortinget ber
regjeringen vurdere om det er mulig at tiltaksdeltakere i Arbeidsforberedende
trening (AFT-tiltaket) som har nytte av fagbrev for å få jobb, kan
gis denne muligheten på en ubyråkratisk måte.
XX
Stortinget ber
regjeringen vurdere å ytterligere øke antall varige, tilrettelagte
arbeidsplasser for å styrke arbeidstilbudet til uføretrygdede.
XXI
Stortinget ber
regjeringen utrede om vilkåret for å få pleiepenger bør endres slik
at et annet familiemedlem kan tre inn i en av foreldrenes sted.
XXII
Stortinget ber
regjeringen om at betydningen av familien og husholdningsstrukturen
for norsk økonomi, herunder utviklingen i fødselstallene, omtales
i nasjonalbudsjettet.
XXIII
Stortinget ber
regjeringen i konsultasjon med Sametinget vurdere om alle eller
de fleste bevilgninger til Sametinget i forslag til statsbudsjett
2019 skal samles på én budsjettpost som Sametinget selv disponerer.
XXIV
Stortinget ber
regjeringen utrede forslag til endringer i ordningen for ressurskrevende
tjenester som skal ivareta brukerne av ressurskrevende tjenester
best mulig og gi mer bærekraft og effektivitet i ordningen. Kommunenes
organisasjoner skal involveres i arbeidet.
XXV
Stortinget ber
regjeringen vurdere vergemålsordningen og foreslå andre måter å
forvalte midlene under ordningen på som kan gi en avkastning som
bidrar til å opprettholde pengeverdien.
XXVI
Stortinget ber
regjeringen innføre en norm for lærertetthet på skolenivå. Målet
er at det høsten 2018 skal være 1 lærer per 16 elever i 1.–4. klasse
og 1 lærer per 21 elever i 5.–10. klasse, og fra høsten 2019 er
målet at det skal være 1 lærer per 15 elever i 1.–4. klasse og 1
lærer per 20 elever i 5.–10. klasse. Normen skal evalueres underveis
og sees i sammenheng med tiltak for å rekruttere et tilstrekkelig
antall kvalifiserte lærere. Dagens lærerutdanning, herunder gjeldende
opptakskrav, og regjeringens kompetansekrav skal legges til grunn.
Det foretas en kvalitetssikring av kostnader knyttet til oppdaterte
GSI-tall på skolenivå, slik at ingen kommuner skal tape på innføringen
av normen. En justering av de samlede kostnadene legges inn i regjeringens
forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2018. Videre skal det
utredes hvordan innfasingen av en norm kan gjennomføres uten fare
for forsterket lærermangel i deler av landet.
XXVII
Stortinget ber
regjeringen i forbindelse med byggingen av nytt beredskapssenter
på Taraldrud sørge for at beboere og naboer involveres i arbeidet
med tilstrekkelige støydempende tiltak.
XXVIII
Stortinget ber
regjeringen gå i dialog med folkehøyskolene med sikte på å finne
en modell for å fase ut tilskudd til kortkurs der grunnbevilgningen
i så fall økes tilsvarende.
XXIX
Stortinget ber
regjeringen, i samarbeid med Kristelig Folkeparti og Venstre, fremme
forslag til endringer i dagpengeordningen som styrker arbeidslinjen,
og som på en bedre måte enn i dag ivaretar formålet om inntektssikring
for dem som nylig har blitt arbeidsledige.
XXX
Stortinget ber
regjeringen vurdere en omlegging av dagens flypassasjeravgift, slik
at den får en miljøprofil, for eksempel differensiering etter flyreisens lengde.
XXXI
Stortinget ber
regjeringen evaluere arbeidet med redusert sårbarhet både i den
elektroniske kommunikasjonen mot utlandet og i telenettverkene i
Norge etter at tiltak initiert i 2018 er påbegynt, og deretter vurdere
eventuelt videre merbehov og komme tilbake til Stortinget på egnet
måte.
XXXII
Stortinget ber
regjeringen vurdere behovet for justeringer i dagens ferjeavløsningsordning
for fylkeskommunale ferjer og komme tilbake med en redegjørelse
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2018.
XXXIII
Stortinget ber
regjeringen redegjøre for innsattes aktivitets- og rehabiliteringstilbud
samt utviklingen i antall alvorlige hendelser som vold og trusler.
XXXIV
Stortinget ber
regjeringen vurdere en ordning med kompetansetilskudd for å stimulere
til ansettelse av flere skolebibliotekarer, etter modell fra Sverige.
XXXV
Stortinget ber
regjeringen komme tilbake til Stortinget med en egen sak med klargjøring
av det bilaterale samarbeidet med partnerland, herunder kriteriene
for valg av partnerland, valg av sektorer og bistandskanaler. Det
gjøres en geografisk og volummessig konsentrasjon i tråd med Stortingets
vedtak IV i Innst. 243 S (2016–2017).
XXXVI
Stortinget støtter
regjeringens ambisjon om å lansere et eget ernæringsprogram som
vist til i Prop. 1 S (2017–2018), og ber regjeringen legge til rette
for at matsikkerhet og klimatilpasset landbruk blir et eget satsingsområde
som prioriteres i Kunnskapsbanken i NORAD, og i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett 2018 presentere en opptrappingsplan som
løfter bistand innen klimatilpasset landbruk og matsikkerhet.
XXXVII
Stortinget ber
regjeringen sikre at Afrika sør for Sahara prioriteres når kap.
162 Overgangsbistand skal fordeles i 2018.
XXXVIII
Stortinget ber
regjeringen fremme en egen sak som redegjør for hvordan den statlige
kapasiteten kan styrkes og gjøres mer bærekraftig i partnerlandene,
slik at landene på sikt kan klare seg uten bistand. Denne skal omfatte
stat-til-stat-bistand, bruk av Kunnskapsbanken, samfinansiering
med andre givere, multilaterale bistandskanaler samt inntektsgenererende
virksomhet gjennom skatt for utvikling.
XXXIX
Stortinget ber
regjeringen realisere etableringen av Kunnskapsbanken, hvis oppgave
skal være styrking av statlig kapasitet og institusjonsbygging i
land som etterspør slik assistanse. Arbeidet skal ha et operativt
fokus, der team av eksperter i hovedsak jobber i vedkommende land/sårbare
stat for å bygge kapasitet med et langsiktig siktemål. Sektorer
der Norge har etterspurt faglig ekspertise, bør prioriteres. Vektleggingen
av fagkompetanse og forvaltningskompetanse tilsier en spissing mot
særlig viktige områder for å styrke statens kjernefunksjoner og
områder der Norge har særlige forutsetninger for å bidra.
XL
Stortinget ber
regjeringen legge fram en plan for den videre opptrappingen av yrkesfaglige
utdanningstilbud i utviklingsland i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
2018, hvor det framgår hvilket omfang og hvilken innretning denne
satsingen har, og hvordan den vil bli økt gjennom stortingsperioden.
XLI
Stortinget ber
regjeringen sørge for at det gis tilnærmet full kompensasjon til
kommuner som får redusert eksisterende inntekter som følge av endringene,
begrenset oppad til 500 mill. kroner. Kompensasjonen gjelder ikke
nyetablering etter 1. januar 2017 og bortfaller hvis virksomhetene
nedlegges.
XLII
Stortinget samtykker
i at Samferdselsdepartementet i 2018 kan inngå avtaler om forskuttering
av midler til fiskerihavner og farleder ut over gitt bevilgning
på inntil følgende beløp:
Kap.
|
Post
|
Betegnelse
|
Ramme
for samlede, løpende forpliktelser
|
360
|
|
Kystverket
|
|
|
30
|
Nyanlegg
og større vedlikehold
|
350
mill. kroner
|
Forskutteringene
skal refunderes uten kompensasjon for renter og prisstigning.
XLIII
Meldt. St. 1 (2017–2018)
– Nasjonalbudsjettet 2018 – vedlegges protokollen.